Hitron ruter - MAC Filtering - Tommelfingerregel for Allow/Deny

9 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Heisann.

Dette gjelder sikkert andre rutere enn den jeg har, så spørsmålet mitt er muligens mer generisk enn kun til å gjelde for denne spesifikke ruteren.

Under Mac-filtering, så har jeg tre muligheter, Allow all, Allow og Deny. Allow all er selvforklarende, men de to andre sliter jeg med å huske forskjellen, og det er alltid et styr med testing for å sjekke om jeg har truffet på den "rette innstillingen".

Håpet mitt er at noen har en tommelfingerregel, for jeg sliter med følgende resonnemang: Dersom jeg velger Deny, betyr det da at alle MAC addresser unntatt de som er listet opp blir blikkert - eller er  det sånn at Deny medfører at MAC addressene som er listet opp blir blokkert? Altså - innstillinga Deny eller Allow - gjelder dette for de som er listet opp - eller gjelder det for majoriteten av andre enheter?

Hverken brukerveiledninga (på web-grensesnittet til ruteren) eller på nettet klargjør dette.

Endret av Geir_HK
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Normalt når det kommer opp valg som dette så blokerer den spesefikt de som legges under de respektive gruppene..

la oss si du bare har 2 oppføringer i deny, da tillater den allt anen en de du har i deny lista og omvendt på allow

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.

Det er kun én liste i menyen (se bilde).

Som sagt, slik jeg er nødt til å gjøre det i dag (uten en konkret regel) så må jeg prøve meg frem f.ex først å sette "Mac filtering mode = Deny", dernest teste alle enheter som er på lista og sjekke at de faktisk kommer inn på nettverket. Hvis ikke må jeg skifte over til "Mac filtering mode = Allow" for deretter å gjøre samme test.

hitron_meny.png

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva er det du er ute etter å gjøre her? hvordan ønsker du at det skal fungere?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hva er det du er ute etter å gjøre her? hvordan ønsker du at det skal fungere?

Godt spørsmål.

Jeg har den lista med MAC addresser som du ser på bildet. Disse enhetene - og kun disse - skal kunne koble seg til ruteren. Jeg vet ikke med sikkerhet om jeg skal velge "MAC Filtering Mode = Block" eller "MAC Filtering Mode = Allow". Gitt at jeg kun har ett forsøk - hva er det riktige? Men også viktig (for meg) - hvordan skal jeg huske dette om et år elns uten å ha skrevet det ned?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da velger du allow og setter opp lista med mac adresser du ønsker skal ha tilgang til å bruke denne ruteren

Og du er inne på noe veldig vesentlig med det på hvordan huske dette om 1 år uten å skrive det ned.. det er simpelt, det gjør du ikke...

Alle seriøse IT aktører har skreven dokumentasjon på alt de gjør, nettopp for at de skal kunne holde oversikt på hvordan ting er konfigurert og satt opp, selv så bruker jeg et excel ark hvor jeg noterer meg ned informasjon om mitt eget hjemme nettverk og maskiner

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du har helt sikkert rett i at Allow er det riktige valget.

Jeg er jo bare en simpel hjemmebruker - man skal jo ikke trenge å være "seriøs IT aktør" for å gå rundt å huske dette, mener nå jeg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei!

Vil bare legge til at du kan se på det som:

• Allow All = Avslått filtrering
  • Allow = Hviteliste - kun opplistede mac-adresser får tilgang gjennom routeren
  • Deny = Svarteliste - opplistede mac-adresser er svartelistet og får ikke tilgang.

-ZnarreZ-

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk folkens :)

Da er det lagret i kommentarfeltet på favoritter i Firefox. (går det an å sette emnet som Løst på noe vis?)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive