Nettproblemer etter oppgradering til Windows 10

13 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Jeg oppgraderte til Windows 10 for et par uker siden, og etter det har det vært veldig mye tull med nettet. Meldingen som kommer opp er:

DNS_PROBE_FINISHED-NXDOMAIN , Dns oppslaget mislyktes.

Jeg har feilsøkt, flusha DNS og gjort alt det jeg har lest kan hjelpe, men problemet bare fortsetter. Det funker en kort stund og så faller det ut igjen.  Har ikke tatt tiden på hvor lenge jeg er på før det faller ut, men det går liksom i intervaller på en måte. 

Ser at det er veldig mange som sliter med det samme, etter at de oppdaterte til Windows 10. Har lest en god del om dette nå og ser at mange er lyn forbannet og har rullet tilbake til Windows 8. MIcrosoft ser ikke ut til å ha kommet med en skikkelig løsning, det er bare prøv ditt og prøv datt, uten at det har hjulpet særlig lenge.

Forstår det slik at Windows update ikke laster ned skikkelige oppdateringer før etter at prøvetiden på 1 mnd er over. Er det noen her som har hatt dette problemet og har blitt kvitt det etter å ha hatt W10 utover prøveperioden? Jeg har selv vurdert å rulle tilbake til W 8,1, for alt funka som det skulle før.

Hvis jeg ruller tilbake nå, kan jeg få tilbake Windows 10 senere (gratis), hvis de legger ut en "fix it" ?

Kan legge til at jeg har lastet ned den nyeste driveren for nettverkskortet ( avinstallerte, restartet og lot Windows hente den nyeste) Jeg har Realtek PCIe GBE Family Controller nettverkskort.

Endret av Solio
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er det kun denne pcen som har dette prblemet eller gjelder det flere maskiner i nettverket ditt? vanlig vis med den type feilmeldinger så er det DNS Serveren som tuller med et eller annet

Hvike DNS servere har listet opp hvis du kjører commandoen: " IPCONFIG /ALL " i cmd.exe?

I et vanlig hjemme nettverk så skal det se ca slikt ut:

IP: 192.168.1.23
Netmask: 255.255.255.0
Default Gateway: 192.168.1.1
DNS Server: 192.168.1.1

Dette betyr at routeren \ modenet styrer alt i nettverket deres og alle maskiner og enheter skal ha lik informasjon utenom MAC\ Fysisk Adresse og IP Adresse da disse er unike for vær enhet

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det er bare min PC dette gjelder. Det er kun jeg som  kjører Windows 10. Den andre har Vista.

Default gateway: fe80 ......

DHCP Server :192.168.1.1

DHCPv6 IAID: ...

DHCP Client DUID ...

Netbios over Tcpip - disabled

Phu, dette ble litt slitsomt å skrive.Hvordan kopierer jeg evt. tekst i DOS? 

Nå fant jeg ut hvordan jeg kopierer teksten i Dos, men er noen sikkerhetsrisiko ved å legge ut teksten her? 

Ved feilsøking får jeg opp tekster som dette: 

En eller flere nettverksprotokoller mangler på denne maskinen

Registeroppføringer som er nødvendige for nettverkstilkoblinger for Windows Winsock mangler

Feilsøking vedr. nettverkskortet - denne har også kommet opp en gang:

Standard gateway er ikke funnet

Endret av Solio
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja den informasjonen du finner i cmd.exe med kommandoen: ipconfig /all viser bare hva nettverks instillinger den maskinen har på det lokale hjemme nettverket, så den er helt trygg

og den teksten du får der er helt generisk med forslag på hva som kan være galt, og dette bekrefter vi med å sjekke opp instillingene som de er nå

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her er hele leksa, bortsett fra navnet mitt ^_^

Microsoft Windows [Version 10.0.10586]
(c) 2015 Microsoft Corporation. Med enerett.

C:\Users\S>IPCONFIG /ALL

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : S-PC
   Primary Dns Suffix  . . . . . . . :
   Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
   IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
   WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
   DNS Suffix Search List. . . . . . : lan

Wireless LAN adapter Lokal tilkobling* 2:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
   Connection-specific DNS Suffix  . :
   Description . . . . . . . . . . . : Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter
   Physical Address. . . . . . . . . : 48-51-B7-36-BB-1E
   DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
   Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix  . : lan
   Description . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
   Physical Address. . . . . . . . . : 54-A0-50-8C-23-C8
   Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::74fc:2c2a:2d38:a6fa%10(Preferred)
   IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.190(Preferred)
   Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
   Lease Obtained. . . . . . . . . . : lørdag 16. januar 2016 11.59.21
   Lease Expires . . . . . . . . . . : torsdag 21. januar 2016 01.53.45
   Default Gateway . . . . . . . . . : fe80::222:7ff:fe46:19ff%10
                                       192.168.1.1
   DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
   DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 341090384
   DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1C-45-6F-AC-54-A0-50-8C-23-C8
   DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
   NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled

Wireless LAN adapter Wi-Fi:

Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) Dual Band Wireless-AC 7260
   Physical Address. . . . . . . . . : 48-51-B7-36-BB-1D

Tunnel adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Connection-specific DNS Suffix  . :
   Description . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
   Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
   DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
   IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2001:0:5ef5:79fb:20d6:2415:dad3:7ccf(Preferred)
   Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::20d6:2415:dad3:7ccf%8(Preferred)
   Default Gateway . . . . . . . . . : ::
   DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 285212672
   DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1C-45-6F-AC-54-A0-50-8C-23-C8
   NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled

Tunnel adapter isatap.lan:

Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter
   Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
   DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No

C:\Users\S>

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det eneste jeg reagerer på her er at du har 2x Trådløs kort og 2x VPN kort (adaprere) på maskinen din, alt ser ellers ok ut på den kablede forbindelsen uten om DCHP Leasen er noe lang, utenom at det skal ha så stor betydning i et lite hjemme nettverk
   Lease Obtained. . . . . . . . . . : lørdag 16. januar 2016 11.59.21
   Lease Expires . . . . . . . . . . : torsdag 21. januar 2016 01.53.45

Du får all nettverks informasjon fra 192.168.1.1, du kan sjekke om det er feil med DNS instillinger i ruteren med å bytte ut din lokale DNS Server instilling til Google DNS 8.8.8.8 for å se om du får samme feil da

http://solverbase.com/w/Windows_10:_Changing_DNS_Servers

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ok. Da har jeg endret innstillingen slik du beskriver. Så får jeg vente og se om det faller ut igjen. Det har skjedd med jevne mellomrom de siste 14 dagene, så det er vel ikke så lenge før det skjer igjen - hvis det skjer nå etter endringen...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da har jeg surfet rundt en stund uten at nettet har falt ut, ihvertfall ikke enda. Det betyr kanskje at det er det er i modemet feilen sitter? Håpet jeg slapp å bytte modem enda en gang, for jeg har slitt med mye feil i modemene fra Stayon. Det nye har vært stabilt en god stund nå, helt til jeg oppdaterte til Windows 10.

Hvis nettet holder seg stabilt i kveld, hva gjør jeg da? Skal jeg sette innstillingene til slik de var før "testen" og så varsle Stayon? Er det kanskje de som ikke har tilpasset seg Windows 10? 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvis alt var fint nå etter du byttet den lokale DNS serveren, kan du jo bytte tilbake til å få dem automatisk og teste om du får feilmelding nå

Det kan også være lurt å logge inn på routeren: http://192.168.1.1/ og sjekke hvilke instillinger du har for DNS dær

I all enkelhet så går det sånn: Du spør etter itpro.no -> makinen din: dette vet ikke jeg hvor er, vet du DNS server -> DNS Server: Ja dette er på ip adressen 46.226.15.139 -> Maskinen din viser deg itpro.no

I noen tilfeller der DNS Server ikke vet svaret, spør den andre offentlige DNS Servere ute på internett om de hvet hvor dette er, og dette er mye av grunnen til at en side kan bruke litt lengere tid på å laste første gangen du bøsker siden

Endret av Knutazz
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har vært i kontakt med Stayon, men de måtte sjekke det opp før de gir noe svar. Siden det kun er min PC som har dette problemet, trodde de ikke det var noe galt fra deres side.

Så da måtte jeg forske litt mer her ... Prøvde å koble PC direkte til vegguttaket, men uten at det hjalp. Tok så ut kabelen som er koblet fra PC til modem, og da var jeg på nett igjen. Prøvde disse omkoblingene flere ganger, og jeg holder meg stabilt på nett hvis jeg kobler vekk kabelen fra PC'n. Derfor prøvde jeg enda en gang å avinstallere driveren for nettverkskortet (Ethernet) og lot Windows installere den på nytt. Det hjelper ikke det spor! Den henter bare den samme driveren som tidligere ( beskjed: du har allerede den nyeste driveren ....driverversjonen den henter er: 10.1.505.2015, datert 05.05.2015). Går jeg derimot inn på hjemmesiden til Realtek, finner jeg en driver for Windows 10 som har versjonsnr. 10.006, datert 25.12.2015. 

Så er spørsmålet: Hvorfor henter ikke Windows denne driveren, istedenfor den forrige?

Og - skal jeg bare satse på å laste ned og installere versjon 10.006 selv?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå er du egentlig litt på villspor ang feilmeldingen du fikk først... Drivern til nettverkskotet har ingen ting med DNS feilmeldinger ågjør så lenge den fysiske nettverkforbindelsen fungerer, utover dette så ja, Windows har en tedens til å bli forvirret hvis det er flere tilkoblinger samtidig mot samme ruter eller multi-modem tenker da på trådløst + kabel samtidig

Når det gjelder automatisk nedlasting av drivere fra Windows Update, så er det kun den siste versjonen Microsoft har testet og verifisert som ligger der og det er derfor det er altid anbefalt å bruke drivere som er rett fra produsent av kortet da det er en krevende prosess for en tredjepart og verifisere drivere og kan derfor ligge langt bak ned sine versoner.

Mitt forslag til deg er å laste ned de nyeste driverene til både trådløt og kabel nettverket ditt fra produsenten ( vær oppmerksom at selv om at det er et realtek chipet kort, så kan det faktisk være en annen produsent alla Asus \ MSI hvis det er innebygget på et hovedkort eller bærbar pc) for å så slette alle nettverks adaptere og drivere, resarte og installere de siste driverene som du lastet ned, da skal alt være ok med selve nettverks adapterne på maskinen din

Men over til hva jeg mistenker er synderen til problemet ditt er lokale innstilliger på ditt ruter eller multi-modem, og dette er igrunn ikke noe Stayon har kontroll over, siden dette er instilliger på din side av forbindelsen

du får fint sjekket disse instillingene ved å åpne nettleseren din og gå til ip adressen: 192.168.1.1     Der kreves det sikkert et brukernavn og passord, dette er noe som skal så i dokumetet som fulgte med boksen da du først fikk den, eventuelt på et klistremerke på undersiden av boksen eller på Stayon support sider \ telefon

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvordan skal disse innstillingene være, hvordan vet jeg om de er riktige? 

Jeg har logget meg inn, men vet ikke om innstillingene er riktige i forhold til nettverksproblemene mine :blush:.

En annen ting: Jeg har en ASUS ROG 771JM, men  ifølge Asus har jeg en N751JM. Stemmer det? Dette har kommet opp etter at jeg la inn serienummeret. Jeg prøvde å logge meg inn i håp om å finne ut om jeg har nettverkskortetInnebygget/ integrert i hovedkortet eller hur (som du nevnte i svaret ditt, Knutazz)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja de maskinene er i utgangspunktet den samme maskinen, og ja ethernet (kabel) kontakten er nok en del av hovedkoret, trådløse kortet er mest sannsynlig et mini-pcie kort, men dette er veldig ubetydelig når det kommet til laptoper

Når det kommer til ruteren sine innstillinger for DNS, så kan du bruke hvilken som helst offentlig DNS Server du ønsket sålenge du ikke har fått andre instrukser fra din ISP.

Jeg har aldri vert borti din ISP eller den ruteren du ha, men på generelt basis så skal du sette offentlig DNS Servere under WAN eller Internett
her pleier jeg å anbefale 195.159.0.100 \ Powertech sin DNS, 8.8.4.4 \ Google sin DNS eller hvis du vill omgå nettsensuren vi har fått 185.56.187.149 \ pirat partiet sine servere

Når dine maskiner skal få disse innstillingene så går du til LAN og DHCP og setter DNS Server til 192.168.1.1 eller samme IP som ruterendin

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive