GET Box II, port forwarding, WAN, IPsec, GTA Online trøbbel

4 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg har hatt trøbbel med å spille GTA V online helt siden jeg byttet fra Telenor til GET, det er altså snakk om GET Box II. Har problemer med å finne illustrasjoner og forklaringer som kan hjelpe meg. Har GET designet ruteren selv eller er innmaten identisk til en annen ruter som kan søkes opp for å få flere resultater? 

I går bestemte jeg meg for å prøve å fikse problemet. Rockstar (GTA utviklerene) hjelpesiden foreslo at man skulle "forward ports". Dette er første gang jeg har gjort noe mer med en ruter enn å trykke på restart knappen, så jeg er ganske fortapt her. Har lagt til porter og Playstationens IP (Playstation 4), har forhåpentligvis klart å legge til et bilde av hva jeg har gjort i posten her. Jeg deaktiverte også WAN ettersom jeg leste at det kan blokkere noen av portene jeg var nødt til å legge til. 

IPsec er aktivert på ruteren, kan det muligens blokkere forsøk på åpning av porter? 

Aner egentlig ikke om Playstationen har statisk IP eller ikke, men etter å ha restartet hadde den samme IP som før restart. Så jeg konkluderer med at det må bety at den er statisk så lenge jeg ikke vet bedre.

Finner gledelig mer informasjon om det trengs, jeg vet ikke selv hva mer som kan være behjelpelig for dere behjelpelige så jeg stopper her enn så lenge. 

Forwarding.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg får Getbox 2 om noen uker så kan sikkert snoke litt rundt iden da, men det første jeg ser her er at multimodemet (kretskortet) i Getbox 2 er laget av Cisco og de er markeds ledene på Internett og nettverk utstyr og har satt brasje standarden med egen sertifiseringer for å kunne kalle deg nettverks teknikker så maskinen skal være bra.

Deaktivere WAN vill ikke gjøre ting bedre da dette er Internett forbindelses din (WAN = Wide Aria Netwok), samme med IPSEC har ingenting med dette ågjøre da dette er VPN funksjonalitet og jeg regner med at du ikke spiller over en VPN forbindelse

Ellers når de kommer til selve Port Forwarding-en som du har i bildet der så er alt korrekt uten om Local IP Addresses på 192.168.0
Her må du sette in IP Adressen til PS4 og dette må være en manuell adresse så for å finne ut av dette så må du først sjekke DHCP Scope \ Range for deretter endre innstillinger på PS4 og sette en IP Adresse utenfor  DHCP Scope \ Range og så komme tilbake til Port Forwarding og oppdatere denne listen med den IPen du valgte å sette på manuelle innstillinger for PS4 

Det er ikke så lenge siden vi hadde en med samme type problemer med PS4 og Port Forwarding, jeg skrev et lengre innlegg der om hvordan NAT og Port Forwarding fingerer som kan være an nytte for deg også

http://itpro.no/supportforum/index.php?/topic/83658-hjelp-til-portviderekobling/ 

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk for svar!

Jeg har NAT type-2 på Playstationen, UPnP er aktivert i ruteren, har også aktivert WAN blocking igjen. Restartet ruteren etter endringene. Har skrevet inn IPen jeg fant i tilkoblingsstatusen på PS4en inn i rutene på port forwarding siden. Testet GTA igjen men det går i det samme og jeg mistet forbinnelsen etter en kort stund. 

Jeg kan også spille andre spill online uten problemer. Tror GTA bruker p2p for servere. Går ut i fra at dette betyr at det definitivt er portene som er problemet. 

Hva menes med DHCP scope/range... er det noe jeg sjekker i ruteren? Har lett etter DHCP i ruter instillingene men finner ikke noe som heter det. Eller vil det si at jeg skal finne manuelle instillinger på PS4en å definere en ny IP der? 

Tror du det ville vært noe poeng i å ringe til GET å spør dem om de kan hjelpe til? Har aldri hatt bra erfaring med bedrifters kundeservice ettersom det virker som om de bare leser opp noe som er skriptet og ikke egentlig hører på hva man sier eller trenger.

Edit: Fikk svar et annet sted om at GET ikke tilbyr statisk IP, men at de har DNS-lease på 3 dager som vanligvis blir fornyet til samme IP etter de 3 dagene har gått. Går ut i fra at dette betyr at IPen så å si er statisk i teorien, så det vil da bety at man burde kunne åpne porter uten å rote rundt med statisk IP oppsett. Dette vil igjen si at de portene jeg har åpnet skal være fungerende og at det da ikke kan være portene som skaper ustabilitet i spillet. Så nå har jeg brukt flere dager på å bli mindre klok over hva problemet er. Er fortsatt nesten helt sikker på at det må ha noe med ruteren å gjøre, pga. at problemet oppstod etter den nye ruteren ble installert. 

La til et bilde av brannmur instillingene.

Firewall.jpg

Endret av Hugin
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Litt usikker på hva jeg skal svare på dette siden jeg ikke har Getbox 2 enda og stille på DHCP for det interne nettverket er en veldig viktig funksjon jeg trenger på mitt nettverk.

Uansett så har du et siste håp med å deaktivere all ruterfunksjon fra Getbox 2 og bruke egen trådløs ruter ved å logge inn som admin \ admin og sette boksen i bridge mode, men igjen da må du ha en egen boks koblet til for å ha nettverk og det er ikke alle som ønsker

Kort og godt DHCP er den funksjonen som gir maskinene som kobler seg på nettverket den informasjonen de trenger som IP Addresse, DNS Servere, Gateway informasjonen, uten DHCP så måtte du ha satt denne informasjonen manuelt per enhet som kulle kunne koble seg på nettverket og Internett

DHCP Scope \ Range er den verdien som forteller hvor mange IP Adresser den skal dele ut automatisk, hvær maskin på nettverket må ha en unik IP Adresse, Så det at Getbox 2 ikke har DHCP på LAN (lokale) siden er meget forvirrende og irriterende, for hvordan skal de kunne vite hvormage maskiner og enheter du har som trenger Internett og Nettverk forbindelse

Når det kommer til WAN (offentlig) IP Adresse så stemmer det at Get ikke har statisk IP og det trenger du heller ikke på den siden sålenge du ikke driver med server drift hjemmefra, men det er måter å komme rundt dette på også men det er et annet tema,

Hele greia med Port Forwarding og NAT er at NAT gjør om din WAN IP som ser noe ala dette ut: 85.247.12.34 til din LAN IP som er ca: 192.168.1.15 

Alle andre ser kun den IPen fra WAN på Get boksen så når du går til itpro.no eller vg.no så der de at du kobler til fra 85.247.12.34 og sender da nettsiden til bake på den adressen som da er din Get box, så er det NAT funksjonen på Getboxen og vite at det er maskin med LAN IP 192.168.1.15 som skal ha den trafikken ikke 192.168.1.5 eller 192.168.1.20

Og siden Port Forward er en del av NAT funksjonen så kan du spesifisere at trafikk som treffer din WAN IP som ikke er retur trafikk som en LAN maskin har spurt om skal sendes til en dedikert LAN IP.

Dette er helt fint fram til at Port Forwarding fungerer kun i 1 til 1 forhold som betyr at du kan ikke Port Forwarde trafikken til 2 forskjellige LAN IP Addresser og da blir det et problem med å bruke DHCP siden D'en står for Dynamisk så dette betyr at hvær gang du slår av og på PCen eller PS4 så kan de få ny IP eller bytte IP alt etter som rutern finner det for godt, derfor må du ha en statisk IP addresse på den enheten du skal Port Forwarde til.

Ser at denne posten ble litt lang, men håper jeg fikk svart på noen av spørsmålene folk har rundt NAT, Port Forwarding og DHCP litt dypere denne gangen, veldig mye av dette er generelt på alle typer hjemme forbindelser uavhengig Internett leverandør

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive