Montere ekstra vifte

12 innlegg i emnet

Skrevet

Hei, jeg tenker å kjøpe en ekstra 120mm vifte og montere denne i pcen. Det jeg lurer på er om det er noe jeg burde være OBS på? Eller er det bare fritt fram å feste viften der jeg føler det passer best og er mest gunstig? Er det forskjell hvis du fester den på bunnen av kabinettet slik at det blåser oppover eller burde man feste den på toppen slik at den blåser nedover? Hva anbefales?

Takker for svar :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Du trenger vel bare å huske på noen få ting.

i. Varm luft stiger.
ii. Har du to inntak så bør du ha minst to uttak (siden du vil ha gjennomtrekk, og varme generes inne i kabinettet).
iii. Å ha inntak eller uttak i bunnen hjelper veldig lite hvis det ikke er tilstrekkelig klaring under kabinettet.
iv. Blåser du luft ut bak, så bør det være mulig for den luften å stige fritt (altså ikke innestengt i et skap uten åpning bak).
v. Hvis du virkelig vil gå inn på det, så kan du modellere luftstrømmene i solidworks :)

Endret av Deni
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

I tillegg til det Deni er inne på her, så er det også forskjell fra kabinett til kabinett på hvordan de er designet for kjøling, enten med positiv eller negativt trykk inne i selve kabinetter, for å finne ut mer om dette kan du google "navnet på kabinettet"+airflow eller søke på hjemmesiden til produsenten av kabinettet for hva som virker for ditt spesifikke kabinett

Utover dette så spiller inn hvordan type CPU kjøler du har, og hvordan denne er montert i henhold til airflowen i kabinettet

I et normalt oppsett så har du 3 teknikker å gjøre kjølingen mer effektiv:
1. Push (Dette er de viftene som ofte er i front av kabinettet og dytter kald luft inn)
2. Pull (Dette er den viften som er bak eller på toppen av kabinettet og fungerer som "eksos" for maskinen da den trekker varm luft ut)
3. Push and Pull (Dette er en kombinasjon av begge metodene der den aktivt blåser kald luft direkte på kjøle-ribben samtidig som de har en vifte på andre siden som aktivt suger varmluft ut av kjøle-ribben og blåser dette ut som "eksos" dette er mest brukt på kraftige og overklokede CPU brikker eller vannkjøling radiatorer)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vil kort bare legge til at det er en fordel med støvfilter på alle inntak om PC-en står på gulvet.

Har sett alt for mange PC-er som har "dødd" pga kombinasjonen unormalt høye temperaturer og mye støv inni kabinettet...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei og takk for mange gode svar! 

Jeg legger ved et par bilder av kabinettet mitt som er kjøpt på Komplett.no: 

cGxzUk9n.jpeg

aGhuazNt.jpeg

UlRwWkdD.jpeg

SFFpWW9a.jpeg

Som dere kan se så er det mye ledig plass på toppen av kabinettet og det er ganske tilrettelagt for at jeg kan montere 2 vifter på toppen. Dette er noe som også kan ses på skrue inngangene.

Det vil da ikke være noe problem å montere 2 ekstra vifter da? 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du noen navn eller link til dette kabinettet på komplett?

Ellers så er det ikke noe problem å montere vifter i toppen på den, så lenge du husker på støvfilter og montere dem som avtrekksvifter 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det kabinettet er: " Corsair Carbide 200R " standard atx midi tower.

Den har plass til totalt 8stk 120x120mm vifter eller 5stk 140x140mm vifter og 3stk 120x120mm vifter
Den kommer ferdig levert med 2stk 120x120mm vifter 1 i front og en bak

Vifteplasser:
Front:  2stk 120x120mm
Topp:  2stk 120x120mm \ 140x140mm
Bak:   1stk 120x120mm
Bunn: 1stk 120x120mm \ 140x140mm
Siden: 2stk 120x120mm \ 140x140mm

Kilde: http://www.corsair.com/en/carbide-series-200r-compact-atx-case

Personlig ville jeg frarådet deg å bruke topp sporene sålenge du ikke bruker vannkjøling og må ha et sted å feste radiatoren. Jeg ville isteden invistert i en vifte styringsenhet og satt inn 2x 120mm i front og 2x 140mm i siden først og justert ned hastighetene på viftene med viftestyringen når du ikke bruker maskinen, dette da jo mer vifter du har jo mer bråker maskinen din.

Samtidig så anbefaler jeg deg å legge penger i deler av god kvalitet som kabinett, strømforsyning, gode vifter, støvfilter, lyd-demping og viftestyring da disse delene kan brukes flere ganger og trenger sjeldent å oppgraderes så lenge du ikke bestemer deg for å bytte standard og formfaktor på delene du bruker

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det kabinettet er: " Corsair Carbide 200R " standard atx midi tower.

Den har plass til totalt 8stk 120x120mm vifter eller 5stk 140x140mm vifter og 3stk 120x120mm vifter
Den kommer ferdig levert med 2stk 120x120mm vifter 1 i front og en bak

Vifteplasser:
Front:  2stk 120x120mm
Topp:  2stk 120x120mm \ 140x140mm
Bak:   1stk 120x120mm
Bunn: 1stk 120x120mm \ 140x140mm
Siden: 2stk 120x120mm \ 140x140mm

Kilde: http://www.corsair.com/en/carbide-series-200r-compact-atx-case

Personlig ville jeg frarådet deg å bruke topp sporene sålenge du ikke bruker vannkjøling og må ha et sted å feste radiatoren. Jeg ville isteden invistert i en vifte styringsenhet og satt inn 2x 120mm i front og 2x 140mm i siden først og justert ned hastighetene på viftene med viftestyringen når du ikke bruker maskinen, dette da jo mer vifter du har jo mer bråker maskinen din.

Samtidig så anbefaler jeg deg å legge penger i deler av god kvalitet som kabinett, strømforsyning, gode vifter, støvfilter, lyd-demping og viftestyring da disse delene kan brukes flere ganger og trenger sjeldent å oppgraderes så lenge du ikke bestemer deg for å bytte standard og formfaktor på delene du bruker

Tusen takk for svar! I første omgang har jeg bestilt kun 1 120mm vifte, og hører på tipset ditt om å sette denne i front, så ser jeg med tiden hvordan dette fungerer :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bare hyggelig

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bare for å nevne et par ting ang. støv:

• Kan enkelt minske problemet ved at kabinettet plasseres over gulvhøyde. En eske eller noen gamle bøker kan gjøre susen.
  • Det er fullt mulig å lage støvfilter av noe papp og tørre vaskekluter - men det gir veldig dårlig luftgjennomstrømning (testet ut selv). Luftstrømmen kan økes ved å la "filteret" ligge i sikksakkmønster (større overflate) og sette "finner" ved viftens luftinntak. Sisntevnte vil generere noe mer viftestøy.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

De fleste nyere kabinett kommer allerede med støvfilter og de fleste med litt rom under kabinettet, så dette er ikke så stort problem som det engang var. Når det kommer til vifter, så kommer gjerne kabinett leverandøren med anbefalinger til airflow oppsett også enten på esken eller i manual.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive