Hvor lenge beholder mobilleverandøren info?

5 innlegg i emnet

Skrevet

Heisann alle sammen :)

Har et spørsmål angående teleoperatører i Norge!

Hvor lenge holder dem på info som meldinger og diverse.

Har en kompis som nettopp har blitt anmeldt for et forhold som skjedde i 2000.
Saken gjelder narkotike hvor han er blitt beskyldt for og ha servert ei som påstår hun var 17 år men visstnok har gått på ungdomsskolen i den tiden og er etter 15 år er han plutselig blitt anmeldt og er veldig redd da han er gift, 3 barn, jobb i Nordsjøen og alt!

Disse var kjærester på den tiden og han vet at det var galt og gi henne narkotika men som jeg sier til han at gjort er gjort og det er ikke noe du får gjort med det!

Men han er redd dem finner noen gamle meldinger som gikk seg i mellom men som jeg sa så tror jeg ikke teleoperatører sitter på info etter 15 år.

Han nekter for dette i avhør og da blir det påstand mot påstand dersom dem tar ut siktelse hvis dem finner gammel informasjon om dette!

Hva mener du?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

I forbindelse med Datalagringsdirektiv-saken, vet jeg det kom frem mye info, blant annet ang hvor lenge informasjon lagres den dag i dag.

Mener det var snakk om at Norge har "sletteplikt", og evt innføring av DLD ville gjøre dette om til en "lagringsplikt".

Finnes en maks grense, dog ikke sikker på hvor lenge, men hadde det vært over 3 år, hadde jeg garantert husket det.

Det som evt. kan bli fellende bevis, er hvis hun f.eks. hadde en Nokia 3310 (steinalder mobil), som fortsatt virker, og dessuten ligger begravet i en skuff.

Sjansene for dette er rimelig små, men sjansen for at saken blir henlagt pga manglende bevis, er MYE større.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

I forbindelse med Datalagringsdirektiv-saken, vet jeg det kom frem mye info, blant annet ang hvor lenge informasjon lagres den dag i dag.

Mener det var snakk om at Norge har "sletteplikt", og evt innføring av DLD ville gjøre dette om til en "lagringsplikt".

Finnes en maks grense, dog ikke sikker på hvor lenge, men hadde det vært over 3 år, hadde jeg garantert husket det.

Det som evt. kan bli fellende bevis, er hvis hun f.eks. hadde en Nokia 3310 (steinalder mobil), som fortsatt virker, og dessuten ligger begravet i en skuff.

Sjansene for dette er rimelig små, men sjansen for at saken blir henlagt pga manglende bevis, er MYE større.

Heisann jpg,

Ja husker det var mye angående DLD saken men siden saken er såpass gammel og MANGE år før DLD i det hele tatt var påtenkt så mener jeg at det faller bort under dette.

Tviler på at vedkommende har mobilen fra den tiden så regner med at saken blir henlagt etter bevisets stilling!

Dette vil jo bli påstand mot påstand!

Og hvorfor anmelde dette etter SÅ mange år?

Han vant 1.6 millioner i lotto for 7 - 8 mnd siden så er mulig det dreier seg om penger eller noe!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei!

Uten jeg kan jus noe spesielt, men er ikke her snakk om Foreldelsesloven for mindre alvorlige saker (fengsel under x-antall år, osv)? I så fall burde vel politiet vært klar over det før de i det hele tatt har tatt tak i saken?

Etter slik jeg forstår det, er telesekskapet forpliktet til å slette denne type data når de lengre ikke er nødvendig for de for f.eks. fakturering og sånt. Dette i følge personvernloven. I tillegg er der noen maks-frister på hvor lenge sånt kan lagre, men jeg nekter å tro her er snakk om flere år.

Du kan jo prøve å gjøre som jounarlistene Varog Kervarec & Kurt Lekanger i Tek.no og be om all informasjon de har utlevert (sikkert lurt å spørre om de kan lagre informasjonen i tekstfil på cd eller usb).

Som jpg skriver, er nok den mest sannsynlige eneste måten å få tak i sånn data på, at de klarer å hente det fra en eldgammel telefon, men hvor sannsynlig det er at vedkommende fortsatt har den telefonen 15 år etter, er vel heller tvilsomt.

-ZnarreZ-

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei!

Uten jeg kan jus noe spesielt, men er ikke her snakk om Foreldelsesloven for mindre alvorlige saker (fengsel under x-antall år, osv)? I så fall burde vel politiet vært klar over det før de i det hele tatt har tatt tak i saken?

Etter slik jeg forstår det, er telesekskapet forpliktet til å slette denne type data når de lengre ikke er nødvendig for de for f.eks. fakturering og sånt. Dette i følge personvernloven. I tillegg er der noen maks-frister på hvor lenge sånt kan lagre, men jeg nekter å tro her er snakk om flere år.

Du kan jo prøve å gjøre som jounarlistene Varog Kervarec & Kurt Lekanger i Tek.no og be om all informasjon de har utlevert (sikkert lurt å spørre om de kan lagre informasjonen i tekstfil på cd eller usb).

Som jpg skriver, er nok den mest sannsynlige eneste måten å få tak i sånn data på, at de klarer å hente det fra en eldgammel telefon, men hvor sannsynlig det er at vedkommende fortsatt har den telefonen 15 år etter, er vel heller tvilsomt.

-ZnarreZ-

Hei -ZnarreZ-

Takk for god link!

Har videresendt den til han så får han gjøre hva han vil med det!

Han hadde snakket med advokaten på tirsdag og mente at saken garantert kom til og bli henlagt etter bevisets stilling!

Vet ikke hva strafferammen var på 2000 tallet for små mengder med koka men neppe mye :)

Håper det blir henlagt for hans del hvertfall :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive