Valg av distro for LXC

5 innlegg i emnet

Skrevet

Hei

Med tanke på at jeg får ny SSD i dag, vurderer jeg å re-installere deler av serveren. Kjører pr idag Debian, og det eneste som er installert er LXC. Med andre ord viritualiseres alt i containere allerede, hvor jeg dessuten står fritt til å velge distro uavhengig av hva hosten kjører. 

Spørsmålet er bare hva bør jeg velge? 

Har vært inne på tanken å velge RedHat, men er dog veldig usikker.

Kanskje noen på forumet her som har erfaring med RedHat? Eventuelt har andre forslag? 

Spørsmål 2

Kommer i løpet av helgen også til å få opp Linux på primær PC-en (ikke hatt det på evigheter), men også her er jeg usikker på hva jeg skal gå for. Har tidligere hatt Ubuntu, Fedora, Debian og Gentoo, men alltid følt det enten er for simpelt eller alt for innviklet...

På desktop er programvare utvalget helt avgjørende, men har jeg da noe annet valg enn Ubuntu? 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

På serveren ville jeg anbefalt CentOS, eller Ubuntu - da dette er veldig populært. 
Hvorfor du bør velge CentOS er jo at det er tilnærmet lik RedHat, og bruker pakker fra sistnevnte. 
Du kan lese mer på CentOS sin webside. 

Når det kommer til desktop har jeg kun erfaring med Ubuntu

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg personlig kjører debian mer en CentoOS eller ubuntu. Har personlig tenkt og gå fra Ubuntu til en annen debian distro.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Til desktop er det vanskelig å komme seg unna med noe som ikke er basert på arch eller debian.
Ting er nok lettere med debian, og vel 90% av all hjelp for ting vedrørende desktop bruk er som regel rettet mot ubuntu brukere.

Jeg har vært innom slackware og arch når jeg satte opp min pc på nytt, men det var mye arbeid for å få de minste saker opp å gå.
Siden jeg foretrekker openbox over alle andre DE så endte jeg opp med å benytte debian.
Jo enklere, og raskere det er å få ting opp å gå, jo bedre.
(På en server har jeg ikke noe imot å benytte noe annet, men på desktop så vil jeg endre så mye, så ofte, dermed orker jeg rett og slett ikke å benytte mere tid på ting enn nødvendig.)
Dette burde jo egentlig ført meg til ubuntu, pga ppa, men jeg liker ikke andre DE enn openbox, og kan ikke fordra unity, kde plasma og gnome 3.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette kaller jeg god respons, 3 svar, det er 3 flere enn forventet. Er tross alt *nix det er snakk om :)

Hadde akkurat lastet ned og klargjort minnepinnen med CentOS da jeg leste at LXC og CentOS ikke var noe god kombinasjon. Ustabil og/eller buggy. 

Valget endte på Debian (atter en gang), da det ikke finnes særlig mye dokumentasjon eller info knyttet til LXC for andre distroer. Faktisk ser det ut til at Debian og Ubuntu er det som går igjen i forumer og guider. 

Når det kommer til desktop, så har jeg ikke kommet i gang helt enda, men kommer definitivt til å teste litt. Er snart 10 år siden jeg testet debian på desktop sist, har gått i Ubuntu og Fedora med respektive Gnome og KDE. Kan dog skrive under på at jeg kommer til å teste andre UI denne gangen. Gnome 3 var helt forferdelig, dog mye bedre enn den sammenlignbare konkurrenten Windows 8.

Føler jeg kjenner Debian relativt godt etter en del år på assosierte servere, så skal ikke se bort fra at det blir Debian i alle ledd fremover :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive