Bli med i arbeidsgruppe for forumet

45 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Vi har noen tanker og idéer for å videreutvikle og sette mer fokus på forumet vårt. Noe av det er konkret, mens andre ting har ikke blitt brakt på bordet enda. 

Forumet sitt delmotto er av brukerne - for brukerne. Vi vil gjerne involvere noen av dere til å hjelpe oss med nettopp dette, og videreutvikle forumet vårt.

Skriv et svar til dette emnet dersom du har lyst til å bli med på dette. Brukere i gruppen VIP (og høyere) vil automatisk bli med i prosessen. 

Endret av Martin Aleksander
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Vet liksom ikke helt hva jeg skal komme med, er jo ikke akkurat den helt store aktiviteten - artig å henge med dóg.

Eneste kommentar jeg har så langt er at det ikke er mulighet til å kommentere tråder som linker til artiklene. Om ikke annet så vil det sikkert få opp antall brukerinnlegg.

En annen ting - måtte jo sette strek over eneste her - er at når jeg ikke er innlogget så ser jeg ingen tråder i forumet. Det kan jo tenkes at dette med å skjule tråder for ikke-innloggede brukere bidrar til mindre brukermassen.

Endret av Geir_HK
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vet ikke akkurat nå om jeg har så mye og bidra med, men kan gjerne bli med allikevel, høres ut som dere har en spennende tid i vente :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Blir spennende å se hva dette er for no :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er da automatisk med, men kan da kanskje bidra litt :) Fått litt mer tid forran skjermen igjen nå (for å spare penger, bensin er dyrt :P) så kanskje jeg blir litt mer aktiv igjen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Of course I'm in assisting <3

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Noe nytt på denne fronten? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Sliter litt med å få tiden til å strekke til, men meningen er at det skal skje noe om ikke så alt for lenge...

En av flere ting det jobbes med er "Forum strukturen", er det noen som har gode forslag her?

Eksisterende ser slik ut:

• PC-Hjelp og feilsøking
  • Mobil, Nettbrett, GPS, og Wearables
    • (...)
  • Programvare
    • Windows
    • Linux
    • Mac OS
    • Office
    • (...)
  • Nettverk og internett
    • (...)
  • (...)

Og slik fortsetter det, you get the idea... Vi ønsker veldig gjerne forslag fra dere brukere på hvordan dette burde se ut, hva kan forbedres, noe som bør legges til eller kanskje fjernes? Diskuter i vei...

Kommer forøvrig tilbake med mer informasjon, også om andre ting, så snart ting er klart. Stay tuned! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Programvare har en godel forbedringspotensialet tenker at noe som dette kunne sett bedre ut
-Opprativsystemer
  -Windows
  -Linux
  -FreeBSD \ Unix
  -Annet
-Office
  -Microsoft Office
  -LibreOffice
  - Annet

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tenker at det kanskje er greit og i hvert fall sjekke hvilke kategorier som er mest aktive og sette disse først i hvert fall ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tenker at det kanskje er greit og i hvert fall sjekke hvilke kategorier som er mest aktive og sette disse først i hvert fall ;)

Enig her. Er vel mange av sub-kategoriene som er helt døde uansett?

Når aktiviteten går ned kan man heller slå sammen underkategorier. Det vil og gjøre det enklere for folk å plasser spørsmål i riktig kategori når det er meromfattende og færre.

"Mobil, Nettbrett, GPS, og Wearables" kan vel bare omdøpes til "Mobile enheter" eller "mobile devices"?

Kjøpshjelp bør og flyttes ut av "PC-hjelp og feilsøking" - folk kan da be om hjelp til å kjøpe annet enn HW?

Da kan du og "merge" hele den kategorien til kun "PC-hjelp"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Beklager dårlig tilbakemelding og oppfølging her. 

Planen vår er (blant annet) å redusere og omorganisere forumet i ganske stor grad. Med tanke på forumstrukturen, har jeg laget et lite forslag - som selvfølgelig ikke er spikret i stein. Forumet er til av og for dere brukere, så dere har siste ordet. 

I vårt forslag, har vi kuttet 12 hovedkategorier ned til 3, og 50 underkategorier til 12. 

Har vi kuttet for mye, for lite - feil fokus? Hva vil nye brukere tenke og gjøre? Hva vil erfarne/eksisterende tenke og gjøre?

CASE: En ny bruker har problemer med "minneforbruk går til maks". Hvor skal han poste? I dag har vi mange muligheter. Han kan bruke: 
 -  "Hvor skal jeg poste?" under "Nye brukere"
 - "PC-hjelp" under PC-hjelp og feilsøking
 - "Virus og antivirus" under PC-hjelp og feilsøking
 - "Windows" under Programvare
 - "Generelt om maskinvare" under Maskinvare
 - "Prosessor og minne" under Interne komponenter, Maskinvare

Eller kan kan bruke (som i ny struktur): Windows Support. Bam. 6 mulige kategorier for samme problem blir til én løsning. 

Her er altså forslaget: 

Operativsystem 

• Microsoft (Windows)
    • Evnt. 
  • Apple (Mac) 
  • Linux/Unix 

Teknisk hjelp og diskusjon

• Internet, nettverk og sikkerhet
    • Virtualisering og cloud
    • Virus og antivirus 
  • Smarttelefoner, tablets og devices
    • Android
    • Windows Phone
    • Iphone/IOS
    • Wearables?
  • Generelt om maskinvare
    • Interne komponenter
    • Eksterne komponeneter
  • Programvarediskusjon og support
    • Nettlesere
    • Officeprodukter
  • Webdesign og programmering
    • C#, C++, JAVA, VB, .NET etc.

Generell diskusjon og offtopic

• Profesjonell terapi
  • Spillhjørnet
  • Jobb og utdanning
  • Forumet.no og ITpro.no informerer
    • Tilbakemeldinger, kommentarer og forslag

I tillegg kommer eventuelle skjulte, administrative kategorier.  

Ja - det er store kutt og en drastisk omorganisering, men jeg føler allikevel at ingenting er utelatt, og at alle kategorier og underkategorier vi har i dag på en eller annen måte enkelt kan plasseres inn i disse nye kategoriene. 

Hva tror dere? Andre forslag? Kommentarer? 

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hehe, du kom meg i forkjøpet nå @Martin Aleksander. Her kommer nemlig mitt forslag :)

Forumet - av brukere, for brukere

• Kjøpshjelp

• Apper, Programvare, Spill og Operativsystem

• Windows

• Mac

• Linux/Unix

• Android

• iOS (iPhone/iPad)

• Generelt / Platform uavhengig

• Hardware, mus/tastatur og gadgets

• Overklokking

• Mobil, Nettbrett og Wearables

• Lyd og bilde

• Virus, Anti-virus og Sikkerhet

• Nettverk og Internett

• Programmering og Webutvikling

Generell diskusjon og offtopic

• Profesjonell terapi

• Jobb og utdanning

• Forumet.no og ITpro.no informerer

• Tilbakemeldinger, kommentarer og forslag

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ser helt greit ut for meg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Martin sitt så nå fint ut det. Et spørsmål - må man velge en underkategori?

Finnes da spørsmål om Internet, nettverk og sikkerhet som ikke nødvendigvis er de 2 underkategoriene?

Nettlesere bør kanskje flyttes til denne kategorien? Ja, den kan være i begge, men jeg tror kanskje "folk flest" forbinder det med "den greia jeg bruker til å benytte internet".

Dette gjør og at du kan fjerne office brodukter og bare ha èn hovedkategori: Programvarediskusjon og support

Ser ingen grunn til å ha underkategori i Webdesign og programmering heller.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Store kutt, men ser greit ut ;) lurer dog på hvor mye arbeid det blir og flytte alle tråder til nye kategorier, eller skal det lages et arkiv for gamle tråder? ;) Tror ikke det kommer til og bli store problemer for oss gamle brukere og med enklere struktur, burde det jo også være lettere for nye brukere også med mindre valg. Og om det blir litt rot med nye brukere, så får vel våre kjære moderatorer litt sysselsetting da :P.

Spennende med fornying, gleder meg til og se videre fremover ;) 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ønsker veldig gjerne tilbakemelding på hva "mitt forslag" kunne vært bedre på... :)

@henriko

Hoved underkategori, ja. Derfor jeg skrev "Forumet - av brukere, for brukere" for den med alt mulig av kategorier i. Akkurat fordi ingen tråder kan postes her, og noe må den hete... Underkategori uansett nivå er valgfritt, der kan det velges individuelt om en må velge under kategori eller ikke.

Nettlesere og Office går selvsagt inn under "Apper, Programvare, Spill og Operativsystem", eventuelt inn i underkategorien Mac om det er Mac det er snakk om. Folk flest har vel Chrome både på PC-en og på mobilen, (evt samme med Safari), så tror nok folk finner ut at også det kan kategoriseres som "apper og programvare", håper jeg ihvertfall...
Nettlesere som selvstendig kategori forsvinner, og det folk kaller for "internet boksen" går da automatisk inn under "Internett og Nettverk"

Jeg har satt meg som mål at ITpro Forumet ikke lenger bare skal være et "Supportforum", men et forum for alle, med fokus på IT. Et sted hvor det etter hvert også skal kunne gå an å diskutere, komme med anbefalinger, eller lignende. Vi får ikke betalt for å drive med support, så hvorfor ikke åpne opp for andre typer IT-relaterte forumtråder også? :)

Angående kategorien Programmering og Webutvikling, så forstår jeg ikke hvorfor den skal vekk, senest i går hadde vi 2 forum-tråder som hører hjemme akkurat under "Webdesign og programmering", nærmere bestemt Android app utvikling. I tillegg til dette, dukker det fra tid til annen opp PM-er fra brukere som lurer på noe, ett eller annet, enten hjelp til å skrive et script eller generell support. Har ingen ting mot dette, bare å fortsette å sende spørsmål, men jeg skulle så veldig gjerne sett at en kategori for slikt kan bli litt mer aktiv enn den er i dag...
Dessuten så har du jo alle spørsmål rundt Raspberry-Pi, kanskje ikke så ofte, men hvor skal de ellers postes?

EDIT:

@Cordante, Her blir nok en "Arkiv" underkategori ja, kommer ikke unna det, men vi må prøve å unngå akkurat dette i størst mulig grad, ellers blir det et tomt og dødt forum.
Derfor vil vi flytte grupper av eksisterende tråder inn i de nye kategoriene, der hvor det lar seg gjøre.

For eksempel: Alle tråder i kategoriene Nettbrett, Mobiltelefoner, Mobil-operatører og Wearables blir derfor flyttet (som hele grupper) og sammenslått til det som fremover blir en større "Mobil, Nettbrett og Wearables" samle kategori.

Kan nok slå fast allerede nå at enkelt-tråder ikke kommer til å bli flyttet. De som kan og som vil, kan gjerne flytte enkelt tråder, men da på eget initiativ. Tror vi hadde hatt jobb ut året (minst), om alle skulle bli gjennomgått, hehe :P

Endret av jpg
Svar til Cordante
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Som JPG nevner, så skal vi prøve å unngå en arkiv-funksjon så langt det lar seg gjøre. De aller fleste kategoriene vi har pr. i dag lar seg integrere i nye kategorier. Alt flyttes i bulk, så det er ikke ett og ett emne som flyttes. 

Har satt opp de to forslagene for å vise bedre hvordan det eventuelt vil bli. Litt enklere å se det "live" enn i en liste. 

Forslag 1:

forumet_oppsett1.png

Forslag 2:

forumet_oppsett2.png

Andre muligheter? Noe fra begge forslagene som kan innarbeides i et nytt forslag? 

Endret av Martin Aleksander
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå har ikke jeg egentlig meldt meg på arbeidsgruppen, men forslag 1 ser absolutt best ut i mine øyne. Oversiktlig og bra, uten at alt havner i et stort forum. Heller ikke for mange underforum. Akkurat passe :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg støtter også fullt ut forslag nr 1.

Ettersom vi er såpass få brukere her, så tro jeg dette blir mer oversiktlig for de som starter tråder, da vil de ha et system med ikon og det hele og forholde seg til, enn å gå seg vill og bruke "Hvor skal jeg poste"-varianten. :) 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Melder meg på de andre, forslag 1 er best, men tror teknisk hjelp burde ligge over operativsystem da de fleste nye kommer med tekniske problemer, så de ikke poster de etter hvordan operativsystem de har før de rekker og se at det er en egen kategori for tekniske problemer. Kanskje prøvd og fikset ikon for de andre kategoriene også?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kanskje prøvd og fikset ikon for de andre kategoriene også?

Det kan fungere - samtidig som jeg tror at det også kan fungere mot sin hensikt. For mye bruk av grafikk og ikoner vil virke usynlig for brukerne, ved at det filtreres ut i synsfeltet. Enkelte symboler som skiller seg fra annet innhold fungerer ofte bedre, som her. Det er ihvertfall min opplevelse og mening. 

Hva mener dere andre om alt det her? :) 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Likte utvalg 1 best, samt enkelt ikon på hoved gruppen kunne fungert, avhenger litt på hvordan ikon som blir brukt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det kan fungere - samtidig som jeg tror at det også kan fungere mot sin hensikt. For mye bruk av grafikk og ikoner vil virke usynlig for brukerne, ved at det filtreres ut i synsfeltet. Enkelte symboler som skiller seg fra annet innhold fungerer ofte bedre, som her. Det er ihvertfall min opplevelse og mening. 

Hva mener dere andre om alt det her? :) 

Det kan det hende du har rett i ;) Men forslag 1 er i hvert fall mye bedre enn 2 ;). Nr. 1 er mye mere oversiktlig mens 2 er mere rotete. Tror dette blir bra og gleder meg til og se det live ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ser ut til at ingen her har tenkt skikkelig gjennom hva dere skriver. Er det virkelig ingen forslag fra alternativ #2 som er verdig å ta med i den endelige strukturen?? Seriøst?

Dette er IKKE en avstemning om hvilket alternativ, 1 ELLER 2, som er best, men å finne den beste balansen. Forslag #1 er grafisk "best", jeg er enig i det, men vil at alle tenker gjennom disse punktene før alternativ #1 velges uten modifikasjoner!

Sak #1:
C#, C++, Java, Visual Basic, .NET, Perl
Trenger vi egentlig disse underkategoriene i "Webdesign og programmering"?
Er ikke denne listen veldig smal og ut-datert? Hvorfor akkurat disse 6 språkene? Listen over de mest brukte språkene ser helt annerledes ut.

Kanskje derfor kategorien "Webdesign og programmering" aldri blir brukt, til fordel for "Hvor skal jeg poste"; "PC-hjelp" og "Nettverk og Internett" ? Det er ihvertfall min oppfatning av hvordan folk flest bruker forumet den dagen i dag....
"Webdesign og programmering" blir aldri brukt, og har nylig blitt foreslått fjernet. Dette mens relativt mange tråder ligger mer eller mindre feilplassert i andre kategorier... Noe må gjøres!

Hva med platform lignende under kategorier?

• Apper (Android/iOS/Windows phone)
  • Programvare (Windows/Linux/Mac,)
  • Back-end og Web-utvikling

Apper og programvare bør IKKE slås sammen, det er alt for store grunnleggende forskjeller til det.

Sak #2:
Må igjen spørre, siden ingen har villet svare på spørsmålet tidligere i denne tråden; Trenger vi egen kategori for Office (evt. også nettlesere)?
Hvorfor kan ikke dette gå direkte inn under Programvare? Er ikke en Chrome eller Word programvare på lik linje med det meste annet?

Hvis det skal være noen under kategorier i det hele tatt, burde det isåfall vært guider og anbefalinger. Altså ikke noe sted for dumme support spørsmål, men derimot et sted hvor man kan anbefale et godt program, eventuelt også dele guider. (dette har jeg etterlyst flere ganger). ITpro.no hadde faktisk en egen kategori på nettsidene for slikt før, uheldigvis ble denne "kastet", og noe potensiell erstatting dukket aldri opp...

Sak #3:
Virtualisering og skytjenester? under Nettverk internett og sikkerhet?
Jeg antar at en kan virtualisere en nettverks router med pfsense, men er det virkelig det virtualisering handler om? erstatte routeren med en server? Tror en del brukere ville blitt i overkant forvirret om forslaget hadde sett dagens lys slik det står oppført lenger oppe i tråden...

Viritualisering på servere generelt da? Hvordan sette opp? Hvor skal en poste?

• Internett, nettverk og sikkerhet => Virtualisering og skytjenester? <-- nei, her er det definitivt ikke. den riktige kategorien, som aldri blir brukt
  • Linux evt Windows? <- jeg har Linux basert server
  • Programvarediskusjon? <- kanskje her?
  • Webdesign og programmering? <- kanskje her?

Skytjenester, feks. lagring av filer i skyen / mellom flere enheter? Hvor skal en poste?

• Internett, nettverk og sikkerhet => Virtualisering og skytjenester? <-- den riktige kategorien, som aldri blir funnet, stedet for OneDrive, Google Drive, Dropbox og andre relaterte spørsmål. Riktig under-kategori, fullstendig skandale at den ligger under en totalt misvisende hoved-kategori. Ingen tråder vil havne her, selv om dette er riktig sted. Lite gjennomtenkt !!!
  • Programvarediskusjon? <-- jeg vil lagre og dele filer, også bilder
    • Office? <-- jeg vil lagre Word dokumenter
  • Windows evt Linux? <-- jeg bruker Windows, hvilke alternativer har jeg?

Virtualisering burde gå under Linux / Windows kategoriene, evt separate under kategorier for server.
Skytjenester må selvfølgelig inn under Programvare, hvor disse spørsmålene kommer til å bli postet, uansett hvor enn Skytjenester kategorien måtte befinne seg.

Sak #4:
Noen problemstillinger rundt kategorien Programvare: Vil vi ikke risikere at forumet blir 2-delt med Operativsystem og Programvare kategorier? Sikker på at ikke disse bør slås sammen?

Hva med bare "Velg Operativsystem"

Brukeren trenger hjelp og har 2 valg:

• Operativsystem => Windows <-- jeg trenger hjelp og har Windows
  • Teknisk hjelp og diskusjon => Programvare <-- problemet er Windows relatert, men jeg antar jeg kan spørre her også?

Noen realistiske problemstillinger:

Tråden "Uønsket automatisk endring av nettleser".
Brukeren skriver: "Mange ganger så endres nettleser fra Google til Windows uten at jeg ønsker det."

• Operativsystem Windows <-- passer intetanende trådstarters spørsmål best
  •  Programvare
    • Nettlesere <-- burde blitt valgt. Chrome har dessuten en egen knapp for å sette den som standard nettleser, så dette spørsmåøet har strengt tatt ingen ting med Windows spesifikk å gjøre. Metoden er plattform uavhengig.

En bruker trenger hjelp da programmet på PC-en plutselig en dag har slutter å virke slik det skal...

• Operativsystem => Windows <-- fordi det nylig har blitt installert oppdateringer
  • Programvare <-- fordi det er åpenbart er programmet som har sluttet å virke, mens Windows fungerer som det skal

Problemer med grafikk i et spill, det gis feilmeldinger om drivere, og brukeren blir henvist til ATI/Nvidia programmet

• Programvare <-- fordi feilmeldingen i spillet peker på ATI Radeon / Nvidia programvaren
  • Operativsystem => Windows <-- fordi det har med driveren å gjøre
  • Spillhjørnet <-- fordi problemstillingen gjelder utelukkende spill, uten unntak. Heldigvis lav sannsynlighet for at det postes her

Oppsummert:
Joda, forslag #1 ser "best" ut, også grafisk, støtter den saken fullt ut.
Forslag #2 forkastes, helt i orden, men er det ingen som har sett nærmere på hva forslagene inneholder?

Forslag nr 1 ser overlegent grafisk best ut, men er langt fra perfekt, faktisk forblir mange av forumets eksisterende problemer uløst. Akkurat derfor var det jeg kom opp med det litt mindre polerte forslag #2, for å sette fokus på akkurat disse problemene.

Før dere alle "enstemmig" valgte forslag #1 som best, satte jeg sammen et forslag #2 med forbedringer på alle disse punktene. Jeg spurte etter tilbakemeldinger på hva som kunne vært bedre, men uten å få ett eneste svar! Er det ingen som har fulgt med på hva tråden handler om? Er ikke en avstemning alternativ 1 ELLER 2, men derimot å finne den rette balansen, og skape en struktur sammen!

Jeg foreslår å se nærmere på punktene jeg nå har nevnt i denne tråden (alle fra alternativ #2), og gjør eventuelle nødvendige modifikasjoner, før forslag #1 oppdateres til å inkludere disse, og blir gjeldende mal for videre arbeid !

Endret av jpg
    0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
    Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive