Alternativ til Dreamweaver CS5.5

12 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Er på jakt etter et godt alternativ til Adobe Dreamweaver. Når en googler, finner du 30+ forskjellige som alle blir anbefalt som en av de beste alternativene. For Windows eller Linux (spiller liten rolle egentlig)

Programmet bør være tilnærmet gratis. Et godt verktøy til en god pris er forsåvidt akseptabelt, men noe abb er uaktuelt.

Problemet med DW CS5.5 er at det begynner å dra på årene, og jeg får syntaks feil på php kode fra og med php v. 5.4. Dette tvinger meg nå til et bytte :( Dessuten er det meste av "annen" funksjonalitet utgått på dato (fungerer ikke tilfredstillende).

Jeg er en koder, og har ikke bruk for noe grafisk "Live visning".
Skriver hovedsaklig php og HTML/CSS, men elementær støtte for JavaScript / jQuery bør være på plass.

Det som i all hovedsak skiller Dreamweaver fra Notepad++ (til mitt bruk) er faktisk:

• Native FTP/SFTP støtte (hotkey Ctrl+Shift+U for å laste opp aktuell fil er svært mye brukt)
  • Syntax error highlighter
  • Et skikkelig fil-tre, Windows Explorer er komplett ubrukelig.
Endret av jpg
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei, jeg har brukt PhpStorm, og er veldig fornøyd med dette. 

Dersom du er student får du tilgang på programmene gratis via JetBrains sitt studentprogram.  

Et annet alternativ som er gratis er Atom

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei, takker for gode tips. Begge skal definitivt testes ut. :)

EDIT: PhpStorm koster EUR 99 for privatpersoner, og EUR 199 for bussiness. Er dessverre ikke student, men hvem vet, når boliglånet tillater det, så tror jeg kanskje at jeg kommer til å benytte muligheten.
OnTopic: 1800 kroner for er litt i meste laget syns jeg, privatpersoner får for 900 kr, men denne er da låst mot en enkelt PC. Dette blir fort problematisk, da jeg stort sett veksler mellom 2 forskjellige stasjonære, og går med planer om en Surface Pro 4 når den lanseres om noen dager/uker...

Atom så veldig lovende ut på nettet, men her sliter jeg litt mer med å få installert og konfigurert plugins som nærmest er å regne som en selvfølge i mer utstyrte programmer.

Men, gir ikke opp helt enda :)

Endret av jpg
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Plugins i Atom vet jeg kan være litt knotete. 

Du får holde oss oppdatert. Hadde uansett testet gratis utgaven av PhpStorm. (Prøve-versjonen)

EDIT: Du kan eventuelt bruke en RDP mot den pcen du har PhpStorm installert på f.eks.  

Lykke til :) 

Endret av Datasmurfen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Visual Studio 2013/2015 er gratis og har alt du nevner. Publish til FTP er et av flere alternativer for publisering til webserveren. Har ikke erfaring med PHP-utvikling, men ser at det finnes PHP-plugins til VS. Intellisense-støtten for HTML/CSS/JS har blitt bra nå i de siste versjonene. Det er Community-versjonen som er gratis og tilsvarer tidligere Professional-versjon. https://www.visualstudio.com/downloads/download-visual-studio-vs

Visual Studio Code finnes for Linux også, men tror ikke plugin-støtten er på plass i den versjonen ennå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For å konkludere, så tror jeg nok at valget faller på PhpStorm.

Hvordan jeg skal gjøre det med lisens, er jeg fortsatt litt usikker på, men satser på å få 2 kanskje 3 nye gratis prøveperioder i nær fremtid :D PC-en som døde (i en annen tråd) blir oppgradert med ny hardware, samtidig som primær PC-en snart får Windows 10 den også. Satser altså på at disse kvalifiserer for 2 måneder gratis :D

Visual Studio husker jeg at jeg testet for noen få år siden, den gang dog ikke php relatert. Et godt alternativ, men av generell erfaring er jeg redd plugin støtten ikke er bedre enn de dedikerte programmene. Jeg har dog ikke testet 2013 eller 2015 utgaven, så jeg skal ikke skryte på meg for mye her. Som sagt, kun generell erfaring.

Atom ga jeg rett og slett opp etter et godt forsøk på å installere php binary-en, slik at php syntax check støtten kom på plass...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Synes det er rart ingen har foreslått Notepad++. Er en av de mest brukte code-editorene i verden. Den er enkel, men oversiktlig, du kan ha flere filer oppe på en gang som ligger i tabs. Den har syntax highlighting og auto-utfylling av valide verdier. Den har også støtte for alle filer som finnes innen webutvikling. Den har også mulighet for installering av plugins som du finner her, I tillegg er den helt gratis :D jeg selv bruker denne og er kjempefornøyd med den, kommer ikke til og bytte ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Synes det er rart ingen har foreslått Notepad++. Er en av de mest brukte code-editorene i verden. Den er enkel, men oversiktlig, du kan ha flere filer oppe på en gang som ligger i tabs. Den har syntax highlighting og auto-utfylling av valide verdier. Den har også støtte for alle filer som finnes innen webutvikling. Den har også mulighet for installering av plugins som du finner her, I tillegg er den helt gratis :D jeg selv bruker denne og er kjempefornøyd med den, kommer ikke til og bytte ;)

Trodde jeg snakket om Notepad++ i første post jeg...

Jeg må først si at jeg er (og har alltid vært) en aktiv bruker av Notepad++, bruker den konstant så lenge jeg har en PC i nærheten. Syntax highlighteren er den jeg digger mest av alt. Men når det er nevnt, må jeg si at jeg byttet ut Notepad++ til fordel for Adobe Dreamveawer en gang i tiden. Mange år senere, angrer jeg fortsatt ikke på dette valget.

Problemet med Notepad++ er at det er for mange begrensninger sammenlignet med et de dedikerte programmene.
Jeg er ingen proff-utvikler og har i grunn begrensede behov, likevel har jeg problemer med å få Notepad++ til å fylle mine behov.

Det jeg ønsker (eller trenger):

• Syntax error highlighter, dette finnes for php, men har ikke klart å få det til å fungere i Notepad++.
  • Et skikkelig fil-tre (glem Windows Explorer)
  • SFTP støtte
    • Intelligent fil opplaster som til enhver tid vet hvor hver enkelt fil skal plasseres. Uten å spørre!
    • Versjonskontroll (endret dato), for å hindre at du overskriver nyere filer med en eldre revisjon.
    • Sammenligning av local og remote fil-treet, for å finne selv de minste forskjeller.
    • Avhengighet-test. Varsle (samt laste opp) andre filer som er avhengig av filen du prøver å laste opp, dersom ikke nyeste versjon allerede er publisert.
  • MySQL integrering, et stort pluss, men ikke nødvendig.
  • Find and Replace, som kan scanne alle filer som ligger under web-root, ikke bare de filene som er åpen for øyeblikket
  • HTML/CSS/js/php snipets, helt elementær støtte, for små objekter, (ikke nødvendigvis custom kode).
  • Auto-complete, også for funksjoner og klasser du har skrevet selv i refererte filer
  • Mulighet til å kunne formatere koden, etter den standarden du selv foretrekker. (jeg grøsser over hvor mye tid jeg har kastet bort på dette opp gjennom årene). Kun php eller kun HTML er ikke godt nok, jeg trenger en alt-i-ett knapp.
  • Enkel og grei oversikt for hver enkelt fil, som viser refererte filer, samt avhengigheter.
  • Til slutt, kunne lage individuelle server oppsett med tilhørende lokale filstier. Med dette mener jeg mulighet for å kunne jobbe med flere uavhengige nettsteder, uten å måtte omkonfigurere hver gang, eller på annen måte måtte benytte X antall kopier av Notepad++ portable edition bare for å holde oppsettene adskilt.

Setter pris på alle forslag, også ditt ©ordante, men er virkelig Notepad++ et alternativ til dedikerte programmer i det hele tatt?
Kom gjerne med forslag til plugins dersom du mener Notepad++ kan fylle behovet for funksjonalitet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Trodde jeg snakket om Notepad++ i første post jeg...

Beklager, dette la jeg ikke merke til :P Er vel ikke så mange som fyller alle dine ønskede funksjonaliteter, men ville i hvert fall sjekket ut Visual Studio, Microsoft Expression Web eller Aptana 3 har ikke sjekket ut så mye annet enn Notepad++, så vet ikke så mye om andre, men har hørt at disse 3 skal være ganske bra. Mvh. Cordante

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For å konkludere, så tror jeg nok at valget faller på PhpStorm.

Har du fått testet det? 
Har litt lyst å høre din mening om det. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har ikke fått testet det i "produksjon" enda, har vært diverse saker og ting som har stjålet tiden min. Noen minutter her og noen minutter der har jeg stort sett alltid, men ikke sammenhengende.

Jeg må bare skylde på Windows 10, hehe.
Har en stund nå vært låst mot å bruke 1 PC (med win8), og har ikke lyst å oppgradere/formatere denne før PC nr 2 er klar til bruk med win10 og phpStorm ferdig konfigurert. Regner med dette er i boks i løpet av kvelden.
Så i løpet av uken (når jeg får tid), oppgraderer og formaterer jeg primær pc-en, samt får på plass phpStorm permanent på denne også.

Skriver 90% av all kode på primær pc-en, men et hinder i veien er at sammen med php filene ligger en del mapper og filer knyttet opp mot dreamveawer, så noe operativt dual oppsett rett før formatering gidder jeg ikke stresse med. Da tar jeg heller et kontrollert bytte.

Når det er sagt, så har jeg heldigvis fått testet litt offline. phpStorm virker både gjennomtenkt og avansert, men jeg kjenner meg ikke helt igjen i menyene alle steder. Nå kommer jeg dog fra Dreamweaver CS 5.5, som er for lengst er utgått på dato, så det forklarer kanskje hvorfor.

Av ny funksjonalitet likte jeg veldig godt "Inspect code", et godt verktøy. Eneste "negative" med dette hittil er at jeg har mye gammel kode å gå gjennom xD

Kommer sikkert tilbake med ytterligere et innlegg, når alt er operativt, og jeg har fått tatt det skikkelig i bruk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

1800 kroner for er litt i meste laget syns jeg, privatpersoner får for 900 kr, men denne er da låst mot en enkelt PC. Dette blir fort problematisk, da jeg stort sett veksler mellom 2 forskjellige stasjonære, og går med planer om en Surface Pro 4 når den lanseres.

Hvordan jeg skal gjøre det med lisens, er jeg fortsatt litt usikker på, men satser på å få 2 kanskje 3 nye gratis prøveperioder i nær fremtid

Har funnet noen nye fakta, i tilfelle flere har samme problemstilling, finner dere en utredning under. Scroll til bunnen for kort-versjonen.

LICENSE AGREEMENT FOR PHPSTORM (Personal License): 

4. GRANT OF LICENSE

Subject to the terms, conditions, and limitations set forth in this Agreement, including any amendments thereto, Licensor hereby grants to Licensee a limited, non-exclusive, non-transferable license to use Software as follows:

(a) Licensee may:
(i) install, register with License Key or JetBrains Account, and use the licensed edition and version of Software specified in License Certificate on any number of Clients and on any operating system supported by Software; and
(ii) make one backup copy of Software solely for archival purposes.

(b) Licensee may not:
(i) sell, redistribute (except as set forth in Paragraph 5 herein), encumber, give, lend, rent, lease, sublicense, or otherwise transfer Software, or any portions of Software, to anyone without the prior written consent of Licensor;
(ii) reverse engineer, decompile, disassemble, modify, translate, make any attempt to discover the source code of Software, or create derivative works from Software; or
(iii) use the same License Key or JetBrains Account concurrently on multiple Software instances or Clients. Software may contain a feature preventing concurrent use of the same License Key or JetBrains Account.

(c) Additional Limitations:
Licensee acknowledges that Software provided under this Agreement is only for his/her individual use and agrees to purchase Software using his/her own funds only. Notwithstanding anything to the contrary set forth above, Licensee may not use Software, and this Agreement shall not be in effect, in the event that Licensee does not pay Software license fee using Licensee's own funds, or if any third party pays Software license fee, or if Licensee expects or receives reimbursement for Software license fee from any third party.

Fant denne tråden med full forvirring om hva det overnevnte betyr:
https://intellij-support.jetbrains.com/hc/en-us/articles/206827447-Using-IDE-on-different-machines-and-operating-systems-with-the-same-license

When a conflict is detected, you will be presented with the dialog which allows to shutdown another instance and continue working in the current instance.

Note that it's checked only within the same local network, I doubt that you are connected to your home network while on the road.

Senere kommer et litt bedre forklarende svar:

Ok to clarify for myself. I can own 3 different machines and install Phpstorm on all 3 machines, however I can only run it on one machine at a time? I own a MacBook Pro, MacAir and I just purchased a Windows Machine. I only have it on my MBP but since I am developing on different machines for example I use my Air to travel or take with me on the go but need to use it, then at home or school I may use one of the other. So that is okay to do? As long I don't have 2 computers running the program at the same time? 

Yes, that is correct.

Kort oppsummert, så lenge du passer på å aldri ha programmet åpent på mer enn 1 enhet samtidig, er du safe, og kan fint veksle mellom flere enheter så ofte du selv måtte ønske.
Varsling om at flere instanser er åpen gjelder dog kun på det lokale nettverket, så over internett må en deale med det å stenge ned de andre instansene på alternativt vis, f.eks ved hjelp av TeamViewer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive