Mangler W7 installasjon dvd. Finner ikke nedlast-link

12 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Trenger installsjonsdvd'en som fulgte med min sønns laptop kjøpt for noen år tilbake. Denne kjører Windows 7 Home Premium. Jeg finner dessverre ikke installasjons-dvd'en (som jeg antar fulgte med pc'en).

Jeg har googlet på nettet og også vært på Microsoft.com. Har funnet linker, men får "page not found" etc. Hva kommer dette av? Betyr dette at man nå kan laste ned Windows8 isteden og bruke samme key?

Noen som kan forklare hva jeg skal gjøre og gi meg nedlast link til 32bits W7 Home Premium? Enten for DVD eller eventuelt USB.

PS: Jeg har selvfølgelig Product Key etc. Problemet er at disken har kræsja, så jeg må sette inn ny disk og reinstallere OS'et.

Endret av oladunken
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Trenger ikke gå omveien Bajazz lenker til, den guiden inneholder nemlig uoffisielle nedlastings-lenker. (frarådes)

Uten tvil raskeste, enkleste og beste metode, er rett fra Microsoft !!

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Prøvde rett fra Microsoft, men der fikk jeg melding om at jeg hadde en PC med preinstallert Windows. SÅ der kom jeg ikke lenger såvidt jeg kunne se.

Fikk lastet ned Windows og installert dette på den andre måten forklart over (ikke den fra Microsoft recover men den andre forklaringen). Men nå har jeg jo ingen drivere og dermed lite som fungerer.

Prøvde å se litt rundt, men på siden til min sønns maskin fant jeg ingenting.

Har installert W7 Home Premuim som han hadde, men var usikker på om det var 64bit eller 32bit siden jeg ikke klarte å boote pcén og sjkke grunnet diskkræsj. Kjøpte ny SSD disk som han nå har som systemdisk. Instakkerte W7 Home Premium der igår og der står jeg nå. Gikk for 32 bit fordi jeg trodde det var mest sannsynlig. Han bruker PCén 95% til gaming.

Så hva gjør jeg nå? Om det var en DVD med maskinen med OS installasjon så finner vi ikke denne. Maskinen kom med W7 Home Premium men jeg vet ikke om det var 32 eller 64bit.

På websiden til maskinen http://www.msimobile.com/level3_productpage.aspx?id=311 ser det ut som jeg kun finner driverstøtte for W8. Det virker også som det snakkes mer om 64 bit enn 32 bit for denne maskinen og jeg er litt forvirret på hva jeg skal velge.

1) Bør jeg oppgradere til W8? Hvordan får jeg gjort det og hvor mye vil det koste?

2) Bør jeg bruke den installasjonen jeg har nå W7 HP og jobbe med å finne hver enkelt driver? Hvor finner jeg i tilfelle det og hvordan finner jeg eksakt hvilke jeg trenger?

2) Bør jeg bruke den installasjonen av W7 Home Premium 32bit som jeg nå har installert eller bør jeg skrote den og laste ned feks 64bit isteden? Uansett må jeg finne driverne jeg trenger og hvordan gjør jeg det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det går stort sett i 64-bit etter XP og Vista, men jeg vil ikke tro det har noen betydning at du har installert 32-bit system, så fremt ikke det er mer enn 4 GB RAM i PC-en.

Prøv å kjøre Windows-oppdateringer så langt du kan, t.o.m Servicepack 1. Hvis maskinen har noen år på baken, så vil de fleste drivere falle på plass der. Ofte er det maskinvare som SD-kortleser, infrarød fjernstyring og andre særheter som må hentes fra produsenten, hvis en trenger det i det hele tatt.

Drivere til skjemkort finner en oppdatert, avhengig av hva slags kort/chip som sitter i, henholdsvis hos Nvidia eller AMD.

Vet du hva slags modell dette er? PC-merke og finner du et klistremerke med serienummer under maskinen, så kan vi prøve å finne side for drivere.

Oppgradering til Windows 8 er nødvendigvis ikke noen løsning hvis ikke det finnes drivere som støtter OS-et på PC-en.

Etter alle oppdateringer, så får du sannsynligvis et Windows-ikon på verktøylinja nederst til høyre med tilbud om gratis oppgradering til Windows 10 som kommer ut 29 juli - 15, men ingen garanti for at det skal fungere heller.

Jeg synes det er dårlig av Microsoft å ikke tilby nedlasting for preinstallert Windows, det er de som trenger medie, og jeg mener bestemt at de tilbød dette tidligere, men.

Linken som Bajazz har lagt ut gjelder alle versjoner av Windows 7, så det kan være en god idé å laste ned begge, så har man når en trenger det.

Edit.: Jeg så først nå at du hadde lagt ut link til maskinen.

Her må du bruke 64-bit versjon av Windows for å få full ytelse.

Det står at den kom med W7 preinstallert, er du sikker på at det kun er drivere til W8 du finner?

Finner drivere til W7 her:http://www.msi.com/support/nb/GT780.html#down-driver&Win7 64

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

OK takk. Da skal jeg reinstallere W7 med 64 bit versjon og kikke på linken du har gitt til maskinen.

>Prøv å kjøre Windows-oppdateringer så langt du kan, t.o.m Servicepack 1.

Forutsatt at jeg fortsatt vil trenge å gjøre dette....hvordan gjør jeg det? Altså jeg skjønner fremgangsmåte når jeg først har oppdateringene presentert for meg, men hvilke menyvalg velger jeg for å få frem hva jeg trenger?

Endret av oladunken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Windows-oppdateringer kommer jo automatisk, hvis en ikke har slått av for dette ved oppsett av installasjonen.

Hvis det finnes nye drivere til maskinvare som erstatter gamle drivere som kommer fra PC-produsent, så vil en få valget om å installere det. De overskriver vanligvis ikke fra Windows om de er installert fra før.

Det er viktig for sikkerhet og at systemet skal fungere optimalt at en oppdaterer så langt en kan på en ny PC, men en kan bare vente til dette kommer automatisk. Du finner sannsynligvis rundt 190 stk med en gang.

Ved å gå inn i kontrollpanelet og åpne Windows-update, så kan du fremskynde en del oppdateringer, men de kommer gjerne i bolker.

nZgCTOW.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ok. Takk for svar. Første problemet jeg fikk med W7HP 32bit installasjonen igår var at jeg ikke kom på nett med hverken LAN eller WLAN. Da blir det tyngre :)

Endret av oladunken
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja det er typisk. ^_^ Så, drivere til nettverkskort kan være greit å laste ned i forkant.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Husk at det er viktig å legge inn samme versjon av Windows som kom preinstallert for at du skal få aktivisert eksemplaret.

Hvis det var Home Premium, så må det velges under installasjon.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har lastet ned 64-bit versjon nå men PC'en skriker på slutten av laging av bootbar USB med Windows toolet. Kan se ut som jeg må legge en 32-bit installasjon ikke kan lage bootbar 64 bit USB uten videre. Kan se ut som jeg trenger en exe fil som heter bootsect.exe for å få dette til . Spørsmålet er hvordan jeg får tak i dette programmet? Kan se ut som jeg skal kunne få tak i det med Windows Store bruker, men hva er det?

Her er forklaringen jeg fikk i HELP:
===

When creating a bootable USB device, I am getting an error about bootsect

To make the USB drive bootable, you need to run a tool named bootsect.exe. In some cases, this tool needs to be downloaded from your Microsoft Store account. This may happen if you're trying to create a 64-bit bootable USB device from a 32-bit version of Windows. To download bootsect:

1. Login to your Microsoft Store account to view your purchase history.

2. Look for your Windows purchase.

3. Next to Windows, there is an Additional download options drop-down menu.

4. In the drop-down menu, select 32-bit ISO.

5. Right-click the link, and then save the bootsect.exe file to the location where you installed the Windows USB/DVD Download Tool (e.g. C:\Users\username\AppData\Local\Apps\Windows USB DVD Download Tool).

6. Once the file has been saved, go back to the Windows USB/DVD Download Tool to create your bootable USB device.

===

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.

Du har ikke en DVD som du kan brenne Windows-ISO på, i stedet?

Det du kan gjøre, last ned 7-zip: http://www.7-zip.org/download.html

Eller WinRar: http://www.rarlab.com/download.htm

Høyreklikk på ISO-fila, velg Open archive med 7-zip (WinRar: Åpne i - WinRar Archiver)

Dobbeltklikk på mappa: boot

Ta tak i bootsect.exe og dra fila ned til mappa hvor du har Windows USB/DVD Download Tool

JaanYP9.jpg

Prøv igjen, og lykke til! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive