Rariteter etter inst av nytt hovedkort

5 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Har nettopp installert nytt hovedkort, Gigabyte GA-F2A88XM-HD3

Var spent p[ om det ville funke, men det er endel rariteter jeg ikke blir klok p[.

Installerte Windows XP som jeg tviholder p[ som s[ mange andre, mwn n[ ble det ikke slik jeg er vant til etter [ ha installert massevis av ganger f;r.

Et problem ser du mede en gang> Jeg installerte b[de Engelsk og norsk tastatur medn norsk som default, men muligheten for [ bytte om er ikkt synlig slik den bruker gj;re.

Jeg kan pr;ve en gang til men tviler p[ at det blir annerledes.

Et annet fenomen er at mine gamle, r;de SATA kabler ikke funker, Jeg m[ bruke de to svarte som fulgte med kortet for at diskene skal synes i BIOS.

Er dessuten en ny BIOS for meg, har tidligere alltid brukt ASUS.

Kan noe av dette skyldes drivere -  XP er jo gammelt - selv om det iflg specs skal funke p[ dette kortet.

Men jeg installerte alle Giga driverne etter at jeg hadd f[tt maskinen op og spille.

Kortet har ikke support for floppy, s[ skal jeg trikse her m[ det bli med USB.

Hva jeg har i tankene er [ legge driverne p[ en USB pinne og laste dem inn f;r installasjonen, er det noe jeg skal kunne gj;re, finnes det en oppskrif, har ikke googlet enn[...

Men dette med SATA kablene synes jeg var rart.

Jeg har en partisjon ledig som jeg skal legge inn WIn7 Home p[, skal bli spennende [ se hva som skjer da...

ETA: Ser av driver-CD at Lang-mappen har mange språkmapper, men ingen NOR-mappe...

Skal etterlyse det hos Giga. (Tillegg skrevet på annen maskin;)

Ser også at når jeg flytter et skjermbilde med musen skjer det i rykk og napp og ikke med en bevegelse som følger min hånd. Hvis det skyldes at Skjermdriveren i APU'en benyutter hovedkortets minne., så er det en dårlig løsning. Da blir jeg nødt til å installere skjermkort likevel!

Jeg er litt skuffet over dette hovedkortet hvis de problemene jeg har nå er med på kjøpet! Ds må man vel nesten kunnt reklamere, men bortkastet arbeide og tid får man nok ikke igjen!  Orker jeg å forsøke det, og få meg et ASUS kort likevel?

Endret av Gulliver Foyle
Lagt til tekst
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Sjekk at språkinstillingene matcher - se på bildet hvordan det ser ut hos meg.

Hva skjer hos deg når du trykker på "Legg til..." knappen?

region-språk-norsk-XP.png

Endret av Geir_HK
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Foreløpig får jeg ikke gjort noe. Kort fortalt: Alt gikk greit første dag men dag 2 tok brått slutt da Ethernet-porten døde. Den var stein død og ikke noe  jeg kunne gjøre med det, uten å reklamere og returnere. Men det er ingen spøk. Rutinene er tydeligvis laget for de som bare vil returnere et produkt, ikke for de som får eller finner en defekt som må reklameres. Men etter å ha fylt ut alle dokumenter og spørsmål hvorav mange allerede finnes i bestillingens data, fikk jeg pakket ned ikke bare kortet med cpu og ram installert men også alt som hørte til (det skal man iflg. reglene), både manual, USB-kabler, antstatikk-armbånd, og jeg torde ikke utelate skjoldet for bakpanelkontaktene heller, hvem vet hva det kunne føre til.

Jeg føler meg ganske viss på at problemet ikke kan løses av andre enn fabrikken, som  antakelig heller ikke gjør sånt uten en veldig god grunn, et sånt kort koster ikke stort i produksjon.

Så jeg spurte om man ikke bare kunne sende meg en ny pakke og få den defekte i retur, så skulle jeg gjerne betale den nye også i tilfelle den defekte kunne repareres. Men det ville  de ikke gjøre ikke, så nå får jeg vente lenge før jeg får glede av kjøpet. Pakken må først til Oslo, så tollklareres før den går til Borås og så vet jeg ikke mere enn at jeg er frustrert.

Det var Netonnet jeg handlet med og leveranse gikk fort, bestilte på fredag og fikk det til Fredrikstad på tirsdag. Det var en overraskelse

Forts. følger -  en vakker dag, håper jeg...

I ettertid tenker jeg nå at jeg bare skulle ha sendt en ny bestilling. Bør jeg gjøre det i morgen? De frister..

EDIT: 06.08.2015

Holdt ikke ut og bestilte nytt kit mandag 3, og regner med at det kommer idag, den 6 august. Stort raskere kan det vel ikke gå. fikk beskjed om at returpakke var ankommet Borås i går, så da drøyer det vel ennå litt før jeg vet noe mere om det.

SÅ får jeg nyttet hovedkort i den amskinen jeg bruker nå, jeg er trøtt på det gamle ASUS kortet! Det har utviklet så mange problemer ved oppstart eller restart, særlig hvis jeg har vært inne i BIOS og tuklet med disk-oppsettet. Har sett at andre også har hatt lignende problemer. Det verste er at problemet ser ut til å ha blitt permanent, uten å endre noe er hver ny oppsatrt nå en omstendelig og tidkrevende operasjon.

Endret av Datasmurfen
Innleggene ble slått sammen. Vennligst ikke kommenter to ganger etter hverandre.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg tror ikke jeg vil anbefale dett hovedkortet. Det så ut til å være et alternativ til en rimelig, ganske effektiv maskin til allround bruk, men neppe en gamer's førstevalg, men det er helelr ikke meningen. Det ar bare at det oppfører seg merkelig mht. nettverksdrivere.

Jeg installerte Win7 på en disk for å ha et system i reserve om det skulle skje noe med den egentlige installasjonen av dual boot av XP og Win7 på en SSD. Jeg koblet så ut disken og fortsatte med installasjon på SSD. Men der røk jeg snart opp i de samme problemer jeg slet med, og som førte til at jeg sendte kortet med montert CPU til service, og iflg. dem har de funnet feil, men det er ikke kommet hit ennå.

Men jeg fikk nøyaktig de samme problemer med nettverk også på et nytt kit som jeg hadde kjøpt i mellomtiden (angrer det nå!). Til å begynne med ser det ut som jeg får installert nettverks driver, men etterhvert blir det bare ball.Når jeg så kobler til disken igjen, så vil ikke nettverk funke. Det burde ikke ha noe å si at jeg i mellomtiden hadde installert et PCI slot nettverkskort, men det kan jo hende at systemet ikke tålte det.

Men at det skjer ting som ikek burde skje er jeg ganske sikker på. Og når det først har begynt er det vanskelig eller umulig å komme ut av, det blir bare verre jo mere jeg forsøker!

Det er en ganske ålreit BIOS på Gigabyte, men altså noe rart med nettverk på dette kortet. Og det var jo en av grunnene til at jeg valgte det... Når problemet først har begynt er det lite man kan gjøre med det.

Iflg enhetsbehandling funker nå både hovedkortets og et ekstra nettverkskort slik de skal, men det er bare det ekstra, også det Realtek, som gir adgang til nettverket.

Endret av Gulliver Foyle
Tyrkleif.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Emnet er låst da den virker mer som en blogg, og har beveget seg vekk fra den opprinnelige problemstillingen. 

- Reaksjoner kan tas på PM. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dette emnet er stengt for flere svar.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive