Hjelp: bygging av mini-itx gaming pc

3 innlegg i emnet

Skrevet

Hei 

Jeg har nå bestemt meg for å bygge meg en ny pc da min gammle begynner å dra på åra.

Når jeg nå skal bygge meg pc er mitt fokus at jeg vill ha en smal form factor pc (x-box killer) som primært sett skal være koblet til en tv og stå i stua

derfor er jeg ute etter komponenter som er stillegående men hardtslående. 
jeg er forsåvidt også ute etter deler som vill holde seg relevante i flere år.
hoved bruken av denne pcen vill være spilling med høy ytelse samt at den skal fungere som plex media server

under er de komponente jeg foreløpig har valgt ut, og lurte på om det er noen her som kan gi meg en tilbakemelding på disse komponentene : er de kompatible med hverandre, er de stillegående og vill de gi nok kraft for pengene til at de vill være relevante om 5-6 år også ?
kom gjerne med tilbakemelding på alternativer.

BUDSJETT: 14.000 - 16.000

Prisjakt liste over deler : http://www.prisjakt.no/list.php?l=217171&view=l

Liste med komponenter
Case:Silverstone Raven RVZ01 (Sort)
PSU: Silverstone SFX SX600-G 600W
MOBO: Asus Maximus VIII Impact
Grafikk: Asus GeForce GTX 960 Strix DirectCU II OC HDMI 3xDP 4GB
CPU: Intel Core i7 6700K 4,0GHz Socket 1151 Box without Cooler
CPU kjøl: NZXT Kraken X31
SSD: Samsung 850 EVO Series MZ-75E120B 120GB
HDD: WD Black WD1003FZEX 64MB 1TB
RAM: Kingston HyperX Fury Black DDR4 PC17000/2133MHz CL14 2x8GB 
case vifter: Noctua NF-F12 industrialPPC-2000 PWM 120mm X2
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ser greit ut dette her, men er noen ting jeg lurer på:

Hvorfor kjøpe 1 TB snurredisker? Hadde det vært SSD så hadde det vært veldig bra (har selv 2x 512GB SSD), men til vanlig harddisk å være, så ville jeg aldri kjøpt så små disker, det er ren svindel i forhold til hva du får for pengene!
De billigste diskene (pris / GB) er faktisk på 8TB, nr 2 på listen er 3TB disker. (0,28 og 0,29 kr/GB). Den du ser på koster ikke mindre enn 0,52 kr/GB, 46% dyrere! Kilde: Prisjakt
Du nevner Plex media server, min erfaring er at filmer kan ta opp mot 80 GB, og TV serier (per sesong) 300 GB. Da tror jeg ikke disken din vil vare særlig lenge...

SSD 120GB. Denne er forsåvidt grei nok, men om du skal installere spill på SSD-en blir den svært fort alt for liten. Tilsvarende som over, så har de billigste SSD-ene kapasitet på 240 GB og oppover, 2,83 kr/GB ++. Din SSD ligger på 5,92 kr/GB, 52% dyrere! Gå opp i størrelse, ned i pris = win/win situasjon. Hastigheten du taper, er marginal (520->450 MB/s skrivehastighet). Kilde: Prisjakt

Å installere spill på harddiskene er absolutt en mulighet, men disse vil naturlig nok bråke litt (har selv noen WD Black disker, og de bråker høylytt når jeg overfører større filer).
I tillegg, som allerede nevnt over, håper du faktisk får plass til både spill og multimedia. Regner med du har flere disker fra før, som kanskje skal flyttes over??

Konklusjon: Bytt SSD (mer kapasitet, lavere pris) samt kjøp deg en større HDD. Totalt sett vil kanskje total prisen bli noen 100-lapper dyrere, men det er mye dyrere å oppgradere igjen om 1 år...

Endret av jpg
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

takker for godt og vell argumentert svar.

når det er sakt så er planen med HDD-en mest mellom lagring av filer siden media innholdet vill ligge lagret permanent på en NAS, grunnen til at jeg nevner Plex er at jeg planlegger og ha selve serveren på denne maskina og demed transcode innholdet til diverse andre enheter både lokalt men også over internett.

etter å ha lest ditt svar står jeg mellom å gjøre som du foreslår eller å kjøpe 2 stk SSD en på 250GB og en på 500GB og heller bli flinkere til å føre over store filer som ikke brukes ofte til NASen.. 

hva tenker du er det beste alternative i forhold til pris og ytelse?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive