Publisering av e-mail adresse på nett - spam beskyttelse

6 innlegg i emnet

Skrevet

Mener jeg så et script eller en funksjon for noen år siden, som gjorde at e-mail adressen du publiserte på en nettside, ikke ble lesbar av web-crawlere og roboter.

Lurer på om det var noe javascript baserte greier, men ikke sikker.

Derfor spør jeg, vet noen om noe slik løsning?

Mail adressen publiseres som en del av kontakt opplysningene for et nettsted/firma, og er derfor vanskelig å erstatte med et kontakt skjema.

Løsningen må kunne beskytte mot spam-boter, med andre ord skal adressen *kun* være synlig dersom besøket regnes som "et ekte besøk fra nettleseren".

Har tidligere opplevd mye målrettet spam, i forbindelse med publisering av apper i Google Play Store, og kunne gjerne tenkt meg å unngå enda mer av denne typen spam.

Min erfaring er ihvertfall at et spam filter ikke tar all spam, da mange av mailene som slipper gjennom liksom godt kunne vært ekte.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kan Google's reCaptcha-løsning være noe kanskje?

https://www.google.com/recaptcha/admin#mailhide

Der skriver du inn epostadressen du vil beskytte, og får en HTML-kode tilbake. Når brukeren trykker må en reCaptcha-kode løses for å få tilgang på epostadressen.

Edit: Jeg testet den i signaturen min nå.. :)

Endret av Martin Aleksander
la til edit
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tommel opp! Trenger det samme i Play store! Takker! Ser ut til å funke.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg ville nok styrt unna reCaptcha.

Den har hele tiden vært den metoden jeg har hatet mest, fra før google kjøpte de opp.

Som oftest så vil jeg benytte en annen tjeneste, hvis den jeg først tenkte å brukte benytter reCaptcha.

Dette er fordi du ofte ender opp med å skrive inn 4-6 forsøk får den godtar svaret ditt.

Den har også et sært krav om tredje-parts javascript.

(For to dager siden så trengte jeg noe som benyttet reCaptcha. Etter å ha prøvd i 7 min (noen forsøk trengte jeg 20 sek på siden det var utydelig til de grader) så gav jeg opp, og heller brukte 30 min på å gå en kronglete omvei som ikke krevde reCaptcha!)

Hvis du vil benytte tredjeparts greier så kan du se på denne:

http://scr.im/why/

Eller du kan lage noe selv. Du finner flere metoder på denne siden:

http://www.csarven.ca/hiding-email-addresses

(Ganske gammel tekst, men gir deg noen hint. f.eks. js + kryptering)

Det er faktisk overraskende små ting som skal til for å stoppe de fleste bottene.

F.eks. bruke form i stedet for direkte epost.

Ha et felt som ikke skal skrives noe i (og ha et bilde over dette feltet hvor det står at feltet skal være blankt). (De fleste botene vil prøve å fylle ut dette feltet. (Pass på at eventuelt feilmelding hvis de fyller inn ikke er i klartekst, men i et bilde, så den ikke kan parses.)

Og så kan du ha en boks som må hukes av. (denne er enkel, men fryktelig effektiv, vel å merker å bare bruke denne alene kan tolkes av de mer avanserte botene)

@Martin Aleksander,

Slik ser den ut for meg :P

(og dette er en av de lettere bildene jeg har sett i det siste, selv om jeg neppe vil taste in rett svar her)

ejRIZ1ly.jpeg

Endret av Deni
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Flott med flere sider av saken. Det er nyttig. :)

Slik ser det ut for meg med JS.

post-15352-0-05364700-1436254859_thumb.p

Men jeg må si jeg likte scr.im-tjenesten som du tipset om bedre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nyttige innspill :)

Personlig hater jeg alle typer captcha, men er det ikke google selv som nylig lanserte en oppfølgeren da? Fungerer dog ikke med mail adresser (out-of-the-box), men skal sjekke nærmere opp i mulighetene.
EDIT: Hah! Det jeg tenker på, er akkurat det Martin Aleksander lenket til. Dog lenken til mail adressen, fungerer på "gamlemåten"...
Recaptcha_anchor@2x.gif

Jeg er faktisk usikker på hva jeg skal gå for, enten captcha, eller min egen js variant.
Spam-boter på nett, er de vanligvis intelligent nok til å forstå en sammensatt javaScript tekst, med kildekode skjult i en eller annen gjemt fil? f.eks. denne, bare litt mer kamuflert?

<script type="text/javascript">
<!--
    var string1 = "foo";
    var string2 = "@";
    var string3 = "bar.baz";
    var string4 = string1 + string2 + string3;
    document.write("<a href=" + "mail" + "to:" + string1 + string2 + string3 + ">" + string4 + "</a>");
//-->
</script>

Problemet er bare at det meste av informasjonen jeg må oppgi på nettsiden, faktisk kan søkes opp med et whois søk på google. Jeg ønsker av den grunn å oppgi "litt mindre", enn at de som faktisk trenger informasjonen, graver og får vite enda mer... #privacy

Endret av jpg
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive