ips 8-bit skjerm

7 innlegg i emnet

Skrevet

Ser etter en skjerm jeg kan bruke på hackintosh'n jeg skal sette opp.
Har blitt veldig vant med ips, så selv om jeg selv tvilsomt blir å benytte den til spill, så kan det hende andre blir.
For det meste tror jeg det kommer til å bli spilt av en del tegnefilmer og slikt på den, bortsett fra mitt bruk.

10-bits skjerm er ingen vits, siden skjermkortet ikke vil støtte det, og 27" blir nok litt vel stort.
1080p formatet har jeg egentlig aldri likt, men kanskje 1440p kan benyttes siden det tross alt er større enn 1080p.

Per nå så ser jeg litt på eizo EV2436W (6-bit+frc 16:10),
og dell u2515h (8-bit 1440p) mangler dvi. (8-bit ips til denne prisen høres nesten for godt ut til å være sant)

Hvis jeg virkelig skulle gått for én skjerm som normalt, så ville det nok blitt 6-7k, men jeg ser heller på 2,5-3,5k for denne pc'n. Jeg har kalibreringsenhet, så viktig at den kan aksepterer det.

Noen som har erfaringer på disse to, eller andre alternativer?
Hvordan blir det med fargene, og spesielt svartfargen i filmer/serier?
Hva med spill? (tror ikke så mye fps kommer til å bli spilt, men jeg vet liksom ikke, så den burde vel være brukelig på dette, ikke 120-144hz skala greier, da må man gå for tn-paneler)

Visste dere forresten at de fleste ips-skjermer med dvi-inngang kan overklokkes ?
Alt fra til 70-75hz, og noen helt opp til 100-110hz.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette er ikke bra, jeg lener for tiden mot u2515h, altså 16:9....!

Eneste som trekker ned er noe grå ghosting under photoshop, ingen dvi og en del overshoot.
Dell har 8-bit, mindre forstyrrende lysgjenskinn og bedre testet ms g2g.

Eizo har ingen overshoot, ingen ghositng problemer, dvi, ingen pwm over 18% lysstyrke (dell har vel og merke ingen pwm over hodet), ca 2.2ms høyere g2g.

Hadde jeg funnet noen som hadde overklokket eizo'n, og noe jeg kunne gå etter der så ville dell sin skjerm fort ikke blitt vurdert en gang.

Begge har kalibrert svarnivå på 0,11-0,12 cd/m2. Ukalibrert er vel sikkert noe rundt 0,25 cd/m2.
(Et godt tn-panel ligger vel på rundt 0,16-0,20cd/m2 kalibrert. Kun VA-panel når ned til ca 0,03-0,06cd/m2, og det er kun crt (inntill oled kommer på banen) som klarer 0,00cd/m2 svartnivå.)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ser ut som om du kan en del om skjermer og farger. Laptopen min har et IPS panel som jeg er meget fornøyd med. Men har koblet til en ekstern 24" skjerm da jeg jobber med 3D og VFX og trenger ofte plass til refferanse bilder og andre paneler i programmene jeg bruker. Jobber du mye med design så er det kjempeviktig med en god skjerm. Jeg vet ikke hvilke tegnefilmer det er snakk om, men er det gamle så kan det hende at de vil gjenspeile seg noe anderledes som at du kan f.eks få problemer f.eks. fargekalibrering, spesielt om det er skikkelig gamle filmer om du prøver å spille dem på en nyere skjerm. Dette merket jeg da jeg prøvde et Nintendo 64 spill på flatskjermen min.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Design er en ting, det er print som er det store, siden du da trenger AdobeRGB, og ikke bare sRGB.
Du kan fort finne en god ips skjerm med 6bit+frc som takler 98%+ sRGB, og den er god nok til til det meste for alt som er beregnet å bli visst på en skjerm.
Vil du ha litt bedre begynner du å se etter 8-bit, og 99-100% sRGB, noe u2515h egentlig er bra egnet til. Det eneste du kan få problemer med er hvis du noen ganger jobber mye i gråskalaen, men bortsett fra det så virker den grei.
Du har bedre alternativer, både fra nec, dell og eizo, men da må du opp en del i pris. Den billigste er vel dell u2413 på rundt 5k, som er 8-bit+frc og 99% AdobeRGB, men den har ganske mange minuser med seg, så for noe virkelig lovende må du nok ut med 6,5k+, avhengig om du vil ha 10-bit eller 8-bit+frc (Husk at 10-bit krever gpu som Quadro).

Hva angår tegnefilmene så er det veldig mye rart, en del fra 80-90-tallet, og helt tilbake til de originale Donald Duck greiene fra 40-50-tallet, som har blitt digitalisert profesjonelt. Tror jeg fortsatt har 16 mm og type b tape av noen av de filmene liggende ;D
Det man finner på dagens tegnefilmer har jeg ikke sansen for, og ikke noe jeg ville visst for barn, derfor er det ikke i mitt arkiv heller.
Overdrevet kontrast-bruk er en kort beskrivelse av det nye, samt at handlingen ofte er spørrende...

Jeg regner med at jeg nok må ha flere kalibreringsprofiler avhengig av kilde, da jeg nok ikke makter å gradere alt materialet.

Har du kalibrert skjermene dine egentlig?
Ikke nødvendigvis med et spektrofotometer, men i det minste med noe som X-rite i1 Display Pro?
Hvis du ikke er vant med det, så er det fryktelig rart å venne seg til det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, IPS panelet er kalibrert. Bruker ekstern skjermen til å se hvordan bildet kan fremstå på andre skjermer også.  På jobb fikk jeg i oppgave å digitalisere en svær bunke med avis arkiv og det var ikke bare og bare :P Måtte jeg aldri få se en scanner igjen. Tilbake til topic, jeg ville satse på en skjerm du vet du blir fornøyd med og ikke bare kjøp det første og beste du ser. Der har jeg gjort mange feilkjøp. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Skulle bare ønske jeg hadde det så enkelt noen ganger, men er nok ikke slik jeg er satt sammen.
Jeg kan ofte bruke uker, måneder på å finne fram til noe som er brukbart.

Se f.eks. hackintosh-prosjektet mitt.
Det har ligget å ruge i sikkert 2-3 år nå, men først etter at jeg kom over Lian Li TU200 rett etter påsken så har jeg begynt å innse at dette kan bli en realitet.
(Hackintosh er jo veldig kresent. Noen versjoner av OS X har støtte for enkelte deler, mens andre ikke har det, og du blir alltid hengende litt etter, siden du ikke kan bruke chipset som er helt nye fordi ingen Mac har kommet ut med dem enda, så da vil ikke OS X ha støtte for dem.)

Per nå så har jeg begynt å lese opp på forskjellige deler og lage en liste over ting som kan virke.
Jeg har tross alt kun så langt funnet et hovedkort, og en cpu, alt det andre er det fortsatt spørsmåltegn på.
Jeg har også et skjermkort allerede som jeg vet jeg kommer til å bruke, men store spørsmål som h75 eller Scythe big shuriken, og hvilken psu vet jeg enda ikke svar på. Hvordan blir det liksom med luftgjennomstrømning med en h75 i en tu200? Jeg kan jo modde kassen og gå for 240mm, men det har jeg ikke lyst til å gjøre, ikke enda i alle fall.

Når det kommer til skjerm her så har jeg lest en del. Alle ips-skjermer som har blitt testet på engelske, tyske og russiske sider har jeg lest opp på; men til syvende og sist så vet jeg jo ikke om skjermen jeg ender med er brukbar før etter to uker bruk på den plassen den skal være.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Morro.
Komplett har helt bevist utelukket informasjon om garanti som UltraSharp skjermer har:
https://www.komplett.no/product/838080/datautstyr/skjermer/skjermer/dell-25-led-ultrasharp-u2515h

Eksempler fra andre forhandlere:
-----
Dell UltraSharp 25 skjerm – U2515His er utviklet for å gjengi piksler helt perfekt. Derfor erstatter vi den i tråd med vår Premium-skjermservice hvis du finner så mye som én død piksel.
-----
Dell UltraSharp 25 skjerm - U2515H er utviklet for å gjengi piksler helt perfekt. Derfor erstatter Dell den i tråd med Dells Premium-skjermservice hvis du finner så mye som én død piksel.
-----

Det skrytes også av en ferdig kalibrert deltaE på mindre enn 3!

Altså, du kan få denne skjermen under 0,5 uten problemer...!

Endret av Deni
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive