Minneforbruk går til maks uten prosesser som kjører

8 innlegg i emnet

Skrevet

Hei.

Byttet en del maskinvare her om dagen, og installerte win7hp på nytt. Oppdaget allerede første dag en bluescreen. Rebootet pc'en og satt på downloading av spill på steam over natten. Dagen etter kom jeg tilbake til pc'n og kunne ikke starte ett eneste program. Fikk en beskjed om at det ikke var nok systemressurser igjen til å starte programmet. Sjekket minneforbruket, og den stod på hele 13GB. Restartet pc'n, og hadde minneforbruk på ca 2,5GB.

Idag tok jeg en memtest, og fikk 150+ feil. Byttet da ram brikker til et par ubrukte jeg fikk med i oppgraderingspakken jeg bestilte. Har nå kjørt pc'n i en time, og allerede nå har jeg samme problem.

Kjører en teamspeak 3 server og en minecraft server på maskinen.

Får også en feilmelding når jeg starter opp pc'n om at "'Desktop window manager har sluttet å virke"

Kan det være steam som bruker minne som en buffer mens den laster ned?

Kan det være feil på hovedkort/cpu som gjør at minneforbruket går opp?

• Hardware:
  • - Asus Z97-AR
  • - Intel i5 4460
  • - Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHZ (prøvde først med ett sett med Corsair vengeance 16GB fra forrige hw oppsett)
  • - 2x MSI GTX 960
  • - Samsung 840 120GB ssd til os
  • - en ny wd red 1tb disk
  • - 2 gamle 1TB disker fra forrige oppsett
  • - Corsair AX1200

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Etter en stund, så endres skjermoppløsningen på skjerm nr.2 til det laveste som går. Programmer mister internettforbindelse, selv om ikonet nede i høyre hjørne viser at jeg er tilkoblet.

Skal kjøre en memtest på de nye brikkene nå, for å se om jeg får feil på de. Om jeg får feil på de, så er det vel enten DOA på brikkene, eller defekt hovedkort eller cpu?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når du installerte Windows 7, var dette en clean install eller var det en downgrade \ upgrade av eksisterende OS?
Lastet du inn alle riktige drivere etter OS installasjon, normalt med minne problemer som dette er å teste alle brikkene 1 og 1 eller ved å kjøre memtest86+ for den anbefalte minimumsperioden av 72 timer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Clean install ja, fra en oem disk. Byttet brikker, og fikk ingen feil. Men fikk idag opp en smart error på en av diskene, selvsagt den nye wd red disken. Nappet ut den, og maskinen har holdt stabilt minneforbruk sålangt idag. Skal la maskinen stå på over natten og se om problemene kommer tilbake eller ei.

Kan en disk feil virkelig gi utslag i minneforbruk? Har hørt at både diskfeil og minnefeil er de to feilene som gir de rareste symptomene..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja en diskfeil kan gi høyt minneforbruk da minnet ikke får lastet vekk det den har lagret over på disk, men rart at det var WD Red som ga deg SMART error

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er den nyeste disken jeg har, fikk den forrige uke, og har akkurat rukket og installert 800GB med spill... og allerede nå har jeg diskfeil. Jeg har lest både positive og negative ting om diskene, så kan hende jeg bare har vært uheldig. Skal sende inn en retur søknad til komplett nuh.

Men, burde jeg reinstallere os'et? Installerte win7 med de defekte ram brikkene, og får f.eks ikke brukt aero effekter. Får opp en feilmelding ved oppstart som beskrevet over her.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du har defekte deler i maskinen, og du har nye deler på vei inn samt at du får brukt maskinen til en vis grad ville jeg personlig ventet til de dårlige delene var byttet ut før jeg hadde satt igang prosessen med å reinstallere Windows

Eventuelt bare kjørt en live versjon av linux med usb lagring, men dette er jo opp til deg å vurdere om du vill gjøre dobbelt arbeid med installering av os og drivere nå og når du får de nye delene inn

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

installerte os med defekte brikker, og byttet brikker etter install av os. Nå har jeg ingen defekte deler, såvidt jeg vet, så kan jo forsåvidt reinstallere windows og se om problemer blir borte.

Hvordan er det med gratis upgrade til win10 om man har benyttet seg av det før, og ønsker det igjen? Er det i det hele tatt mulig? Er clean install av win10 mulig ved hjelp av gratis opptatering i det hele tatt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive