Nye deler til 3D design PC og Spill PC.

30 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Heisann, for ca nå snart 2 år siden kjøpte jeg meg deler på komplett.no for en PC som kan veldig lett klare 3D design (Programmer som Autodesk 3DS max og Autodesk Maya).

Det jeg da også pleier å spille er for det meste ARMA 3 (Med en god del mods også).

har nå etter en stund lagt godt merke til at PC'en har blitt ganske så treig, og sliter en del med å klare jobben med å hold programmene gående med store scener med en god del detaljer.

Husker ikke mitt mobo, men CPU'en jeg har er en Intel Core i7-4930K på 3.40 GHz, med 16 GB RAM og ett stykk NVIDIA GeForce GTX 980 fra MSI. For OS og programmer har jeg SSD disker slikt at alt skal gå så raskt som mulig fra før.

Tingen er nå da som jeg sa at det virker treigt, og tenkte da å bytte ut mitt:
Mobo
CPU
RAM.

Jeg har nå en maks pris på 12.000.- som jeg kan bruke på de nye delene, dette er da til 1 PC. :)

Tenkte kanskje å bytte ut til DDR4, (Er vell det som er den nye RAM typen om jeg husker riktig.)

Men vet nå ikke om det er noen grunn til det enda, ettersom de fleste CPU'ene er da ekstremt dyre som jeg har sett.

For CPU'en min har jeg også valgt vannkjøling, som har fungert ekstremt bra, og ikke merket noen skyhøye temperaturer når jeg holder på mye.

Hadde blitt veldig glad om noen kunne kommet med noe som er bra for det jeg driver meg. ^^

Endret av Jan Nilsen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg vil si tiden ikke er inne for en oppgradering.
Prisene er liksom bare i natta for tiden når det kommer til toppsjiktet av ting, og systemet ditt er jo ikke akkurat gammelt.

Prøv dette:
1. Helt ren installasjon av Windows igjen.
2. Test ssd for feil, kan hende den har gått sine dager.
3. Overklokk cpu til 4,5Ghz.
4. Få 32gb minne og overklokk så mye som hovedkort støtter.

Forhåpentligvis så vil noe av dette virke for deg, hvis du er heldig så trenger du ingen store nye investeringer.
Arma var sist jeg viste et ekstremt cpu-intensivt spill, så overklokking av cpu vil nok hjelpe stort her.
Maya liker minne veldig godt ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg vil si tiden ikke er inne for en oppgradering.
Prisene er liksom bare i natta for tiden når det kommer til toppsjiktet av ting, og systemet ditt er jo ikke akkurat gammelt.

Prøv dette:
1. Helt ren installasjon av Windows igjen.
2. Test ssd for feil, kan hende den har gått sine dager.
3. Overklokk cpu til 4,5Ghz.
4. Få 32gb minne og overklokk så mye som hovedkort støtter.

Forhåpentligvis så vil noe av dette virke for deg, hvis du er heldig så trenger du ingen store nye investeringer.
Arma var sist jeg viste et ekstremt cpu-intensivt spill, så overklokking av cpu vil nok hjelpe stort her.
Maya liker minne veldig godt ;)

Vell, tingen for meg Deni er at jeg har aldri følt meg trygg med overklokking av deler på PC'en mim.

er heller ikke noe flink til det, selv med veiledning. :/

Men om prisene er skyhøye får jeg vell nokk bare vente. :)

SSD diskene som brukes er max 9 måneder for OS, og 1 månede for programmene. noe jeg hadde burde skrive i OP'n.

Kittet jeg har av RAM er ett 4x4 kit, og hadde da ikke så god råd til minne, så de er heller ikke de beste jeg kunne fått. :/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det er nesten galskap å oppgradere fra det der i dagens marked. Det som gir mening er å skru opp farten på CPU litt (K-prosessorer er enkelt å klokke opp litt i hvert fall, det er bare å skru opp i BIOS.)

Det eneste som kan gi mening er å kjøpe ny RAM.
Eventuelt å kjøpe en X-prosessor og selge den du har på bruktmarkedet, men det er fort dyrt og gir lite for pengene.

Edit: Det Deni sier om SSD gjelder, selvfølgelig.

Endret av Azathoth
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ok, skjønner. :)

Hva er en ny trygg klokkefrekvens på CPU'en da egentlig?

Fant min gamle liste over delene og dette er da mitt mobo: https://www.komplett.no/product/745112

Hvilke RAM brikker ville du annbefalt der kanskje? :)

CPU kjøleren: https://www.komplett.no/product/770567

Og PSU: https://www.komplett.no/product/657696

Spørsmålet nå er jo også da hvordan man sjekker en SSD for feil?

Og de kan da vell ikke få feil etter 9 måneder? O.o

Edit: Er sikkert også på tide med ny kjølepasta også kan jeg tenkte meg? Noen annbefalninger der? :)

Takk for all hjelp så langt. ^^

Endret av Jan Nilsen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du snakker om overkill for én som ikke overklokker ;)
Selv for én som overklokker er dette nesten overkill...

4,2GHz er lett å få stabil, og 4,5GHz ser ut til å være normen for høyest mulig og stabil, men 4,9GHz er også mulig.

Prøv deg med noe fra G.Skill.
f.eks. 2x8gb kit på 2400mhz, eller denne:
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00DH9HYF0?*Version*=1&*entries*=0
(noe jeg selv ser på, men jeg har høydekrav, det har ikke du, så TridentX-serien vil også virke for deg)

LES DENNE !!
http://www.ocdrift.com/review-rampage-iv-extreme-overclocking-with-ivy-bridge-e-i7-4930k/

[kjølepasta]
http://www.arcticsilver.com/pdf/appmeth/int/vl/intel_app_method_vertical_line_v1.1.pdf
http://www.hardwaresecrets.com/thermal-compound-roundup-january-2012/

This month, three thermal compounds proved to be great products: ...

On the other hand, mustard didn’t disappoint. It performed as well as some commercial thermal compounds ...

[/quote]

;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

3D design er ganske kompleks og kan kreve ekstremt mye kraft og tid. Jeg leste en plass at det ville tatt en Pixar scene 4 dager å rendre scenen selv på en NASA supercomputer. DDR4 er en stor utvikling. Det forbedrer prosessen mellom ram og skjermkort, om jeg ikke tar helt feil?

Selv eier jeg en Asus Republic Of Gamers G550JK laptop med et 850M på 2GB ram, 640 CUDA cores, DX12, 2500 clock og 12GB ram. Dette holder akkurat til krevende 3D oppgaver. Jeg bruker UnrealEngine, SubstancePainter, Photoshop, NUKE, Mudbox og Maya. Jeg liker å kunne ta med meg arbeidet og ikke være låst til et bord hele tiden. (Her kan du se noen av mine 3D scener: http://www.polycount.com/forum/showthread.php?t=156974 )

Om du velger komponenter fra Asus, Intel og Nvidia, så vet du at du får kvalitet og solide resultater :)

Endret av Åsmund
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

3D design er ganske kompleks og kan kreve ekstremt mye kraft og tid. Jeg leste en plass at det ville tatt en Pixar scene 4 dager å rendre scenen selv på en NASA supercomputer. DDR4 er en stor utvikling. Det forbedrer prosessen mellom ram og skjermkort, om jeg ikke tar helt feil?

Selv eier jeg en Asus Republic Of Gamers G550JK laptop med et 850M på 2GB ram, 640 CUDA cores, DX12, 2500 clock og 12GB ram. Dette holder akkurat til krevende 3D oppgaver. Jeg bruker UnrealEngine, SubstancePainter, Photoshop, NUKE, Mudbox og Maya. Jeg liker å kunne ta med meg arbeidet og ikke være låst til et bord hele tiden. (Her kan du se noen av mine 3D scener: http://www.polycount.com/forum/showthread.php?t=156974 )

Om du velger komponenter fra Asus, Intel og Nvidia, så vet du at du får kvalitet og solide resultater :)

DDR4 er en veldig klar forbedring, ja. Likevel er det ikke noe stort poeng med dagens skjermkort / CPU fordi høykvalitets DDR3 er godt nok til at minnet ikke blir flaskehalsen. For all del så får du vesentlig høyere resultat i syntetiske minnetester med DDR4, men det er først og fremst å være klar for fremtiden. Da må det investeres i et nytt hovedkort som ikke kommer til å fungere med Skylake-E når det kommer. Det gir, etter min oppfatning, mer mening å gjøre en fullstendig oppgradering med hovedkort, DDR4 og skjermkort når det kommer nytt skjermkort og Skylake-E til socket 2011, men hvis pengene sitter løst så er det bare å gå for nytt hovedkort+DDR4, da kan du kjøpe en Broadwell-E når det kommer.

Et annet alternativ er jo å gå for et tøffere skjermkort, man får fortsatt dekket inn gode penger ved å selge GTX980 brukt. Det kan jo erstattes med 980Ti eller Titan X eventuelt Titan Z eller en SLI-variant.

EDIT: Prøv å skru opp spenningen på CPU littegrann og frekvens til 4,2 GHz. Hvis det ikke er stabilt eller du ikke vil leke med spenningen så kan du prøve 4 GHz. Det går nok som en kule med mindre du har hatt veldig uflaks med kvaliteten på CPUen din.

Endret av Azathoth
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

DDR4 er en veldig klar forbedring, ja. Likevel er det ikke noe stort poeng med dagens skjermkort / CPU fordi høykvalitets DDR3 er godt nok til at minnet ikke blir flaskehalsen. For all del så får du vesentlig høyere resultat i syntetiske minnetester med DDR4, men det er først og fremst å være klar for fremtiden. Da må det investeres i et nytt hovedkort som ikke kommer til å fungere med Skylake-E når det kommer. Det gir, etter min oppfatning, mer mening å gjøre en fullstendig oppgradering med hovedkort, DDR4 og skjermkort når det kommer nytt skjermkort og Skylake-E til socket 2011, men hvis pengene sitter løst så er det bare å gå for nytt hovedkort+DDR4, da kan du kjøpe en Broadwell-E når det kommer.
Et annet alternativ er jo å gå for et tøffere skjermkort, man får fortsatt dekket inn gode penger ved å selge GTX980 brukt. Det kan jo erstattes med 980Ti eller Titan X eventuelt Titan Z eller en SLI-variant.

EDIT: Prøv å skru opp spenningen på CPU littegrann og frekvens til 4,2 GHz. Hvis det ikke er stabilt eller du ikke vil leke med spenningen så kan du prøve 4 GHz. Det går nok som en kule med mindre du har hatt veldig uflaks med kvaliteten på CPUen din.

Vell, får håpe jeg ikke har noe uflaks med kvaliteten på CPU'n min, så skal iallfall teste med litt høyere klokking. :)

har sett en del på forskjellene mellom GTX 980 og Ti versjonen, men om jeg da skal skaffe meg en Ti versjon av 980, er det lurt da å skaffe vannkjøling på den også?

Som sagt så er min CPU vannkjølt, og radiatoren sitter da på baksiden av kabinettet

https://www.komplett.no/product/766513

Tanken blir bare da hvor jeg kan sette radiatoren til GPU'en. :/

Har ikke endret noe på kabinettet, verken med flere eller ferre vifter enn det som den kom med.

Edit: Hva vil du også kanskje si er en trygg voltage om jeg skal sette CPU'en opp til 4.5 GHz? :)

Endret av Jan Nilsen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vannkjøling på GPU kan ha to hensikter. Enten så vannkjøler man for å bli kvitt viftestøy eller så vannkjøler man fordi man har tenkt å overklokke skjermkortet også. Hvis ingen av delene er tilfelle, så er det eneste poenget med vannkjøling å være kul.

Avhengig av hvilken radiator du har så er det ikke sikkert at du trenger egen radiator til skjermkortet.

Angående spenning på CPU (Vcc):
Intel oppgir 1,4V som maks spenning, over dette er på eget ansvar, så jeg ville begynt der og sett om den funker på 4 GHz og oppver med det. Da blir du enten fornøyd eller du vil ha mer.

1,5V regnes stort sett som trygt og vil nok gi muligheter for noe ekstra overklokking, mange rapporterer mellom 4,3 og 4,7 GHz med det. Hvis du skal gå over 1,5V så anbefaler jeg å øke med minste mulige steg og teste grundig for hvert steg, du kommer til en grense hvor høyere spenning gir dårligere resultater, ustabilitet og fare for skade hvis du går for langt, og denne grensen vet du ikke hvor er på forhånd. Mange rapporterer at i7-4930K ikke takler mer enn ca. 1,55V. Noen heldige får den opp i 1,6V eller enda litt til. Kravene til kjølingen øker drastisk når du presser ut det siste lille ekstra (men det er jo her den virkelige moroen ligger når du blir bitt av basillen).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vannkjøling på GPU kan ha to hensikter. Enten så vannkjøler man for å bli kvitt viftestøy eller så vannkjøler man fordi man har tenkt å overklokke skjermkortet også. Hvis ingen av delene er tilfelle, så er det eneste poenget med vannkjøling å være kul.

Avhengig av hvilken radiator du har så er det ikke sikkert at du trenger egen radiator til skjermkortet.

Angående spenning på CPU (Vcc):
Intel oppgir 1,4V som maks spenning, over dette er på eget ansvar, så jeg ville begynt der og sett om den funker på 4 GHz og oppver med det. Da blir du enten fornøyd eller du vil ha mer.

1,5V regnes stort sett som trygt og vil nok gi muligheter for noe ekstra overklokking, mange rapporterer mellom 4,3 og 4,7 GHz med det. Hvis du skal gå over 1,5V så anbefaler jeg å øke med minste mulige steg og teste grundig for hvert steg, du kommer til en grense hvor høyere spenning gir dårligere resultater, ustabilitet og fare for skade hvis du går for langt, og denne grensen vet du ikke hvor er på forhånd. Mange rapporterer at i7-4930K ikke takler mer enn ca. 1,55V. Noen heldige får den opp i 1,6V eller enda litt til. Kravene til kjølingen øker drastisk når du presser ut det siste lille ekstra (men det er jo her den virkelige moroen ligger når du blir bitt av basillen).

Ok, takker så mye for innsikten. :)

hadde planer om å kjøre en OC på skjermkortet også da, ikke noe stort men noe så jeg har mer å gå på fra den også. 

Da tar jeg iallfall turen nå innom BIOS, og håper på det beste med 1,4V på 4 GHz. ^^

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vell, ser ut til at jeg var veldig uheldig der jah. :/

Fikk en evig bootup som varte rundt 6 sekunder uten skjerm eller annet.

Tok så å cleara CMOS, men pc'en vil nå ikke starte i det hele tatt..... Prøvd med knappen på moboet også.

Fulgte linken som Deni ga, og gjorde det de viste, ser ut til at jeg da kanskje er uten PC en good stund. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Oioi,
du hoppet vel ikke for høyt opp i stedet for å inkrement øke?

Det er jo ikke sikkert at din cpu klarer de samme tallene, selv om det er samme type.
Er jo litt forskjell fra cpu til cpu.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Oioi,
du hoppet vel ikke for høyt opp i stedet for å inkrement øke?

Det er jo ikke sikkert at din cpu klarer de samme tallene, selv om det er samme type.
Er jo litt forskjell fra cpu til cpu.

når jeg sjekket bios sto den allerede på 1.25 v, prøvde 1,3 og virka greit, men det slo seg på 1,35. :/

bios lot meg bare gå opp 0,05 pr. Steg.

så var ikke noen annen volt kan man si.

men det du da tror nå er at cpuen min gikk helt i dass, eller kan det være noe annet som er skadet? Ô.o

Edit: Fikk satt opp min 7 år gamle Laptopt, så det kan iallfall bli lettere å skrive på forumet. :)

Det jeg kan tenke nå er jo at CPU'en slo seg helt vrang, mobo får strøm, PSU har ingen feil i seg som jeg kan se med det første, får ikke sjekka GPU ettersom PC'en vil verken starte med "Start" knappen på mobo eller kabinettet.

Kan nokk hende at ettersom tiden gikk så tåtle ikke min CPU 1,35V på 3,8 GHz (Dro den ikke opp til 4 GHz med en gang med tanke på alder av CPU.)

Merker også en sterk lukt rundt CPU slotten, RAM brikkene har ingen syrlig lukt på seg heller.

(Noe jeg også så er at RAM brikkene faktisk er CORSAIR DOMINATOR brikker som har en MHz på 1866, men bios kjørte de bare på 1333, av en eller annen rar grunn.... De var ikke kjøpt av meg, men jeg fikk de av en kammerat ettersom vi bygde samme system, og han tok feil RAM brikker med tanke på høyde, han brukte lyftkjøling på sin CPU, ellers var resten mye det samme med Mobo og slikt.)

Så om det da bare er CPU som har tatt kvelden, er det en spesifik en som dere kan annbefale?

For 3D har jeg alltid hørt at man trenger flere kjerner, som var grunnen til at jeg skaffet meg en 6-kjerna CPU. Men med tanke på at jeg da også driver en del med Arma 3 og andre spill som bruker CPU til mange beregninger så er vell flere kjerner bedre? ._.

Deler som muligens nå da må kjøpes vil bli skaffet gjennom Komplett.no, og max prisen er den samme som i OP. :)

Om Mobo bør byttes ut også, så har jeg alltid likt Asus Rampage Moboene. :)

Var en stor entusiast av AMD før, men byttet til Intel med tanke på 3D design osv. Så holder meg da fortsatt til Intel. (Selvom prisene er sinnsykt høye!)

Edit2: Om det er plass i kabinettet mitt for en E-ATX så kan jeg gå for det også, så lenge alt vil kunne passe så går alt helt bra for meg. ^^

Endret av Jan Nilsen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her er det noe muffens. 1,4Volt er altså toleransegrensen Intel setter på CPUen, så jeg sliter med å forestille meg at den er ødelagt av 1,35V. 1,25V er standardspenningen.

Hvor sikker er du på at du stilte på riktig spenning, husker du eksakt hva den het?
Hvilket hovedkort har du?
Har du mulighet til å teste CPUen i et annet hovedkort?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her er det noe muffens. 1,4Volt er altså toleransegrensen Intel setter på CPUen, så jeg sliter med å forestille meg at den er ødelagt av 1,35V. 1,25V er standardspenningen.

Hvor sikker er du på at du stilte på riktig spenning, husker du eksakt hva den het?
Hvilket hovedkort har du?
Har du mulighet til å teste CPUen i et annet hovedkort?

Her er mitt mobo:https://www.komplett.no/product/745112

Om du ser på linken som deni ga, så kan du se hvordan bios ser ut, på det bildet viser den 1,5V om jeg husker riktig.

Fulgte det som de viste, og sattdet lavere for hva jeg ville ha den på. :)

Har desverre ikke ett annet mobo for å teste min CPU i. :/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er det dette bildet du sikter til?

Stilte du på noe annet enn CPU?
Det du har prøvd (3,8 GHz på 1,35V) kan jeg ikke forstå at kan ha ødelagt noe, det virker veldig rart.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er det dette bildet du sikter til?

Stilte du på noe annet enn CPU?
Det du har prøvd (3,8 GHz på 1,35V) kan jeg ikke forstå at kan ha ødelagt noe, det virker veldig rart.

Det bildet virka ikke kjent må jeg si. :/

Men jeg har nå klart å få noe liv i PCen, men med mye lavere ytelse som jeg har merket.

Før den booter ordentlig har den ca. 20 mini boots uten skjerm eller noe som helst.

Tok CLR CMOS x40 før jeg fikk liv i den første gangen, men alle andre innstillinger var der fortsatt, slik som voltage og klokkefrekvens til CPU.

Kan kanskje hende at jeg satt CPU'en til å kjøre høyere enn 3,8 GHz ved ett uhell, som kanskje da får den til å bli litt gal.

Det jeg gjorde var å først laste inn en OC innstilling for lyftkjølte maskiner, og satt alt over til å være for vannkjøling.

Med tanken på at jeg er nå helt ny på OC, så er det meget mulig jeg gjør noe feil, men vil nokk si at jeg hadde nokk følt meg tryggere med en direkte innføring innen OC. :)

Men om jeg har gjort en feil vil vell det også merkes om jeg driver med 3D eller Arma 3 da sant?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis cpu er kaputt, vil jo alt gå saktere, men det er for meg vanskelig å forstå hvordan en så liten økning skulle kunne gjort noe skade.

Uansett burde du kanskje skifte kjølepasta, og som du fikk fra lenken jeg henviste til så spiller type ofte veldig liten rolle.
Altså én som koster 30,- er bare et par prosent, hvis det, dårligere enn én som koster 250,-
Det spiller mer rolle hvordan du legger på pasta'en, enn hvor dyr pasta du bruker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis cpu er kaputt, vil jo alt gå saktere, men det er for meg vanskelig å forstå hvordan en så liten økning skulle kunne gjort noe skade.

Uansett burde du kanskje skifte kjølepasta, og som du fikk fra lenken jeg henviste til så spiller type ofte veldig liten rolle.
Altså én som koster 30,- er bare et par prosent, hvis det, dårligere enn én som koster 250,-
Det spiller mer rolle hvordan du legger på pasta'en, enn hvor dyr pasta du bruker.

har alltid pleid å legge på pasta'en i en X form, fikk høre at det var en good ide.

Noen legger i en S form og sier det er bedre da.

Men men, det kan hende at den ikke tålte det med tanke på hvor mye den er brukt kanskje? Alder og forbruk har vell noe og si med OC? O.o

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Alder og bruk har "litt å si", men det er utrolig lite. Hvis den har stått på sammenhengende og jobbet i 10-15 år så kan vi begynne å tenke på det.

Hvis du har brukt autoinnstillinger for OC, så er det mye som kan ha klusset seg, dette anbefaler jeg absolutt ikke. Slike automatiske verktøy gir deg ingen anelse om hva som er endret og er umulige å feilsøke med. Jeg trodde du kun stilte på spenning og frekvens. Jeg anbefaler i hvert fall å kun stille på det. (Så lenge du er nybegynner.) Det neste vi kan se på når du er fornøyd med CPU er minnet.

Hva mener du med "Tok CLR CMOS x40 før jeg fikk liv i den første gangen, men alle andre innstillinger var der fortsatt, slik som voltage og klokkefrekvens til CPU."? Har du bare trykket på en knapp CLR CMOS? Sjekk i manualen hvor lenge denne skal holdes inne, det er vanligvis minst 5 sekunder, gjerne 10 eller mer. Det virker som om BIOSen faktisk ikke har blitt tilbakestilt.

Det viktigste tipset av alt:
Ikke still på mer enn en ting av gangen, test for hver innstilling og skriv ned alle innstillinger på en jukselapp :-)

Endret av Azathoth
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

har alltid pleid å legge på pasta'en i en X form, fikk høre at det var en good ide.

Noen legger i en S form og sier det er bedre da.

Jeg smører alltid pasta så tynt som mulig med barberblad, men det anbefales kun rutinerte brukere fordi det krever at man er ekstremt nøye med å ha bittelitt tykkere på midten, og jeg smører både på CPU og kjøler.

Det viktigste er:
1) Ingen luftlommer, det er helt krise med luftlommer.
2) Tynnest mulig, men aldri på bekostning av nummer 1.
3) Best mulig pasta, men ikke på bekostning av nummer 1 eller 2. Noen gode pastaer kan være mye vanskeligere å bruke enn "mindre gode".

S-form virker veldig rart for meg, jeg skjønner ikke hvordan det skal funke. X-form kan være greit, jeg har aldri brukt det fordi jeg føler det blir for tykt da det er vanskelig å være sikker på at man får klemt det nok utover til at "beina på x-en" kommer i kontakt med hverandre og klemmer ut luften, uten at man har litt mer pasta enn man trenger.

Det er egentlig greit med X-form når jeg tenker meg om, men blir kanskje ikke "helproft" med tanke på at man må ha litt mer pasta enn ideelt. Det høres helt ok ut at du gjør dette.

Til slutt vil jeg si at så lenge det ikke er luftlommer og ikke er veldig tykt lag, så er pastaen en liten detalj i forhold til mange andre ting. Forskjellen på middels god og veldig god pasta er stort sett 1-3 grader under bruk.

EDIT:

Det ble veldig rotete forklaring i morges, konklusjonen min er at X-form er helt fint det :-)

Endret av Azathoth
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Alder og bruk har "litt å si", men det er utrolig lite. Hvis den har stått på sammenhengende og jobbet i 10-15 år så kan vi begynne å tenke på det.

Hvis du har brukt autoinnstillinger for OC, så er det mye som kan ha klusset seg, dette anbefaler jeg absolutt ikke. Slike automatiske verktøy gir deg ingen anelse om hva som er endret og er umulige å feilsøke med. Jeg trodde du kun stilte på spenning og frekvens. Jeg anbefaler i hvert fall å kun stille på det. (Så lenge du er nybegynner.) Det neste vi kan se på når du er fornøyd med CPU er minnet.

Hva mener du med "Tok CLR CMOS x40 før jeg fikk liv i den første gangen, men alle andre innstillinger var der fortsatt, slik som voltage og klokkefrekvens til CPU."? Har du bare trykket på en knapp CLR CMOS? Sjekk i manualen hvor lenge denne skal holdes inne, det er vanligvis minst 5 sekunder, gjerne 10 eller mer. Det virker som om BIOSen faktisk ikke har blitt tilbakestilt.

Det viktigste tipset av alt:
Ikke still på mer enn en ting av gangen, test for hver innstilling og skriv ned alle innstillinger på en jukselapp :-)

Bak på mitt Mobo er det en knapp så man kan fjerne instillinger i BIOS (Sto i manualen).

Den skal holdes inne i 5-10 sekunder.

Bios ble ikke tilbakestilt, unntat dato og hvilken SSD den skal bruke som en Boot drive, så det måtte jeg stille tilbake.

Pc'en har nå likt å skru seg på lettere nå, men jeg legger merke til at den mister nesten all bruk etter 1 time når den står på.

CPU holder seg under 50 Celcius på full load, så den blir iallfall ikke for varm.

Brukte ingen auto-innstillinger for OC, gikk inn og endret på det selv. :)

Om mitt Mobo hadde auto OC på fra før, vet jeg ikke noe om, ettersom jeg aldri sjekket det. :/

Glemte også å si at jeg legger pastaen i en X form med da en liten prikk mellom bena på X'en. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ok, jeg skjønte ikke helt hva du mente med
"Det jeg gjorde var å først laste inn en OC innstilling for lyftkjølte maskiner, og satt alt over til å være for vannkjøling."

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ok, jeg skjønte ikke helt hva du mente med
"Det jeg gjorde var å først laste inn en OC innstilling for lyftkjølte maskiner, og satt alt over til å være for vannkjøling."

Beklager for det, har veldig lett for å ikke forklare ordentlig. :/

eneste innstillingen endret på var om ting var automatisk eller manuell.

så alt annet stilte jeg inn.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive