Hjelp med Youtube RSS !

10 innlegg i emnet

Skrevet

Alt startet rundt den 20. april når jeg begynte å få inn denne i min yt-RSS feed.

Etter hvert så begynte den å endre alle navnene til 'Uploads by YouTube Help' også.

Men det virket forsatt, inntil i dag...

Nå viser det kun den lenken i Sage.

Hvordan fikser jeg dette?

Jeg brukte denne lenken for å legge til RSS-feed.

http://gdata.youtube.com/feeds/base/users/theslowmoguys/uploads?v=2&client=ytapi-youtube-rss-redirect&alt=rss&orderby=updated

Når jeg prøver å følge lenkene på den éne videoen som nå kommer opp så kommer jeg meg til denne siden:

https://support.google.com/youtube/answer/6224202

Og der stopper det.

Jeg kommer meg ikke videre. Hva enn det er som er videre så er det bak en registrerings/betalings-mur,

og jeg har ingen interesse i å registrere meg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Liker ikke utviklingen. RSS/atom er en genial teknologi som dessverre ikke har fulgt med i den rivende utviklingen, og for lengst har hatt sine glansdager...

Selv har jeg problemer med å finne ut hva som faktisk kan erstatte feeds. Tror dog neppe vi får se en oppfølger eller konkurrent med det første :(

Teknologien er snart død i forbrukernes øyne, apper, sosiale nettverk og en håndfull nettgiganter har skylden for dette. Selv var jeg storforbruker av feeds før, men nå finner jeg ikke lenger gode nok bruksområder.

For næringslivet og web-tjenester ser jeg åpenbare behov for en eventuell RSS/atom erstatter. Blant annet teknologi journalister regner jeg med fortsatt er storforbrukere (ihvertfall de største internasjonale), de kan motta 100+ pressemeldinger daglig, uten å måtte fylle opp mail-boksen med spam eller besøke hvert enkelt nettsted manuelt for å finne ut om det har skjedd noe siden sist.

Nyhets-aggregatorer, en liten nisje-kategori som en gang i tiden var svær. Personlig har jeg gått mot trenden og sluttet å besøke "faste" nettsider, hvorfor skal jeg det når jeg kan få en fin-fin oversikt hvor alle de store nyhetene er samlet?? selvfølgelig da med bilder og lenker til artiklene m.m.

Bruker ikke bla.a. Google News RSS feeds for å kunne presentere nyheter? Hvordan ellers kan de holde seg oppdatert mens minuttene går?

Litt statistikk skader vel ingen: Norske medier har til sammen minst 5.000 RSS/atom feeds tilgjengelig på nett. Dessverre er dette et tall som faller dramatisk regelmessig. For hver nettavis som "bygges om" eller bytter publiseringsmal, er risikoen stor for at de slutter å tilby feeds. Denne utviklingen har jeg sett med egne øyne de siste årene...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg antar at RSS/Atom ikke er ansett som hipt eller trendy, og derfor forkaster de det når de går over til nytt design.

(Et design som ofte er hva jeg kaller 'nettbrett-design'. Så og si kopier-og-lim-design hvor så og si alle sidene blir nesten identiske, og dermed alle like dårlige... Jeg lurer egentlig på hvor det startet. Selv tror jeg Unity kanskje kan være en kilde.)

Hvis du vil ha din podcast på itunes, så er du jo tvungen til å ha RSS-feed, så her vil jeg nok applaudere Apple for å holde på denne teknologien fortsatt.

Hvordan tror dere hverdagen for en journalist vil se ut hvis det i løpet av én uke hadde blitt helt slutt på RSS?

Kanskje det er hva som må til; før de innser hvor uunværlig dette faktisk er.

Jeg vet om mange relativt store youtube'ere som benytter twitter og facebook som om det skulle vært en RSS-feed.

Altså en RSS-feed med kommentarer, som de selv nesten aldri leser. Med andre ord, det er kommentarer ment kun for mottakeren.

Hvorfor kunne ikke en RSS-feed ha blitt pushet fram her i stedet?

På denne måten så kunne 'sosiale medier' blitt benyttet til interaksjon med følgere, og ikke spam!

For min del vil det nok ende med at jeg slutter å følge med på 90% av RSS-feedene mine hvis jeg ikke kommer fram til en løsning.

(Noen som vet om norsk stavekontrol som virker i Iceweasel (firefox esr) under debian?

Jeg har ikke helt fokuset til å vedlikeholde korrekt staving av syv språk mer. :unsure: )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da fant jeg til slutt ut av dette.

Kronglete er vel mildt sagt hva dette er !

Her er hvordan det virker:

Som alt annet så tenker personer på brukernavn/kanal-navn når de ser på youtube.

Altså: youtube.com/user/theslowmoguys

Med apiv2 så kunne du bruke dette brukernavnet for å få fram en RSS-feed, men slik er det ikke lenger.

Nå med apiv3 så brukes kanal-id, og denne er ikke helt grei å få tak i bestandig.

Her er hvordan jeg må gå fram for å finne den:

Besøker youtube.com/user/theslowmoguys/videos

Trykker på en av klippene deres

Finner 'subscribe' knappen under video, og rett over så står brukernavnet deres.

Denne ville normalt henvise til youtube.com/user/theslowmoguys,

men med den nye api'n så henviser den til youtube.com/channel/UCUK0HBIBWgM2c4vsPhkYY4w

Jeg har nå funnet kanal-id.

Nå er det kun å besøke youtube.com/feeds/videos.xml?channel_id=

Altså https://www.youtube.com/feeds/videos.xml?channel_id=UCUK0HBIBWgM2c4vsPhkYY4w

Den eneste store ulempen er at den nå kun inneholder de siste 15 klippene, så jeg må gå vekk fra Sage i Firefox, og over til en egen dedikert rss-feed-leser.

Er det noen her som vet om én i linux som lagrer i en format som jeg også kan bruke i en leser i os x ?

Den bør helst ha mulighet for filter, slik at jeg kan velge å kun vise meg de videoene som inneholder oppgitte ord i video-tittelen.

Den bør også kunne lagre flere hundre 'lenker' per feed slik at jeg ikke trenger å sjekke den daglig på ting som sender ut 40-50 ting daglig. (med youtube så måtte jeg vel sjekket flere ganger daglig med deres 15 maks grense)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg burde absolutt kunne svare deg på dette, da jeg har ca 300.000 RSS/atom feed innlegg å liggende i en database, men det kan jeg dessverre ikke.

Tror det beste er å google og teste litt...

EDIT:

RSS feed ligger svært lett tilgjengelig om du bare besøker f.eks. https://www.youtube.com/user/theslowmoguys/videos

Du få opp en knapp i adresse linjen, (om det er feeds tilgjengelig), ved å installere en plugin.

Dette var en standard funksjon i alle moderne nettlesere i minst et helt 10-år, men har etter hvert blitt fjernet.

FireFox extension

Chrome extension -> hvis du bare er ute etter URL-en, klikker du bare på "feed" øverst til høyre.

Opera, Vivaldi, Sleipnir, etc -> Last ned Chrome extensionen, fungerer på tvers av nettleserene.

Kan mildt sagt si dette er en skjult funksjon, men fakta er at nettsteder verden over bruker denne metoden. Du trenger ikke gå lengre enn til vg.no for å finne en av norges største samlinger av RSS feeds.

Hvorfor så skjult? Den er ikke det, dette er den offisielle OG beste metoden, er bare nettleserene som driver utpressing. Alt i 2015 skal være minimalistisk, 1 knapp er 1 knapp for mye, ifølge dagens nettleser-trend...

Endret av jpg
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei!

"RSS" henvisningen står i kildekoden også:

<link rel="alternate" type="application/rss+xml" title="RSS" href="https://www.youtube.com/feeds/videos.xml?channel_id=UCUK0HBIBWgM2c4vsPhkYY4w">

Somregel er det bare å søke etter "rss" i kildekoden. Noe tungvindt fremfor "rss"-ikon i adressefeltet er det, men fortsatt en mulighet om en ikke ønsker addons for alt mulig. Dessverre vil også denne være med maks 15..

I tillegg kan du også bruke

https://www.youtube.com/feeds/videos.xml?user=theslowmoguys RSS linken der "fet skrift" er brukernavnet til brukeren.

-ZnarreZ-

Endret av ZnarreZ
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

RSS plugin-ene jeg nevnte, bruker kildekoden (som ZnarreZ nevner) for å finne eventuelle feeds. Dessuten vises knappen bare hvis det faktisk finnes feeds referert til i kildekoden.

Vær også oppmerksom på forskjellige typer XML feeds, om du skulle ta omveien å søke.

RSS:

<link rel="alternate" type="application/rss+xml" href="http://example.com/channel/12345">

Atom:

<link rel="alternate" type="application/atom+xml" href="http://example.com/channel/qwerty">

Ikke så veldig relevant i YouTube sammenheng, men er verd å nevne. Dessuten muligens til hjelp for andre brukere.

Setter tråden tilbake på riktig spor:

Er det noen her som vet om én i linux som lagrer i en format som jeg også kan bruke i en leser i os x ?
Den bør helst ha mulighet for filter, slik at jeg kan velge å kun vise meg de videoene som inneholder oppgitte ord i video-tittelen.
Den bør også kunne lagre flere hundre 'lenker' per feed slik at jeg ikke trenger å sjekke den daglig på ting som sender ut 40-50 ting daglig. (med youtube så måtte jeg vel sjekket flere ganger daglig med deres 15 maks grense)

Har du funnet noe brukbart? Jeg *kan* være interessert i noe tilsvarende jeg også, til et annet formål/prosjekt som for øyeblikket ligger frem i tid.

Endret av jpg
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

@ZnarreZ

Jeg finner det på de fleste sidene, så dette gjør det veldig lett for meg å skrive noe som innhenter alle de kanalene jeg allerede hadde.

@jpg

iceweasel likte ikke de addonene der, men det er ikke så farlig. Hvis jeg vil ha noe slikt så kan jeg lage noe for greasemonkey.

Når det gjelder rss leser, så er jeg ikke helt i mål enda.

Jeg tror RSSOwl kanskje kan brukes, men det er java, så jeg holder meg langt unna.

For tiden prøver jeg å få til tiny tiny rss, som jeg satte opp på en rpi i det lokale nettet, med nginx og postgresql.

Men jeg har et lite problem.

E_USER_WARNING (512)    plugins/cache_starred_images/init.php:51    Unable to create starred cache directory.    admin    10:34

E_WARNING (2)    plugins/cache_starred_images/init.php:32    mkdir(): Permission denied    admin    10:34

E_USER_WARNING (512)    plugins/cache_starred_images/init.php:51    Unable to create starred cache directory.    admin    10:31

E_WARNING (2)    plugins/cache_starred_images/init.php:32    mkdir(): Permission denied    admin    10:31

E_USER_WARNING (512)    plugins/cache_starred_images/init.php:51    Unable to create starred cache directory.    admin    10:20

E_WARNING (2)    plugins/cache_starred_images/init.php:32    mkdir(): Permission denied    admin    10:20

E_WARNING (2)    classes/db/pgsql.php:61    pg_fetch_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 36    admin    10:15

E_WARNING (2)    classes/db/pgsql.php:61    pg_fetch_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 36    admin    10:15

E_WARNING (2)    classes/db/pgsql.php:61    pg_fetch_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 36    admin    10:13

E_WARNING (2)    classes/db/pgsql.php:61    pg_fetch_result(): Unable to jump to row 0 on PostgreSQL result index 37    admin    10:13

E_USER_WARNING (512)    plugins/cache_starred_images/init.php:51    Unable to create starred cache directory.    admin    10:13

E_WARNING (2)    plugins/cache_starred_images/init.php:32    mkdir(): Permission denied    admin    10:13

E_WARNING (2)    classes/pref/filters.php:535    Invalid argument supplied for foreach()    admin    10:11

Prøvde 'chmod -R 777' inne i /var/www/ttrss/ på classes/ plugins/, men jeg tror jeg kanskje er på villspor her.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Oppdatering:

Det er ikke alle kanalene på youtube som har rss-feed i kildekoden, men for disse så virker fortsatt metoden som jeg selv beskrev for å finne kanal-id'en så det går greit.

Jeg har nå satt opp tiny tiny rss, og feilmeldingene over forsvant etter reboot (vet ikke helt hvorfor).

Det er satt opp på en raspberry pi, og sjekker for nye ting hvert 20. min.

Den er litt treig, men det får fint an å bruke den. Designet er også så som så, men jeg kan lage tema hvis jeg absolutt ikke takler det.

For tiden har den stått og gått et par dager for å teste, og filter og lagring av mange poster går veldig bra.

Som eksempel så la jeg til en feed som jeg vet blir hyppig oppdatert (og har en grense som kun viser de ti siste som standard), og den takler dette veldig bra. På 24 timer så henter den inn mellom 150 og 180 poster fra denne feeden.

Alle disse blir sent gjennom filtret som kan benytte regex (gamble poster går ikke gjennom filter, kun nye ting, så jeg antar at filtret kjøres i det det henter inn nye poster), og jeg sitter igjen med de 10-20 postene som jeg trenger å lese.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive