Oppsett av ny PC

10 innlegg i emnet

Skrevet

Hvordan setter jeg opp en ny PC med 2 SSD-disker i raid 0 som primærdisk ?

Jeg har Windows 7 norsk fullversjon som skal innstalleres på primærdisken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei

Hadde vært greit med litt mer info om hvilken hardware du har. Har du noen RAID kontroller? evt. hvilket hovedkort bruker du?

Dette er noe som varierer litt fra oppsett til oppsett, men som oftest finner du menyene for å sette opp RAID i BIOS...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, her trenger vi mer info om hardware.

Kort fortalt, settes dette opp i BIOS / UEFI  (tutorial fra MSI her, som ett eksempel):

Så må du passe på å ha SATA-drivere til hovedkortet ditt på en minnepinne som er tilgjengelig, ellers vil ikke Windows finne harddisken(e) som er satt opp i raid, du må altså velge driverne som er lagret på minnepinnen og installere dette før Windows kan se og velge harddisken som du skal installere på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hovedkort : MSI Z170A PC MATE, Socket-1151, CPU : Intel Core i7-6700K Skylake,

SSD : 2 x HyperX Savage SSD 480GB, RAM : HyperX Predator 2666MHz 32GB ,

Power : Corsair RM850i, 850W PSU , Optisk drev : ASUS BW-16D1HT, Blu-Ray Writer ,

Grafikk : EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB SC+

Tower : Cooler Master Cosmos SE Midi Tower

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har ikke mye peiling på HDD i raid osv. jeg bare lurer litt på hvorfor du går for windows 7 med disse spec'sa :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvorfor stripe så store ssd disker? hadde speiling vert et bedre alternativ? spesielt med tanke på at Kingston ikke har særlig gode resultater med ssd diskene sine

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvorfor stripe så store ssd disker? hadde speiling vert et bedre alternativ? spesielt med tanke på at Kingston ikke har særlig gode resultater med ssd diskene sine

Må si meg enig med Knutazz her. Selv kvalitets SSD-er laget for forbrukermarkedet kan dø som fluer om de belastes hardt (personlig erfaring), og det er vel tilfeldigvis ikke på grunn av hastigheten du ønsker RAID 0 i utgangspunktet vel?

Dessuten klarer man ikke å tilnærmet doble hastigheten (slik RAID 0 er tiltenkt), da SATA-kontrolleren på hovedkortet (software basert) ikke er rask nok til å håndtere 2 eller flere lynraske SSD-er. For å få til dette trenger du en dedikert RAID-kontroller (hardware basert).

På motsatt side så mangler vel TRIM støtte for RAID 1, eller har det skjedd noe nytt på denne fronten?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Måtte bite i det sure eple å installere win 10! Nå fungerer alt helt topp, helt ekstremt! Takk for alle svar å innlegg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er ikke noen forskjell mellom Win7 og Win10 ang oppsett av 2 SSD disker i Stripe eller Mirror på det hovedkortet, du må inn i UEFI og sette diskontrolleren fra ACHI til RAID og trykke Crtl+C (eller tilsvarende) for å komme inn i RAID menyen og sette opp diskene dine som du ønsker, deretter må du inn i UEFI på nytt og sette opp BOOT prioriteten til den RAID gruppen du definerte før du kan starte opp Windows installasjonen

Hvis Windows ikke finner raid disken din så kan det hende at du må laste in driveren til disk kontrollere da Windows ikke klarer å lese fra den når den er i raid modus, og dette er eneste forskjellen mellom Win7 og Win10 da Win10 er laget etter det hovedkortet og kan ha riktige drivere allerede lagtinn fra start noe ikke Win7 har da det kom før hovedkoret, hvis du klarer å se logikken bak det.

Personlig hvis jeg skulle brukt et sånt oppsett så ville jeg ha tatt 2x 128Gb Intel SSD i Raid0 som primær boot disk og 4x 1Tb Seagate Barracuda HDD i Raid10 oppsett. Dette ville i teorien gitt meg primær disk på 240Gb og 1100Gbps lese og skrive hastighet samt 2Tb lagring med 14800rpm lagring(skrive) hastighet det beste fra 2 verdner

Raid 10 er Mirror(Raid1)+Stripe(Raid0) der 1 par(2disker) er i Raid0 og blir kopiert over til par 2 som er i Raid1
Eneste ulempen med dette er at det er kunn støttet i Windows, så hvis du ønsker å bruke Linux så må du hoppe over konfigurasjonen av diskkontrolleren og bruke software definert raid inne i Linux Distribusjonen siden det mangler drivere til den funksjonen 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive