Bytte nettleser på ipad 2

6 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg sliter med safari hvor det ikke ser ut til å være mulig å få automatisert tømming av loggen uten å gå via innstillinger, Safari, Tøm logg og Tøm.  Årsaken til at jeg tar opp dette at jeg selv med fibernett og wifi får bare ca 20 mb/s inn til padden når loggen er tømt.  Når det ligger 15-20 faner igjen i safari så er hastigheten mye lavere og med den gammeldagse prosessoren i ipad 2 så tar det for lang tid å få opp en ny side.

Har noen laget et script / en app som gjør dette?

Er det mulig å bytte nettleser på ipad 2 og hvordan gjør jeg det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg har testet dem alle i større eller mindre grad (dog ikke på Eple produkter), men det enkleste er å teste dem alle, en etter en.

Brukervennligheten varierer veldig fra nettleser til nettleser, og noe en tar for gitt i en moderne nettleser (for mobil/nettbrett), mangler gjerne i en eller flere av de alternativene som eksisterer.

Jeg har ikke noe enkelt svar til deg, annet enn å prøve deg frem... men det å ha flere nettlesere installert samtidig, er gjerne ikke en så dum ide som en kanskje skulle tro.
Selv har jeg byttet primær nettleser i Android en håndfull antall ganger i løpet av mine 6,5 år med Android. Først hadde jeg den innebygde, "Nettleser" som den het, deretter over til Opera Mini => Opera Mobile => Dolphin => Chrome => Opera => FireFox => LastPass => Sleipnir => Chrome Dev. Har testet de andre også en gang i blant, men aldri vært helt fornøyd nok til å bruke dem fast...

Jeg kjenner ikke så altfor godt til iOS, men vet det finnes en mulighet til å få opp en slags liste over de siste kjørte appene, slik at du kan stenge dem ned en etter en. Har erfart at mange ikke vet om denne funksjonen, men så langt jeg klarer å huske, var det ganske enkelt.

Når det gjelder Chrome for Android, så åpner denne alle nye faner, som "nye apper", altså at hvis du har 20 Chrome faner åpen, ligger hver og en av disse seg i samme listen som appene. Dette er bare en av flere, men en svært nyttig måte å enkelt kunne stenge ned gamle faner (samt apper), slik at de ikke bruker unødvendig minne.
Har ikke Apple en tilsvarende løsning for dette da? Kunne fjerne game faner, uten å måtte slette rubbel og bit som har med Safari å gjøre?? Seriøst?

Noe script som utfører lukkingen for deg, finnes ikke, da tror jeg Apple måtte opphevet en god del restriksjoner først, samt at det måtte ha vært større etterspørsel, før noen gidder å lage noe slikt.
Alternativet er en slags "Task manager" (som i Windows) eller "Task killer" (app for Android) som kan stenge ned apper som ligger i bakgrunnen å bruker minne. Isåfall vil hele Safari stenges ned, når den ikke er i bruk, men det hindrer fortsatt ikke Safari å åpne opp igjen de nettsidene du brukte sist, og dermed er du tilbake til utgangspunktet.

Konklusjon: Bytt nettleser (prøv deg frem), samt last ned en "task-killer" (hvis Apple tillater det, uten jail-break selvfølgelig).

Endret av jpg
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tusen takk, jpg.  Beklager sent svar, men Paris tok all oppmerksomheten.

Jeg er klar over at en kan stenge ned en og en fane i safari, men det er for tungvindt.  Da er det faktisk lettere å tømme loggen selv om det krever 6-7 tastetrykk/bevegelser.

Hvis jeg finner at Chrome eller Mercury faktisk har en funksjon som sletter loggen automatisk når en logger av så ville jeg juble.

Hele problemet skyldes selvfølgelig at ipad 2 har alt for dårlig prosessor og minnehåndtering.  Det er kanskje bedre på siste modell.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kom akkurat på at Dolphin har (eller hadde ihvertfall) en funksjon som gjorde at den slettet alt når du forlot appen.

http://dolphin.com/

Slik du gjør det nå, er det ikke ekstremt tungvindt når Safari sletter absolutt alt istedet for kun fanene? Personlig tror jeg ikke at jeg hadde orket det, uansett hvor mange ekstra klikk eller sekunder det tar å kun lukke fanene...
En blir logget ut fra alle nettsteder, besøkshistorikk slettes (foreslår nettsider etter hvert som du skriver), passord (hvis noen) fjernes, osv... Dette er en høy pris å betale for å slippe å bruke 10-30 sekunder ekstra, etter min mening...

Men som sagt, mener Dolphin browser hadde noe slikt innebygget. Tror de mistet mesteparten av brukerne sine for noen år siden, da de fjernet flash støtten, så vet ikke helt hvor moderne den er i dag. Flash er kanskje ikke en nødvendighet lenger, men når en nettleser blir upopulær og mister så mange faste brukere, er det ikke utenkelig at utviklingen har stoppet opp litt...

EDIT: Har et grisetregt jobb-nettbrett jeg også, tar ca 1-2 minutter å åpne Chrome, for å laste inn vg.no... Heldigvis går det relativt raskt å lukke fanene (eller nettsidene), ca 2-3 sekunder pr fane. Så jeg vil anta at du kan bruke nesten hvilken som helst nettleser, og likevel oppleve en forbedring i forhold til Safari.
Nøkkelen til suksess er et enkelt brukergrensesnitt, som kun krever 1 klikk for å lukke en fane...

Endret av jpg
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei jpg.

Jeg har alltid vært en memory-fan, faktisk helt i fra hullkort-tiden hvor jeg trikset med Gamma-tavlen for å få inn mere instruksjoner. Videre med Cobol på stormaskin etter å ha lært av Kristen Nygaard på Norsk regnesentral (via Simula) at det gikk an å lage ferdige funksjoner også inne i Cobol.  Da IBM XT kom med veldig lite memory så tok det helt av og jeg prøvde alt av det som ble laget av memorystyring og jeg fikk som regel opptil 630 kb ledig memory av de maksimale 640 windows kunne håndtere (ved å plassere alt av drivere osv. i upper memory - mellom 640 og 1012).  Ganske nær rekord vil jeg tro. 

Nå er jo ikke en ipad det samme, men problemet med at prosessor og memory ikke takler alt som ligger og oppdateres er egentlig ikke så anderledes.  Videre er jeg ikke så veldig stor fan av "fullføring av det en skriver, nettsider osv." da jeg er svært rask med vanlig touch. Lenge syntes jeg også det var et sikkerhetsproblem at alt en hadde vært inne på lå tilgjengelig for cookies og deres "eiere".

Nå er egentlig mitt problem ikke mitt, men min kones.  Hun er ikke noen datafrik og vil helst bare bruke padden til å lese aviser og lign.  Derfor har jeg laget apper via safari for henne på det meste.  Selv med 60 Mb/s på fibernett (i praksis 20-30 på wifi-g som padden klarer) så merkes tregheten allerede etter 8-10 faner.

Jeg kommer nå til å prøve ut forskjellige nettlesere som anbefalt.

Endret av llars
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive