Tracking cookies

3 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Grubler litt på hva forskjellige cookies inneholder av informasjon, altså selve cookie innholdet, (ikke hva de gjør).

• _ga = GA1.2.2029310456.1447086328
    Google Analytics, unik id, åpenbart
  • _gat = 1
    Google Analytics, session tracker???
  • _pk_id.7.a4ab = 26be41797ffad98e.1447086328.1.1447086328.1447086328.
    Piwik, unik id
  • _pk_ses.7.a4ab = *
    Piwik, session tracker

For ordens skyld, alle disse er samlet ved hjelp av incognito modus i en nettleser som ikke brukes til vanlig, så disse dataene representerer ihvertfall ikke meg, heldigvis, hehe

Piwik sin _pk_id.7.a4ab er inndelt i 4 lengre grupper, separert med punktum, men inneholder den noe annet enn en tilfeldig generert streng i det hele tatt? Har googlet en del, men finnes ingen dokumentasjon overhodet, nærmeste jeg kommer er sluttbruker info som sier den inneholder tidspunkt for forrige besøk med mer... Til sammenligning har Google Analytics kun 2 lengre grupperinger...

Det jeg grubler mest på, er navnet på Piwik sin unik ID cookie, _pk_id.7.a4ab altså hva betyr egentlig a4ab ??
Har til nå funnet ut at 7-tallet er Piwik sin interne nettsted-ID, men hva med resten?
Jeg er overbevist om at det ikke er tilfeldig. Går igjen og igjen, fra nettleser til nettleser, PC til PC...
Er det noe så simpelt som en tilfeldig generert Piwik server ID? I tilfelle flere sporinger er installert?

EDIT: Piwik, den første gruppen med bokstaver/tall er ID, nr 2 er klokkeslett GMT, men dette klokkeslettet må være første besøk i nettleserens session. Altså første gangen en går inn på nettsiden siden nettleseren startet...

Endret av jpg
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bare et forslag, men sjekk cookiene til itpro.no.  Deretter kontakt it-ansvarlig og hør med ham hvem som får infoen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Et godt forslag Lars, men trådens formål er et litt annet, jeg prøver å finne ut i detalj hvilken spesifikk informasjon som ligger inni selve cookien, samt hvor cookiene fikk navnet sitt fra. Altså det jeg skrev i første-post. (veldig spesifikke spørsmål dette her)
Eller veldig kort og enkelt sagt: Hva betyr disse kryptiske tegnene?

Hvem som får informasjonen, vet jeg. Er vel ingen hemmelighet, så jeg kan liksom godt avsløre det for deg også :)

ITpro bruker Google Analytics (sporingstjeneste), dvs det er Google som får all informasjonen om besøkende. Den personen som har tilgang til informasjonen samlet inn fra ITpro besøkende, er Martin Aleksander (Daglig Leder) som logger seg inn på en nettside, og får en slags rapport som inneholder info om antall besøk, antall unike besøkende, hvor i verden vi befinner oss, når på døgnet, og veldig mye mer...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive