Hjelp til portviderekobling

7 innlegg i emnet

Skrevet

Har ikke kunnet logge inn på PS4 de siste dagene og fikk beskjed med at det var et problem med min NAT-type(aner ikke hva det er) og at jeg måte åpne noen porter på ruteren min.

Jeg fikk beskjed om å åpne disse: 

TCP: 80, 443, 3478, 3479, 3480, 5223, 8080, 10070 - 10080
UDP: 3478, 3479, 3658, 10070

Har brukt timesvis på å prøve å lære dette av Google men uten hell. Og altibox har ikke lyst å hjelpe heller.

Hva kan jeg gjøre?

Håper jeg får hjelp til å finne ut av det her, begynner å bli litt desperat...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei.

Hva slags utstyr har du fra Altibox? Et modem og egen ruter, eller et ruter/modem fra de?

Et lite tips her fra Altibox nettsider: https://www.altibox.no/privat/kundeservice/faq/bredband/

Se helt nederst vedrørende portviderekobling.

Endret av pijano
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei lardal0

Det høres ut som at du sliter med at du får  NAT-Type 3 når du tester nettverkinnstillingene på selve PS4 enheten din, det er 2 vanlige årsaker til dette

1. Du har noe som kalles dobbel-NAT på nettverket, dette er et kjent problem der man har kjøpt egen ruter eller ønsker å bruke en annen trådløs ruter en det som er levert av ISP uten å sette de korrekte innstillingene på begge enhetene

2. Du har en brannmur på ruter nivå som blokkerer trafikk på de nødvendige kommunikasjons portene, enkleste løsningen på dette er å sjekke om du har støtte for UPnP på ruteren da den vill automatisk åpne og lukke portene etter som du bruker trafikk eller ikke, ellers så er det port forwarding og hvordan dette settes opp er avhengig av hvilen ruter du sitter med, normalt med Altibox så må mann logge seg inn på sidene demes å gjøre dette derifra 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hvordan fikser jeg NAT-type. Vet hva jeg skal gå innpå for å portfowarde, men ikke hvordan jeg gjør det.

Har ruteren jeg fikk med altibox. 

Hvordan vet jeg om jeg har UPnP og hva er det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Siden jeg ikke vet hvilken ruter \ hjemme sentral du har fra altibox så blir det litt vanskelig å komme med konkrete innstillinger men jeg kan gi deg generell veiledning på dette.

Port Forwarding og NAT er ikke så vanskelig men kan være veldig forvirrende hvis du ikke har noe kjennskap til hvordan nettverk fungerer, NAT er forkortelsen på Network Address Translation og er den delen av ruteren som oversetter din private IP adresse til din offentlige IP adresse

I et normalt hjemme nettverk så vill all kommunikasjon fra Internett stoppe ved ruteren din siden den ikke har spesifikke instrukser om hva den skal gjøre med den og det er her Port Forwarding kommer inn da du sier:

"alt som treffer min offentlige IP med protokoll-X og over port-Y send denne videre til min interne enhet som har privat IP xxx.xxx.xxx.xxx"

Før du kan sette slike instrukser å regler for ruteren din så er det et par ting du må ha klart på forhånd
1. Du må sjekke at ISP \ altibox ikke blokkerer trafikken som går på de ønskede portene sånn at den kommer frem til deg
2. Du må sette opp fast statisk IP på den enheten du skal sende trafikken til, dette linebærer ofte avanserte og manuelle innstillinger på ruteren og enheten for ikke skape konflikt
3. Trådløs eller Kabel tilkobling på enheten da du kan kun Port Forwarde til en av dem
4. Ha alle port-nr og protokoller brukt av den tjenesten du skal bruke

Grunnen til at jeg anbefaler å sjekke om du har UPnP på ruteren din er at dette er en liten smart funksjon som gjør all denne Port Forwardingen automatisk for deg, den ser en enhet prøver å sende trafikk over x-protokoll på y-port og holder disse åpne til den ikke ser no mer trafikk på dem fra den enheten så du slipper å gjøre dette manuelt for hver gang.

Håper dette var en grei og overkommelig forklaring på NAT og Port Forwarding uten om å bli veldig teknisk rundt temaet da dette er en av grunnene til at Nettverk er et eget fagfelt innen for IT 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tror jeg har gjort alt jeg fikk beskjed om av playstation riktig nå, og egentlig fått bekreftet dette med Altibox. så sender ny e-post til playstation nå.

Tusen takk stor hjelp! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Litt usikker på hva Playstation for hjulpet med ang dette, da de ikke får gjort noe med ditt nettverk det er det du selv som styrer internt og ISP altibox som styrer eksternt, eneste de kan sjekke er selve PSN og PS+ nettverket og eventuelt kontoen og profilen din for disse systemene, men hvis det er noe feil på dem gjelder dette mange og ikke bare deg

Hvis det er multi-player i et spesifikk spill som er problemet så er det produsenten \ utgiveren av spillet som har det ansvaret at det virker som det skall og det ville vært flere som opplever samme problem

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive