dhcp server 2012

155 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

hvordan får jeg mine klienter til å bruke ipadresser fra min  server 2012 med dhcp og ikke get sin router. jeg er helt fersk og prøver å lære meg. jeg buker vmware Workstation. har installert server 2012 + 2 klienter

Endret av oleD
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei .

Jeg regner med at serveren er satt opp med fast ip?

Har du installert DHCP-rollen på serveren? Hvis ikke, så må det installeres: https://blogs.technet.microsoft.com/teamdhcp/2012/08/31/installing-and-configuring-dhcp-role-on-windows-server-2012/

Du må også deaktivere DHCP i rutermodemet fra Get.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hei tusen takk for svar

serveren er satt opp med fast ip adresse og jeg har satt opp dhcp rollen på serveren. Jeg har 2 bærbare pcer. PÅ den ene har jeg vmware Workstation med win server 2012 med 2 klienter. Jeg har innstallert dns og meldt de 2 kientene inn i domenet Hvis jeg deaktiverer DHCP i routermodemet fra Get  må jeg sette de 2 pcene opp med fast ip adresse elller kan de få ip adresser fra DHCP på den virituelle serveren min

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.

Nei, klientmaskinene skal stå å motta dynamisk IP, de får dette servert av serveren etter IP-rangen den er satt opp med.

Skal du sette fast IP på en eller flere maskiner i domenet, så gjør du det gjennom DHCP-innstillingene på serveren: IPv4 - Scope - Reservations

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Okay dette er ganske enkelt siden du bruker vmware workstation:

Først vil jeg bare nevne at sette opp 2 DHCP Servere i samme subnet \ ip range kommer til å skape kaos på nettverket ditt, så hvis du skal ha disse vm-serveren til å håndtere dette på ditt opprinnelige nettverk så bør du slå av DHCP på ruteren din først, men siden du er ny på dette håper og tror jeg at du vill teste dette i et eget virtuelt test nettverk først.

Her er en liten guide for å sette ditt private lab nettverk for testing i vmware workstation.

1. Lage selve intern nettverket brukt av test serveren og klientene:
Åpne Workstation -> Edit -> Virtual Network Manager, her vil du se alle nettverkene du har så langt du bør se 3stk Bridge, NAT og Host-only, det vi er ute etter er å lage et Host-only nettverk, så klikk på "Add Network" velg et "VMnet#" jeg pleier å bruke VMnet9 deretter klikk ok. nå vil du gå tilbake til Editor bildet og vil se at VMnet9 har blit lagt til med noen auto generert informasjon. Det du må endre her er:
VMnet Info = Host-only
Connect to a host virtual adapter to this network = no (ikke avhuket)
Use local DHCP service = no  (ikke avhuket)
Subnet IP = nettverks ipen du har på det virituelle nettverket (anbefaler at du ikke bruker "192.168.1.1" hvis dette er på det normale nettverket i resten av huset, men setter noe annet som eks. 10.99.99.0 for å skille på nettverkene)
Subnet mask = 255.255.255.0
Apply og OK for å gå tilbake til normalt Workstation bilde.

2. Koble Servere og klienter til VMnet9:
I Workstation menyen "my computers" sørg for at alle maskiner er slått av og høyre klikk -> Settings, her vill du få opp menyen for å endre maskinvaren til den spesifikke vmen du valgte, det du leter etter her er Network Adapter og denne vil du sette til Custom og VMnet9 i ned trekk vinduet, deretter OK for å lagre innstillingene. (dette må gjøres på alle vmer du ønsker å ha i dette nettverket)

Det du har gjort nå fulgt denne guiden er å opprette et virtuelt nettverk av skilt fra resten av huset med nettverks info 10.99.99.0/24 uten noen form for DHCP Server tilknyttet merk deg at siden dette er et av skilt nettverk så er dette kun tilgjengelig for maskiner I vmware workstation som er koblet til VMnet9.

Dette er den sikreste måten å kjøre et sånt test nettverk på inntil du har fått litt mere erfaring med å sette opp Windows Server og DHCP DNS og eventuelt ADDS tjenester.

Hvis du mot formodning trenger tilgang til test nettverket fra ditt normale hjemme nettverk uten at det skaper for mye krøll så blir det et litt mer avansert oppsett med 2 nettverkskort og NAT innstillinger på Windows serveren som kjører DHCP og Gateway tjenestene for test miljøet.

3. Legge til ekstra nettverkskort:
I Workstation menyen "my computers" sørg for at aktuell server er slått av og høyre klikk -> Settings -> Add -> Network Adapter -> Next -> Bridged -> Finish -> OK

Når du nå starter opp serveren din så vill den ha ett nettverkskort knyttet til både hjemmenettverket og lab \ test nettverket og vil fungere som en slags ruter mellom dem, siste steget her vill jo være å sette statisk IP for Windows serveren på hjemmenettverkets ruter så den ikke får forskjellige IPer ved reboots som kan skape unødvendige problemer

Dette er min anbefaling på dette området, dette er egentlig ganske basic stoff av 2 ganske store fagfelt så jeg har bare gått igjennom det som er minimum innstillinger får å få dette til å virke ut fra hukommelsen så noen ord og uttrykk kan variere av hengi av hvilen versjon du kjører

Hvis det er noe du lurer på eller jeg har glemt her så ikke vær redd for å spørre, jeg jobber stort sett bare med vmware og nettverk så skulle kunne greie å svare på det meste angående det

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tusen takk jeg hadde nesten gitt opp, Dette var veldig nyttig informasjon. Takk igjenn

hilsen oleD

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bare hyggelig,

Du fikk satt opp serveren og koblet til klientene nå etter denne lille guiden?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jeg fikk ikke noe internett tilgang på den første måten du ba meg gjøre. skal prøve å legge til et ekstra nettverkskort nå. skal prøve å få til en egen dhcp på den virituelle  maskinen, men hvis jeg må avinstallere dhcp i routeren fra get så kan det kanskje bli litt komplisert, men det hadde hvert moro å få det til.

Mvh oleD

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du bare fulgte igjennom punkt 2 så ja da har du ikke noen Internett siden dette kommer fra GET modemet ditt og er kun tilgjengelig på vanlige hjemme nettverket.

Hvis du ønsker å leke deg med nettverk og servere uten om at det går utover resten av hjemme nettverket så trenger du en maskin i vmware Workstation som er koblet til begge nettverkene samtidig og klarer å "rute" trafikk mellom de også kalt NAT.

Det du må gjøre da fra vmware Workstation er å ta serveren som har DHCP og Gateway funksjonen på "VMnet9" og gi den et nytt ekstra nettverkskort med modus "Bridged" da vill dette nettverkskortet bli koblet til GET modemet som en vanlig datamaskin og alt som trengs er å konfigurere Windows serveren på VMnet9 å sende ut all trafikk som skal ut på internet på riktig nettverkskort som er koblet til GET modemet

Enkel forklaring på vmware nettverks moduser:
Bridge = Den virtuelle maskinene og din fysiske maskin deler det fysiske nettverkskortet og kobler seg til hjemmets normale modem eller router som egen maskiner og får hver sin IP

NAT = Her fungerer vmware som en egen virtuell router men gir deg en vilkårlig IP segment som gjør det litt uoversiktlig å jobbe med som nybegynner.

Host-only = Dette nettverket er kun tilgjengelig internt i vmware Workstation, og for de virtuelle maskinene som blir assignet til samme VMnet# som kan kommunisere med hverandre, og som du sikkert vet så kan du ha opptil 9 forskjellige nettverk i vmware Workstation når du sjekker Virtual Network Manager

Ut ifra dette så kan du enkelt se at du trenger 1 nettverkskort i Bridge og 1 nettverkskort i Host-only VMnet9 på en og samme server for å kunne få disse nettverkene til å snakke sammen og kommunisere.

Jeg anbefaler denne metoden da du ikke gjør noen skade på det vanlige hjemme nettverket hvis det skulle skje noe feil i konfigurasjonen din og da stå der uten Internett og hjelp til å feilsøke...

Hvis du mot formodning vill ha Windows Serveren live på hjemme nettverket og styre all nettverk via denne så trenger du å logge deg inn på GET modemet og deaktivere DHCP først og sette kun 1 nettverkskort i Windows Serveren med modus Bridge og i WinDHCP setter du Gateway til GET modemet.. Dette er ikke anbefalt for ny begynnere da mye kan gå feil underveis og resultert da er at du er uten internett og support siden du ikke bruker GET sine innstillinger

Du har også et tredje og ganske så kult siste alternativ som er å sette opp en OS basert router og brannmur i vmware Workstation. Jeg tenker da på pfSense mer info på https://pfsense.org/ dette ser kanskje veldig over hvelvende for en som er ny på servere og nettverk men du vill lære ganske mye nyttig ting om nettverk, servere og virtuallisering  hvis du går denne veien, alt henger egentlig på hva du vill og ønsker å oppnå  

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg ønsker bare å lære om nettverk og virutialiseriing. Jeg har jobbet litt med grafiske ting tidligere,men ikke nettverk. Jeg får besøk av min bror i morgen han jobber med web i det daglige og er mye mer oppdatert en meg. Vi skal se på dette sammen. Takk får at du tok deg tid til å svare.

Mvh oleD

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei!

Har sittet litt oppe i natt og sett på dette alene.
jeg må vel configuere DHPC serveren på nytt. Med et nytt scoop.Hvordan gjør jeg dette. Jeg brukte 192.168.0.50 - 192.168.0.100 sist
serveren min fikk IP adressen 192.168.0.20
Gateway var 192.168.0.1
Dns fikk 192.168.0.20
Når jeg går til settings på serveren min har jeg 2 nettverkskort. Ett som er  bridget og et som er satt opp som custom(vmnet 9)
Når jeg er inne på serveren nå har den IP adressen 192.168.0.20

Jeg har internett forbindelse med serveren, men ikke med klientene

Mvh oleD

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hei

Fikk ordnet det nå alt funker. Har internett tilgang både på serveren og de 2 klientene
Dhcp serveren virker. Tok en ipconfig på klientene og de bruker scoopet jeg satt opp (MAGIC)
Takk igjenn

Mvh oleD

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Så bra at du fant ut av det, noen ganger så er det så banale filleting som å restarte klient maskinen som stopper opp med det du prøver å sette opp ikke virker..

Ser også ut til at Windows automatisk skjønte at den skulle NATe mellom nettverkene så du fikk internett på det Virtuelle nettverket også

Det er 2 ting jeg vil anbefale deg å gjøre nå,
1. Sett samme Subnet IP og Subnet mask i Virtuell Network Manager som den du bruker i DHCP konfigurasjonen din (Hvis disse matcher så er det enklere å holde styr på hvilken nettverks som blir brukt hvor senere)
2. Sette statisk IP på Windows serverens nettverkskort som er koblet til GET modemet.

Ellers så vill jeg anbefale deg å se på disse videoene ang Windows Server 2012 av "Eli the Computer Guy"

https://www.youtube.com/playlist?list=PLJcaPjxegjBVnEN8c6O8w1mNit4WGeAWN

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hei

I virtuell nework manager har jeg:

vmnet 0   bridged / vmnet 1   host-only 192.168.231.0  /  vmnet 8   nat  192.168.96.0  /  vmnet 9   custom  10.99.99.0
Subnet Mask 255.255.255.0

I DHCP konfigurasjonen er nettverks ID 192.168.0.0. Subnet Mask 255.255.255.0 (er ikke sikker på om dette er Nettverks ID og Subnet Mask)

Da skal vel jeg bytte vmnet 1 og vmnet 8 til Netverks ID 192.168.0.0

Hvilke av disse er koblet til get modemet?

Mvh oleD

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

I vmware så er det KUN VMnet0 Bridged som kan koble seg til ditt GET modem, men innstillinger for dette nettverket settes og styres fra GET modemet eller ISP sitt utstyr som ellers styrer hjemme nettverket ditt.

Utover dette hvis Windows serveren din er koblet til VMnet0 og VMnet9 og den deler ut DHCP på 192.168.0.0/24 nettverket så bør du endre dette til 10.99.99.0/24 nettverk i DHCP konfigurasjonen på selve servern, dette er for enkelhets skyld hvis GET modemet har IP 192.168.1.1 mens Windows serveren har 192.168.0.1 og du må feilsøke så er det lettere å se hvem, hva og hvor som er feil hvis du bruker et annet nettverk segment

er lett å se seg blind på 192.168.0.1 og 192.168.1.1 når du følger logger for å finne ut hva som er feil, men hvis du har 192.168.1.1. og 10.99.99.1 så ser du mer tydelig at de er 2 forskjellige nettverk siden det er mer en 1 tall som skiller.

Dette er bare et tips for å gjøre livet ditt lettere når det kommer til feile og du må feilsøke men er ikke noen nødvendighet

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jeg tror jeg har gjort en feil med oppsettet av den virituelle pc.
Get sin Gateway er den samme som Gatewayen til serveren. Hvis dette er feil hvilken Gateway skal jeg bruke til serveren

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

altså Get Gateway og server Gateway er 192.168.0.1

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei ikke nødvendig vis feil der.

Hvis du har 2 nettverkskort så skal det kortet som er satt i Bridge ha Default Gateway til nettverket på GET modemet og det andre ha Default Gateway til det som er definert for VMnet9 og DHCP innstillingene til serveren din

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei

Jeg har litt å jobbe med der for å få konfigurert det skikkelig.
takk for tipset med videoene. Har du noen gode råd når det gjelder bøker eller videoer til vmware. Workstation. Ser det er mye om vmware vSphere

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hmm bok for Workstation har jeg ikke hørt om før, dette er mer et tilleggsprodukt i tillegg til å kjøre ESX \ ESXi server infrastruktur som er en del mer kompleks.

Jeg fant dog denne gratis PDF boken fra vmware ang Workstation 2010 (har ikke vert mye endring siden den gang)
https://www.vmware.com/pdf/desktop/ws10-using.pdf

Utover dette så har jeg 70-410 til 70-417 "Configuring Windows Server 2012r2" bøkene skrevet av Craig Zacker og digget dem, veldig lettlest og godt skrevet

Ellers er Windows Server 2008 R2 Unleashed by Sams en veldig fin bok da de har en mer organisk flyt i oppbyggingen av kapitler og innhold etter min mening (Dette er også boken Eli the computer guy bruker i sine trenings videoer om Windows Server 2012 r2

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du noen oppgaver jeg kunne trene meg på i Vmware med Windows 2012. Hvor jeg må bruke videoene du gav meg

Jeg har forresten søkt praksisplass hos Telenor Open Mind. Dette går over 2 år og jeg har fra tidligere 1 års studie hos Otto Treider Fagskoler som Nettverkadministrator. Håper å kunne jobbe med noe som har med nettverk å gjøre i framtiden

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jo du kan jo starte med å sette opp ett domene nettverk med fil og tilgangstyring via Windows Serveren.
Det du trenger her er å se på funksjoner som:
- DHCP (Dynamic Host Configuration Protocoll)
- DNS (Domain Name System)
- DFS (Distributed File Services)
- ADDS (Active Directory Domain Services)
- GPO (Group Policy Objects)

Dette er grunn funksjonen i hvilken som helst infrastruktur ute hos bedriftene.

Når du har satt opp dette så kan du jo prøve på å sette opp en Intranett \ Internet side for nettverket du ha lagd, Siden dette er Windows Server så blir det IIS .NET og .ASP funksjonene du bør se nærmere på.

Endret av Knutazz
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hei igjenn

serveren fungerer veldig bra, men jeg lurer på om det er mulig å sette det opp som Nat

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jo du har jo gjort det allerede hvis du bruker 2 nettverkskort 1 koblet til bridge og et koblet til vmnet9 så gjør serveren din NAT mellom de nettverkene hvis du bruker riktige innstillinger.

Hva er det du prøver å sette opp?
Hvorfor mistenker du at det ikke er NAT mellom nettverkene? 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jeg trodde bare at NAT var en annen måte å gjøre det på. Det fungerer veldig bra nå så jeg får slå meg til ro med det

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive