dhcp server 2012

155 innlegg i emnet

Skrevet

hei

jeg har gitt serveren min IP adressen 99.99.99.20 og DHCP scoopet 99.99.99.50-100. dette fungerer fint, men jeg får ikke internett tilgang på klientene mine. Kan jeg gi de et ekstra nettverkskort som bridget

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jeg mente 10.99.99.20

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei du skal ikke trenge  å gi klientene dine et ekstra nettverkskort, hele ideen til det oppsettet jeg guidet deg til over er at de skal få Internett via serveren din så de skal kun være på VMnet9 nettverket og ha Windows Serverens VMnet9 IP som Default Gateway

Siden du ikke har noen Internett på klientene dine så mistenker jeg at det er noe feil med nettverks innstillingene og DHCP innstillingene på Windows Serveren din

Nå er jo en fin tid til å lære litt om oppsettet gjennom feilsøking og finne ut hva som er feil.

Første steg i feilsøking av nettverk på Windows Systemer er bruk av CMD \ PowerShell og kommandoer som: PING, TRACERT og IPCONFIG.
Dette vill gi deg en fin oversikt over nettverket de er på og hvor ting stopper opp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hei

jeg har prøvd å feilsøke. Har tatt en ipconfig på datamaskinene. Der fant jeg ikke feil.
Når jeg prøvde å pinge en intern datamaskin fant jeg ingen feil, men når jeg skulle  pinge Internett fra klientene mine ble det feil.
Det er vel feil med Router konfigurasjonen. Men jeg kan ikke finne feilen

Har du noen ideer om hva som kan være feil

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja jeg har en temmelig god ide på hvor feilen kan ligge og det er på selve Windows Serveren, dog hva som forårsaker feilen avhenger av hvordan du definerer "ingen Internett" problem stillingen din.

Her ser du en av de dagligdagse problemstillingene til en som jobbe med IT, en bruker som bare gir deg en problemstilling uten noen praktisk informasjon. og som kun sier " det virker ikke" eller "Internett er ødelagt" og du må utifra dette begynne å feilsøke hva dem mener med dette

Man skulle kanskje tru at siden datamaskiner og Internett er så viktig i dagens samfunn at man skulle få mer informasjon fra brukerne så er den grusomme sannheten at de som oftest melder om feilen ikke har noe peiling på hva dem snakker om, de er ofte kun gode i det enkle programmet de bruker til daglig men ikke noe mer en det. Så da blir det din jobb og finne ut av hva problemet egentlig er. I ditt tilfelle så sier du at det er Internett som da er relatert til nettverk innstillinger som da gjør det lettere å finne passende "verktøy" for å finne nødvendig feilsøking informasjon.

Grunnen til at jeg kommer med denne leksa her er fordi du har sagt tidligere at du ønsker å lære deg servere og nettverk, men spør om hjelp uten å gi oss noen opplysninger om hva du har funnet ut så langt.

Når dette er sagt så har jeg en liten veiledning som kan hjelpe deg i gang med feilsøkingen, Jeg tar meg frihet til å tolke feilsituasjonen utifra det som er skrevet tidligere i denne posten som at det er:
Kun klient maskiner koblet til VMnet9 som ikke kommer på Internett.
Alle klient maskiner bruker Windows 7 \ 8 som OS.
Serveren har statisk IP på "Bridge" nettverket.
Serveren har tilgang til Internett via "Bridge" nettverket.
Serveren har kun DHCP Servicen kjørende på VMnet9 nettverket og ingenting annet er satt opp og konfigurert på den.

Utifra dette så vil man alltid starte med å feilsøke fra den klienten som melder om feilen før man begynner med feilsøking av sentrale enheter som Servere, Routere, Switcher eller annet utstyr som er sentralt og felles for nettverket.

1. Feilsøke fra Klient maskinen:
Hva er feilsymptomet? Får den noen feilmeldinger? Hva skjer når du åpner nettleseren? er ting du bør sjekke først, hvis det ikke er noen feilmeldinger eller at du ikke får sett noen nettsider i nettleseren så går du videre til å sjekke nettverksinnstillingene på maskinen:
1. Kjør cmd.exe som administrator.
2. Kjør kommandoen: ipconfig /all
3. Kjør kommandoen: ping 10.99.99.254   eller ip på default gateway, dette sjekker om klienten klarer å kommunisere med Serveren (dette bør gå fint uten feil)
4. Kjør kommandoen: ping 192.168.1.1     eller ip på GET modemet ditt, dette sjekker om klienten din kan kommunisere med Internett routeren din (dette bør gå fint uten feil)
5. Kjør kommandoen: ping 8.8.8.8             dett er ipen til google.com som sjekker om du kommer ut på Internett ved å bruke bare IP adresser
6. Kjør kommandoen: ping google.com     dette sjekker om du klarer å bruke URL adresser til å kommunisere ut på Internett og sjekker om du har en fungerende DNS Service kjørende på nettverket

Når du har fått ut all informasjonen fra dette vil du gjærene dokumentere det du har funnet ut så langt, dette kan du enkelt gjøre ved å kopiere ut fra cmd.exe over i notepad.exe, i cmd.exe høyreklikk og velg marker, nå marker all tekst du har fått og der etter trykk enter for å kopiere det du har markert, nå åpne notepad.exe høyreklikk og velg lim inn, deretter fil -> lagre

Nå som du har lagret informasjonen kan du jo sende den til serveren hvor du har Internett tilgang og laste den opp her så vi kan få sett på den og peke  deg i riktig retning.

Det ble en del mere tekst en jeg hadde regnet med her, men jeg ønsker å forklare så godt jeg kan slik at du også lærer noe av det jeg kommer med og kanskje forstår med engang hvor \ hva problemet er eller hvordan du finner ut hva som skaper slike nettverks feil

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

sender over en kopi av ipconfig /all.
Jeg fikk feilmelding når jeg pinga Google.com og 8.8.8.8

Windows 10 x64-2016-03-01-20-34-53.png

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Okay så du fikk feil på Google.com og på 8.8.8.8 men alt gikk fint mot GET modemet på 192.168.1.1?

Er et par andre ting jeg ser på ip configen din også:
Fra hvor får klienten din DNS Suffix: Firma.com ?
Hvorfor er det forskjellige IPer på Default Gateway og DHCP Server?
Fra hvor får den DNS Servere 84.208.20.110 og 84.208.20.111?

Dette indikerer at enten så kjører du flere forskjellige servere på nettverket ditt som deler på oppgavene eller at du har satt opp flere services på en ene Serveren bint de forskjellige servicene til feilaktige konfigurert VIP

DNS Suffix: skulle vert blankt så lenge du ikke har konfigurert noen DNS Server i nettverket ditt
Default Gateway: skulle vert 10.99.99.20 samme IP som på Serveren
DHCP Server: skulle vert 10.99.99.20 samme IP som på Serveren
DNS Server: skulle vert 10.99.99.20 eller 192.168.1.1 samme IP som på Serveren eller eventuelt IP til GET modemet

Utifra dette så har du feil innstillinger på serveren din både på nettverkskortene og på DHCP Servicen du kjører, samt at du muligens har installert andre Services eller funksjoner som du ikke har opplyst om som skaper konflikt med oppsettet ditt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei
Jeg beklager. Jeg hadde andre roller innstallert. Jeg har fjernet dette nå. Innstallerte alt på nytt.
Jeg får fortsatt ikke internett på klientene. 
Pinga 8.8.8.8 og Google.com. Fikk feilmelding
Pinga 192.168.0.1. Fikk feilmelding
pinga 10.99.99.20. Fikk feilmelding
Sender over et bilde av ipconfig på klienten min

2016-03-02.png

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har aldri rørt Windows 10, og kommer mest sannsynlig aldri til å gjøre det heller, ikke nok med at Microsoft har tatt seg rettigheter til å overvåke alt du gjør på maskinen, men de tar seg rettigheter til å overvåke alt som skjer på nettverket de er koblet opp til også, og det er jeg veldig i mot....
(Dette står klart og tydelig i den 10 mils lange bruker avtalen du godtar før installasjon)

Men uansett sålenge den får all informasjon via DHCP så skal det ikke være noen forskjell på nettverkseinstillingene fra Windows 8 til Windows 10.

ipconfigen fra klienten ser ok ut nå for utenom IPv6 er aktivert, men jeg ser også at du ikke har installert driveren til maskinen din, for hver maskin du oppretter i et vmware produkt så "må" du installere vmware tools på dem, dette er en liten pakke som inneholder alle "driveren" til den maskinen du kjører.

Utover dette hvis du ikke får pinget 10.99.99.20 fra klienten så er det noe veldig galt i oppsettet, får du pinget 10.99.99.50 fra serveren?
Samt hvordan ser en full ipconfig /all ut på Serveren? og hvilke andre funksjoner har du installert på den?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jeg har nå installert vmware Tools
jeg får ikke pinget 10.99.99.50 fra serveren
sender over en ipconfig av serverenWindows_Server_2012-2016-03-02-15-04-06.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Siden verken klient maskinen eller serveren klarer å pinge hverandre så tyder det på at det er noe veldig galt med oppsettet her

Har du aktivert noen brannmur eller anti-virus innstillinger på noen av maskinene?
Har du gjort endringer på vmware nettverkene?

Første jeg ville ha gjort her er å slå av IPv6 og kun brukt IPv4 på dette test nettverket for der etter slått av alle maskinene, og startet først serveren ventet til den er oppe, deretter startet klient maskinen og prøvd å pinge på nytt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

sorry jeg hadde glemt noen nettverksinstillinger på serveren
jeg får pinget klientmaskinen fra serveren og jeg får pinget serveren fra klientmaskinen.
Men jeg har ikke internettforbindelse på klientmaskinen

håper du ikke går lei av å hjelpe meg. Jeg setter stor pris på det

Mvh oleD

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ok så nå får du pinget mellom maskinene på 10.99.99.0/24 nettverket?
Hva skjer hvis du pinger 192.168.0.1 fra klienten?
Hva skjer hvis du kjører en tracert 192.168.0.1 fra klienten?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jeg pinget 192.168.0.1 fra klienten
jeg kjørte en en tracert 192.168.0.1
fikk dette resultatetWindows_10-1-2016-03-02-18-13-49.thumb.p

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hmm okay...

Hvordan tolker du den feilmeldingen du får der og hva mistenker du er feilen for att du ikke klarer å pinge GET modemet ditt fra den klienten?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

nei jeg står fast.

Mistenker at default Gateway på serveren er feil satt opp, men jeg føler at jeg har prøvd alle kombinasjoner
jeg har jo internett forbindelse på serveren så den skulle jo være riktig.
Skal ikke default Gateway være 10.99.99.1 og ikke 10.99.99.20

Endret av oleD
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ser man det, Jo du er på rett spor her, det er Default Gateway til det ene nettverkskortet på Serveren som er feil

Vet ikke helt hvor du får 10.99.99.1 som Gateway IP fra men, Default Gateway skal være satt til den maskinen \ serveren \ routeren som hodterer den lokale Internett forbindelsen så i ditt tilfelle her så skal Klienten ha IPen til Serveren din som Default Gateway altså 10.99.99.20

Men siden Serveren har 2 nettverkskort og er den enheten som skal gi de lokale klientene Internett tilgang så må man manuelt sette Default Gateway til seg selv på den ene nettverkskortet og så må man sette det andre nettverkskortet til å bruke GET modemet IP som Gateway

På serveren så skal innstillingene dine se sånn ut

Ethernet adapter Ethernet0:

Connection-specific DNS Suffix  . :
   IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 10.99.99.20
   Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
   Default Gateway . . . . . . . . . : 127.0.0.1

Ethernet adapter Ethernet1:

Connection-specific DNS Suffix  . : home
   IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.0.6
   Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

fikk feilmelding da jeg prøvde å bruke 127.0.0.1. Ethernet Adapteren min ser slik ut

Windows Server 2012-2016-03-03-09-37-44.png

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Okay da har jeg installert et nytt test nettverk i vmware Workstation 10 med de eksakt samme instilligene jeg har gitt deg her, samt siden det er en stund siden jeg gjorde slikt oppsett med - Win2012r2 Server

Fresh installasjon av Win2012r2 har 2 nettverkskor 1 i bridge og automatisk ip fra GET modemet mitt og 1 i VMnet9 statisk ip til 10.99.99.20 og DHCP Server
En eksisterende Win7 konfigurert til VMnet9 og IP fra DHCP på Serveren

Når jeg gjorde dette så fikk jeg også feilmelding ved bruk av 127.0.0.1 og det virker som Microsoft har bestemt å reservere bruken av denne i konfigurasjoner gjort via GUI, noe som er tullete etter min mening...

Det jeg derimot gjorde var å sette på "share internet connection" på Ethernet 1 og lot gateway stå blangt i Ethernet 2
legger ved bilder av alle instillingene mine under:

client-ipconfig.JPG

client-properties0.JPG

client-properties-network0.JPG

client-properties-network0-ipv4.JPG

client-vm-settings.JPG

router-ipconfig.JPG

router-properties.JPG

router-properties-network0.JPG

router-properties-network0-ipv4.JPG

router-properties-network0-share.JPG

router-properties-network1.JPG

router-properties-network1-ipv4.JPG

router-vm-settings.JPG

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jeg får fortsatt ikke internett på klienten min.
Fra klienten:
pinget 10.99.99.20 det gikk greit
har pinget 127.0.0.1 det gikk greit
har pinget 192.168.0.1 det gikk ikke bra
Fra serveren:
pinget 10.99.99.51 det gikk greit
pinget 127.0.0.1 det gikk greit
pinget 192.168.0.1  det gikk greit

Windows Server 2012-2016-03-03-18-05-41.png

Windows 10-1-2016-03-03-18-06-52.png

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ser ikke ut til at du har gjort de endringene jeg kom med i stad, siden gateway ipen din fortsatt viser 0.0.0.0 som betyr at det ikke er noen gateway for det nettverskortet overhode, hvis du ser på bildene mine over så viser den blankt felt i både ipconfig og ipv4 innstillinger for VMnet9 kortet på serveren

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg får ikke lagret i sharing network, Den går bare tilbake til "ikke delt"Windows_Server_2012-2016-03-03-20-55-19.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå er du på vilspor dette har ingen ting med det vi feilsøker nå å gjøre, det der er for å sette opp fildeling ikke internett tilgang, så du et bilde av dette av det jeg la ut tidligere? alle instillingene er der

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

nå har jeg rota det til
nå har jeg ikke internettilgang på server
klientene får ikke ip fra dhcp på min server
jeg får feilmelding når jeg pinger 192.168.0.1 fra serveren

Windows 10-1-2016-03-04-02-11-00.png

Windows_Server_2012-2016-03-04-02-09-35.

Windows Server 2012-2016-03-04-08-53-43.png

Endret av oleD
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Start med å slå av Windows 10 klienten din

deretter så skal du ha følgende innstillinger på Serverens nettverkskot:

Ethernet adapter Ethernet 1:

Connection-specific DNS Suffix  . : home
   DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
   Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
   IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.0.6(Preferred)
   Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1
   DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1

router-properties-network0.JPG

router-properties-network0-ipv4.JPG

router-properties-network0-share.JPG

Ethernet adapter Ethernet 1:

Connection-specific DNS Suffix  . : 
   DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
   Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
   IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 10.99.99.20
   Default Gateway . . . . . . . . . : 
   DNS Servers . . . . . . . . . . . : 127.0.0.1       <- Denne er nødvendig hvis du skal sette opp AD eller DNS Server senere
                                                 192.168.0.1   <- Denne er nødvendig så du får brukt nettadresser som itpro.no eller vg.no eller google.com

router-properties-network1.JPG

router-properties-network1-ipv4.JPG

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive