Ny pc skjerm - Tips?

10 innlegg i emnet

Skrevet

Hei.

Da har tiden kommet til at min trofaste skjerm gjennom 8år har tatt kvelden.

Har dere noen tips til ny skjerm?

Jeg bruker litt tid på Photoshop/Lightroom (ikke så mye at det er hovedområde)

Bruker mest tid på spilling. CS:GO og BF4.

Kommer til å bli mindre brukt framover, da jeg akkurat har blitt pappa. Så jeg kommer ikke til å bry meg om gsync og alt mulig rart. Jeg har sett litt på Samsung til 4k skjerm: https://www.komplett.no/samsung-28-4k-led-28d590d/810090

Syns den er vel dyr, men litt innafor fordi.

Noen som har noen gode råd å komme med?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

28" pc-skjerm !?

Siden du bruker litt tid på redigering så ville jeg sett på en skjerm fra Eizo.

De kan virke litt dyre i forhold til andre skjermer, men det er en grunn til det.

Det er også snakk om 22-24" skjermer som er etter mine mening fortsatt veldig store, men mer akseptabelt enn 27-28" som er helt hinnsides å spille på.

1920x burde holde lenge for deg, siden du ikke bruker fryktelig mye tid med redigering.

For spill så er 1440p eller høyere overkill for tiden. Du trenger nvidia 980 SLI for å spille slikt!

(Teknologien er også ganske så dårlig på disse skjermene fortsatt, siden produsentene har hatt sovepute med 1080p(tv) i så fryktelig mange år.)

For spill så er også Hz viktig, så gå for noe med 120Hz eller mer.

For å kunne bruke den til redigering også, så vil vel IPS-paneler være noe å lete etter.

I bunn og grunn ser du egentlig etter en spill-skjerm, som er god nok til og også kunne redigere på.

(Se på Foris serien fra Eizo.)

For nordmenn er det vel egentlig en selvfølge, men Eizo kommer faktisk med en 5 års garanti, uansett hvor i verden du måtte være basert.

NB. Aldri koble til en pc-skjerm med HDMI !!!

DVI er såpass mye bedre at du faktisk får doblet min Hz blandt annet.

Endret av Deni
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Den andre skjermen min er faktisk Eizo (den som enda funker) og jeg er veldig fornøyd med det.

Nå har det seg slik at jeg ikke har så mye peil på skjermer, men 5ms. er ikke det litt mye? til gaming å være? Mulig jeg er helt på jordet :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei. Beklager litt off topic her, men er dvi bedre enn hdmi, Deni? I de tester jeg har lest gir de likt resultat, bortsett fra at hdmi også leverer lyd...?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når flatskjermer var fortsatt ganske nye til spill-bruk så var 5ms ansett som eventyrlig bra. Så jeg vil si at det fortsatt er bra. Du finner sikkert skjermer med under 1ms i dag, men du finner jo også skjermer med over 10 MP (ja, enkelte skjermer oppgir faktisk oppløsning i megapiksler). @pijano Du tenker vel mere på bildekvalitet og lignende. Her har DVI også en fordel, men den er ikke så tydelig som den er på Hz. Avg Hz på samme skjerm vil være 25% høyere hvis du benytter DVI i stedet for HDMI, og vi snakker jo her om skjerm til spill bruk. Til vanlig bruk, og til å se video så holder HDMI i massevis.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Digitale signaler er vel digitale signaler uansett kabel? DVI-D, DP eller HDMI spiller strengt tatt ingen rolle i normale oppløsninger (1920x1080/1200) såvidt meg bekjent.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Til redigering er IPS skjerm et must om du skal få bra kvalitet. Med en IPS skjerm får du fargekorreksjon (korrekte farger (uansett vinkel du ser på skjermen fra) og ingen datatap ved redigering. Man får også høy kvalitet uansett oppløsning.

Endret av Åsmund
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei!

Jeg ser dette blir litt off-topic i forhold til temaet, men:

Så fremt jeg ikke har tolket Wikipedia feil, så har DVI-DL/HDMI utenom 3D-ytelse følgnede mask-ytelse:

• HDMI 1.4 leverer maks oppløsning på 4096×2160 oppløsning med 24hz + eventuelt lyd [bitrate: 8,16 Gbit/s]
  • HDMI 2.0 leverer maks oppløsning på 4096×2160 oppløsning med 60hz + eventuelt lyd [bitrate: 14,4 Gbit/s]
  • DVI-DL leverer maks 2560×1600 oppøsning med 60hz (ev. 3840×2400 med 33hz) [bitrate: 7.92 Gbit/s]

Slik jeg ser det, er det vanlig med DVI-DL på skjermkort, i tillegg til HDMI 2.0 på nyere skjermkort/maskiner. Nye skjermer leveres med HDMI 2.0, men HDMI 1.4 er fortsatt vanligst blant ikke 4k-skjermer. Min konklusjon er derfor HDMI bør være best egnet, når en får flyttet lyden vekk fra eventuell skjerm(!). Kobling med overganger fra DVI til HDMI vil også virke, siden HDMI er bakoverkompatibelt, men du kan miste funksjoner som HDCP (digital kopibeskyttelse for bilde/videovisning).

-=-=-=-=-=-=-

Jeg ville selv anbefalt en skjerm hvor du kan koble direkte fra HDMI på PC til skjerm. Hvis din datamaskin har DisplayPort utgang, bør dette uten tvil prioritere å ta i bruk det. Samsung 28" 4K LED 28D590D som du viste til hos Komplett ser ut til å ha både HDMI og DisplayPort (husk å kjøp med DisplayPort kabel hvis du har DisplayPort utgang), i tillegg til god oppløsning med grei responstid (1ms).

Vil også påpeke at Samsung 28" 4K LED 28D590D har en ekstern strømforsyning, noe jeg jobbmessig ser på som en stor ulempe da det ender med mer kabelrot rundt skjerm.

-ZnarreZ-

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Digitalt er kanskje digitalt, men ZnarreZ er nesten ved hva jeg siktet etter.

Det er Hz, den mest vanlige med skjermkort og skjermer er per i dag 1.4, og denne støtter opptil 60Hz.
Vi har jo også hdmi 2.0 som er nyere og støtter opptil 120Hz (må nok lete spesifikt etter hdmi 2.0, siden mange fortsatt benytter 1.4 for å spare kostnader). Går du høyere enn 1080p her, så faller du ned på 60Hz igjen.

Så var det DVI-D og DisplayPort.
Begge disse støtter opptil 144Hz, men kun DisplayPort har med lyd.

Dette er også teoretiske tall, i praktis så vil de variere litt.

Notis:

Så og si alle 4k skjermer per i dag har 60Hz, og selv for å drive dette fullt ut så må du nok ha et ganske bra skjermkort 970/980 vil jeg tippe. På full kvalitet i spill regner jeg med SLi også.

@ZnarreZ, hvorfor i alle dager ønsker man å benytte hdmi for lyd til et slikt formål?

Hodetelefoner er jo å foretrekke, og da har man jo eget lydkort for dette som gir et bedre resultat.

Hvorfor tenker jeg så mye på Hz ?

Vel du nevnte to fps spill, og begge har en fordel å ha over 60fps, dermed burde 120Hz+ benyttes over 60Hz.

(Med tanke på CS:GO så er det faktisk veldig vanlig å fortsatt spille i 800x600 ;D)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei!

Her var jeg visst ikke klar nok.

en får flyttet lyden vekk fra eventuell skjerm(!)

Med dette mente jeg egentlig å få lyden vekk fra HDMI-kabelen (som går til skjermen), slik lyden i stede kjører på en dediskert lydutgang til eksterne høgtallere eller hodetellefon.

-ZnarreZ-

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive