Prosjekt i BlueJ - noen som kan hjelpe?

2 innlegg i emnet

Skrevet

Hei! Jeg er ei jente som studerer IT, er ikke den flinkeste i verden men syns det er interessant og syns alltid det er gøy å lære noe jeg ikke visste! (ikke det at det er så mye da men :rolleyes:).
Vi holder på med moduler, hvor noen av disse innebærer å lage prosjekter i BlueJ.

Siden eksamen snart er her, vil jeg jo selvfølgelig prestere med ett bra prosjekt!

Jeg holder på med ett prosjekt med en park akkurat nå.
Det er 2 ting jeg gjerne vil ha med, men jeg vet ikke helt om det er mulig, eller så vet jeg ihvertfall ikke hvordan jeg gjør det.

1) Jeg vil gjerne ha en klokke i prosjektet mitt. Slik at jeg kunne lagt til at feks kl 16- så skjedde det noe spesielt. Eller at nå er kl 08.00 og parken er nå åpen. Kl er nå 18.00, og parken stenger nå.

2) Isteden for å måtte legge inn hver enkelt besøkende, så hadde dette oppdatert seg automatisk. Altså har en klasse som selger billetter, og for hver gang en billett ble solgt, så ble dette oppdatert automatisk i klassen til parken. Slik jeg har det nå så må jeg legge inn hver enkelt besøkende.

ER DETTE MULIG ? OG HVORDAN ? :wacko:

setter veldig stor pris på hjelp. :D :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Oi, BlueJ

1) Bruk java.util.Date ?

Ingen aning om du har UI eller ikke. Men du burde ikke trenge noe annet for å jobbe med klokken.

Du kan kan ha loggføring av hendelser, altså når noe skjer så blir klokkeslett, og en kort beskrivelse av hendelsen lagret.

Du kan også ha det slik at når klokken blir 8, så kommer det opp en beskjed at parken er åpnet, samme for stengt.

2) Forstår ikke helt hva dette betyr. Vil du telle antall besøkende, eller vite når de besøker parken?

Det første kan du klare med å enten ha variabler i parken-klassen som er public eller private (å foretrekke), dermed hver gang noen kjøper billett, så vil billett-klassen legge til en og en besøkende i parken-klassen via en funksjon i parken-klassen som har tilgang til variablene. (Les opp på public og private variabler i klasser, og hvordan ha tilgang til disse utenifra.)

Det andre er egentlig også noe du kan bruke i 1), får å vite når noe skjedde i parken.

Her må du benytte en loggfil, eller database. Det kan være sqlite, json, xml for å nevne noen.

Billett-klassen vil da legge til en besøkende til loggfilen/databasen hver gang noen kjøper billett, og her vil du også ha tidspunkt ol.

Parken-klassen har tilgang til samme loggfil/database, så den kan søke opp alle besøkende i dag, i går, siden lunsj, før lunsj, hele uken, når det var størst pågang eller noe annet.

Dere har hatt om SQL-databaser eller json/xml ?

(Nå skal det sies at jeg aldri benytter meg av java. Så selv om jeg ikke kan gi deg direkte kode, så kan jeg i det minste forklare deg litt om gjøremåten og peke deg i forhåpentligvis den riktige retningen.)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive