Hjelp til Næringsoppgave 1 (selvangivelse)

5 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg har drevet et firma i 2014, enkeltpersonsforetak med salg via nettbutikk. Har for det meste solgt leketøy til barn.

Det jeg lurer på er hva som er nødvendig å utfylle i næringsoppgave 1 på selvangivelsen.

Nettbutikken er avvikklet og jeg har ikke noe varelager eller eiendeler (bortsett fra PC til 5000 som jeg skrev momsen av på firmaet)

Jeg ser for meg at jeg ikke trenger å fylle ut mer enn dette?:

9900 Sum driftsinntektico-help-small.png Endre 9910 Sum driftskostnad

Jeg hadde en inntekt under 50 000kr i fjor, så jeg skrev ikke næringsoppgave i fjor. Må jeg likevel skrive fjorårets verdier i næringsoppgaven?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei, du trenger ikke det da. Jeg regner med at du har mottatt selvangivelse (i Altinn) for næringsdrivende, og der kan du legge inn tall fra regnskapet, under "poster for næringsdrivende med enkeltpersonsforetak"

Kryss av for "Annen Næring" og legg inn driftsinntekter og driftskostnader, så diffen som resultat.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei igjen!

Jeg ser nå at du nevner moms. Hvis du er momsregistrert, så må du levere næringsoppgave.

Hvordan har du fått trukket fra momsen på dette, når det kreves dokumentasjon som viser til en omsetning på over 50 000 kr for å registrere seg i avgiftsmanntallet?

Uansett, er foretaket registrert, kreves det næringsoppgave 1, RF-1175, uavhengig av inntekt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg fikk resultatregnskapet fra regnskapsfirmaet, så da gikk det ganske greit å få fylt ut alt sammen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, det er stort sett grei skuring å fylle ut en såpass enkel næringsoppgave med få poster.

Det en må huske, er å få med skyldig/til gode mva i balansen, og hvis du har hatt et driftslån, så fyll ut personinntektskjema (RF-1224), der kan du reduserer resultatet i næringsoppgaven med renter som er betalt. Slik får du lavere personinntekt.

Men, hvis du har hatt regnskapsfører burde jo de gjøre dette, eller har du ikke betalt for årsoppgjør?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive