SSD S.M.A.R.T data

1 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Har 2stk Transcend SSD720 512GB, har nå "plutselig" fått store problemer med den ene.

SSD-en står vanligvis i en linux server som systemdisk for både host og ca 10 andre VM-er.

Filsystemet blir read only før jeg får gjort noe som helst med det. Får fikset feilene med e2fsck, men nye problemer oppstår med en gang jeg re-monterer den som skrivbar, som resulterer i at den på nytt blir read only, med nye feil som må fikses.

Har SSD-en nådd slutten av levetiden? eller kan feilen ligge et annet sted?

Transcend har et program for å lese S.M.A.R.T. data, men den nekter å vise noe som helst, jeg er derfor låst mot 3rd parts programmer.

Ett av dem, Kingston Toolbox gir meg følgende, klarer dog ikke se noe galt:

SMART READ DATA
	Revision: 10
	Attributes List
	  1: (SSD Raw Read Error Rate)               Normalized Rate: 105  Sectors Read: 10002585 Read Errors: 0
	  5: (SSD Retired Block Count)               Spare blocks remaining 100%  Retired Block 77
	  9: (SSD Power-On Hours)                    Value 94  Total 5474 hrs 36 mins
	 12: (SSD Power Cycle Count)                 Power Cycle Life Remaining 100%  Number of power cycles 130
	171: (SSD Program Fail Count)                Program Error Count 0
	172: (SSD Erase Fail Count)                  Erase Error Count 0
	174: (SSD Unexpected power loss count)       Unexpected power loss Count 96
	177: (Wear Range Delta)                      Wear Range Delta 3%
	181: (Program Fail Count)                    Program Error Count 0
	182: (Erase Fail Count)                      Erase Error Count 0
	187: (SSD Reported Uncorrectable Errors)     Normalized Value 100  lifetime URAISE Errors 0
	194: (SSD Temperature Monitoring)            Normalized temp 31   Current 31  High 79 Low 0
	195: (SSD ECC On-the-fly Count)              Normalized Value 120   Sectors Read 10002585  UECC Count 0
	196: (SSD Reallocation Event Count)          Normalized Value 100   Reallocation Event Count 77
	201: (SSD Uncorrectable Soft Read Error Rate)Normalized Value 120  Sectors Read 10002585  Uncorrectable Soft Error Count 0
	204: (SSD Soft ECC Correction Rate (RAISE)   Normalized Value 120  Sectors Read 10002585  Soft ECC Correction Count 0
	230: (SSD Life Curve Status)                 Normalized Value 100
	231: (SSD Life Left)                         Life Remaining 100%
	233: (SSD Internal Reserved)                 14097
	234: (SSD Internal Reserved)                 28642
	241: (SSD Lifetime writes from host)         lifetime writes   28642
	242: (SSD Lifetime reads from host)          lifetime reads   2926

Et annet program, HddStatus gir meg følgende med varsel om levetid:

kIJqb1u.png

Er det SSD-en eller hva kan det være?? Er relativt ubrukt SSD, men har vært i bruk 24/7 som systemdisk i ca 3/4 år nå...

EDIT: Alt tyder på at det er SSD-en det er noe galt med. Ved kloning over på vanlig harddisk får jeg ingen problemer overhodet, mens på SSD-en har jeg allerede fikset skadde sektorer et dusin antall ganger, til ingen nytte...

Endret av jpg
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive