Virus har fått laptop'en til å kræsje

5 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Min svigermor har en laptop av merke Acer med en SSD-harddisk. Hun har hatt Avast free antivirusprogram. Nå kom hun til meg med pc'en da den ikke fungerte. Da jeg så på den var alt låst. Ingen apper var til å åpne. Omsider fikk jeg åpnet Avast, og det viste seg at programmet ikke var blitt oppdatert. Jeg oppdaterte det, og kjørte en smartskann etter virus. Den fant intet av det, men fant en del utdatert programvare etc. Jeg oppdaterte alt. Så kjørte jeg en skann med Malwarebytes Anti-malware. Den fant 82 skadelige programmer. Da jeg huket av for at disse skulle fjernes, og programmet skulle starte maskinen på nytt, kræsjet alt. Den vil ikke starte igjen, og påbegynner en prosess med å reinstallere Windows 7 (jeg oppgraderte til Windows 10 for en tid tilbake). Når jeg trykker på installer får jeg bare beskjed om at den ikke greier å starte finne noen driver til å installere Windows.

1. Hva kan ha skjedd? Var malware-programmene knyttet til noen kritiske programmer som er nødvendig for å drive maskinen?

2. Hva kan jeg gjøre for å få maskinen i gang igjen. Det gjør ingenting om jeg mister alt som ligger på maskinen, men er det mulig å bare få tak i Windows og få det installert på nytt? Hva må jeg evt da gjøre?

Veldig takknemlig for svar.

Edit: Nå startet plutselig Windows 10 igjen. Men alt er låst, markøren står bare og spinner rundt og "venter", og man får ikke aktivert noen programmer.

Endret av Type-R
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Får du til og gå på "Handlingssenter" -> "Alle Instillinger" -> "Oppdatering Og Sikkerhet" -> "Gjenopretting" så du kanskje får til og velge "Tilbakestill PCen" derifra? Ser ikke ut som du kommer foruten og reinstallere windows hvis den bare henger og du ikke får åpnet noen programmer.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du har problemer med PC-en din, kan tabellen nedenfor hjelpe deg med å finne ut av hvilket gjennopprettingsalternativ du skal bruke.
http://windows.microsoft.com/nb-no/windows-10/windows-10-recovery-options

Ville først prøvd en gjennoppretting, hvis ikke det virker så ville jeg prøvd en clean install, eventuelt lagt inn en enkel versjon av linux, der du legger opp ikoner for internett, epost og office hvis de ikke bruker noen sær egene programmer 

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om alt er låst i vanlig windows prøv og å eventuelt få boota den i sikkerhetsmodus og kjør gjennoppretting derifra.

Om alt skjærer seg er det jo bare å mekke ein win 7/10 USB stick, boot fra den og installer windows på nytt.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for hjelp, folkens. Da gjenopprettet jeg den i sikkermodus og alt ser ut til å fungere normalt igjen. Kjørte en skann med både avast og malwarebytes, og de viste 0 uhumskheter på maskinen. :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive