Laptop starter opp med sort skjerm

10 innlegg i emnet

Skrevet

Hei alle sammen :)
Jeg kjøpte en ASUS F554L til min datter i januar i år og virker på meg som om hovedkortet er gått.
Selv sier hun at den ikke har fått dunk eller slag men er usikker!

Maskinen starter opp og viften starter men skjermen er sort og alle LED lysene starter opp og 2 slukkes rett etterpå slik at det kun er 1 LED lys som lyser.

Har sjekket alt av kabler men akkurat det samme!
Noen som har tips og komme med før jeg evnt forsøker og skaffe en nytt brukt hovedkort.

Hilsen
Maxdone :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Husk at du har 5 års reklamasjonsrett etter Forbrukerkjøpsloven på feil og mangler med det du kjøper fra fast utsalgssted, f.eks. Elkjøp og komplett.no.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei.

Du kan prøve en liten ting først, men hvis ikke det fungerer, gjør som nevnt over, ta det med support

Greit å kontakte Asus med det, da går det raskere.

Har du tatt den fra hverandre for å sjekke at ledninger og annet er på plass, så kan det være verre å få noe dekket på rma, hvis ikke du kun har åpnet et lokk som også åpner for ram-oppgradering og harddiskskifte som du kan gjøre selv.

Det du kan forsøke først er å ta ut batteri og strømledning, hold av/på-knappen inne i ca ett minutt, så plugger du inn strømkabel (ikke batteriet ennå) igjen og forsøker å starte opp.

Endret av pijano
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Eventuelt mulighet til å koble på ekstern skjerm for å see om den starter opp som normalt ellers 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk for svar  alle sammen :)
Da har jeg litt og prove fremover og har naa tatt kontakt med ASUS.

Hei.

Du kan prøve en liten ting først, men hvis ikke det fungerer, gjør som nevnt over, ta det med support

Greit å kontakte Asus med det, da går det raskere.

Har du tatt den fra hverandre for å sjekke at ledninger og annet er på plass, så kan det være verre å få noe dekket på rma, hvis ikke du kun har åpnet et lokk som også åpner for ram-oppgradering og harddiskskifte som du kan gjøre selv.

Det du kan forsøke først er å ta ut batteri og strømledning, hold av/på-knappen inne i ca ett minutt, så plugger du inn strømkabel (ikke batteriet ennå) igjen og forsøker å starte opp.

Har kun aapnet skrudd av toppen med tastaturet og sjekket det for kabler og slik og alt er OK der.
Naa skal jeg forsoke og ta ut batteriet og slikt naar jeg kommer hjem i kveld :)

EDIT:
Har forsokt med batteriet ogsaa uten og lykkes med det.
Sa da blir det og undersoke med ASUS :)

Endret av Maxdone
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er bedre det enn å begynne å fikle selv.

Vil du allikevel prøve en siste gang, så kan du lage deg en ISO av dette programmet på en USB-pinne, eller CD og teste RAM: 

http://www.memtest.org/

Det kan fint være det som er feil, men igjen, tar du det med Asus, så slipper du kostnader med slikt. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er bedre det enn å begynne å fikle selv.

Vil du allikevel prøve en siste gang, så kan du lage deg en ISO av dette programmet på en USB-pinne, eller CD og teste RAM: 

http://www.memtest.org/

Det kan fint være det som er feil, men igjen, tar du det med Asus, så slipper du kostnader med slikt. :)

Hei :)
Det er helt sant, bedre og ta det med ASUS men kjøpte en ny til henne i går kveld som blir den siste på lang tid :)
Ikke råd og kjøpe 2 maskiner hvert år :)

Så tar jeg denne selv og ordner den med ASUS eller plukker den for deler :)
Kjekt program så takk for linken "Pijano" :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Memtest er et viktig verktøy når du mistenker minne \ maskinvare feil, bare syn at den må stå i minimum 72 timer før du kan med sikkerhet si at den bestod alle tester, får ikke gjort noe med den på 3 dager før den er ferdig er ikke alltid et alternativ mange har tid til å vente på

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Memtest er et viktig verktøy når du mistenker minne \ maskinvare feil, bare syn at den må stå i minimum 72 timer før du kan med sikkerhet si at den bestod alle tester, får ikke gjort noe med den på 3 dager før den er ferdig er ikke alltid et alternativ mange har tid til å vente på

Ja d er litt trasig at en ikke kan bruke maskinen før det er gått 3 dager!
Da er det greit og sette den på en fredag når en skal være borte og la den stå over en helt :):)
Jeg har lagret det på USB så det blir liggende på den men slik maskinen er nå så får jeg ikke opp noe på skjermen da maskinen er sort.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er det feil, kan en ofte få raskt svar fra Memtest, selv om anbefalingen er å la den kjøre noen runder.

Én eneste feilmelding som vises, indikerer feil på RAM, så da gir det en litt mer peiling på hvor problemet ligger.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive