Ta på full vifte eller ha den på lav? Fordeler/Ulemper

5 innlegg i emnet

Skrevet

Hei. jeg lastet nettopp programmet "EVGA PrecisionX 16", og det virker som et veldig enkelt og greit program til å styre viftene.

Det jeg fort la merke til, var at dersom jeg tok på full vifte, så gikk tempen på GPU helt ned til 39C imens jeg holdt på å spille,  og hvis vifta var på lav, så gikk temp opp til 65-70C, men da er pcen mer stille og bråker ikke.

Det jeg lurer på er om det utgjør noe forskjell hvis jeg velger å ha på vifta på full? Eller bør jeg ha den på lav og heller la temperaturen på skjermkortet gå litt opp? Jeg har ingen problemer med støy og bråk dersom vifta er på full. Derfor lurer jeg på hva som er best å gjøre.

Hva anbefaler dere ?

Takker for svar

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei

Kjenner ikke til programmet spesifikk, men om det finnes en "auto" innstilling ville jeg foretrukket dette. Ellers ville jeg anbefalt rundt medium et sted...

Skjermkortet tåler nok en god del mer, men personlig ville jeg ikke latt temperaturen overstige 70C hvis det kan forhindres ved å justere opp hastigheten på viften. Dette med tanke på levetid samt eventuell overklokking. Maks safe temperatur ligger vel stort sett på ca 90-100C mener jeg å huske, mens kommer du opp i 110C er du i faresonen. (korriger meg om jeg tar feil).
Kan sånn i farten nevne at CPU-en har helt andre grenser, disse er lavere. Den bør helst ikke ligge for mye over +/- 86C.

Om du stiller hastigheten på lav, så må du nok forvente høyere temperaturer enn du har opplevd til nå, dette fordi spillene er forskjellig og noen krever mer enn andre. Følg med på "Maks" temperaturen, og ikke fokuser for mye på "nåværende", det er ihvertfall min anbefaling.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg ville ikke brukt laveste vifte hvis du spiller spill som krever en del. PrecisionX 16 har en auto funksjon du kan bruke, hvis du ikke vil tulle for mye med innstillingene. Hvis du går inn på settings -> fan kan du også sette dine egne verdier med en graf, og fortsatt kjøre på auto. Se på bildet jeg har lagt ved (ikke mitt forøvrig, så jeg skal ikke uttale meg om de spesifikke tallene der). Hysteresis ville jeg satt til 5, så slipper du unødvendig mye hopping i farten på viftene hvis du har en tendens til å ligge på en av justeringspunktene. Juster gjerne ned GPU temp target også, til 80-85 grader. Hos meg var den i utgangspunktet satt på 93 grader, noe jeg synes er unødvendig høyt.

Fan control.PNG

Endret av Mazterpill
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg ville satset på et godt lydisolert kabinett og kjørt viftene på den på maks, kortet vill yte bedre under skikkelig kjøling, men levetiden vill gå ned pga større påkjenning på viftene, men mest sannsynlig vil det ikke skje noe før du må oppgradere det hvis du er en som skal ha maks ytelse på alle nye spill du vil spille

Annet alternativ er å sette inn en ekstra vifte i kabinettet så det generelt er kaldere og den da klarer å få bedre kjøling på auto instillinger

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tusen takk for svar folkens :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive