UPS software for flere UPS'er for Linux

10 innlegg i emnet

Skrevet

Hei.

Jeg er på jakt etter et program (gjerne Opensource) som kan håndtere UPS'er av flere forskjellige merker (APC, MGE, Dell, +++).

Jeg har fått tak i software for Dell UPS, og testet pc-agenten der. Det ser ut til å fungere sånn jeg ønsker, men programvaren er fra Dell, og fungerer bare på Windows. Jeg skulle gjerne hatt noe som fungerte på Ubuntu server, da det er den type server vi bruker. Har ikke så lyst til å begynne med virtualisering av Windows bare på grunn av UPS-software.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hvilken hypervisor bruker dere til å viritualisere?

du er klar over at det kun er hosten som i utgangspunktet trenger kontakt med usp for å så igangsette sikker avslutting til vm maskinene

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Pussig, jeg googlet akkurat det samme igår...

Er det bare tilfeldig at jeg også vurtualiserer (LXC) ?? B)

Da jeg ikke fant noe brukbar software fra produsenten av UPS-en min (powerwalker), som kunne brukes på en GUI-less Debian 8 server, falt valget på Network UPS Tools (NUT).

NUT provides many control and monitoring features, with a uniform control and management interface.
More than 100 different manufacturers, and several thousands models are compatible.

Ser den ligger lett tilgjengelig som pakke for Ubuntu også.
bare kjør sudo aptitude install nut

eller sudo apt-get install nut

Enkel guide for oppsett finner du her:
http://zackreed.me/articles/77-installing-nut-on-ubuntu-12-04

Hvilken driver du skal bruke til de forskjellige UPS-ene finner du her:
http://www.networkupstools.org/stable-hcl.html

Kom gjerne med tilbakemelding på hvordan det gikk :)

Trenger litt hjelp jeg også, hehe

Jeg fikk det ikke 100% til. Uansett driver, fikk jeg beskjed om at ingen UPS var detektert.

Hadde ikke så god tid, så må prøve å finne ut av det i løpet av uken.

Config filen ser slik ut:

[thor]
	driver = blazer_usb
	port = auto
	desc = "PowerWalker VI 1000 LCD" 

Hvis du lurer Knutazz, dette er selvfølgelig installert på hosten.

Til mitt bruk er det (foreløpig) ikke behov for å kunne overvåke via nettverk, så oppsett av dette har jeg enkelt og greit droppet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Eneste UPS'en jeg finner som har native støtte i VMware ESXi er APC, hvis dette er brukt som hypervizor, ellers så er også NUT støttet der for andre typer UPS'er, men eneste guiden jeg finner på dette er på fransk

http://rene.margar.fr/2012/05/client-nut-pour-esxi-5-0/

Det hadde vert fint hvis noen som kan eller kjenner noen som kan fransk får denne oversatt til engelsk eller norsk

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Eneste UPS'en jeg finner som har native støtte i VMware ESXi er APC, hvis dette er brukt som hypervizor, ellers så er også NUT støttet der for andre typer UPS'er, men eneste guiden jeg finner på dette er på fransk

http://rene.margar.fr/2012/05/client-nut-pour-esxi-5-0/

Det hadde vert fint hvis noen som kan eller kjenner noen som kan fransk får denne oversatt til engelsk eller norsk

Så du ikke innlegget mitt ang NUT?

Her er dok: http://www.networkupstools.org/docs/man/index.html

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

nei den så jeg rettogslett ikke

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har sett litt på NUT, men den er "veldig manuell"... Det jeg har forsøkt tidligere er apcupsd på ubuntu for APC ups'er, og det har fungert bra det, men jeg er egentlig på jakt etter noe som er universelt, som kan ta både APC, Dell, og MGE (i all hovedsak). I utgangspunktet er alle UPS'ene på nettverk, men om det er støtte for RS232 så går det også. Jeg skal se litt nærmere på det du sa JPG, ang. guiden, da det eneste jeg har funnet er i dokumentasjonen til NUT, og det var vel heller veldig generelt...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Merkelig... har fått instalelrt alt som skal være nødvendig for å få startet NUT, har konfigurert det jeg trenger osv. men når jeg skal starte upsdrvctl får jeg beskjed om "Duplicate driver instance detected! Terminating other driver!". Denne beskjeden kommer opp hele tiden, og det går ikke videre. Noen idéer på hva dette kan være?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

prøv å stoppe alle ups relaterte servicer og dermed starte nut sine servicer og se om du får samme feilmelding da \ eventuelt se om det retter seg via en reboot

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fikk det til å fungere! Bruker en helt annen driver enn snmp driveren. Den klarer å kommunisere med driveren som heter netxml-ups.

Men det var behov for flere pakker enn de som jeg opprinnelig hadde.

sudo apt-get update
sudo apt-get install nut-server nut-client nut-monitor nut-xml

nano /etc/nut/ups.conf

# Testing with NETWORK DELL
[DELLTEST]
driver = netxml-ups
port = http://192.168.1.20:80

sudo upsdrvctl start

# Network UPS Tools - UPS driver controller 2.7.1
# Network UPS Tools - network XML UPS 0.40 (2.7.1)
# Warning: This is an experimental driver.
# Some features may not function correctly.

Connectivity test: 200 OK

Videre så måtte jeg legge til "listeners" og starte servicen. Det gjorde jeg på følgende måte:

# adding listernes
sudo nano /etc/nut/upsd.conf

LISTEN 127.0.0.1 3493
LISTEN ::1 3493

# Start service
sudo upsd

# Network UPS Tools upsd 2.7.1
# fopen /var/run/nut/upsd.pid: No such file or directory
# listening on ::1 port 3493
# listening on 127.0.0.1 port 3493
# Connected to UPS [DELLTEST]: netxml-ups-DELLTEST

#Check communication:) 
upsc DELLTEST@localhost ups.status

# Init SSL without certificate database
# OL

Tilbakemeldingen "OL" betyr at UPS'en er online.

Det som gjenstår nå er å få laget et shutdown script for de PCene som er tilkoblet, og konfigurere dette opp i /etc/nut/upsmon.conf, så er vi i praksis i mål :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive