ÆØÅ blir erstattet med annerledes tegn!

10 innlegg i emnet

Skrevet

Heisann alle sammen :)

Jeg holder på med en nettside som jeg ikke helt forstår hva som skjer!

I vanlige innlegg blir ÆØÅ vist korrekt men jeg har et annonsesystem hvor medlemmer kan kjøpe annonse plass men her blir ÆØÅ erstattet med disse ordene:
Ø med denne: ø
Šmed denne: å

Legger jeg inn vg.no blir det vist slik på min nettside:

Norges største nettsted. Oppdateres minutt for minutt på siste nytt innen sport, innenriks, utenriks, og underholdning.

Mens det skal stå:
Norges største nettsted. Oppdateres minutt for minutt på siste nytt innen sport, innenriks, utenriks, og underholdning.

Jeg bruker programmet "Editplus" og lagres med UTF-8!
Men fortsatt blir det slik.

Developer sin demoside blir det vist korrekt men virker ikke som han forstår en dritt om hva jeg mener utfra hvordan jeg forklarer det!

Databasen er følgende: Server charset: UTF-8 Unicode (utf8)
PHP filene blir også lagret i dette men allikevel vises det helt feil i systemet for annonser mens i innlegg vises det korrekt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei!

Er jeg helt på bærtur om jeg forslår å bruke ISO-8859-1 i stede for utf8?

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=ISO-8859-1" />

Plassert mellom <head> og </head>?

-ZnarreZ-

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei du,

Du er forsåvidt ikke på bærtur i den forstand men ISO-8859-1 er steingammelt og dem fleste nettsider & databaser er satt opp med UTF-8 Unicode for og takle alle typer tegnsett verden over.
Så ISO er ikke bra og bruke lenger hverken på php eller HTML!

Men har ordnet det nå!
phpversion 5.3 fungerte det med men php5.4 og 5.5 var satt til UTF-8 lt.
Oppdaterte databasen og php systemet og etter det fungerte ÆØÅ på nettsiden og over alt :)

Hilsen
Maxdone

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg bruker alltid:

<html>
<head>
...
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-15"/>
...
</head>
<body>
...

Det er uansett lurt å ha en slik meta tag på alle html sidene dine, da besøkende fra andre land gjerne bruker andre standarder, noe som fører til at ÆØÅ alltid vil vises feil for de det gjelder.

Hvilken standard de bruker, avhenger av nettleseren til den enkelte bruker. Om nettleseren ikke finner en slik meta tag, vil den alltid tippe på at dens egen forhåndsdefinerte er mest riktig.

Det er også større forskjeller på php versjonene, så før eller siden kan det hende du er avhengig av en nyere eller eldre versjon, alt etter behov.

Skriver dette pga personlig erfaring, php scripts som krever >=5.5 samt andre (litt eldre) som må ha <=5.2 (selvfølgelig ikke samtidig, men har faktisk opplevd begge deler). For å gjøre det hele komplett, var det en korreksjon i 5.3 som gjorde at jeg måtte skrive om en del kode, da nettsiden ble presentert ulikt på 5.2 kontra 5.3

EDIT: Dagbladet bruker faktisk ISO-8859-1

Endret av jpg
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg bruker alltid

<html>
<head>
...
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-15"/>
...
</head>
<body>
...

Det er uansett lurt å ha en slik meta tag på alle html sidene dine, da besøkende fra andre land gjerne bruker andre standarder, noe som fører til at ÆØÅ alltid vil vises feil for de det gjelder.

Hvilken standard de bruker, avhenger av nettleseren til den enkelte bruker. Om nettleseren ikke finner en slik meta tag, vil den alltid tippe på at dens egen forhåndsdefinerte er mest riktig.

Det er også større forskjeller på php versjonene, så før eller siden kan det hende du er avhengig av en nyere eller eldre versjon, alt etter behov.

Skriver dette pga personlig erfaring, php scripts som krever >=5.5 samt andre (litt eldre) som må ha <=5.2 (selvfølgelig ikke samtidig, men har faktisk opplevd begge deler). For å gjøre det hele komplett, var det en korreksjon i 5.3 som gjorde at jeg måtte skrive om en del kode, da nettsiden ble presentert ulikt på 5.2 kontra 5.3

Hei jpg,

Er helt enig med deg i det og bruker det selv men problemet var encodingen som ikke ble rett!

Nå vises det alt korrekt i China, Sør amerika, , russland slik jeg har fått testet det via venner med forskjellige nettlesere :)

Men en må huske på at nyere script så må en ha det i UTF-8 da ISO koden etterhvert vil fases ut da dette var en kode bygget etter oldtiden for nettsider og dem fleste servere, nettsider og slikt konventerer det meste til UTF-8 dersom det er satt opp korrekt!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kanskje jeg også bør bytte til UTF-8 ja, svært godt poeng. :)

Husker jeg i 2009 tok en avgjørelse på å bytte ISO-8859-1 ut med ISO-8859-15, vurderte UTF-8 også, men pga kompatibilitetsproblemer, lot det seg ikke gjøre.

Det var 6 år siden, men i internetts historie er det ufattelig lenge. CSS3 var ikke en gang ferdigutviklet...

Til sammenligning er HTML5 bare 5 måneder gammelt. :o

Det selv om jeg konverterte det meste over til 5.0 draft allerede i fjor sommer. :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Kanskje jeg også bør bytte til UTF-8 ja, svært godt poeng. :)

Husker jeg i 2009 tok en avgjørelse på å bytte ISO-8859-1 ut med ISO-8859-15, vurderte UTF-8 også, men pga kompatibilitetsproblemer, lot det seg ikke gjøre.

Det var 6 år siden, men i internetts historie er det ufattelig lenge. CSS3 var ikke en gang ferdigutviklet...

Til sammenligning er HTML5 bare 5 måneder gammelt. :o

Det selv om jeg konverterte det meste over til 5.0 draft allerede i fjor sommer. :D

Ja hadde ikke vært i tvil et sekund på og bytte ut til UTF-8 :)

Alle servere og script (uansett type leveres i dag med UTF-8) som encoding da dette er fremtiden for konventering av alle typer tegnsett som Latinsk, kinesisk, Russisk og resten av verden!

Samtidig har alle nye nettlesere autoencoding til UTF-8 slik at dette skal vises 100% rett over hele verden uavhengig av hvilken nettside en besøker :)

Så fremtiden ligger i UTF-8 :)

Testet også min nettside med IE 8 og der var det helt ræva men når jeg tok min andre pc med IE 10 og en annen maskin med IE 11 så viste ALT korrekt :)

Endret av Maxdone
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er så mye bugs i ikke-HTML5 nettlesere at jeg ikke en gang tørr å teste :ph34r:

Før HTML5 kom var det så mange halvveis-løsninger, og mye kluss for å få ting til å faktisk fungere at det la en real demper på utviklingen.

Ja hadde ikke vært i tvil et sekund på og bytte ut til UTF-8 :)

Bruker UTF-8 i enhver SQL database, nærmere bestemt utf8_general_ci. (verre med HTML dokumentene)

Har lurt litt på om jeg skal bytte over til utf8_unicode_ci istedet, men er litt i tvil på om det noen sinne kommer til å utgjøre en forskjell.

Siden det ser ut til at du har god kompetanse på slikt, spør jeg rett og slett, hva vil du generelt anbefale? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er så mye bugs i ikke-HTML5 nettlesere at jeg ikke en gang tørr å teste :ph34r:

Før HTML5 kom var det så mange halvveis-løsninger, og mye kluss for å få ting til å faktisk fungere at det la en real demper på utviklingen.

Bruker UTF-8 i enhver SQL database, nærmere bestemt utf8_general_ci. (verre med HTML dokumentene)

Har lurt litt på om jeg skal bytte over til utf8_unicode_ci istedet, men er litt i tvil på om det noen sinne kommer til å utgjøre en forskjell.

Siden det ser ut til at du har god kompetanse på slikt, spør jeg rett og slett, hva vil du generelt anbefale? :)

Heisann,

Er enig i det men har ikke selv opplevd mye bugs med HTML5 enda!

Har meget god kompetane og erfaring med encode & unicode.

Jeg anbefaler på det sterkeste utf8_unicode_ci fremfor utf8_general_ci da unicode_ci støtter MYE flere encodinger en unicode_ci.

Så skal du ha nettsider for fremtidens internett uavhengig av type HTML så bør du velge utf8_unicode_ci.

Da dette formaterer alle koder enten du er fra Arabia, Sør amerika, Spania eller andre land som bruker dette.

Også Norden så er dette veldig viktigt!

Dette støtter også RTL som brukes i østlige land som Arabia som stadig deltar mer og mer på internett.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan bruke charset=UTF-8 i meta-taggen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive