Debian server hengt seg under oppdatering

4 innlegg i emnet

Skrevet

Har en Debian 8 server stående, men under regelmessig oppdatering har selve oppdateringsprosessen hengt seg.

Hadde koblet opp med SSH, men etter timer med statusen processing man-db (eller noe slikt) ble tilkoblingen brutt.

Ved nye forsøk på å oppdatere, får jeg følgende:

E: Could not get lock /var/lib/dpkg/lock - open (11: Resource temporarily unavailable)
E: Unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), is another process using it?

sudo reboot fungerer heller ikke, så klarer ikke restarte på vanlig måte, ingen feilmelding, bare står å "jobber". Kan dog avbrytes med Ctrl+C. Utenom dette fungerer absolutt alt normalt.

Hvilke pakker som ble oppdatert, er jeg usikker på, men etter all sannsynlighet var det sikkerhets eller vedlikeholds oppdateringer til systemet selv. Den eneste oppgaven serveren har, er å virtualisere andre servere ved hjelp av LXC, men kan ikke huske det var nevnt. (er omtrent 1 mnd siden sist oppdateringer ble installert)

Har avsluttet den eneste prosessen jeg kunne finne, knyttet til apt-get, men ingen bedring. Nå har det gått 3 dager, og jeg har liten lyst å "kutte strømmen"... Har oppdaterte backuper, men ikke noe disk-image eller OS backup...

Tips?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Prøv

sudo lsof /var/lib/dpkg/lock

Finn prosessen

sudo kill -TERM <PID>
 sudo dpkg --configure -a

Vent på resultatet av den også kan du avslutte med

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du sier det er LXC inne i bildet her, er denne feilen på selve HOST maskinen som kjører LXC oppsettet eller er det på en av GUEST maskinene som du har virtualisert igjennom LXC?

Som du sikkert er klar over så er man-db databasen over hjelp filene på systemet de berømte "man pages" hvis det er lenge siden du har oppdatert systemet så kan det ha vert mye endringer her som tar tid å oppdatere (avhengig av resursene til maskinen)

Ellers så sier feilmeldingen at du har en annen process som låser /var/lib/dpkg/lock filen, og Eventyret er inne på noe her ang finne ut hvilken process dette er og avslutte den

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da har jeg herved bokmerket denne tråden, løsningen til Eventyret var til stor nytte :)

Knutazz, dette gjelder hosten ja, selvbygget server til 8k, med Xeon CPU og det hele, så tror nok en må ha et ganske stort cluster av RPi-er for å kunne sammenligne ytelse, hehe :D Re-installert i starten av januar (SSD som døde etter 6mnd "working time"), men mener oppdatering ble kjørt for ca 3-4 uker siden...

Back to business: Sitter nå stuck med denne:

Setting up udev (215-17+deb8u3) ...

Har forsøkt å google litt, men ikke funnet noen løsning som fungerer enda...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive