Reinstallering av pc?

6 innlegg i emnet

Skrevet

MIn svigermor har en acer pc som har det med å skjære seg (jeg har hatt flere saker med den som jeg har fått hjelp til gjennom dette forumet). At hun får panikk når det kommer opp en melding om en nødvendig oppdatering som må gjøres er nok noe av problemet.

Nå har noe skjedd så alle app'er er blitt avinstallert. Det kommer opp noen feilmeldinger pålydende "du er logget på med en midlertidig profil" og "en appstandard forårsaket et problem og er blitt tilbakestilt til Microsoft Edge". Jeg tenker at jeg vil reinstallere hele pc'en. Men hvordan gjør jeg det?

Når jeg forsøker å gjøre det via kontrollpanelet så får jeg feilmeldingene dere ser på de to vedlagte bildene.

Jeg blir veldig takknemlig om noen kan gi meg en framgangsmåte for dummies på hvordan jeg får reinstallert pc'en.

pc 2.jpg

pc.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det med midlertidig profil har vert enkelt å fixe tidligere på Win XP til 8.1 usikker på om det fungerer på Win 10 da jeg ikke bruker det så har ikke fått testet.

1. Restart maskinen
2. Logg på med annen admin bruker en den profilen som har problemer
3. Navigere deg fram til "C:\Brukere\" finn bruker mappen til den som har problemer høreklikk og velg "Gi nytt navn" her legger du til ".GAMMEL" etter brukernavnet
4. Restart maskinen og la brukeren logge på på nytt, dette vill generere en ny profilmappe under "C:\Brukere" og skrivebordet vill se ut som om det er første gang brukeren logger på denne maskinen
5. Logg ut og restart maskinen, logg på med brukeren du du redigerte profilen med, navigere deg fram til "Brukernavn.GAMMEL" mappen og kopier innholdet her tilbake til "Brukernavn" mappen under "C:\Brukere"
6. Når alt er ferdig kopiert kan du logge ut og restarte maskinen og be bruker logge på som vanlig for å sjekke om alle filer ligger der de skal

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg forsøkte det der nå, men fikk det ikke til. Det ble fremdeles opplyst om at jeg var logget på med en midlertidig profil når jeg gikk tilbake til hovedbrukeren.

Det er ingen filer som er uerstattelige på pc'en (jeg har back up av alle bilder), så den kan bare reinstalleres. Hvordan gjør jeg det?

Endret av Type-R
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvordan du re installerer maskinen spørs på hvordan operativsystem den har, hvis den kom med ferdig installert Win 8 \ 10 så skal det gå an og resette til fabrikk innstillinger, hvis ikke du har dette må du ha en gyldig lisens og kopi av windows enten på dvd eller usb etter dette må du sørge for at maskinen er satt til å boote fra cd eller usb som første valg, dette settes i bios, der etter er det bare å følge menyen på skjermen og fylle ut nødvendig informasjon den spør deg om

To reset your PC

1. Swipe in from the right edge of the screen, tap Settings, and then tap Change PC settings
    (If you're using a mouse, point to the upper-right corner of the screen, move the mouse pointer down, click Settings, and then click Change PC settings.)
  2. Tap or click Update and recovery, and then tap or click Recovery.
  3. Under Remove everything and reinstall Windows, tap or click Get started.
  4. Follow the instructions on the screen.
Note

You'll be asked to choose whether you want to erase data quickly or thoroughly. If you choose to erase data quickly, some data might be recoverable using special software. If you choose to erase data thoroughly, this will take longer but it makes recovering data less likely.

Info fra Microsoft 

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ettersom du får feilmelding når du forsøker recovery gjennom systemets egne rutiner for dette, så foreslår jeg at du lager en ISO på DVD eller på en USB-pinne og reinstallerer fra denne.

Det ser ut som om det er Windows 10 på denne (og hvis det er Windows 8/8.1, så anbefaler jeg sterkt å oppgradere til 10 mens det er gratis).

Se he: https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

Sjekk at du kan lese nøkkelen til operativsystemet på klistrelappen under PC-en (det kan hende du må legge inn denne hvis det bes om det), så klikk på Windows-knappen + S og skriv inn: System etterfulgt av Enter. Her ser du hvilken versjon av Windows 10 som er installert, for du må legge inn samme (eller tilsvarende (også språk), hvis du har Windows 8 når du reinstallerer. Dette er viktig). Merk deg om det er Pro eller Home og under systemtype, sjekk om du har 64-bit (x64) eller 32-bit (x86).

Last ned og kjør Media Creation Tool fra linken jeg la ut over, velg korrekt system (Windows 10 home eller pro, alt ettersom hva som er installert fra før, sannsynligvis en home-versjon). og velg om du vil lage en ISO på brennbar DVD eller minnepinne (alt på denne blir slettet i så fall). Programmet gjør alt for deg her, laster ned og lager oppstartsbart medie.

Videre må du starte opp fra denne for å få satt i gang installasjonen av operativsystemet, mener det er F12 på Acer-maskiner, men hvis ikke alternativet er lagt til, må du bruke F2 under oppstart, så velge hva som skal starte opp først i BIOS. Lagrer og restarter endringene med F10.

Hvis ikke noe skal tas vare på (ta backup av det du tror skal beholdes først, er min anbefaling), slett harddisken hvos OS-er installert (C:) og velg så denne for fersk installasjon av Windows 10.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for hjelpen folkens. Fulgte anvisningene i siste innlegg her, og fikk lastet Windows 10 rett på pc'en, uten å gå veien om en usb-penn. Nå har jeg reinstallert og den er som ny igjen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive