bånddrev?

4 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg begynner å gå fri for lagringsplass på mine eksterne disker, og tenkte jeg kunne se på bånddrev som alternativ.
Som regel har jeg gått for HGST 4tb NAS diskene, men de har jo steget i pris siden jeg først kjøpte dem når de akkurat var kommet på markedet, og ingen bedre alternativer klarer jeg å finne heller.

Mye av den data som jeg har lagret på disker blir ikke aktivt brukt, så plassen de opptar er egentlig bortkastet. Før i tiden brukte jeg å legge slikt ut på cd eller dvd, men det blir for smått nå.

Når jeg leste litt opp på dette, så fant jeg lto-greiene, og noe som har 800gb eller enda bedre 1,5tb per kassett høres eventyrlig ut for min del.

Problemet ligger med det faktum at jeg er ganske nye på dette, og å oppdrive informasjon, og forhandler er ikke helt greit.

Prismessig så virker jo det jeg finner helt hinsides.
På søndag så oppdaget jeg en hp storageworks 3280 på finn for 500,- (var visst ny 6k).
Selv om jeg kontaktet personen 2 timer etter annonsen ble lagt ut, så var den borte...
Når jeg leter så finner jeg denne for 13k++. Er dette ikke snakk om stasjoner som er to generasjoner tilbake?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg brukte litt tid på ebay, og så litt rundt hva som var å finne.

Ved å regne litt på det, og ta utgangspunkt i at man trenger bånddrev, sas kontroller, og kabler så har vi dette:
HGST 4tb nas (416,-/tb)
LTO-5 drev + sas-kontroller + kabler = 6600,-
LTO-4 drev + sas-kontroller + kabler = 3800,-
LTO-6 (blank media er fortsatt for dyrt, samme med stasjonene)

LTO-5:
Du trenger 15 kassetter á 1.5 tb, eller 7 kassetter á 3.0 tb (komprimert) før ting begynner å bli billigere enn hdd.
Altså i området 21-22.5 tb.

LTO-4:
Du trenger 19 kassetter á 800 gb, eller 8 kassetter á 1.6 tb (komprimert) før ting begynner å bli billigere enn hdd.
Altså i området 12.8-15.2 tb.

Ting å tenke på:
Etter passerte 53 tb (rå), eller 110 tb (komprimert) begynner LTO-5 å bli billigere enn LTO-4.
Dette er med dagens priser, og alt kommer mest an på hva du klarer å finne selve bånddrevet for.
LTO-5 har LTFS, og kryptering, noe ikke LTO-4 har, så det er et pluss.
Med bånd så vil du bruke mere tb enn med hdd, fordi du nå har en god måte å arkivere ting på, uten å måtte tenke på at du kanskje trenger plassen på hdd til noe annet. Du vil altså ikke være så gnien med plassbruken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvorfor ikke bare bygge et billig ISCSI SAN? det er basicly bare en vanlig NAS server som du dedikerer til backup over ISCSI nettverk 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er noe lignende jeg har allerede for hovedbackup, men data bare bygger seg mer og mer opp, og det ender opp med flere og flere mekaniske disker.
Med bånd så kan jeg arkivere bort eldre backup, og fortsatte med antallet jeg har i dag.

Går jeg tom for plass, så må jeg jo ha minst 4 nye disker (raid 6), eller 3 for arkivering (3-2-1). (Jeg tok ikke hensyn til dette når jeg regnet tidligere.)
Dette er jo fortsatt mekaniske disker som ikke akkurat er helt gunstig til arkivering.

Det jeg arbeider med, og trenger tilgang til ganske raskt vil jo fortsatt være på mekaniske disker, men alt det andre vil jeg helst stue litt bort.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive