Starte firma - regnskap + diverse

17 innlegg i emnet

Skrevet

Hei

Har i lengre tid gått med planer om å starte firma. Jeg føler det er nå eller aldri, og prøver nå å sette meg inn i regler med mer.

• Selskapsform: NUF.
  • Drift av nettside / nyhetsportal.
  • Reklamefinansiert.
  • Ingen ansatte, kun meg selv.

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal føre regnskapet, ønsker en gratis løsning, og har lest at enkelte da anbefaler Excel maler (funnet 3 stk, med varierende omfang).

Når det gjelder føring av bilag (dvs inntekter/utgifter), skal disse føres i forskjellige poster, men har det noe å si hvor detaljert dette er, så lenge det kommer inn under riktig post i resultatregnskapet? Vedlagt er utklipp fra den mest avanserte malen, som også er den som krever fornyelse hver 3.mnd og prøver å selge en premium versjon.
Ihvertfall 80 av de 87 postene (på vedlegget) kommer jeg nemlig aldri til å bruke...

Lønn det første året, tror jeg ikke noe på, firmaet opprettes hovedsaklig for å slippe å stå personlig ansvarlig dersom noen skulle saksøke, eller kreve økonomisk erstatning.

Kommer sannsynligvis til å ligge under 30 poster i regnskapet i året.
Hovedsaklig er det kun dette som skal føres:

• Årlig fornyelse av domener
  • Reklame inntekter
  • Leie av mail server.
  • Kjøp av nødvendig programvare (evt).

Leie av (web) server er allerede utelukket, da jeg benytter min egen private server til dette formålet.

Noen som har tips? Er det bare å lage en forenklet utgave, som inneholder kun det jeg trenger?
Regnskapet skal vel heller aldri leveres inn i sin detaljerte form (eller tar jeg feil nå?), så da er det vel bare å fylle ut sluttregnskapet og levere dette hvor enn dette skal gjøres.

Jeg må visst ha en generalforsamling også (kun for meg selv), med vedtekter og diverse slikt, som må sendes inn til brønnøysundregisteret. Noen som har en enkel oppskrift på hva referatet skal inneholde?
Er også regler om hvor lenge i forveien innkallingen til generalforsamlinger må ha vært sendt ut, men dette håper jeg virkelig jeg slipper å tenke på.
Kalle meg selv inn (som eneste person) til en generalforsamling om 3 uker ?? wtf :wacko:

Sånn ellers er jeg veldig takknemlig for tips, også ang andre ting som kan være relevant. :)

poster.PNG

sluttregnskap.PNG

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Driver eget selskap selv. Så har styremøte, og firmafester - selv om det kan bli ensomt ;) 

Over til spørsmålet ditt så vil jeg ikke dytte på deg noe program, eller tjeneste.  Jeg bruker Conta Faktura som er en helt genial, og grei tjeneste for å sende ut faktura. Denne er gratis mot at det står laget med ContaFaktura med veldig liten skrift.  I tillegg så har de system for kredittsjekk, og inkasso.  Da får du en oversikt over alle inntekter, og kan hente ut moms, og årsoppgaver.  Minuset med dette er at det ikke har noen regnskapsprogram - så jeg fører utgiftene mine i Excel. 

Skulle jeg ha startet nytt selskap, eller endret selskapsform ville jeg ha gått for Fiken. Da har du faktura, og regnskapsystem i ett, og samme system. Prisen er på 139kr i mnd eks mva.  Som du sikkert har dekket inn ved et salg. 

Når det gjelder vedtekter, og andre ting som du må/bør ha finnes det en rekke guider på internett for dette.  Det er noe du hele tiden kan endre på.  Jeg mener på å huske jeg brukte denne malen sist gang. 

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Spennende emne! 

Første først; Opprettelse av selskap. 
En generell anbefaling fra bransjen selv, er å starte et aksjeselskap. Et aksjeselskap har større anerkjennelse hos blant annet banker og kreditorer. Dette vil dog trolig ikke være noe tema for din del. 

Et Norskregistrert utenlandsk foretak har samme rettigheter som et AS, men har ikke krav til kr. 30.000 i aksjekaptial og en lavere etableringsavgift hos Brreg. 

Det å etablere og drive et NUF på egenhånd, kan være en krevende oppgave for de aller fleste, da du blir nødt til å forholde deg til både norske og engelske myndigheter. Du må ha tilgang på en postboks-adresse i England, og sørge for årlig innrapportering av regnskap o.l. til engelske myndigheter. De fleste velger derfor å sette bort selve etableringen og vedlikeholdet av det engelske moderselskapet til profesjonelle. 

Ved å benytte profesjonelle til denne delen, er du sikret at alt i forhold til engelske myndigheter blir opprettholdt for å unngå bøter og i verste fall sletting av LTD-foretaket. Husk at den norske avdelingen ikke blir et eget rettssubjekt - det er det utenlandske LTD-selskapet i juridisk forstand som opererer i Norge under et eget organisasjonsnummer. 

Det later til å være 'big business' å jobbe med disse oppgavene, og ved Google-søk vil du finne mange selskaper som driver med nettopp dette. Velg en eventuell leverandør av dette med omhu, da det finnes flere erfaringsdiskusjoner om de ulike firmaene og hvordan de opererer. 

Pris for disse tjenestene, ca 2-4000 eks mva i etablering/oppstart + årlig vedlikeholdsavgift. Det tar normalt 1-2 uker før selskapet er registrert ferdig klar til bruk. 

Du mottar ferdig utfylte dokumenter ifm. oppstart som skal sendes til Brønnøysundregistrene, herunder inkludert protokoll fra generalforsamling, stiftelsesdokumenter og lignende. 

Vær også obs på at så fort du blir registrert i Brreg, vil du i en periode daglig motta telefoner om å registrere deg i internettoppslagsverk av ymse slag, og folk som skal selge ting til din nystartede bedrift. 

Regnskap

Det første jeg vil si er at "de lærde strides" om Excel-regnskap er tilfredsstillende, men bokføringspliktige med færre enn 600 bilag i regnskapsåret kan faktisk føre regnskapet i regneark. For andre anses det ikke som god boksføringskikk å bokføre i Excel e.l. 

Rent personlig har jeg ingen stor erfaring med føring av regnskap i Excel. Av bildene dine, uten å sett selve bilagsføringen, ser oppsettet på resultat- og balanseregnskapet OK ut. Men det viktigste er at bilagene blir ført 100% korrekt hver gang, både med tanke på debit/kredit, kontoer osv. 

Vil uansett anbefale et regnskapsprogram - dette vil gjøre jobben så mye enklere. Disse har i de fleste tilfeller integrert rapportering til Altinn ifm. skatt, årsregnskap osv. To gode eksempler er Visma EAccounting og Fiken regnskap, som koster henholdsvis 149,- og 139,- pr mnd eks mva. Du får som regel også supporthjelp fra regnskapsfører ved behov. 

Som skrevet over, så kan du også sende fakturaer fra disse programmene, mens Contra Faktura som det tipses om, er helt fint å bruke til å sende faktura om du fører regnskap på egenhånd i Excel. Trolig vil du basere deg på Google AdSense e.l., hvor du ikke fysisk sender faktura. 

Regnskapet skal ikke "leveres" i ordets rette forstand, men innrapporteres gjennom Næringsoppgave 2 i Altinn. 

Øvrig

Til spørsmålet ditt om innkalling til generalforsamling, så må godkjennelsen formelt godkjennes. Så lenge den godkjennes, så er det greit. 

En generalforsamling vil i de fleste tilfeller bestå av følgende agenda: 

1. Åpning av ordinær generalforsamling og opptak av fortegnelse over møtende aksjeeiere
  2. Valg av møteleder og protokollunderskrivere
  3. Godkjennelse av innkalling og agenda
  4. Godkjennelse av årsregnskapet og årsberetningen for år X
  5. Fastsetting av godgjørelse til styrets medlemmer
  6. Valg av styre

Vedtekter må utarbeides ved etablering av selskapet og sendes til Brreg. Ferdige standardvedtekter får du ferdig skrevet om du velger et selskap til etableringen, som beskrevet ovenfor. 

Spør igjen ved videre spørsmål. :) 

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk for 2 gode svar :)

Svært nyttig mal du kom med der Datasmurfen, inneholdt mye mer enn jeg selv hadde tenkt på.

Grunnen til at jeg (foreløpig) ønsker å føre alt regnskapet selv, er at de 139 kr/mnd vil spise opp mye av reklameinntektene jeg har tjent inn akkurat denne måneden... :( Dessuten blir det svært få bilag, og jeg tviler på at jeg får behov for å skrive en faktua med de første. (bruker AdSense)

Når alt kommer til alt, så er ikke de 139kr i seg selv så avskrekkende, men med ca 30 bilag i året?

Tja, hvorfor starte firma når det er så lav inntjening? Jo, det skal jeg forklare: Jeg ble for noen uker siden forsøkt utpresset, hvor et større seriøst norsk firma varslet de ville kreve erstatning dersom jeg ikke oppfylte deres krav med umiddelbar virkning.

Jeg vet at i tilsvarende saker har blitt testet i forskjellige land, hvor jeg da evt hadde fått medhold. I Europa er landene litt mer splittet, men jeg hadde stort sett fått medhold også her. I Danmark for eksempel ville jeg tapt. Den aktuelle problemstillingen har aldri vært utprøvd i rettssystemet i Norge.
Etter å ha lagt frem disse opplysningene, samt gjort noen miniatyr endringer, ble det plutselig helt stille (jeg bare håper det forblir stille).

Tilbake til saken, jeg ser for meg at med litt markedsføring og tid, kan jeg fort få inntekt nok til å gå en del i pluss selv med et regnskapsbyrå. (blir dog ikke noe levebrød).

Som du nevner Martin, så er det flere firmaer som tilbyr seg å ta den ekstra administrerings-biten med NUF, her i norge. Jeg har sett priser på "komplett pakke" fra 990 kr +mva og opp til 8.000 kr +mva, uten at jeg helt har klart å finne forskjellene. Begge de nevnte tok for seg "hele jobben" med å holde LTD-et aktivt i England.

Kommer sikkert tilbake med flere spørsmål imorgen, skal sjekke opp litt i mellomtiden :)

EDIT: Koster det penger å ha nettbank også? DNB tar 90kr/mnd for dette, svindel ! Må også legge til at regnskapsprogrammet til 139kr mnd nå fremstår billig xD

Endret av jpg
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Om du blir DNB Partner-kunde, betaler du ingen slik månedspris du nevner. https://www.dnb.no/bedrift/priser/partner.html 

"Med bedriftspakken Partner får du nett- og mobilbank, kort og konto. Det koster ingenting å bli kunde. Du betaler kun for det du velger å bruke."

Da koster det noen kroner ved betaling med KID/melding, og varekjøp med kort. Det er de gebyrene som vil angå deg. SMS-varsling har du i de fleste tilfeller ikke bruk for, og så lenge det kun er du som skal bruke nettbanken, trenger du heller ikke flere brukere enn én. 

Jeg ville styrt unna både de billigste og de dyreste når det gjelder Company house. Vær nøye med å søke opp erfaringer før du velger. 2990,- eks mva er helt grei pris å betale for etablering av NUF gjennom et firma. 

Med tanke på forretningskonseptet ditt, er det serverleie som vil spise mesteparten av resultatet. Når du velger å stå for dette selv, vil du naturligvis ikke ha noen utgift på dette. Jeg vil gi falske forhåpninger om at ergo vil du kunne gå i pluss, uten å kjenne inntektsgrunnlaget. 

Med regnskapsfører må du regne med en utgift på kr. 10-15.000 i året normalt sett. 
Føre selv med et regnskapsprogram som nevnt; ca. kr. 2000,- i året
Føre selv i Excel, ca kr 0,-

Endret av Martin Aleksander
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Må igjen takke for et godt innlegg, god utredning og godt forklart :)

Etter å ha tenkt en del, samt sett gjennom Næringsoppgave 2 (ganske mange poster), ser jeg nå at Excel kan bli en urealistisk vanskelig løsning (jeg har dessuten ikke erfaring fra før heller)...
Går herved for regnskapsprogram.

Jeg var vel også ganske klar på at jeg ønsket et NUF, men etter å ha sammenlignet litt priser, ser jeg det er dyrere å starte AS, men så slipper man de årlige kostnadene for å opprettholde NUF-et via et Company House. Etter mine beregninger vil et AS være mer lønnsomt fra og med år nr 2.
Da blir det herved et AS istedet. Aksjekapitalen står også klar.

Jeg ser det er flere firmaer som tilbyr å ta seg av jobben med å opprette et AS (også), men denne delen satser jeg på å fikse selv.

Med regnskapsprogram, nettbank, stiftelsesdokument og vedtekter begynner dette virkelig å ta form :) Da gjenstår det vel bare å fylle ut X antall skjemaer, bestille, og ha min egen generalforsamling regner jeg med B)

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Så bra! Tror det er fornuftig å etablere et AS så lenge du har aksjekapitalen til det. Det er mye mer ryddig og seriøst iforhold til bank og leverandører også. 

Å etablere et AS tror jeg ikke skal by på noen store problemer å gjøre på egenhånd, nei. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei . Jeg vil heller anbefale deg enkeltpersonsforetak, gratis å etablere. Det er gebyr å melde seg inn i foretaksregisteret, men dette er noe du ikke trenger .

Mye enklere regnskap med næringsoppgave 1.

Ingen krav til bedriftskonto, du kan benytte en konto du allerede har, men det er en sterk anbefaling av ligningsmyndighetene at denne benyttes mest mulig til driften. Kravet er at du markerer private transaksjoner på kontoutskriften og fører dette på privatkonto (2060) når du fører bilagene. 

Hvis ikke noe er endret nylig, så kan du benytte Excel til regnskapsførsel om du har mindre enn 300 bilag i året. Det er allikevel etter god bokføringsskikk anbefalt å bruke et system som har mulighet til å låse terminer. Er du / blir du momspliktig, så må du benytte regnskapsprogram som låser terminer ( selv om du kan låse opp for evn endringer). Det kreves at momsterminer sendes inn fra regnskapssystem til Altinn.

Du er fortsatt ansvarlig for det økonomiske selv om du oppretter et AS, og selv om du fravelger revisjonsplikt så kreves det bekreftelse av en revisor for aksjekapitalen, det samme hvis du feks øker, endret aksjekapital senere, og revisorer tar seg betalt. Hvis aksjekapitalen er rent bankinnskudd, så tror jeg det dog skal holde med bekreftelse fra bankansatt .

Dessuten må du sende aksjemelding hvert år før 1.februar, årsoppgjøret er komplisert med regnskapsmessig/skattemessig forskjellsskjema, samt du må sende årsregnskap før 1.9 hvert år til Brønnøysund, med noter og årsberetning.

Du har selvfølgelig regnskapssystemer med årsoppgjør og årsregnskap innebygd, og når regnskapsåret er ferdig, så er alt på plass etter at årsoppgjørsbilaget er ført, men dette er dyre programvare, samt en del å sette seg inn i.  

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg blir bare forvirret nå.

Etter 3 dager med statusen "under saksbehandling", har jeg nå fått beskjed om at firmaets vedtekter mangler, samt krav om å sende de inn.

Problemet er bare at de allerede ligger vedlagt, jeg får PDF-dokumentet opp som vedlegg i Altinn, med navnet "Vedtekter".

Hva er problemet??

Jeg får opp hvem som er saksbehandler osv, men INGEN kontakt informasjon... Alt-inn er det nye Alt-ut-igjen

Endret av jpg
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du merket vedleggtypen som Vedtekter? 

De nøyer seg ikke med at filen bare heter Vedtekter, men det må også spesifiseres under opplasting av fil. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Joda, Vedtekter.pdf er lastet opp som type "Vedtekter".

Kravene for vedtektenes innhold skal også være oppfylt.
Jeg har med dette:

1. Foretakets navn
  2. Forretningskontor
  3. Formål
  4. Aksjekapital
  5. Aksjens verdi
  6. Generalforsamling
  7. Generalforsamlingens oppgaver
  8. Vedtektsendring
Endret av jpg
La ved vedtekter
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da hadde jeg forsøkt å ringt, eller bare sendt de inn på nytt. Kan være noe med vedtektene de reagerer på. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Oppdaterte akkurat posten over, mens du postet innlegget. Vedtekt-overskriftene ligger i mitt forrige innlegg nå.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det ser jo helt riktig oppsatt ut. Jeg tror jeg hadde prøvd å ta kontakt med de pr telefon. De er veldig behjelpelige. 

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Etter 15 min i telefonkø, traff jeg på en kundebehandler som ikke kunne finne noe galt.

Etter nye 5 minutter i telefonkø for å få snakke med saksbehandleren, kom det frem at jeg ikke var tydelig nok i vedtektene...

Opprinnelig:

§ 2	Forretningskontor
Selskapet skal ha sitt forretningskontor i Bergen.

Rettes til:

§ 2	Forretningskontor
Selskapet skal ha sitt forretningskontor i Bergen kommune.

Når denne endringen er ettersendt, er alt i orden sa de.

Men seriøst? Søknaden var under behandling i 3 dager, før de oppdaget denne idiotiske bagatellen... Ikke rart man må ut med nesten 6 lapper ex.mva for å få behandlet et 3 siders dokument med en liten krusedull på. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Huff! Dette var nok et eksempel på systemet har sine svakheter :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Med så få bilag, så holder et excel ark leeenge!

Jeg bruker selv et excel "regneprogram" som kalles Microcont. Er kun en engangssum i innkjøp fra utvikleren.

Det er enkelt, oversiktlig og gir en enkel informasjon om mva og tall til selvangivelsen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive