26 innlegg i emnet

Skrevet

Heisann :)

Jeg lastet opp en APK fil til Google Play i går men har gjort litt forandringer i appen og skal laste den opp på nytt men får denne feilmeldingen hele tiden:

Opplasting mislyktes
Du må bruke en annen versjonskode for APK-en din fordi du allerede har en med versjonskoden 6.

Hvor kan jeg endre dette ?
Det står følgende: I PRODUKSJON - VERSJON 6

6 (1.1)
28. feb. 2016
i prod-versjon

Dette er den 1 appen og IKKE versjon 6 som dem sier.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Denne vet jeg ihvertfall.

Du må endre det jeg kaller for build nummer i AndroidManifest.xml (alt. manifest.xml) filen. I Android verden heter det merkelig nok android:versionCode.

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<manifest xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
      package="com.example.package.name"
      android:versionCode="2"
      android:versionName="1.1">
    <application android:icon="@drawable/icon" android:label="@string/app_name">
        ...
    </application>
</manifest>

android:versionCode — An integer value that represents the version of the application code, relative to other versions.

Mer info her: http://developer.android.com/tools/publishing/versioning.html :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei og takk for svar JPG :)

Da er det denne jeg skal endre:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>   Er det denne? Version 1.0 til 1.0.1 for eksempel?
    xmlns:tools="http://schemas.android.com/tools"

Forsøkte og endre det i AndroidManifest.xml men akkurat det samme.
Så er nok noe annet jeg må endre på også!

Endret av Maxdone
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, det er det :)

Versjonsnummer slik vi er vant til (versionName) velger du fritt selv, kan inneholde hva som helst, f.eks 1.0-dev, 1.0-beta1 eller som du selv nevner for public release, 1.0.1, eller 1.0.2 osv...

Mens versjonskoden (versionCode) alltid må ha et unikt helt tall for hver lansering. 1,2,3,4,5 osv... aldri desimaler eller punktum her.

Tror faktisk ikke Google Play bryr seg om hvilket versionName du velger å bruke, så du kan gjerne lansere en beta versjon 1.9.x til en test-gruppe for så å lansere en bugfix oppdatering kalt 1.0.x senere. Bare husk at selve versionCode alltid må være det høyeste tallet til nå (til enhver tid). f.eks 1.9.x har fått tildelt 36 så må versjon 1.0.x fortsette på 37. Håper ikke jeg gjorde det altfor innviklet nå, hehe

Lett å glemme hele versionCode, er ikke uvanlig å få den feilmeldingen du fikk, fra tid til annen, selv gjorde jeg samme feilen gang på gang... :ph34r:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kommer bare opp feilmelding i Android Studio nå når jeg forksøker.

Har du tid og vise over TeamViewer ?? :)

Alt er klart, kun og vise hvordan jeg endrer versjonkode

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Da er det denne jeg skal endre:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>   Er det denne? Version 1.0 til 1.0.1 for eksempel?
    xmlns:tools="http://schemas.android.com/tools"

Forsøkte og endre det i AndroidManifest.xml men akkurat det samme.
Så er nok noe annet jeg må endre på også!

Tror du misforstår jpg litt her, det er ikke "xml version" du skal endre, men den litt lengre ned

android:versionCode="2" <-- Denne er vel den du skal endre
        ...
    </application>
</manifest>

Håper dette setter klarhet på ditt spørsmål.

Endret av Cordante
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tror du misforstår jpg litt her, det er ikke "xml version" du skal endre, men den litt lengre ned

android:versionCode="2" <-- Denne er vel den du skal endre
        ...
    </application>
</manifest>

Håper dette setter klarhet på ditt spørsmål.

@Cordante:
Det ble rett slik du skrev så takk for det :)
Den var lokalisert i app-Grandle.scripts.build grandle og ikke i AndroidManifest.xml :)
Så nå er den innsendt til Google Play :)

Tusen takk til dere begge 2 :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

å... hehe, var litt for rask her jeg, skumleste spørsmålet.

Trodde du mente den filen, ikke XML taggen...

Uansett blir det (som dere begge fant ut) versionCode som jeg skrev om flere ganger som skal endres. Står til og med i post nr 2, klart og tydelig, med forklaring og det hele...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

å... hehe, var litt for rask her jeg, skumleste spørsmålet.

Trodde du mente den filen, ikke XML taggen...

Uansett blir det (som dere begge fant ut) versionCode som jeg skrev om flere ganger som skal endres. Står til og med i post nr 2, klart og tydelig, med forklaring og det hele...

Jepp helt sant JPG :)
Fungerer utmerket nå så takker for hjelpen fra dere.
Nå må jeg finne ut hvordan ikke språk kommer opp i Appen etter den er oppdatert.

Har opprettet mappe med for eksempel:
values-no og kopiert strings.xml i mappen values-no og oppdatert appen.
Er det noe her jeg har glemt? Noen som vet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis det bare er ett språk der fra før, er det noe som må gjøres for å fortelle at oversettelse skal brukes (dersom mulig).

Kanskje ikke helt hva du er ute etter, men har du sett denne? Ikke prøvd selv, men tipper den gjør hva som er nødvendig for at det skal virke
https://phraseapp.com/blog/posts/android-how-to-translate-apps-in-android-studio/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis det bare er ett språk der fra før, er det noe som må gjøres for å fortelle at oversettelse skal brukes (dersom mulig).

Kanskje ikke helt hva du er ute etter, men har du sett denne? Ikke prøvd selv, men tipper den gjør hva som er nødvendig for at det skal virke
https://phraseapp.com/blog/posts/android-how-to-translate-apps-in-android-studio/

Heisann :)
Ja det er kun lagt inn Engelsk i appen og det er støtte for Multi-Languages og han sendte denne linken til meg:

http://www.androidhive.info/2014/07/android-building-multi-language-supported-app/

Jeg oversetter i strings.xml i hver values- mappe som:
values-no for eksempel og inni denne ligger strings.xml filen.
Denne vises også i Android Studio men kommer ikke i appen etter oppdatering.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Prøv å rename mappen til values-nb istedet for values-no

Slik jeg forstår det, støtter Android kun Norsk bokmål. Fant ingen ISO koder for "Norsk" eller "Norsk Nynorsk" nemlig...

values-nb/strings.xml

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Prøv å rename mappen til values-nb istedet for values-no

Slik jeg forstår det, støtter Android kun Norsk bokmål. Fant ingen ISO koder for "Norsk" eller "Norsk Nynorsk" nemlig...

values-nb/strings.xml

Hei JPG,
Da er det endret til values-nb istedenfor og sendt inn til Google Play på nytt.
Er det begrensninger på hvor mange ganger vi kan sende det inn til dem??

Hvor kan jeg finne listen med ISO koder ?? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg brukte faktisk linken du ga meg :D

Sånn ellers så har du jo alle ISO 639-1 kodene. https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_ISO_639-1-koder.

Hvis ikke android har innebygget støtte for den aktuelle språk-koden, vil heller aldri brukeren få lov å velge dette språket som foretrukket i android menyene (feks når du slår på mobilen første gang), og derfor heller ikke få appen på riktig språk. Sjeldent tilfelle, men skriver dette da jeg har rootet en del android mobiler tidligere, og noen ganger har en man måttet lastet ned og installert norsk språk manuelt...

Tips: Kan være lurt å ha en innstilling ett eller annet sted for å bytte språk manuelt inne i appen. Selv har jeg valgt (og ønsker) Engelsk som standard språk på mobilen, men ønsker likevel at de fleste særnorske appene er på Norsk. Mange tilbyr slik funksjonalitet nemlig. Hvordan det fungerer i kildekoden, er jeg dog usikker på...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg brukte faktisk linken du ga meg :D

Sånn ellers så har du jo alle ISO 639-1 kodene. https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_ISO_639-1-koder.

Hvis ikke android har innebygget støtte for den aktuelle språk-koden, vil heller aldri brukeren få lov å velge dette språket som foretrukket i android menyene (feks når du slår på mobilen første gang), og derfor heller ikke få appen på riktig språk. Sjeldent tilfelle, men skriver dette da jeg har rootet en del android mobiler tidligere, og noen ganger har en man måttet lastet ned og installert norsk språk manuelt...

Tips: Kan være lurt å ha en innstilling ett eller annet sted for å bytte språk manuelt inne i appen. Selv har jeg valgt (og ønsker) Engelsk som standard språk på mobilen, men ønsker likevel at de fleste særnorske appene er på Norsk. Mange tilbyr slik funksjonalitet nemlig. Hvordan det fungerer i kildekoden, er jeg dog usikker på...

Ser at det nå virker etter min siste oppdatering så nå må jeg bare få mye flere språk :)

I neste versjon fra utvikleren skal det komme mulighet fopr at brukere skal kunne velge språk selv manuelt i "Innstillinger" :)

Har du hørt at det skal være noe spesielt med Android 5x om profilbilder??
Jeg har denne appen og selve "Profilbilde" kommer liggende istedenfor opp ned slik som er normalt.
Dem fleste appen har jo faktisk bilde rette veien men ikke denne appen.
Spurte utvikleren og fikk dette til svar:

"Hello This is not a mistake. This feature Android 5.x"
I have not found a solution to this problem. As soon as I will find a solution – it will be corrected by.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hmmm... nei, det var jeg faktisk ikke klar over.

Er vel ikke noe meta data for bildet, som sier at bildet normalt skal vises stående, men at Android ikke har støtte for dette enda? Wild guess...

Kjenner til en del programmer (windows only) som åpner bilder feil vei, fordi de ikke har lagt til støtte for meta data (eller hva nå det egentlig heter)

Gjelder det alle (profil)bilder, eller bare noen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hmmm... nei, det var jeg faktisk ikke klar over.

Er vel ikke noe meta data for bildet, som sier at bildet normalt skal vises stående, men at Android ikke har støtte for dette enda? Wild guess...

Kjenner til en del programmer (windows only) som åpner bilder feil vei, fordi de ikke har lagt til støtte for meta data (eller hva nå det egentlig heter)

Gjelder det alle (profil)bilder, eller bare noen?

Nei synes selv det er merkeligt det der.

Det skjer med alle profilbilder i appen.
Brukere kan laste opp profilbilder (ALLE Vises feil vei)
Brukere kan laste opp cover (Vises rett vei)
Brukere kan laste opp bilder i galleri (Disse vises også rett vei)
Så dette gjelder KUN profilbilder merkelig nok mens alle andre bilder fungerer slik dem skal og blir lastet opp fra mobilegalleri og slikt.
Merkelig system syns jeg!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, det er det da !

Skulle nesten tro det var noe galt med kildekoden, eventuelt at appen bruker 2 forskjellige "drivere" til å vise bilder...

Forstår ikke helt hvordan det kan være en Android bug når alt virker, med unntak av for profilbilder... Kjenner heller ikke til andre apper som har eller har hatt dette problemet før.
Selv var jeg tidlig ute med å skaffe meg 5.0, men gikk etter en stund tilbake til 4.3 pga SD-card permission-problemet (fjernet funksjonalitet fom 4.4), samt memory-leakage problemet (gjaldt 5.0.x og hang fortsatt litt igjen i 5.1.0)... Dette er dog de eneste problemene jeg har opplevd som kan relateres til apper...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, det er det da !

Skulle nesten tro det var noe galt med kildekoden, eventuelt at appen bruker 2 forskjellige "drivere" til å vise bilder...

Forstår ikke helt hvordan det kan være en Android bug når alt virker, med unntak av for profilbilder... Kjenner heller ikke til andre apper som har eller har hatt dette problemet før.
Selv var jeg tidlig ute med å skaffe meg 5.0, men gikk etter en stund tilbake til 4.3 pga SD-card permission-problemet (fjernet funksjonalitet fom 4.4), samt memory-leakage problemet (gjaldt 5.0.x og hang fortsatt litt igjen i 5.1.0)... Dette er dog de eneste problemene jeg har opplevd som kan relateres til apper...

Hei JPG,
Ja har vært inne på tanken jeg også med kildekoden.
Det er første gang jeg opplever det og har kun 5x rundt meg så får ikke testet med Android 4x.
Skulle tro at Google developere fikset dette problemet kjapt dersom det faktisk er fakta.

Savner Android 4x jeg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, må si det samme. 4.x var tider det. Akkurat som XP i sin tid... B) Den største forandringen i 6.0 er tilgang-kontrollen, #privacy. Det sprøeste er at man kunne få akkurat dette i 4.3 og 4.4 uoffisielt... Om jeg ikke husker feil, var det noe Google utviklet, men aldri lanserte, ikke før i 6.0... merkelig...

OnTopic: Du kan jo prøve virtuelt da, opprette en Nexus med 4.x i Android Studio. Blir ikke helt det samme, men du får ihvertfall testet.
Alternativt om mobilen din er rootet, kan du ta backup og installere en 4.x, for så å enkelt gjenopprette. Så sant mobilen din ikke er for ny da... Vil uansett anbefale å gjøre dette med en mobil du ikke er avhengig av, da prosessen fort kan ta en liten time...

Selv har jeg veldig lyst å prøve å installere Android 5.0.2 på min HTC Magic, fra 2009. Første Android mobilen noen sinne :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, må si det samme. 4.x var tider det. Akkurat som XP i sin tid... B) Den største forandringen i 6.0 er tilgang-kontrollen, #privacy. Det sprøeste er at man kunne få akkurat dette i 4.3 og 4.4 uoffisielt... Om jeg ikke husker feil, var det noe Google utviklet, men aldri lanserte, ikke før i 6.0... merkelig...

OnTopic: Du kan jo prøve virtuelt da, opprette en Nexus med 4.x i Android Studio. Blir ikke helt det samme, men du får ihvertfall testet.
Alternativt om mobilen din er rootet, kan du ta backup og installere en 4.x, for så å enkelt gjenopprette. Så sant mobilen din ikke er for ny da... Vil uansett anbefale å gjøre dette med en mobil du ikke er avhengig av, da prosessen fort kan ta en liten time...

Selv har jeg veldig lyst å prøve å installere Android 5.0.2 på min HTC Magic, fra 2009. Første Android mobilen noen sinne :D

Hehe ja det blir som XP i sin tid :)
4x var og forblir den beste versjonen uansett.
Ja husker at vi hadde det i den uoffisielle 4.3 og 4.4 :D

Ja er ikke helt dreven på dette Android Studio enda til og teste det i Nexus men ser det ligger test der i A/S.
Tenkte og se om jeg fikk tak i en grei Android med 4.3 eller noe da jeg uansett må ha en testmobil i fremtiden for apper.

Awww HTC Magic :D:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da vedder jeg på at det har noe med metadata å gjøre.

Hadde du hatt muligheten til å sjekke ett riktig og ett feil profilbilde på http://metapicz.com/ ? Støtter både URL og opplasting.

EXIF -> Orientation

Kjenner dessverre ikke Android så godt, men det må være noe med "driveren" eller "adapteren" (eller hva nå det kalles) som gjør at det ikke virker.
Enten en bug, eller at bildet "leses" feil.
En enkel workaround er å lese "EXIF->Orientation" informasjonen for så å manuelt rotere bildet, før visning, om du forstår hva jeg mener. Rotere / bildeeffekter / klipping / skalering er vanligvis ingen problem å få til, man må bare kjenne til de riktige metodene. Uansett en sak for utvikler dette her.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da vedder jeg på at det har noe med metadata å gjøre.

Hadde du hatt muligheten til å sjekke ett riktig og ett feil profilbilde på http://metapicz.com/ ? Støtter både URL og opplasting.

EXIF -> Orientation

Kjenner dessverre ikke Android så godt, men det må være noe med "driveren" eller "adapteren" (eller hva nå det kalles) som gjør at det ikke virker.
Enten en bug, eller at bildet "leses" feil.
En enkel workaround er å lese "EXIF->Orientation" informasjonen for så å manuelt rotere bildet, før visning, om du forstår hva jeg mener. Rotere / bildeeffekter / klipping / skalering er vanligvis ingen problem å få til, man må bare kjenne til de riktige metodene. Uansett en sak for utvikler dette her.

Hei :)
Ja det er veldig merkelig synes jeg at den tar noen bilder OK og andre ikke.

La inn det første bildet som viser feil og dersom jeg velger Opplastning på siden deres så kom det opp:

EXIF data not found.

Bildet nummer 2 som vises rett i appen har også EXIF data not found.

En annen ting er at: Dersom jeg tar bilder med mobilen "Liggende" så blir dem lastet opp rett vei og vises slik dem skal!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Strange!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive