Windows 8.1 fryser, men kan fremdeles bevege musen.

9 innlegg i emnet

Skrevet

Hei. Jeg har utav det blå fått en feil som gjør meg gal!
Uansett hva jeg holder på med, om det er spill, photoshop, surfing på nett, film eller jobber med excel ol.
Fryser plutselig skjerm bilde.

Som f.esk. Jeg satt å jobbet i Excel på en skjerm, hadde Facebook åpent på en og Netflix på den tredje.
Jeg sitter å blar gjennom noen papirer, men når jeg ser opp på skjermen igjen, får jeg ikke trykke på noe. Legger merke til at bilde på filmen som spilles av i Netflix også står stille, men kan ennå høre samtalen.
Jeg prøver meg med CTRL+ALT+DEL, men ingenting skjer. Til slutt må jeg se meg nødt til å restarte pcen.

Det virker for meg som det er kun skjerm bildet som faktisk fryser, men at alt annet ennå funker.
Før jeg restartet pcen, trykket jeg CTRL+S i excel, i et håp om å lagre. Å det funket :P

Jeg har forsøkt å oppdatere skjerm drivere og windows, men så langt kommer feilen igjen helt uventet og plutselig, uten av pcen er stresset eller noe liknende.

Noen som kan hjelpe meg å finne en løsning?

Helst noe som gjør at jeg slipper å formatere pcen :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan ligne på et malware. Er det lenge siden du har tatt en malware-scan?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei!

Mener også dette kan indikere på driverfeil til skjermkortet. Kan kanskje være en idé å forsøke å oppdatere det ved å laste ned nyeste driver fra produsent (Nvidia, hvis du har Nvidia kort, Intel hvis du har det, osv).

Hvis du ikke allerede vet hvilket skjermkort du har, så finner du det ved å gå til Enhetsbehandling (Skriv Enhetsbehandling i søkefeltet på start, [høyreklikk] på resultatet og velg start som administrator). Se hva skalgs skjermkort som er installert under skjermkort i treet som dukker opp under enhetsbehandling.

-ZnarreZ-

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan ligne på et malware. Er det lenge siden du har tatt en malware-scan?

Har akkurat kjørt flere scans, som ikke fant noe. Brukte Malewarebytes, vet ikke om det er bra eller dårlig,

Hei!

Mener også dette kan indikere på driverfeil til skjermkortet. Kan kanskje være en idé å forsøke å oppdatere det ved å laste ned nyeste driver fra produsent (Nvidia, hvis du har Nvidia kort, Intel hvis du har det, osv).

Hvis du ikke allerede vet hvilket skjermkort du har, så finner du det ved å gå til Enhetsbehandling (Skriv Enhetsbehandling i søkefeltet på start, [høyreklikk] på resultatet og velg start som administrator). Se hva skalgs skjermkort som er installert under skjermkort i treet som dukker opp under enhetsbehandling.

-ZnarreZ-

Det var det første jeg tenkte på, så det var også det første jeg gjorde. Var ingen nye driver på det tidspunktet, så jeg forsøkte å avinstallere skjermkort driveren, og installere den på nytt, men dessverre hjalp ikke det heller.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei!

Overså dessverre det du skrev med du allerede har sjekket opp skjermkortdriver. Det er i alle fall et vanlig problem at der er en eller annen driver som henger/kræsjer.

Annet spørsmål, har du noen tredjeparts antivirus (ev. brannmur)? Lurer på om du i så fall har forsøkt å slå den av for en periode for å se om det fortsatt skjer. Jeg har i alle fall erfart merklig oppførsel på maskiner med Norton/Symantec, men også andre antivirus. Hvis du har andre maskiner i samme nettverk, kunne det vær intressant å vite om maskinen din svarer på Ping, eventuelt om det er mulig å fjernstyre den fra en annen maskin via Eksternt skrivebord i Windows.

Ser også noen anbefarlinger via Google på å overvåke temperatur, spesielt på hovedkort/CPU/GPU, men min erfaring er at maskinen slår seg av når det blir for hett, og ikke bare fryser.

-ZnarreZ-

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kjører AVG som antivirus, har forsøk å slå den av, men problemet fortsetter.
Er ingen tegn til at pcn blir varm, så tviler sterkt på at det er problemet.

Har ikke forsøkt å fjern styre den, skal forsøke det når eg for laptoppen opp å gå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Har du noen eksterne harddisker koblet til? Evn. harddisker i et nettverk?

Endret av Åsmund
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ingen eksterne disker er koblet opp permanent. Kun ved behov.
Har ikke brukt noen eksterne disker siden problemet startet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har nå kjørt Memtest86 og Windows ram test, og de finner ikke noe feil.
Har kjørt fullstendig skann med malewarebytes, AVG og Ccleaner. Ingen feil noen steder.
Begynner å tror at det enkleste kanskje bare er å formatere pcn :/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive