Samsung S5 & Android Lollipop 5.0 :(

7 innlegg i emnet

Skrevet

Heisann alle :)

For en stund siden fikk jeg opdatert OS med Lollipop 5.0 og dette er en av mine livs største tabber innen mobil & teknologi!

Jeg angrer meg i hjel for at jeg var dum nok til og oppgradere fra Kitkat 4.4 til Lollipop 5.0!

Mine problemer på min Samsung S5 har vært følgende:

Nettverket forsvinner *Kan være borte i opptil 30 minutter-selv etter restart*
WI-FI kobler seg ut når det passer seg slik for den!
Kamera stopper opp
Kontakter stopper opp
Viber stopper opp
Og flere andre programmer stopper opp og min telefon MÅ restartes opptil 10 - 15 ganger daglig!

Telefonen fryser

Det ble lansert Lollipop 5.0.1 kort tid etter som viste seg hadde enda større problemer og nå har jeg vært i kontakt med Samsung flere ganger og dem vet IKKE når 5.0.2 blir lansert enda!
Kan ta alt fra 3 mnd til 6 mnd før det blir lansert!

ADVARSEL TIL ALLE SOM ØNSKER OG OPPGRADERE:

SJEKK AT DET STÅR 5.0.2 I OPPGRADERINGEN OG IKKE 5.0

Mange mobilberker som Sony, HTC, Huawei har allerede fått 5.0.2 men Samsung har valgt og rulle den ut i noen land mens dem fleste land må vente grunnet operatør, IMEI og diverse dritt!!!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Custom ROM er vel tingen å gå da.

Da kan du få Android 5.1 (den aller ferskeste utgaven).

Hvilken custom ROM du velger, er veldig smak og behag, men CyanogenMod 12 (med android 5.0.2) er absolutt å anbefale på generelt grunnlag.

CyanogenMod er vel det mest populære og største, en seriøs aktør.

Det står vel og merke nesten alltid BETA, men slikt er vanlig i custom-OS verden, står ofte beta bare fordi det kan finnes feil, ikke fordi det faktisk er funnet noen.

ROM's finner du her: http://forum.xda-developers.com/galaxy-s5/development

Installasjonsveiledning for CM på S5: http://wiki.cyanogenmod.org/w/Install_CM_for_klte

CM finner du her: http://download.cyanogenmod.org/?type=nightly&device=klte

Obs! Det pågår nesten daglig development, men prøv den nyeste. Finner du bugs, oppdaterer du om noen dager, evt går tilbake til en eldre.

Er verd å nevne at de fleste bugs som er der, er ikke alltid merkbar en gang. Andre ganger er det rett og slett ny funksjonalitet som legges til, og at derfor det er kommet en oppdatering.

Personlig har jeg kjørt custom ROM i en årrekke, forrige samsung mobil jeg hadde (s3), flashet jeg etter 1 uke, da jeg ikke kunne fordra samsung sin måte å gjøre ting på. Angret ikke et sekund!

Faktisk litt overasket over å ikke finne noe særlig 5.1 ROM-er, min søster har en Samsung Galaxy Tab 8.9 (P7300), lansert i 2011, og ikke fått offisielle oppdateringer på ca 3 år, likevel kjører den Android 5.1 stabilt og lynraskt. Til sammenligning var den oppdaterte og offisielle 4.0 grisetreg i forhold!!!

Endret av jpg
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei jpg,

Takk for svar :)

Jeg er helt enig med deg i det at Samsung har bommet kraftig på måten ting er gjort på.

Så i listen men fant ikke min modell :

Samsung Galaxy S5 SM-G900F! *LTE*
Min mobil er Spansk men er selvfølgelig Norsk Tastatur og alt slik.

Har lastet ned denne til mobilen og ved installering får jeg opp denne på mobilen:
Ustøttet enhet
Beklager, enheten er ikke støttet av CyanogenMod Installer!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da ville jeg sett om du fant en annen på XDA forumet...

http://forum.xda-developers.com/galaxy-s5/development

Du finner nok en eller annen, selv om det kanskje ikke er CM.

S3-en min var nederlansk, og nordisk kernel fungerte ikke.

Nettbrettet jeg nevnte, er sør koreansk, husker ikke helt hva jeg gjorde her, men tror jeg fant en ganske universal kernel som jeg måtte installere før ROM-en ble installert.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei,
Takk for svar :)
Tror jeg skal forsøke denne:

http://forum.xda-developers.com/galaxy-s5/development/rom-joeldroid-s5-t2934093

Er ikke så farlig med Nordisk kernel da jeg bor i Spania og skriver for det meste på spansk og min søster i Norge får leve med at jeg ikke skriver ÆØÅ fra mobilen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei!

Jeg har en Samsung S4 (med 4g) på jobb som jeg gjorde tilsvarende tabbe på. Merket spesielt appetitten på batteri og ustabil telefon. Ofte kunne nettverket vise full dekning, men når noen ringte meg kom de ikke gjennom. Når jeg forsøkte å ringe ut kunne det variere mellom telefonen låste seg, eller jeg fikk melding om at ingen nettverk er tilgjengelig. Noen ganger når jeg besvarte samtaler eller ringte ut, hørte jeg ingen ting fra andre enden og de melder tilbake at de hører meg som en robot-stemme, eller ikke hører meg i det hele tatt.

For min del løste alle de problemene seg når jeg valgte at det i nettverk bare skal koble seg til WCDMA/GSM og ikke LTE/WCDMA/GSM. Jeg er litt usikker, men har en mistanke til at jeg også benyttet meg av WCDMA/GSM før oppgraderingen til siste versjon også.

-ZnarreZ-

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvilken kernel eller språk du installerer er fullt og helt opp til hvilken "variant" eller "tilhørighet" mobilen har.

På en spansk mobil skal du aldri installere nordisk kernel, og samme omvendt.

Språket på mobilen (ink. tastatur etc) kan settes uavhengig av kernel valget.

Velger du feil kernel, ender du som oftest alltid opp med at mobilnettet ikke virker eller noen ganger virker ustabilt.

Hadde en gang i tiden en HTC Sensation, denne hadde jeg problemer med å roote, da jeg hadde en litt for ny offisiell oppdatering.

Jeg klarte til slutt å installere kernel fra LTE-utgaven av mobilen, men på min som ikke støttet LTE. Dette resulterte i at WiFi sluttet å virke, for alltid. Uansett hvor mange ganger jeg flashet eller installerte forskjellige kernels eller ROM-er, ville ikke WiFi gi livstegn fra seg. Dette sannsynligvis fordi brikkesettet hadde tatt skade pga fullstendig feil kernel.

Vær svært nøye med hva du installerer.

-Pass alltid på at du bruker riktig kernel.

-Pass på at modell nummeret stemmer 100% med din mobil. Ikke bare S5 men også G900F

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive