Kjøpe et domene som er opptatt

4 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Jeg driver med litt forskjellig firma og nettsider.

Har funnet et domene jeg vil ha, men det kom opp som opptatt. Når jeg sjekket eierinformasjon, så var det til et firma som er slettet i Brønnøysund.

Går det da an å kjøpe det domene, når firmaet ikke finnes lenger?

Endret av Martin Aleksander
Endret tittel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vell det kommer vell ann på hva et whois søk gir deg, som regel så er domenene opptatt til etter at den perioden firmaet kjøpte det opp for, det vil si at hvis de kjøpte det for 1 år av gangen så blir det ledig etter 1 år hvis de ikke fornyer kjøpet

Et annet alternativ er å komme i kontakt med de som eier domenet \ eieren av firmaet og spørre om han vil selge det tildeg, da logger han seg inn og melder endring av domenet til sin registrar til din 

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei!

Vil bare sitere "Vanlige spørsmål om domeneregistrering" fra Norid angående temaet:

Hvor raskt blir domener frigitt når en organisasjon er slettet i Brønnøysundregisterene?

Det er ingen automatikk i at domenet slettes når organisasjonen slettes fra Enhetsregisteret. Blant annet overføres mange domener til nye foretak, for eksempel ved fusjoner eller oppkjøp. Hvis du ønsker å overta et domene, kan du prøve følgende kontaktpunkter:

Personlig tror jeg useriøse firmaer fort blåser opp prisen ved forespørsel på kjøp av domener og raskt overfører det til et annet selskap for profittens del, men så er jeg generelt en skeptiker. Lykke til i alle fall ;)

-ZnarreZ-

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg driver med litt forskjellig firma og nettsider.

Har funnet et domene jeg vil ha, men det kom opp som opptatt. Når jeg sjekket eierinformasjon, så var det til et firma som er slettet i Brønnøysund.

Går det da an å kjøpe det domene, når firmaet ikke finnes lenger?

Hei!

Hvis domenenavnet er registrert på en enhet i Brønnøysundregistrene som er slettet vil domenenavnet også bli slettet med mindre eier overfører det til en annen enhet, eller til seg selv privat. Domenenavn som blir slettet vil først havne i karantene, og slettet 60 dager etter det:

https://www.norid.no/no/domeneregistrering/fornye-slette/

Hvis du gjør et oppslag DNS-mot domenenavnet og får svar fra charm.norid.no er domenenavnet allerede i karantene. Lykke til!

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive