Web server plassert "hjemme"

19 innlegg i emnet

Skrevet

Står akkurat nå ovenfor et akutt behov for flere (og større) servere.

Har en 50/10 linje, og har av økonomiske grunner lyst å flytte "en del av" serveren(e) hjem.

- Har dynamisk IP, men kan ikke huske denne har endret seg de siste 1,5 årene siden jeg flyttet inn...

- Strømbrudd tenkte jeg å løse med en UPS (så lenge ikke Banal Digital også har problemer)

- prioritering av båndbredde blir evt styrt av QoS på routeren, slik at ikke en torrent sluker alt.

- Er strengt tatt i beredskapsmodus 15 timer i døgnet 360 dager i året, om en katastrofe skulle inntreffe.

Med disse punktene (over) er vel de fleste argumenter du finner ved å google, eliminert.

Det jeg er mest bekymret for, er ping-tiden. Bor i Bergen, men hadde kanskje vært et marginalt mindre problem i Oslo ?? (mer sentralt knutepunkt for internet). 97% av de besøkende kommer fra Skandinavia, men dette tallet er ventet å synke noen prosenter det neste året...

Er ikke ideelt å ha en cloud web-server, og privat MySQL heller...

Noen ideer??

Til info, så er det en eldre tråd ang valg av server, hvor det kom noen gode forslag til servere med gitt-bort priser. Problemet med disse, er at de bruker tradisjonelle harddisker med 5.400rpm, noe som ikke er godt nok til mitt bruk. Krav om SSD eller 10.000 rpm!!!

Ellers har jeg et par RPI-er (raspberry pi) å liggende, antar de burde passe fint til innhenting av data (strictly HTML / XML kode). Dette krever relativt lav båndbredde, samt tilnærmet ingen RAM/CPU.

Det eneste de trenger er en konstant tilkobling til en MySQL server, og forøvrig internet.

På disse er 95% oppetid godt nok.

RPI-ene løser evt 25% av problemet, som strengt tatt kunne vært løst med implementering av et bedre multitasking system.

Historien bak:

De 2 siste månedene har 3 av nettstedene mine hatt en svært bratt kurve på arbeidsmengden, og krever nå mer resurser enn noen gang tidligere.

Opplevde nå i helgen de første tegnene på at serveren er for liten, og krever umiddelbar oppgradering.

Har per idag en kombinert MySQL, Web og "data-prosesserings" server.

VPS-en er skalerbar nesten helt uten resurs begrensninger. Dvs 128 GB RAM og 10 kjerner CPU.

Bruker 2GB RAM, men ideelt burde vært 3-4 GB. CPU bruken er generelt lav, og når det gjelder diskplass er kapasitet på 10 GB et minimum, databasene i seg selv er snart på 3 GB.

I tillegg har jeg 2stk "noder" plassert hos andre tilbydere, enkle web-servere med php til 30kr mnd/stk. Disse blir brukt til å samle inn data, på samme måte som jeg vurderer å bruke RPI-er istedet...

Ultimatum: Godt mulig det ikke folk med erfaring eller noe særlig kompetanse her, men hvis jeg ikke får svar her, går jeg til konkurrentene :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du og dine trussler :P

Når det kommer til dynamisk ip og ikke endring er det pga ditt modem.

Hvis du logger inn på modemet, og restarter det derifra så skal du nok se at du får ny ip!

Så du må nok gå for en DNS.

Når det kommer til ping, så kan det være et problem, avhengig av din ISP, og hvordan deres infrastruktur er bygd opp.

Men for generelle nettsider så er 80 i ping ikke noe problem.

Vel, med mindre vi snakker om ekstern web-server til lokal sql-server, da vil selv 80 ping ikke være bra, og det er nok bedre å gjøre web-servern lokal også.

Når det gjelder hdd så forstår jeg at de tjenestene du finner ikke er tilstrekkelige.

Bygger du sammen noe selv, så gå for PCIe 3.0 basert SSD, og ikke Sata SSD.

Når det kommer til innhenting av data og holde styr på DNS, så takler RPi dette uten problemer (modemet kan vel også egentlig holde styr på mange kjente tilbydere av DNS, hvis du bruker disse).

Sette dette opp på en RPi vil ta kortere tid enn å fikse ordentlig multitasking, så hvis du allerede har noen RPi liggende, så gjør dette nå, og heller senere gå for en annen praksis, slik at du kan fokusere deg på hva som er viktig nå.

Hvis du går for cloud-basert web-server, så finn en tilbyder som har minst mulig ping til deg.

Hadde du vært i Oslo så ville ~5 ping vært mulig, men akk ja, ikke alle liker den plassen. :o

Er du sikker på at 10 mbit opp er nok til dine servere?

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som alltid, et godt og utfyllende svar fra Deni :)

Er litt i minste laget, fullt klar over det.

Har fulgt med på grafene til Host-tilbyderen, og den normale maks grensen ligger utrolig nok godt innenfor.

Er ikke (relativt) så veldig mange besøkende på siden enda, men tror det skal kunne skalere fint også fremover :)

Er noen nyhets-sider, hvor alle bilder lenkes til de respektive nettavisene. Det eneste som gjenstår da, er en hi-rez logo, 5-6 miniatyr bilder, samt en hel del HTML kode, som da altså er ren tekst.

Er faktisk den fremtidige RPI-trafikken som stjeler mest trafikk atm. Her er det fort snakk om 5-10.000 linjer HTML eller XML kode i minuttet som lastes inn. Gjennomsnittlig skal det lastes ut ca 4-500 linjer kode pr sidevisning.

I teorien, skal linjen min takle ca 100 side-visninger i minuttet. Så langt er jeg ikke kommet helt enda.

I praksis, vil dette for ordens skyld si kanskje 50-60 first-time besøk per min (hvor bilder/css selvfølgelig også må lastes ned)

Utrolig hvor mye man kan presse inn på så lite båndbredde :D

#trusslene: ikke alle tråder det har vært like lett å få gode svar. Skrev det hovedsaklig som en (stille) protest. Berørte vet det best selv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Når det gjelder hdd så forstår jeg at de tjenestene du finner ikke er tilstrekkelige.

Bygger du sammen noe selv, så gå for PCIe 3.0 basert SSD, og ikke Sata SSD.

Må nok bygge det meste fra grunnen ja.

Har dog en SSD på 512GB å liggende, litt for råflott til formålet mtp kapasitet. R/W på 560/540 og IOPS 4k random 47/93k.

Er det pga IOPS du ville gått for PCI-e 3.0 ??

Ser det er litt mer begrenset utvalg, og for det meste litt dyrere.

Selv tente jeg først å gå for SATA, da det er lettere å klone diskene i en docking stasjon, men om PCI-e har flere fordeler, så hvorfor ikke :)

Backup av nødvendige filer og databaser vil bli utført lokalt, og synkronisert eksternt via BitTorrent Sync.

Noe system image for hurtig gjenoppretting er jeg dog litt mer usikker på hvordan skal utføres, ingen erfaring med slikt. Kjører Linux / Debian 7.

EDIT: Ser kanskje for meg noe virtualiserings opplegg, hvis det ikke er for mye stress.

Egentlig skulle jeg ønske jeg hadde 2 forskjellige servere nemlig, samt et ukjent antall RPI noder...

Endret av jpg
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kan hende jeg tenker litt stort i forhold til hva du trenger, men nevnte det mest siden du ikke hadde så store lagringskrav, og dermed kunne gått for en mindre PCIe SSD.

Men ja, det er mest pga IOPS, selv om også økt R/W kan ha noe for seg også.

Det er ikke vanskelig å oppnå R/W 2900/2200 og 4k IOPS på 76k/252k med en fin PCIe SSD.

Kanskje det er mest noe du kan ha i bakhodet til senere oppgraderinger, og dermed tenke på at noe slikt kan komme, når du bygger serveren opp nå.

Alt avhenger jo av hva du trenger. En ssd av typen du nevner kan sikkert gi deg nok å vokse på, for alt jeg vet.

(Jeg vet ikke om du har i det hele tatt tenkt noe angående dette, men har du sett på MariaDB?

Det er en åpen kildekode 'drop-in' utskifting til MySQL.)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

PCIe SSD er absolutt noe jeg kommer til å vurdere i fremtiden, men pga pris, står jeg over akkurat nå. Ønsker likevel å ha muligheten.

MariaDB har jeg hørt om før, men har ingen kjennskap til noe annet enn MySQL fra før, så dette må må jeg lese meg opp på. Takk for tips :)

Ønsker hjelp til valg av hardware til bruk i server.
Har generelt god peiling på hardware, men dette er begrenset til high-tech desktop og entusiast PCer, så dette med server hardware er relativt nytt for meg.

Erstattes: VPS-en jeg nylig har "oppgradert":

• RAM: 4 GB, men 6 er realistisk mer ideelt.
  • CPU: 1 core, 10-50% load (i snitt)
  • 9 GB SSD

Ønsker:

• Stillegående fremfor ytelse
  • Passiv kjøling om mulig?
  • PCI-e 3.0 mtp SSD
  • Ethernet: 2 porter
  • Plasseres under kjøkkenbordet / bardisken, rett ved en varmepumpe (inntil veggen, blåser da ikke rett på). *evt* veggmontert kabinett?

Bruksområder

• Apache2 Web-server
  • MySQL server
  • Virtualisering (planen ihvertfall)
  • cloud filserver via btsync (evt)

Dette har jeg disponibelt:

• RAM: 16GB (4x4) DDR3 Corsair Dominator 1600MHz CL9 (i bruk i en annen PC. Må ha nye *hvis* blir brukt i serveren)
  • SSD: 512GB SATA, 47/93k IOPS, 560/540 MB/s
  • HDD: Et par stk WD Black.

Innkjøpsliste:

• CPU
  • CPU-kjøler, evt passiv?
  • Motherboard
  • PSU
  • UPS (ønsker pr nå bare tips)
  • Kabinett

Budsjett:

• Hvor langt kommer jeg for 5.000 ??
  • Hvor kraftig server er det mulig å få med passiv kjøling? (dog 1 eller 3 low-rpm vifter går greit på varme dager)
  • Serveren jeg leier akkurat nå, koster 6.000 i året, det er over det dobbelte av hva jeg betalte for 3 måneder siden. Akkurat derfor skal jeg nå bygge!

Komponenter jeg har sett på:

Tråden er herved også postet her: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1647824

Endret av jpg
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg ber som regel noen kjente om å ta seg av maskinvarebiten, siden det ikke er min forté,

men angående passiv kjøling så kan du se på de nye Intel Core M prosessorene.

Disse er jo laget for lavt energiforbruk, og vifteløse systemer.

Endret av Deni
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg ber som regel noen kjente om å ta seg av maskinvarebiten, siden det ikke er min forté,

men angående passiv kjøling så kan du se på de nye Intel Core M prosessorene.

Disse er jo laget for lavt energiforbruk, og vifteløse systemer.

Tingen er bare at for meg er det omvendt. Kompisene spør som regel meg om tips...

Var en som kjøpte ferdigbygget PC via komplett.no, og holdt på å sende PC-en i retur da han ikke fant det trådløse nettet.

Hans forklaring: "Alle PC-er har trådløst nett, kabel var 90-tallet"... Han er faktisk en hardcore gamer, LoL :lol:

Core M ser ut til å være laget for laptoper og nettbrett, dessuten relativt god integrert grafikk...

Akkurat hvilket chipset jeg skal gå for er fortsatt uvisst, men prøver å finne plass til en Xeon i budsjettet. Hvis ikke blir det sannsynligvis en i3 eller i5...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har satt sammen en liten liste til deg på prisjakt.no

Det oppsette bør kunne dra en grei webserver ganske enkelt, og er nesten helt vifteløst til 5500,- NOK

http://www.prisjakt.no/list.php?l=153939&view=l

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Anbefaler også å se på nettsiden quietpc - http://www.quietpc.com/ for deler og komponenter når man skal se etter stillegående alternativer deler til pcene sine

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Fin liste du satte opp :)

Godt utgangspunkt. Tidligere var problemet for mye å velge mellom, samt ikke helt vite hva jeg skulle se etter...

CPU: Litt overasket å finne en i7 som produserer like lite varme som en i3. How is that possible?? :o

i7 4785T 2,2 GHz 4 cores, TDP 35 W

i5 4590T 2,0 GHz 4 cores, TDP 35 W
i5 4570T 2,9 GHz 2 cores, TDP 35 W
i3 4360T 3,7 GHz 2 cores, TDP 35 W

Blir sannsynligvis til at jeg dropper UPS-en akkurat nå, og bygger bedre server istedet.

UPS skal jeg ha anyway, men har fortsatt til gode å miste strømmen siden jeg flyttet inn for 1,5 år siden. Så jeg tar sjansen. Overlevd litt nedetid før...

Forresten, hvis et borettslag mister strømmen, pga en storm/lynnedslag etc, noen som vet om Internet-signalene forsvinner også?

Modemet mister strømmen, greit nok, men har man UPS på dette, har man internet da?

Har Canal Digital, med coax kabel inn i huset. Coax = antenne-kabel eller tv-signal kabel om du vil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hadde det vært enebolig, og at det kun var deg, og ikke området som mistet strømmen, så ville jeg sagt at du beholdt internett, men det er ikke så lett.

Hvis dere mister strømmen så kan det være snakk om at en gren i strømnettet faller ut, og dette kan godt inkludere sentralen til Canal Digital, og dermed mister alle som er koblet til denne sentralen nettet.

Noen som vet hvordan borettslag håndterer dette med innførsel av kabel-tv/nett?

Du kan prøve å høre med Canal Digital angående dette, siden det vil være et veldig viktig tema.

I grunnen så burde du hatt et backup nett når slikt skjer, altså at det går over 3G, eller noe som er litt mindre påvirket av det lokale strømnettet.

Husk spenningsvern !!

Var lyn i mitt område i tidlig desember, og i løpet av noen dager så slo den ut 20+ modem. :o

Du er egentlig heldig med strømnettet i en by, hvor jeg befinner meg så var nettet nede 12 ganger i desember, med minstetid på 3 sekunder, og makstid på 5 timer...

(Og media bryr seg ikke, men hvis nettet er nede i 30 min i en by, så er det på førstesiden! ^_^ )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nyttig info. Da er UPS strengt tatt unødvendig, med mindre jeg anskaffer 4G...

EDIT: Til info: RAM-en jeg lenket til, var ikke samme vare i nettbutikken som på prisjakt. Derfor er lenke fjernet.

Endret av jpg
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

UPS er mest for å hindre tap av data.

Det er ikke alle servere som takler et plutselig strømavbrudd.

Så det er tilstrekkelig med en ups som ved strømbrudd sender kommandoer til pc'en for å gjøre en 'safe shutdown'.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, viktig poeng fra Deni her. Muligheten for graceful shutdown i stedet for plutselig brudd, kan være en lifesaver.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, sant det. Dere har faktisk et godt poeng her, som jeg dessverre ignorerte.

Da blir det UPS likevel :)

Hadde før i tiden en server å stående, basert på gammel hardware, (utelukkende til privat bruk).

Den klarte seg helt fint, selv om jeg slo den av med bryteren på skjøteledningen hver gang. Kan dog ikke si den skrev data når dette var tilfellet...

Men det å ha serveren kjørende i noen få timer etter et strømbrudd, er kanskje ikke så praktisk? med tanke på at må ha en heavy UPS med svære batteripakker da selvfølgelig...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har nå laget en liste: http://www.prisjakt.no/list.php?l=154013

Pris ca 6.000 ink frakt, fra 3 nettbutikker.

Har ikke tatt med SSD, da jeg fra før har 2stk på 512GB, og jeg (utrolig men sant) ønsker med tiden å bytte den ene ut med en raskere SSD med en vesentlig høyere IOPS. Norges billigste PCI-e SSD er dessuten en OCZ til 1.000-lappen, som er tregere enn de SATA SSD-ene jeg har fra før...

RAM, her kunne jeg gått for 8GB istedet for 16GB, men når jeg ga "fri-slipp" på RAM-bruken på VPS-en jeg leier, endte den opp med å bruke ca 4,5 GB. MySQL er optimalisert for en server med 2GB, så jeg regner med 4,5GB fort kan bli 6GB når jeg optimaliserer på nytt...

Kom gjerne tilbakemeldinger på hva du syns om listen, evt forslag til andre komponenter :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ser grei ut denne, delvis det samme oppsettet som jeg kom med, med tanke på ytelse og strømforbruk

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Yup, tok utgangspunkt i listen din Knutazz :)

PSU: +400. Vifteløs, høyere utnyttelsesgrad, lavere strømregning.

CPU kjøler: +300. Toppmodell.

CPU: +100. Ganske mye raskere.

MB: +120. Litt mer moderne.

Kabinett: +40. Kun pga farge. Hvitt kabinett og hvite vegger = mer anonymt.

UPS: -1.000. Mindre funksjonell. Mulig jeg velger en med mer kapasitet før jeg bestiller....
SSD: -1.000. Utgår.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive