SATA kontroller - mangler "sikker fjerning av hardware"

5 innlegg i emnet

Skrevet

Aktuelll raid-kontroller (frittstående PCIe med esata-port bakpå): "CMD/Silicon Image SiI-3531 PCIe x1 SATA-II Controller". Nåværende driverversjon: 1.5.20.1 (04.06.2009).

Tidligere da jeg hadde XP på samme maskin, så var det mulig å bruke "trygg fjerning av hardware" da det var koblet en ekstern disk på kontrolleren. Nå er denne funksjonaliteten forsvunnet, dvs jeg må slå av hele maskinen for å være sikker på at ikke filsystemet på den eksterne disken skal bli korrupt.

Som en slags nødløsning så har jeg gått inn på egenskapene på disk-kontrolleren via "device manager" og deaktivert valget " Enable write caching on the device". Dette skal så vidt jeg vet gjøre det mindre sansynlig at disken blir korrupt ved eventuell frakobling, men jeg skulle helst sett at det var mulig å frakoble disken via tray menu ikonet.

Tab2_disable_write-cache.webp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er 3 ting jeg kan komme på som kan være synderen til dette.

1. Den funksjonen er fjernet fra driveren du bruker
2. Diskene blir sett som interne disker siden de blir sett av Windows Installer da de var koblet til når Windows 7 ble installert
3. Denne enheten er fjernet fra Windows 7 sin oversikt over eksterne enheter ofte som et resultat av de øvrige alternativene

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

1 - jepp, dette synes åpenbart.

2 - Disken var ikke tilkoblet da weindows ble installert.

Når jeg tenker meg om så var det et tilleggsprogram til kontrolleren som ble installert i tillegg til selve driveren. Dette finner jeg ikke tilsvarende til WIndows 7.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hmm okay, hvis det var et ekstra program med der kan du jo prøve å installere det i XP modus for å se om det hjelper noe

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det var jo bare det at jeg ikke finner det på nettet nå lenger - fulgte med på CD da jeg kjøpte det.

Det blir vel til at jeg må skaffe meg et nytt esata kort.

Har ikke helt troen på at XP-modus løser dette da det er en "driver-sak".

I tillegg så skal jeg innrømme at jeg ikke er helt hundre prosent sikker på at det var dette spesifikke kortet hvor det fulgte med et ekstra program ettersom det tross alt er sånn 6-7 år siden jeg kjøpte og installerte det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive