Starte blog?

8 innlegg i emnet

Skrevet

Ja som tittelen sier så lurer jeg på om jeg skal lage en blog. Grunnen til dette er at jeg ofte blir kontaktet av kjente og ukjente på diverse forum, irc \ xmpp og facebook kanaler ang hjelp eller guider til hvordan man setter opp forskjellige ting ang nettverk og servere i semi spesifikke oppsett.

Det jeg tenker kunne forenkle denne prosessen er å ha et samlet sted å publisere alle de guidene jeg har laget til nå på et sted så jeg simpelt kan svare på sånne forespørsler med en enkel link, og da ser jeg for meg at en blog ville vert det mest effektive måten ågjøre dette på. Men det er her problemstillingene mine kommer inn

I mange av de guidene jeg har skrevet omhandler et produkt som en tidligere arbeidsgiver prøver å tjene penger på, produktet er under gratis \ open source lisens,men de selger profesjonell support på produktet, så jeg kan forestille meg en del bråk hvis jeg publiserer dette under reelt navn og ip

Så spørsmålet eller temaet jeg ønsker en diskusjon rundt er:
Bør jeg starte en anonym blog?
Hvis ja, hvordan bør en gå fram og har man generelle tips om det med blogging?
Hvis nei, har man andre alternativer eller anbefalinger rundt dette?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan du ikke bare poste det her under nicket ditt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei det er for lett gjenkjennelig å poste det direkte her først, alt for mye informasjon ligger her til at de kan spore det til bake til meg som kilde, derimot om jeg linker til gudene her i etterkant er et annet tema og sikkert noe de ikke vil bry seg med siden skaden er alt gjort i dems øyne

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Å starte en anonym blogg er jo ikke noe problem. Du kan jo bare lage deg en konto som kun er tiltenkt bloggen, med et pseudonym du ikke bruker et annet sted. Hvis du bekymrer deg for at noen skal finne IP adresse e.l., for så å forstå at det er deg utifra lokasjon, så kan du jo bruke en VPN tjeneste? Jeg brukte Anonine et par ganger tidligere, i tilfeller der jeg har ønsket å være anonym. Bare husk å bruke det til alt du gjør i forbindelse bloggen, som oppretting av e-post konto, blogg konto, posting av innlegg osv. Og hvis det er detaljer i det du skriver om som kan eksponere deg, fjern de.

Men vil du at denne bloggen bare skal være et arkiv som du kan referere til, eller vil du at det skal bli en aktiv blogg med mange lesere? Hvis sistnevnte så krever det jo at du holder bloggen aktiv og gjerne poster et lite innlegg hver dag. Jeg har prøvd blogging tidligere, men jeg er ikke noe flink til å holde fokus på sånne prosjekter, så de ble alltid veldig stille etter en stund :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vel ja jeg tenker at for meg så skal det være et arkiv for meg til å legge ut det jeg sitter på og eventuelt lager av nye guider, men der gjør heller ikke noe om det er aktive lesere der heller, jeg tenker mer at det blir til at jeg skriver 2 eller 3 guider lokalt for så laste de opp i etterkant ca 1 til 2 ganger i mnd eller alt etter som hva og hvor mye jeg har fått dokumentert \ skrevet siden sist gang, jeg tenker ikke at dette kommer til å bli en ny rosa blogger med 20.000 visninger av fjortis jenter per dag, mer som en slags oppslagsverk og samlinger av mine guider og veiledninger på disse temaene.

Alt det med pseudonym, vpn eller proxy for å skjule seg er jeg klar over, det jeg er mer usikker på er det med å anonymt registrere domene  navn og hosting platform og eventuelt betale dette uten at det blir registret til bake på meg i who-is eventuelt kredittkort for betaling, finner veldig få aktører på dette som godtar spendon kort eller bitcoin 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Alt det med pseudonym, vpn eller proxy for å skjule seg er jeg klar over, det jeg er mer usikker på er det med å anonymt registrere domene  navn og hosting platform og eventuelt betale dette uten at det blir registret til bake på meg i who-is eventuelt kredittkort for betaling, finner veldig få aktører på dette som godtar spendon kort eller bitcoin 

Kan hende du er klar over det allerede, men mange av de store internasjonale domene og hosting tilbyderne med fokus på privatpersoner tilbyr "ekstratjenester" som f.eks. anonymisering av WHOIS informasjonen. Mener å huske at de da fungerer som en mellommann, og at de ikke utleverer informasjon uten rettslig krav. Kjenner ikke til detaljer, men det er ihvertfall slik jeg har forstått at det fungerer.

Kanskje ikke så lett å få en god adresse (må genereres), men du har domain.onion også da, kun tilgjengelig via Tor nettverket vel og merke...

I mange av de guidene jeg har skrevet omhandler et produkt som en tidligere arbeidsgiver prøver å tjene penger på, produktet er under gratis \ open source lisens,men de selger profesjonell support på produktet, så jeg kan forestille meg en del bråk hvis jeg publiserer dette under reelt navn og ip

Denne saken er litt to-delt. Så langt jeg vet, så skal vel ingen kunne hindre eller saksøke deg fordi du skriver en guide for noe som er Open Source. Hvis deler av programvaren er lisensiert (men fortsatt gratis), samt firmaet har enerett, befinner du deg kanskje i en slags gråsone?

Siden du skriver "tidligere arbeidsgiver", så kommer det vel litt an på hvilken "karantene tid" du fikk da du sluttet. Vanlige er vel at du ikke har lov å konkurrere om bedriftens kunder før etter X antall år, og hvis da bloggen da vokser seg relativt stor, er du i faresonen, men sånn ellers kan jeg ikke se noen problemer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jepp stemmer dette JPG, det er en litt gråsone situasjon og jeg er i tenke boksen rundt dette, det som gjør at jeg tenker at det blir bråk, er at de tjener penger på selge hardware og support myntet på dette produktet, der mye av supporten begir seg ut på hvordan konfigurerer du x \ y funksjonen i dette produktet, samt at alle nå værende online guider til produktet er ut datert til gamle versjoner

Er også eneste fra Norge som har jobbet for dem så gjør det at for lett å finne ut av att det er meg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hmmm... ja, da forstår jeg problemstillingen...

Synd at det skal være slik...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive