Bli med i arbeidsgruppe for forumet

45 innlegg i emnet

Skrevet

JPG du er faktisk inne på noe her.

Ut ifra layouten på nettsiden bør vi gå for nr 1 etter min mening, med dette er bare på hvordan de blir visuelt vist på forumet
Vi bør kanskje vurdere å restrukturere alle hovedmenyene til å fange mest mulig og heller bruke mindre underkategorier der det er mest logisk å sette dem hvis det trengs videre spesifisering av den konkrete hovedmenyen

I tillegg til dette så kanskje legge til 2 nye kategorier som: "Guides - HowTo's - Veiledninger" og "Hot Topics"
Guides er en kategori som brukere kan legge ut guider eller veiledninger for forskjellige systemer som andre kanskje lurer på hvordan fungerer, passer også som underkategori for alle hovedkategoriene vi har.

Hot Topics kan være en samlings kategori for de mest aktive postene den siste uken \ måneded basert på antall poster eller svar

Dette er det jeg har å komme med akkurat nå

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Forum-struktur-3.PNG

Jeg fikk ingen forvarsel eller mulighet til å gjøre design endringer før Martin Aleksander satte opp og presenterte mitt forslag visuelt, mot et allerede polert forslag, (ref avstemning) så jeg ser ingen grunn til å inkludere dette punktet på endringslisten, Fair play! :)

Logg over endringer sammenlignet med forslag #2, som alle var enig i at skulle forkastes :P:P:P

• Lagt til Spillhjørnet
  • Flyttet Apper, programvare og operativsystem ett nivå opp
    • Lagt til ny under-kategori "Generelt / andre"
  • Fjernet Kjøpshjelp

That's it!

@Knutazz: Guider og How-to kommer i neste revisjon, etter at det har blitt høstet litt rettferdige tilbakemeldinger.

Endret av jpg
Bilde satt i spoiler boks
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ser helt klart bedre ut etter grafisk løft ;) kan nokk klare og "pull off" ikonene også :P. Men synes det virker som det er litt konkurranse spenning her inne xD Det siste utkastet til jpg er vel en hybrid mellom hans tidligere forslag og Martin Aleksander's forslag og ting går i riktig rettning ;) andre meninger? ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

@Knutazz Forslaget med guider er ikke nytt, men har den gleden å kunne presentere revisjon 3 av forslag #2, denne gangen med Guider inklusive :)

Forum-struktur-4.PNG

Siste endringen, fra forrige innlegg noen timer tilbake i tid, er følgende:

• Ny kategori: Guider (nevnt 2-3 ganger allerede i denne tråden, samt i X antall andre interne tråder)
  • Q&A under-kategori i Programmering og Utvikling. Inspirert av StackOverflow. (Svar kan rangeres av andre og de beste svarene vises først.)

Ikonene er bare tilfeldig valgt etter noen lynraske Google søk, så her er det åpenbart rom for forbedringer.
En del av tekstene er noe jeg bare har rablet ned i farten, så også her er det ting som kan forbedres.

Antall hoved-kategorier redusert fra 52 til 16
Antall under kategorier fra 35 til 4

What do you think? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Siste revisjonen der ser bra ut, og vill forhåpentlig vis gi forumet et stort løft

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har ikke tid akkurat nå til å gi noe lengre svar - men det jeg vil si er at jeg syns det er trist hvis det oppfattes som om at vi skal velge A eller B. Det har aldri vært meningen, og noe som er selve grunnlaget med denne tråden - å finne gode løsninger sammen. Det er overhodet ingen grunn til å gå i strupen på hverandre - det er ingen konkurranse. 

Og det handler heller ikke om hva som "ser best ut" - det er brukervennlighet og gode løsninger som er viktigst. 

Så det er ingen grunn til å hisse seg opp. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

... der døde tråden ...

Hvis det er meg du refererer til, så må jeg få lov å si at jeg hadde akkurat samme oppfatning som deg, A eller B, "hvilken ser best ut?"

Skal prøve å være så konstruktiv som mulig når jeg nå svarer på kritikken:

Etter at forslag #1 ble vedtatt enstemmig "best", pga overlegen design, måtte jeg sette fingeren på problemene som jeg mente allerede var løst i forslag #2 men som ABSOLUTT INGEN her på forumet oppdaget.

Og det handler heller ikke om hva som "ser best ut" (...)

Jeg ble IKKE forbanna på noen enkeltpersoner, kun skuffet over manglende forståelse for hva tråden handlet om generelt, samt urettferdig sammenligningsgrunnlag, på grunn av akkurat designet !!! Du er faktisk litt selvmotsigende, hehe, (slapp av, det blir bedre, fortsett å les)

Mitt forslag var ikke perfekt, har jeg heller aldri antydet ! Har ikke vært så lett å høste objektive tilbakemeldinger heller, men har tatt med de få som har kommet, videre i prosessen.

Senere brukte jeg samme design knepet i retur.

Fair play! :)

Trodde virkelig ikke at du skulle ta det så ille opp, du fikk bare smake egen medisin. :P

Hva sitter vi igjen med nå?

Forum-struktur-1-4.PNG

Du, som alle andre på dette forumet er velkommen til å mikse sammen et bedre forslag. Enten basert på ditt eget, en kombinasjon, eller et nytt forslag for den saks skyld. Er det noe du mener er bedre, som allerede er foreslått, ikke nøl med å kopiere.

(...) det er ingen konkurranse. 

(...) det er brukervennlighet og gode løsninger som er viktigst. 

Enig!

Jeg tror det bare er sunt at vi har 2 (helst flere) alternativer i denne fasen vi nå befinner oss i. Da ser vi kontraster, og kan med letthet komponere frem et enda bedre forslag, basert på hva det ene inneholder, og hva det andre mangler.

Ingen skal stemme over forslagene, men konstruktiv kritikk er ønsket. Hva fungerer bra?, og hva kan forbedres?

Tips: Hadde vært fint om du Martin Aleksander nå kunne kommet opp med oppfølger, slik at vi får litt fremgang også.

Når og hvor ender dette? Vi har funnet den endelige strukturen når vi av naturlige årsaker sitter igjen med kun ett forslag, og det ikke er noen flere forbedringer å tilføye. Da har vi isåfall nådd målet med denne tråden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det er jo ikke til å unngå at dette ender opp i en diskusjon om personlige preferanser. Noen liker å ha flere underforum, uten at det blir i overkant mange (jeg er en av de noen). Mens andre foretrekker færre underforum hvor emnene er litt større. 

Basert på de to forslagene du har lagt rett over her jpg, så ville jeg personlig ønsket en kombinasjon av de to. Dvs, jeg kunne tenkt meg å merge de litt i forhold til hovedkategorier, men jeg vil ha flere underforum, på linje med forslag 1. Det er fordi jeg personlig synes det er mer ryddig og lettere å finne frem til det man leter etter.  

Andre igjen har en personlig preferanse som heller mot ingen underforum. Det er begrenset hvor objektiv en kan være på et slikt tema, for her handler det i bunn og grunn om ens egen subjektive mening om hva som er bra. Poenget her er jo å få et mer oversiktlig og mer brukervennlig forum, ikke at man skal velge det ene forslaget over det andre pga måten det blir fremstilt på designmessig. Det er, som nevnt, hverken en avstemning eller konkurranse om beste design. Designet kommer på plass etterhvert uansett, det er strukturen som er viktig her. Det var for min del det jeg svarte på etter at de to forslagene ble presentert i utgangspunktet. Hvem som har fine ikoner og ikke er likegyldig i denne fasen.

At vi ikke alle er enige i hva den beste og mest brukervennlige strukturen er, det er ikke til å komme unna. Derfor må alle kunne komme med sine egne meninger uten at noen skal føle seg tråkket på. Ei heller burde hver og ens mening settes spørsmåltegn ved fordi man ikke er enige. Vi er en større gruppe brukere her, og alle vil ha litt forskjellig oppfatning av hvordan de ønsker at forumet skal se ut. 

Endret av Mazterpill
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg ønsker å trekke frem noe jeg har tatt stor lærdom av gjennom ett av intervjuene på ITpro?

http://itpro.no/artikkel/20551/techintervju-ben-armstrong/

“Det er veldig vanskelig å komme seg ut av en krangel på e-post. Det er veldig lett å komme seg inn i en krangel på e-post, men det er veldig vanskelig å komme seg ut av en krangel på e-post”.

og

E-post er forferdelig til å meddele følelse og intensjoner, og jeg har sett situasjoner hvor vi har utviklere som begge har de samme målene og som praktisk talt skriker til hverandre over e-post

Dette var to punkt jeg hadde fremme i dag på min arbeidsplass for akkurat denne problemstillingen. Ved å bruke fem minutter på å formulere sak og intensjon ekstra godt løste jeg dette, men slik denne tråden her ser ut, så vil jeg påstå at hele tråden må restartes med at det kommer noen gode og strukturerte utkast som kan begrunnes med en eller to linjer. Jeg ser mye bra i både JPG og Martin sine utkast - noe dere alle gjør også.
Poenget til syvende og sist er litt morsomt;

Martin er den som til syvende og sist bestemmer. Uansett hva jeg (produktleder), JPG (teknisk ansvarlig), Ileby (testsjef) eller noen av "vi andre sier" så er det Martin som har suveren myndighet. Han ønsker medvirking og medbestemmelse, ikke lange avhadlinger i det som (i mine øyne) oppleves som snøballkrig. Jeg vil opfordre alle sammen om å gripe denne muligheten og få frem gode design og strukturelle løsninger. Ikke lange avhandlinger og forsvarsmekanismer. Selv om jeg har hatt interaksjonsdesign som fag er forumet langt utenfor mitt kjerneområde da dere kjenner forumet best og jeg mener oppriktig at mine bidrag ikke vil kunne føre designet, strukturen eller forumet videre. Dere har derimot en elegant egenskap, kompetanse og viser med engasjement at dere innehar alt dette. Bruk dette til å bygge et bedre forum.

Er det mulig å lage en brukerstudie som ikke krever for mye ressurse JPG/Martin? Da får vi vite hva brukerne syntes. Det er tross alt de vi er her for.

En phun til sist... Nestemann som kaster snøball går på rektor sitt kontor.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har ikke tenkt og skrive et langt svar om dette, men jeg må si at jeg synes nesten jeg kunne lese konkurrerende toner som om noen leste postene med innlevelse til meg en vending her :P Og det er som Mazterpill sier her at folk har forskjellig meninger her inne og da blir de meningene skrevet i denne tråden.

Om jeg skriver at jeg liker det ene utkastet, så betyr ikke det at jeg misliker det andre utkastet fordi, jeg bare liker det ene bedre enn det andre. Vet ikke med dere andre, men jeg føler ikke for og forklare med lange poster om hvorfor jeg liker det utkastet best. Det er rett og slett bare slik jeg liker strukturen.

Når det er sagt, liker jeg begge forslagene godt. Men holder fast på min mening om strukturen som etter min mening er bedre på Martin Aleksander's utkast, mens jeg kunne godt ha tenkt meg og se den layouten med ikoner i jpg stil når den tid kommer. Hovedkategoriene synes jeg også er mere relevant treffende på Martin Aleksander's utkast.

Det er min mening, så håper jeg ingen tar seg nær av den ;) er så ellers god stemning her inne på forumet, at vil ikke at den skal bli ødelagt ;)  

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fortsett med kritiske bidrag Cordante. Martin har eksplisitt bedt om forslag som kan føre forumet videre. Ikke alternativ A, B eller 42 (svaret på alt). :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har ikke hatt så mye å bidra med her de siste årene, det har liksom holdt med å svare på tråder, så godt jeg kan. Alderen melder seg, og jeg har ikke samme stamina lenger. Jeg har også vært innlagt på sykehus noen dager i februar i år, sannsynligvis stressrelatert, så det holder med jobb og familie for tida. Men, det er fortsatt herlig terapi å sitte med en eller annens pc og skru på, så lenge jeg får sitte i fred. Nok om det. ^_^

Mitt korte innspill på side 1 her, baserer jeg på hva jeg har sett av hvilken vei dette forumet har gått fra 2006 til 2016.

Vi er en liten klikk med få faste brukere som innehar forskjellige talenter og egenskaper, og stort sett samtaler gjennom chattetråden og det er det.

De «andre», som oppretter tråder her inne for hjelp, bedyrer ofte selv at de ikke «kan data» som er et mye brukt uttrykk der ute og trenger helst svært enkle forklaringer, gjerne med bilder, eller gjerne at en fikser det for en over TeamViewer.

Dette var et veldig ekstremt eksempel, og jeg prøver å ikke generalisere, for det gjelder absolutt ikke alle, men når det opprettes en mer, skal vi kalle det, «avansert» tråd, så er vi så få som kan svare på det, og kanskje ingen legger igjen svar i tråden.

Det er allikevel mange som kommer tilbake, for de føler at de får raskt svar og kanskje god hjelp med problemet, og det blir lettere for andre å søke seg frem til løsning på lignende problemstilling.

Det jeg skal frem til, syvende og sist, er at brukerne som søker hjelp her (selv om forumet skal være for alle), bør ha noe visuelt pent og enkelt å forholde seg til, slik som ikoner en kjenner igjen bak telefonen eller på PC-en sin, og med minst mulig underfora som bare forvirrer.

Det jpg presenterer her sist, synes jeg ser veldig bra og ryddig ut, dog jeg tror «plattform» bør byttes ut med «operativsystem». Beklager, men jeg tror «plattform» kan forvirre noen, er ikke det noe som hører til i Nordsjøen …? :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har selv forsøkt X antall ganger å sette fokuset på hva som kan forbedres, men VI BLIR ALDRI FERDIG MED DENNE GAMLE SAKEN.

Denne tråden kort oppsummert, fra begynnelse til der vi er nå:

1. Sunn diskusjon
  2. Vi får etter hvert 2 forslag
  3. Martin Aleksander setter opp sitt forslag grafisk overlegent, sammenlignet med alternativet
  4. Folk stemmer
  5. Jeg prøver å sette fokus på at det ikke er A eller B, men finne en kombinasjon, og trekker frem en del grunnleggende problemstillinger med det suverene forslaget.
  6. Jeg presenterer mitt justerte forslag, og har tatt hevn, ved å gjøre noe grafisk jeg også, fair play!
  7. noen gode tilbakemeldinger
  8. Sinne i kok
  9. Forsøker å roe ned, samt sette fokuset på hva tråden er her for, ikke krangling
  10. tilbakemeldinger
  11. Kranglingen er tydeligvis ikke over, hvem som bestemmer etc

@alexsolaatHelt greit at dette tas opp, men selv mener jeg denne krangelen er en vits, les mitt forrige innlegg, så skjønner du hvorfor. 

Ingen skal stemme over forslagene, men konstruktiv kritikk er ønsket. Hva fungerer bra?, og hva kan forbedres?

(...)

Når og hvor ender dette? Vi har funnet den endelige strukturen når vi av naturlige årsaker sitter igjen med kun ett forslag, og det ikke er noen flere forbedringer å tilføye. Da har vi isåfall nådd målet med denne tråden.

Kan vi fortsette på riktig spor, ikke spore av hele tiden??

Basert på de to forslagene du har lagt rett over her jpg, så ville jeg personlig ønsket en kombinasjon av de to. Dvs, jeg kunne tenkt meg å merge de litt i forhold til hovedkategorier, men jeg vil ha flere underforum, på linje med forslag 1. Det er fordi jeg personlig synes det er mer ryddig og lettere å finne frem til det man leter etter.

Takker for tilbakemeldingen.

Noen konkrete kategorier å sette fingeren på? Selv er jeg veldig usikker på om vi i det hele tatt bør ha en kategori for "sikkerhet" i det hele tatt. Inngår stort sett i andre kategorier. Merk, Anti-virus er allerede i et underforum til Windows.
Mulig du ser andre ting jeg ikke ser?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takker for tilbakemeldingen.

Noen konkrete kategorier å sette fingeren på? Selv er jeg veldig usikker på om vi i det hele tatt bør ha en kategori for "sikkerhet" i det hele tatt. Inngår stort sett i andre kategorier. Merk, Anti-virus er allerede i et underforum til Windows.
Mulig du ser andre ting jeg ikke ser?

Antivirus innunder Windows føler jeg er malplassert. Men jeg liker kategoriene du har under Plattformer, dog ikke nødvendig med en Generelt kategori. Også synes jeg den burde hete Operativsystemer, men det er jo flisespikkeri. 

Neste del... Her liker jeg Martin sitt oppsett, med de underforumene som er på de tre øverste. Men, jeg ville nok fjernet dem fra Programvarediskusjon og support. Der holder det egentlig med et hovedemne, trenger ikke de små underforumene. Programmeringsdelen er fra eget perspektiv fin å ha oppdelt i språk, men det er alt for mange språk til at det vil bli ryddig for nykommere (alt for mange som ikke nevnt der nå). Hverken språk eller Q&A er vel egentlig nødvendig der. 

Lyd og bilde er fin å beholde der, den er litt mer generell til de uten mye datakunnskap også, så lett forståelig.

Del tre er forsåvidt like, men behold gjerne guider der. 

Sett det sammen til et forslag, så tror i alle fall jeg det hadde blitt bra ;)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takker for forslag :) en del endringer er nå utført, mens det er andre jeg vil drøfte først. Ikke vits i å spamme tråden med enda flere store bilder :ph34r: ikke før ting er avklart, hehe

"Plattformer" bytter navn, du har et veldig godt poeng der. Grunnen til at jeg ikke har brukt det navnet, er vel kort sagt at ikke alle er like kjent med ordets betydning. Har noen ganger måtte forklare hva Linux er for noe, og ordet operativsystem har stort sett vært et dårlig ordvalg...
Nå er ikke akkurat "Plattformer" bedre heller, kanskje det er enda noen hakk verre?
For å imøtekomme ønsket, foreslår jeg derfor "Apper, Programmer og Operativsystemer"
Har tatt med "Apper" i navnet da jeg ikke ønsker å ekskludere mobil og nettbrett brukere. At Windows eksisterer på mobil, nettbrett og pc, er grunnen bak den tanken.

"Internett, nettverk og sikkerhet", her stiller jeg egentlig bare spørsmål rundt "Virus og Antivirus" som allerede ligger under "Microsoft"/Windows, samt "Virtualisering og skytjenester", som jeg personlig mener ligger fullstendig feilplassert. Disse fjernes? eller er det noen som har andre tanker rundt dette?

"Smarttelefoner, nettbrett og andre enheter", hvis vi skulle beholdt disse under-kategoriene, hva da med "Windows Phone", som egentlig har blitt til (helt ordinær) Windows den dag i dag?
Microsoft Surface, bare for å ta et eksempel, nettbrett, kjører fullverdig windows, samt både mobil apper, og pc-programmer. Tilsvarende også med Operativsystem->Apple vs iPhone/iOS, og Google vs AndroidHvor går egentlig skillet?

Dette er en av kjerne-problemene, som var grunnen til at jeg kom opp med forslag #2, for å omgå problemet, samtidig som jeg sette et tydelig skille mellom fysiske enheter, og hvilket operativsystem de bruker.
De som vil ha ny mobil, henvises til Mobil, nettbrett og wearables avdelingen, spørsmål og diskusjoner rundt apper eller programvare, henvises til "Plattformer".

Problemstillingen er dog identisk med "Programvarediskusjon og support", som strengt tatt er en kopi av "Operativsystemer", noe som i praksis vil føre til et tilfeldig delt forum (ref siste innlegg på side 1), hvor trådene plasseres ut i fra brukerens tekniske kompetanse, og ikke spørsmålets relevans... jeg grøsser! 

På grunn av problemstillingen over, er jeg dypt uenig med forslag #1, og ønsker derfor tilbakemeldinger på hva dere andre mener om akkurat denne spesifikke problemstillingen. Kanskje noen til og med har en tredje løsning?

"Webdesign og Programmering", som erstatting for språk:

Hva med platform lignende under kategorier?

• Apper (Android/iOS/Windows phone)
  • Programvare (Windows/Linux/Mac,)
  • Back-end og Web-utvikling

Apper og programvare bør IKKE slås sammen, det er alt for store grunnleggende forskjeller til det.

"Lyd og Bilde", selv mener jeg dette er en glemt kategori. Mediasenter løsning basert på Kodi (tidligere XBMC), har til og med blitt et populært bruksområde for alle med en Raspberry Pi å liggende. (har 4stk, men jeg er ikke en av dem, dog er et hyppig nevnt bruksområde på nett). Bare nevner det, ikke noe mer. Ingen spørsmål, ingen ting, kun en påminnelse om hvor bred denne kategorien kan være :)

Final words: Nå må ikke du Martin Aleksander falle bort fra denne tråden, tror det hadde vært fint med litt kontraster å sammenligne med. Fortsatt ingen konkurranse, men alt er så mye bedre hvis man kan ta det beste fra to verdener. Tror Mazterpill sitt innlegg rett over, er et godt eksempel på at forumet er tjent med akkurat det.

Håper ikke jeg var alt for detaljert nå, men for å kunne komponere det perfekte forum, må det noen ganger drøftes litt løsninger også :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
    Del på andre sider

Skrevet (endret)

La ved bildr versjonen for og spare plass i denne tråden, men har slått litt sammen Martin og jpg sine forslag og fjernet og flyttet litt på det jeg mener er unødvendig/feilplassert, samt endret noen av hovedkategorinavnene.

bkpqemtD.jpeg

Mener btw at maskinvare og nettverk bør komme øverst i den kategorien da disse er hyppigerebrukt, samt har vel vært fundamentet i dette forumet siden oppstart da det ikke fandtes smarttelefoner og wearables :P har også slått sammen nettverk og sikkerhet, da disse egentlig går hånd i hånd :P

Endret av Cordante
    1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
    Del på andre sider

Skrevet

Lurer på hvordan ståa er i dette prosjektet? ;) lenge siden det har skjedd noe aktivitet her :P

Mvh. Cordante

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
    Del på andre sider

Skrevet

Hei Cordante, vi har akkurat oppdatert designet på ITpro.no, og vil fortsette arbeidet med forumet like over jul. Det er ikke glemt ;-)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
    Del på andre sider

Skrevet

Jeg så når jeg kom hjem fra jobb at det var litt forandringer på forsiden ja ;) Det er bra det skjer ting ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
    Del på andre sider

Skrevet

Bra at det er fremgang, samt slike design endringer er ikke bare bare, skal kodes og testes før det blir publisert

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
    Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive