Hvorfor kan ikke Firefox være slik den var?

19 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg vet ikke om det skyldes klåfigrete rogrammerere eller bare endringskåthet for endringenes skyld og ikke for min skyld, men jeg oppelver FF mere som et levende dyr og ikke som et stødig og forutsigbart verktøy.

Mye er kanskje gjort i beste mening, men jeg vil ha FF slik jeg er vant til, det fungerer utmerket for meg.

Og det jeg savner nå er verktøy/menylinje øverst på skjermen. Der kunne jeg finne listen over besøkte nettsteder båd idag, igår og for flere uker og måneder bakover i tid. Det er liten trøst i å bli gratulert med at jeg kjører siste versjon.

Brukervertøy som dette bør helst ikke være i en konstant flux. Jeg får prøve om det er mulig å laste ned noe gammelt som jeg kan føle meg hjemme i. Det er til og med mange som fremdeles bruker Internet Explorer later det til.

Skal vi få en War on Bells and Whistles?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Personlig så syntes jeg at FireFox ikke har vert noe serlig siden versjon 3.5, og når de gjorde om utsendet i 4ern så byttet jeg til Chrome og har ikke brukt FireFox siden

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Akkurat slik var det med Opera også, den ble over natten strippet for ALT Opera noen sinne har vært kjent for. Den gikk fra å være et nyttig verktøy, til å bli noe som direkte kunne sammenlignes med en mobil nettleser, men i stort format. All funksjonalitet med unntak av å kunne grunnleggende surfe på nett, var borte.

Det var overgangen alle Opera v.15 brukere møtte for noen år siden, heldigvis har mye endret seg i riktig retning siden den gang. Tror ikke det vil være faktafeil å si at minst 90% av brukerne aldri noen sinne bruke v.15 som standard nettleser.

EDIT: Markedsandelen til Opera forsvant helt, de gikk fra 0,6% til 0,0% i v.15

Er ikke FireFox bruker til vanlig, men i nyeste versjon merker jeg ikke så store forskjeller egentlig.

- Trykk Alt på tastaturet, så får du verktøy linjen tilbake.

- Bokmerker finner jeg til høyre for stjernen, ved siden av søk og adresse feltet selvfølgelig.

- Historikk vises svært oversiktlig og greit ved å trykke Meny knappen helt til høyre, og velge Historikk, evt. også den svært nyttige Vis all historikk om du leter etter noe litt eldre enn akkurat "idag".

Hvis man skal peke på en nettleser som kommer til å snu opp ned på mye kjent og nyttig funksjonalitet, så er det etter min mening Chrome.

Chrome v.44 snur opp ned på alt som heter bokmerker. Nå skal det sies at svært mye har bedret seg, men for ikke mange ukene siden så bokmerkene ut som Windows 8 Metro på steroider. Jeg er vanligvis åpen for store endringer og lar sjelden noe stoppe meg, men som fornøyd Windows 8 bruker, ble altså Chrome bokmerkene for mye, og jeg må innrømme at jeg var rask med å rulle tilbake til en eldre utgave.

Nå i dagens v.44 ser det bare ut som en større design forandring, men i forhold til v.43 canary var det som 2015 vs 2025...

Endret av jpg
Opera statistikk
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er enig at Chrome er den nettleseren som har endret seg mest i det siste, bla nå som dem har kuttet all support av java, og nettsider som bruker java web-plugin. Ellers rakk jeg heller aldri å prøve Opera før v.15. Det skal også sies at det har vert radikale endringer i utsendte på IE i di siste versjonene

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Akkjasan. Ingenting er som før og det gamle "Panta Rei" ser virkelig ut til å ha kommet til heder og verdighet igjen. Web'en og alt som hører til er i konstant flux og det cil nok vare en stund før vi ser et stabilt og noenlunde forutsigbart internett. Det er så mange aktører som øyner sjansen til tjene litt eller masse penger - på ærlig eller underfundig vis. Dere får se åssen det blir om femti år, jeg får bare holde ut med det som er just nu ;)

Men jeg bør kanskje prøve både Win8 og Chrome og gi min gamle kjærlighet til både Win2k og XP på båten; time marches on!

Men IE skal man kanskje ikke avskrive ennå, Big Brother har nok muskler til det han måtte føle for - men så 'embedded' som han er i mangt og meget kan det vel være han ikke snur på femøringen. Vi får se.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For meg har alltid Classic Theme Restorer vært redningen, kanskje den kan virke for deg også?

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/classicthemerestorer/?src=search

Hvorfor dette skjer tror jeg er en kombinasjon mellom overgangen til html 5, og økt fokus på 'nettbrett-design'.

Ting skal 'gjemmes' bort, hvor enn det er mulig. Noe som fører til mange flere klikk for oss brukere for å nå fram til en instilling.

Det hjelper vel ikke at g00gle også vil rangere sider avhengig om de virker på mobil eller ikke...

(Angående dette så er det noe man bør tenke over at det å se en youtube-video på mobil, som har reklame, ikke vil bidra til reklameinntekter til produsenten. I motsetning til i en nettleser på én pc, hvor youtube kun tar en del av inntektene, og lemmer resten til produsenten, så tar de hele kaka hvis du ser videoen via mobil !)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Restoreren var løsningen! Jeg vil vel som de fleste foretrekke å holde meg til det jeg er vant med og som funker bra for meg selv. Det eneste jeg ikke liker nå er et felt for Yahoo-søk i skjermbildet. Kan jeg få det bort+ Det irriterer bare. Går jeg glipp av noe ved bare å bruke Google?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kanskje jeg burde lage en egen tråd, men siden flere med aktuell erfaring er inne her så prøver jeg.

Jeg kjører siste versjon av Firefox og både på laptopen og den stasjonære så opplever jeg at det blir "heng" både når jeg scroller og ikke minst når jeg skriver. Jeg får stadig beskjed fra Norton om "high use of CPU" fra Firefox. Uforståelig for meg, men så har jeg ikke noen innsikt i hva som fører til CPU-bruken. Jeg har hhv. 8 og 16 GB minne så der er det ikke noe problem. Problemet oppstår helt uten visning av video eller likn.

Kan jeg endre/styre Firefox slik at slike problemer oppstår (gi Firefox lavere prioritet f.eks.)? Min bruk er mest lesing av nettaviser og bruk av div. forum.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har 4GB og har aldri opplevet slik hverken med Win2k, XP eller Win7. Men FF bl emye bedre da jeg sate den til klassisk visning slik beskrevet litt opep i tråden her. SÅ kan du jo se under innstillinger-utvidelser om det er rariteter du kan unnvære der.

Jeg bruker ofte ctrl-alt-del for å komme inn i "task manager" for å se om det er andre applikasjoner som går, og som jeg kan stenge av.

Og så kunne du kanskje prøve Internet Explorer bare for å see om den fungerer like dårlig?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for det. Jeg har faktisk testet IE i kveld og forsøker å få lagt inn bokmerkelinjen som jeg bruker mest, men trubler litt med det. Det er imidlertid ingen stopp eller noen tilsvarende problemer som med Firefox. Jeg har bare utvidelsen Norton og ingen tillegg er aktive (spør først). Problemet med Firefox startet vel i vinter, men er bare blitt værre i det siste.

Ctrl+alt+del er det første jeg sjekker når noe ikke funker. Restart av Firefox hjelper noen minutter, men så er alt tregt igjen. Kjører hhv. win7 og win8 på mine to pc-er.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

@Foyle, kan du vise et skjermbilde?

Jeg er litt usikker på hva du mener.

@llars, prøv denne siden:

http://www.mozilla.org/plugincheck/

Det kan hende du har noe utdaterte plugin som henger.

Også er det jo mulig at en av de sidene du er på har flash eller javascript som ikke virker helt optimalt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Av en eller annen årsak virker ikke markøren i Gadwin print screen lenger, så jeg får ikke tatt skjermbilder lenger.

Men såvidt jeg husker kan man godt avinstallere FFog så installer pånytt, idet den husker mye av dine kontakter, passord m.v. Jeg har foresten tatt print screen av mine passord.

Kan man så finne (for det må vel finnes?) en litt eldre versjon å installere kunne man kanskje bli kvitt problemet. Ellers er kanskje også Chrome noe man skulle tatt en titt på. Leit å måtte holde på med brukerverktøyet; det burde være det siste problemet man skulle behøve ha.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Byttet tilbake til FireFox for en stund siden, men fikk et utall av chrasher. Da bars det tilbake til Chrome og siden har jeg ikke hatt et eneste problem :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hehe, og jeg som er så dritt lei alle problemene med Chrome for tiden?

Har alltid opplevd Chrome som dønn stabil, siden første gang jeg testet den ved lansering. Men problemene begynte for 1 mnd siden.

• Windows: Nettsider vil ikke lastes automatisk ved oppstart.
  • Windows: Extensions som Chrome varsler at må re-aktiveres da de trenger utvidede tilganger etter oppdatering, aktiverer seg selv? og varselet forsvinner av seg selv etter 2 sekunder.
  • Windows: Extensions fryser noen ganger ved oppstart.
  • Windows: Faner krasjer ved innlasting [løst 2 uker siden]
  • Android 5.0 nettbrett (10"): Treg rendering, kan scrolle, men javascript reklame følger ikke etter før noen sekunder senere.
  • Android 5.0 (WebKit): Lukkede faner, re-aktiveres, og brukes på nytt. Gjør at tilbake knappen ikke går til riktige nettsider.
  • Android 5.0: Veksling mellom faner, fører til at sidene lastes inn på nytt.

Vurderer seriøst å bytte nettleser på alle plattformer! Både FireFox og Opera er aktuelle kandidater.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Byttet tilbake til FireFox for en stund siden, men fikk et utall av chrasher. Da bars det tilbake til Chrome og siden har jeg ikke hatt et eneste problem :)

Dette må være alvorlig for Firefox sitt renome. Jeg kan også rapportere om minst 2-3 krasj hver dag. Jeg må prøve Chrome for IE blir jeg ikke helt fortrolig med. Det var for øvrig også en viktig grunn til at jeg droppet IE for mange år siden, nemlig at den var så utsatt for virus og ikke minst problemet med alle de "skjulte filer" som fylte opp pc-en. Det er kanskje blitt litt bedre nå uten at jeg er sikker på det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har brukt Chrome i 2 dager nå og ikke hatt en chrash :) Sidene laster mye kjappere også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Just for fun, så skal jeg herved gå MOT strømmen. FireFox here I come :P

Forresten, er det ingen som har tilsvarende Chrome-problemer som nevnt tidligere?
Side 1, post #14

EDIT: Hva skjer med FireFox da? Har den ikke støtte for HTML5 eller CSS3 ???

Fikk hjertestans da jeg åpnet en av mine egne nettsider !!!

Venter i skrivende øyeblikk på screenshots fra browsershots.org, så får vi se om det er jeg eller FireFox som er ubrukelig !!!

EDIT #2: Mange timer senere, midt på mørke natten:

validator.w3.org gir meg denne på enhver side: "This document was successfully checked as HTML5!". Både med og uten firefox fix.

Det ironiske er at for 1 år siden, da siden ble re-designet, hadde Chrome samme problemet som firefox har nå. Jeg måtte rett og slett legge inn et ekstra mellomrom / space (bokstaven) for at noen linjer skulle brytes (ved behov).

I FireFox er problemet motsatt, lar jeg det være dobbelt mellomrom, nekter teksten å brytes, ved enkelt mellomrom fungerer alt normalt. Jag förstår inte vad som helst...

FireFox bug ???

Endret av jpg
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå har jeg kjørt Classic Theme Restorer et døgn og overraskende nok så har jeg ikke hatt noen krasj - mot normalt. Dette virker lovende og jeg har heller ikke fått noen varsel om high bruk av CPU som jeg fikk før. Det er litt tidlig å frikjenne Firefox derfor sjekker jeg nå med systemovervåking både i Norton og i Windows og ser at Firefox når jeg f.eks. laster vg eller dagbladet raskt kommer over 50 % bruk av CPU og det skyldes nok de mange tråder og prosesser som da kjører. Jeg kjører imidlertid ikke flash av noen sort (dvs. må tillate bruk når jeg trenger det) noe som sikkert vil øke belastningen.

I gamle XP brukte jeg O & O sin ressurs- og minnestyring og kunne godt tenke meg noe tilsvarende idag da windows kanskje allikevel ikke er gode nok på det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

2 dager senere og fortsatt er Firefox som i gode gamle dager. Ingen krasj og ingen varsler om høy CPU. Jeg har til og med beholdt flere faner enn vanlig (over 20) uten problemer. Stor takk til Deni i #6 som ga meg lenken til Classic Theme.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive