Program til infoskjermer

11 innlegg i emnet

Skrevet

Hei,

Jeg er på let etter et program/online tjeneste som jeg kan bruke til å legge ut info på forskjellige skjermer i et klikk, og samtidig som rullerer som en PowerPoint funksjon uten stopp.

Idag brukes PowerPoint til dette formålet. Det er gunstig, men medfører flere klikk, og mye jobbing for å legge dette ut. 

Mitt drømme scenario hadde vært om alt dette kunne styres fra en webside, og at annonsører kan f.eks betale for å la sin annonse stå i X antall dager. 

Noen som har noen programmer de vil anbefale til dette? 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei!

På mitt arbeidssted bruker vi XIBO. Løsningen hos oss er installert på en linux-server (men windows-server er også støttet) der vi har gitt noen brukere superadmin (redaktører i info-avdeling) som igjen fordeler vanlig brukertilgang til sine medarbeidere.

På klientene kjører vi Windows med office installert. Dette fordi Xibo har støtte for Powerpoint-presentasjoner blant oppsettet sitt, men i praksis benytter vi ikke det. Dette noe på grunn av mange tilbakemeldinger på nettet generelt på at Xibo med Powerpoint er noe ustabilt. XIBO tillatter brukerne legge inn visning basert på tidspunkt (dato, klokkeslett) og jeg tror løsningen vil kunne støtte alle dine behov, men kan være litt tungt å sette seg inn i første gang.

XIBO som kjører lokalt på server og klienter er gratis basert på åpen kildekode, men der er også aktører ute i verden som hoster server-delen.

Mer informasjon om XIBO kan du finne på http://xibo.org.uk/.

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei!

På mitt arbeidssted bruker vi XIBO. Løsningen hos oss er installert på en linux-server (men windows-server er også støttet) der vi har gitt noen brukere superadmin (redaktører i info-avdeling) som igjen fordeler vanlig brukertilgang til sine medarbeidere.

På klientene kjører vi Windows med office installert. Dette fordi Xibo har støtte for Powerpoint-presentasjoner blant oppsettet sitt, men i praksis benytter vi ikke det. Dette noe på grunn av mange tilbakemeldinger på nettet generelt på at Xibo med Powerpoint er noe ustabilt. XIBO tillatter brukerne legge inn visning basert på tidspunkt (dato, klokkeslett) og jeg tror løsningen vil kunne støtte alle dine behov, men kan være litt tungt å sette seg inn i første gang.

XIBO som kjører lokalt på server og klienter er gratis basert på åpen kildekode, men der er også aktører ute i verden som hoster server-delen.

Mer informasjon om XIBO kan du finne på http://xibo.org.uk/.

Så om jeg forstår deg riktig kan jeg kjøre CMS på en server ute i skyen, og kun en client (windows i mitt tilfelle) som automatisk henter inn nye bilder/info, og sletter ting som blir lagt inn.  Vet du hvilken port denne kommuniserer igjennom? Klarte ikke å finne noe på siden. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei!

Det er korrekt at den kan også kjøres som CMS i skyen.

Jeg syntes å huske den går på http porten (port 80), men jeg tror du kan omkonfigurere dette. Vi kjører i alle fall standard.

I følge https://answers.launchpad.net/xibo/+question/260272 bruker den både 80 og 443. (dvs vanlig nettsurfeporter).

-ZnarreZ-

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

I likhet med @ZnarreZ, vil jeg også anbefale Xibo Digital Signage. Holder selv på med å sette opp dette på en skjerm på jobben. 

Jeg har installert Xibo på en normal Linux webserver, og setter opp en enkel klient-PC i tilknytning til skjermen. Planlegging av hva som skal vises på skjermen til en hver tid er et "must" for meg, og Xibo gjør meg enkelt jobbe med planlegging i kalenderen. 

Det er et ganske avansert verktøy, men vil helt klart kunne bli din beste venn når du har lært deg systemet å kjenne. 

Som nevnt, er PowerPoint-integrasjonen litt for buggy til å kunne brukes. Jeg har allikevel valgt å bruke PowerPoint til å designe de ulike skjermvisningene, og deretter eksportert innholdet til video før det lastes opp til Xibo. 

Det finnes jo også naturligvis kommersielle alternativer, og firmaer som driver med dette på daglig basis.. Men det er jo mye mer morsomt å sette opp hele løsningen fra bunn med et open source-program.. :) 

Endret av Martin Aleksander
la til siste setning.
2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vi bruker infoskjermen.no på jobb, selve inforskjermene er små maskiner montert bak skjermer. dem står i domene på grunn av wifi (Ikke spørr hvorfor). Maskinene logger seg in automatisk med domene bruker og viser en bestemt URL i fullskjerm med google chrome. Funker veldig fint for oss.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, det er faktisk mulig å lage en infoskjerm med Wordpress og litt smarte ombygninger også. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ta en titt på Rise Vision, https://www.risevision.com/ 

Jeg bruker det på mange skjermer på jobb, fungerer veldig bra - helt gratis, alt er i skyen. Anbefales!

Jeg kjører det både på PI2 og Intel NUC

=Tor=

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Testet Rise Vision tidligere, men likte det ikke. 

For meg ble grensesnittet svært uoversiktlig og tungvindt å bruke. Men det er klart, det gjør tydeligvis jobben - og det er jo det viktigste for alle og enhver.. :) 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Her finner du programvare for kiosk og/eller infochannel

http://scala.com/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive