Får ikke bootet etter installasjon med RAID1

6 innlegg i emnet

Skrevet

Hei.

Prøver å sette opp en server pc med noe gammel hw jeg hadde liggende, og tenkte jeg skulle leke meg litt med RAID. Tenkte da på RAID1 for speiling av disker. Har to like seagate 1TB disker.

Har prøvd å sette opp arrayet via bios, men under installasjon av linux, uansett distro, så får jeg fortsatt opp begge diskene.

Har da prøvd software raid under installasjon, laget like partisjoner på begge disker og satt disse opp i hver sin software raid, en partisjon for / og en for swap. Prøvde også med en /boot partisjon.

Men, uansett hvilken distro jeg prøver å installere, så får jeg ikke installert en bootloader. Får bootet uten, men er veldig tungvindt. Uavhengig om jeg installerer Debian, Ubuntu, Linux mint, fedora eller opensuse.

Er det software raidet som gjør at jeg ikke får installert en bootloader? Eller er det hovedkortet som lager krøll? Er et gammelt Asus hovedkort, skal sjekke opp eksakt modellnavn imorgen.

installasjon på kun en disk gir meg kun en blinkende strek etter POST, og ingen grub rescue eller lignende..

HW:

• Asus hovedkort (nvidia raid kontroller ihvertfall)
  • Amd phenom eller athlon 4 kjerner
  • 2stk seagate 1TB disker
  • 8GB ram
  • Corsair TX850W
  • Amd 7950

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Innbiller meg at også Linux har denne begrensninga som gjør at du ikke får installert OS på software raid - rett meg gjerne om jeg tar dønn feil her.

I såfall kommer du ikke utenom å måtte installere OS på en egen disk eller SSD.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Først, det er ikke noen begrensninger i Linux \ Unix for å bruke raid eller sraid, problemet her høres ut som at man prøver å bruke den innebygde raid kontrolleren på hovedkortet som kan være av ymse kvalitet og spesielt hvis dette er gammel hardware som blir igjenbrukt.

Også for å klare opp noen enkle missforståelser før dem kommer: det er ikke noen forskjell på hardware raid eller software raid da all raid er software raid!

Forklaring:
"Hardware raid kontrollere" er en egen datamaskin med sit eget OS du må sette opp og konfigurere riktig før det normale OSet klarer å se diskene du har koblet til dette, altså det er eget software på disse kortene som lager raid imaget som datamaskinen ser som harddiskene dine.

"Software raid" er definert som at OS eller tredjeparts applikasjon brukes til å lage raid image ut av diskene som er koblet direkte til hovedkortet, dette er også uttrykket som ofte er brukt for raidkontroller som er innebygget i hovedkortet siden du må inn i bios \ ufei for å sette opp dette. grunnen til at de kaller også dette for software raid og det er mye forvirring på dette området er at det ikke er en egen kontroller kort som du bruker i tillegg til hovedkortet som normalt tidligere.

Håper dette gjorde ting litt lettere å skjønne ang RAID

Når det gjelder ditt eksakte problem så ville jeg gått for "gammeldags vanlig software raid" det vill si at under installasjonen av Linux at du velger manuell partisjonering av diskene og setter de i raid 1 derifra, i noen distroer så må du spesifisere at en liten partisjon for boot og grub2 til å stare opp uten for det vanlige raidet partisjonene.

Her er en liten guide som viser den manuelle prosessen:
https://blog.sleeplessbeastie.eu/2013/10/04/how-to-configure-software-raid1-during-installation-process/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Knutazz, flott at du deler linux-kunnskapen.

Men vil ikke si meg enig i at en hvilken som helst "disk-kontroller med mulighet for å kjøre tilkoblede disker i RAID-oppsett" har et innebygget OS. Ja den har en meny etter BIOS-skjermbildet som lar brukeren konfigurere raid-oppsettet, men å kalle dette for OS?

Nå er det riktignok noen år siden jeg sist anskaffet meg en raid-kontroller (før EFI kom på markedet) så det er med forbehold om at det ikke har vært en "rivende utvikling" på programvaren til moderne raid-kontrollere.

Også for å klare opp noen enkle missforståelser før dem kommer: det er ikke noen forskjell på hardware raid eller software raid da all raid er software raid!

Dette mener jeg er feil. En disk-kontroller med egen prosessor som i utgangspunktet ikke er ment for å kunne omprogrammeres til noe annet, det kaller jeg for hardware-raid.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du har helt rett i dette Geir_HK, jeg bare prøvde å dumme det ned litt for å gjøre det enklere å forstå konseptet.. mulig det kom litt skjevt ut:

En disk-kontroller med egen prosessor som i utgangspunktet ikke er ment for å kunne omprogrammeres til noe annet, det kaller jeg for hardware-raid.

Ja dette er slik vi enkelt skiller mellom de forskjellige "typene" raid som finnes, men du kommer ikke unna at du må ha en firmware på det kortet sånn at den forstår hvilken oppgave den har og hvilken funksjoner den skal utføre, og igjen firmware er en type software som igjen går tilbake til påstanden min at all raid er software raid. Dette er dog en diskusjon som passer bedre i sin egen tråd så vi ikke tar denne mer off-topic en det TS spør om

Så lurer jeg på om TS har fått testet forslaget mitt ang definere raid forslaget mitt her 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Beklager sent svar..

Er den guiden du linker til Knutazz som jeg har fulgt, men får ikke bootet. Har kun satt opp raid under installasjonen, og ikke i bios. Har også prøvd kombinasjonen av begge, noe som fører til at jeg får et defekt array ifølge bios. Har prøvd å legge til en /boot partisjon og valgt å installere bootloader på denne, uten hell.

Jeg får bootet systemet med noen kommandoer fra Grub rescue de gangene jeg har fått den opp, men er jo noe dritt om strømmen går, og serveren ikke går opp igjen før jeg har kommet meg hjem og skrevet en haug med kommandoer for å få bootet.

Både GRUB og lilo bootloadere har jeg prøvd, begge failer under installasjon får jeg beskjed om. Ved installasjon på kun en disk er det ikkenoe problem. Og det har skjedd på alle distroer jeg har prøvd å installere.

Er det noe jeg gjør feil under instalasjonen, eller er det hw oppsettet mitt som gjør det? Fant ut av hva hovedkortet mitt het, og hadde det klart til å limes inn her, men fikk ikke lov til å endre hovedinnlegget mitt, så da ble det borte.. Men det er ihvertfall 4-5 år gammelt, har tilogmed IDE port :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive