Problemer med Win10 skrivebord

18 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Jeg har nylig lastet ned win10. Med denne nedlastingen skjedde det noe rart. Skrivebordet ble til en mappe. Og det som tidigere var skrivebord har nå blitt erstattet med fliser. Altså starte-siden. 

Jeg har googlet en del, og det viser seg at det er noe som heter: Classic Shell.

Jeg installerte denne, og det viste seg at denne start-meny var en veldig gammel versjon. Jeg hadde tenkt meg 8,1 versjonen. Denne så ut som 7? Dette var ikke helt det jeg var ute etter, så jeg avinstallerte.

Videre har jeg prøvd denne løsningen:

http://windows.microsoft.com/nb-no/windows-vista/change-the-start-menu-to-classic-view

Men problemet er bare det at det ikke finnes noen: Oppgavelinje og Start-meny

Så her kommer man seg heller ikke videre. 

Noen som vet hvordan man får skrivebordet tilbake som den var i start-meny som i 8,1-versjonen?

Endret av lornam
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Windows 10 har en ny og egen startmeny.

Det kan høres ut som om du har fått opp den gamle Start-skjermen som "alle" ville bort fra.

Eller så har noe gått feil under oppgraderingen, skrivebordet ditt skal ikke havne i en egen mappe på skrivebordet, annet enn under en Windows.old-versjon av OS-et du har oppgradert fra, men dette skal du ikke se, annet enn hvis du leter.

Avinstaller Classic Shell, restart PC-en, så høyreklikk på verktøylinja og velg. Egenskaper.

I vinduet som dukker opp, har du en fane som heter Start meny?

Hvis så, klikk inn i feltet foran: Velg Start meny i stedet for Start skjerm.

properties.thumb.jpg.11ea34e1b7e4fb0cad0

Eller så kan du velge å oppdatere Windows så langt du kan, så får du denne tilbake, slik den skal være i Windows 10.

Endret av pijano
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg gikk til innstillinger, tror jeg det var. Så etter oppdateringer, og der fant jeg Win10 og valgte den derfra. Hadde Win8,1 før denne. 

Endret av lornam
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Se mitt redigerte innlegg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Finnes ingen oppdateringer.

Ellers så har jeg prøvd masse. Jeg får ikke opp det vinduet du har avbildet: Ved høyreklikk får jeg opp andre vinduer. Ingen som har: Egenskaper. hmmm. Jeg greide alltid det i 8,1. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette høres veldig rart ut...

Det du har beskrevet som "problemet" er akkurat slik Windows 7 brukere ville beskrevet Windows 8.0. Windows 10 derimot, har ikke slik flise-startskjerm, kun kombi start-meny...

Er du helt 110% sikker på at du har fått Windows 10 ? Jeg mistenker at du har forsøkt å oppgradere, men at noe har gått alvorlig galt, og at du har fått en clean Windows 8 tilbake, altså som når du har resatt PC-en og installert Windows 8 på ny...

Egenskaper mangler? Så langt jeg kan huske har den eksistert siden Windows 95 (minst), og har til dags dato aldri vært fjernet...

Har du et screenshot av skrivebordet evt med start-menyen?

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Klikk CTRL+S, skriv inn system og velg systeminformasjon.

Hva forteller dette deg om hva slag OS du har?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Win10 begynte plutselig å installere av seg selv. Jeg var ikke interessert i denne så jeg x-et ut installeringsvindu. Jeg var redd dette skulle skape problemer. Jeg spurte noen, vedkommende sa at hvis jeg gikk inn i innstillinger, og oppgraderte til Win10 ville det ikke være noe problem.

Kan det ha oppstått et problem her likevel? 

Siden da, hver gang jeg har startet maskinen har jeg fått opp dette vinduet: 

Skjermbilde.PNG

Dette høres veldig rart ut...

Det du har beskrevet som "problemet" er akkurat slik Windows 7 brukere ville beskrevet Windows 8.0. Windows 10 derimot, har ikke slik flise-startskjerm, kun kombi start-meny...

Er du helt 110% sikker på at du har fått Windows 10 ? Jeg mistenker at du har forsøkt å oppgradere, men at noe har gått alvorlig galt, og at du har fått en clean Windows 8 tilbake, altså som når du har resatt PC-en og installert Windows 8 på ny...

Egenskaper mangler? Så langt jeg kan huske har den eksistert siden Windows 95 (minst), og har til dags dato aldri vært fjernet...

Har du et screenshot av skrivebordet evt med start-menyen?

Jeg har ikke noe skrivebord. Det er det som er så rart. Skrivebordet har blitt til en, hva skal jeg kalle det. det ligner en wordpadside. Med menyen til wordpad øverst, og alt jeg hadde på mitt skrivebord under denne menyen. Etter at jeg oppgraderte til win10 ble mitt skrivebord forvandlet til dette. 

Endret av lornam
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ok, sånn må du aldri gjøre! Windows-oppdateringer under installering som avbrytes kan gjøre mye vondt, men en full oppgradering av OS-et kan gjøre skaden enda større ved avbrudd.

Min anbefaling er at du kjører backup så fort som mulig, så kan du gjennom innstillinger forsøke å rulle tilbake til 8.1, hvis det er mulig. Har du fortsatt 8.1, så kan du prøve en "refresh": http://windows.microsoft.com/nb-no/windows-8/restore-refresh-reset-pc (husk backup først)

Går ikke det, og du har en laptop med recovery-partisjon, så kan den iverksettes, evn laste ned her: https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows8 (husk å velge korrekt versjon, altså den du har / hadde på PC-en).

Anbefaler det siste, så slipper du bloatware fra PC-produsenten.

Jeg vil allikevel anbefale deg å oppgradere til Windows 10 mens den er gratis. Du vil ikke merke særlig forskjell fra 8.1.

Du kan laste ned Windows 10 fra samme sted, men du må oppgradere først fra et eksisterende og fungerende OS, så du må sikkert kjøre recovery først. (vil jeg tro...)

Vedrørende feilmeldingen over, prøv å koble fra Logitech-musa (ta ut USB-dongelen).

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kan laste ned Windows 10 fra samme sted, men du må oppgradere først fra et eksisterende og fungerende OS, så du må sikkert kjøre recovery først. (vil jeg tro...)

Det var slik det fungerte i starten, men nå kan du installere Windows 10 direkte, og bruke Windows 7 eller 8 nøkkelen for aktivering. Gjør hele prosessen enklere, sikrere og ikke minst raskere.

@lornam Her er en steg-for-steg guide som tar for seg hele prosessen, fra begynnelse til slutt.
http://www.howtogeek.com/224342/how-to-clean-install-windows-10/

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det var slik det fungerte i starten, men nå kan du installere Windows 10 direkte, og bruke Windows 7 eller 8 nøkkelen for aktivering. Gjør hele prosessen enklere, sikrere og ikke minst raskere.

@lornam Her er en steg-for-steg guide som tar for seg hele prosessen, fra begynnelse til slutt.
http://www.howtogeek.com/224342/how-to-clean-install-windows-10/

Dette var nytt for meg!  Kudos til Mikkesoft hvis de har endret denne policyen. B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ok, sånn må du aldri gjøre! Windows-oppdateringer under installering som avbrytes kan gjøre mye vondt, men en full oppgradering av OS-et kan gjøre skaden enda større ved avbrudd.

Min anbefaling er at du kjører backup så fort som mulig, så kan du gjennom innstillinger forsøke å rulle tilbake til 8.1, hvis det er mulig. Har du fortsatt 8.1, så kan du prøve en "refresh": http://windows.microsoft.com/nb-no/windows-8/restore-refresh-reset-pc (husk backup først)

Går ikke det, og du har en laptop med recovery-partisjon, så kan den iverksettes, evn laste ned her: https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows8 (husk å velge korrekt versjon, altså den du har / hadde på PC-en).

Anbefaler det siste, så slipper du bloatware fra PC-produsenten.

Jeg vil allikevel anbefale deg å oppgradere til Windows 10 mens den er gratis. Du vil ikke merke særlig forskjell fra 8.1.

Vedrørende feilmeldingen over, prøv å koble fra Logitech-musa (ta ut USB-dongelen).

Jeg gjorde som du sa: Gikk tilbake til 8,1 og oppgraderte til 10 på nytt. ( Innstalleringen startet med en prosess som tok omtrent 15 minutter som manglet sist ). Dette løste problemet: Jeg har skrivebord som tidligere. Men feilmeldingen jeg har avbildet får jeg fremdeles opp ved oppstart hver gang. 

System32

Kan det være 32-bits det snakkes om? Jeg har nemlig 64-bits.

Endret av lornam
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da ville jeg kjørt en såkalt "refresh" av Windows 10, i teorien en re-installasjon, men forskjellen er at du beholder filene dine, og Windows gjør hele jobben for deg, helt automatisk.

Settings -> Update and Security -> Recovery -> Reset this PC.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Feilmeldingen indikerer Logitech .Hvis du har trådløs mus fra Logitech, prøv å avinstaller denne, restart pc og la den installere den på nytt .

Fungerer ikke det, eller du ikke får avinstallert, så ville jeg fulgt rådet til jpg. Bedre med en refresh enn å begynne å fjerne verdier i registrert. 

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jpg: Jeg sjekket ut muligheten rundt å ta refresh. Denne ville ta vare på filer, men en måtte visst reinstallere programmer og apper. Jeg går ut fra at jeg hadde måttet kjøpe noen på nytt. Så jeg ville vente litt med dette. 

Pijano: Det visste seg at det var slik som du sa: Feilmeldingen gjaldt Logitech mus. Avinstallerte, og installerte på nytt. Dette fikk bort feilmelding.

Nå er alt i orden. Jippi.
Tusen takk for hjelpen, begge to.  :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ikke noe er bedre enn det! Bra! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Veldig bra det ordnet seg :) 

Jeg går ut fra at jeg hadde måttet kjøpe noen på nytt. Så jeg ville vente litt med dette. 

Har full forståelse for dette.
Til info, så om du har kjøpt f.eks. Office pakken (Word, Excel, PowerPoint, etc), er det bare å legge inn lisenskoden på nytt, så slipper du "dobbelt" kjøp, samme gjelder forsåvidt alle andre "kjøpe" programmer også. Lisens koden får man som oftest på mail, eventuelt står den på en etikett hvis du installerer fra CD. Programmer og apper kjøpt i Windows Store mener jeg å huske at du bare kan laste ned igjen på nytt, uten at de vil kreve betaling, dette fordi de allerede er knyttet opp mot kontoen din.

Kan noen ganger være litt styr å finne ut av alt dette, spesielt hvis du har mange programmer, men du slipper heldigvis å kjøpe på nytt.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Veldig bra det ordnet seg :) 

Har full forståelse for dette.Til info, så om du har kjøpt f.eks. Office pakken (Word, Excel, PowerPoint, etc), er det bare å legge inn lisenskoden på nytt, så slipper du "dobbelt" kjøp, samme gjelder forsåvidt alle andre "kjøpe" programmer også. Lisens koden får man som oftest på mail, eventuelt står den på en etikett hvis du installerer fra CD. Programmer og apper kjøpt i Windows Store mener jeg å huske at du bare kan laste ned igjen på nytt, uten at de vil kreve betaling, dette fordi de allerede er knyttet opp mot kontoen din.

Kan noen ganger være litt styr å finne ut av alt dette, spesielt hvis du har mange programmer, men du slipper heldigvis å kjøpe på nytt.

Godt å vite slikt. Takker.  :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive