Esata vs usb2

9 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg har en laptop med usb2 og esata og blir gal av å ta backup via usb2. Mine vel 200 GB tok 5-6 timer. Er hastigheten bedre med esata?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

eSATA er helt klart å anbefale her for deg.

I teorien har USB 2 en maks hastighet på 480 megabit per sekund, mens eSATA kan komme opp i 3000 megabit per sekund.

Tom's Hardware hadde testa dette og kom til at en videofil på 1,5 GB hadde tatt ca et minutt med USB 2 og 15 sekunder med eSATA.

Med USB 3 hadde du nok ikke merka store forskjellen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk igjen, pijano.

Da gjenstår det bare å sjekke at kontrolleren i laptopen ikke er noen begrensning da jeg har en anelse om at det er en combined controller for usb2 og esata

"4 USB 2.0 ports (4th shared with eSATA port)" and "1 eSATA + USB port".

Jeg har for sikkerhets skyld også sendt inn et spørsmål i HP support forum om kontrolleren.

Ps. Det er 3 usb2 og 1 esata port.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Da fikk jeg også svar fra Hp:

It is a shared port and if you plug in an eSATA cable it will connect directly to the pci-e bus as eSATA. eSATA is a bit faster than USB 2.0 so I would do it but eSATA has largely disappeared from computers recently in favor of USB 3.0 so you will limit how much use you will get out of the device on future computer upgrades. If you think you will want to use the device in the future I would get a USB 3.0 box and not eSATA, although you can find one that has both ports if you look.

Komplett har en Icy som jeg nå har bestilt. Med både esata og usb3. :)

Endret av llars
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Lurt! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når det gjelder overføring av filer, så er faktisk esata bedre enn usb 3, selv om usb 3 skulle i teorien ha 2gigabit på esata !

Dette gjelder særlig når det kommer til konstant overføring.

f.eks. bruke fraps eller noe for å ta opp på pc'n og lagre på ekstern disk

bruker du usb 3 så vil du droppe veldig mange 'frames',

mens dette ikke er noe problem med esata, firewire, eller thunderbolt

Du finner jo eksterne bokser i dag som støtter både esata og usb 3, så den er ikke helt gammeldags, selv om man egentlig burde starte å benytte thunderbolt 2 eller nyere teknologi i disse dager.

Når det gjelder disse eksterne boksene så er det kun én ting du må passe på.

Esata multiple controller, eller esata-kortet kan ha begrensninger.

Er det et simpelt 'kort', så kan du risikere at du kun ser én hdd på en ekstern boks med 2 eller flere.

Om dette er tilfelle med din pc, finner man som regel kun ut etter å ha prøvd.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei Deni.

Jeg har som det fremgår i første innlegg, en laptop med usb2 og esata. Jeg er igang med å oppgradere denne til SSD og doble RAM og da jeg brukte Acronis for å ta backup av de vel 200 GB gikk det mellom 5 og 6 timer. Det er som å se maling tørke.

Nå har jeg etterpå funnet frem en av mine gamle 500GB disker og flyttet det jeg ville beholde over på andre, formatert på nytt og kopiert til denne i en usb3 box fra den eksterne disken jeg brukte fra laptopen (en usb3 disk). Det gikk med ca 75-hastighet og tok bare 1 1/2 time. Hvis esata kommer i nærheten av det så er jeg veldig happy. I praksis vil esataen bare brukes til backup og da ikke av alt så ofte.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Esata vil nok makse ut din eksterne hdd vil jeg tro. Så 110-120MB/s avhengig av type hdd ;)

Hvis du vil ha tall på dette, som du kan se på selv, så prøv med CrystalDiskMark.

Først når disken er koblet i et pc kabinett (hvis det ikke er en sånn ferdig pakket ekstern disk).

Dermed når du har koblet den via usb 3.

Så når du har koblet med usb 2.

Og sist men ikke minst når du har koblet med esata.

Slik sammenligning, med hele navnet på hdd er alltid morro å se. :wub:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg tror nok du tar litt hardt i. De fleste tester jeg har sett går ut på at usb3 er på 70-90 MB/s og at esata er litt mindre.

Jeg føler ikke at jeg trenger noe verktøy for å se hastigheten, men skal teste direkte med små og store filer på de forskjellige alternativer. Dette er et tema jeg har jobbet mye med i alle år (fra de første 10 MB disker til dagens 3 og 4 TB). Det er ikke bare usb2, 3 osv. som er flaskehalsen, men også pakkestørrelse osv. Et program som Teracopy var til stor hjelp før win8 kom. Teracopy var mye raskere enn vanlig copy eller xcopy og en kunne også endre pakkestørrelsen etter behov. Generelt så er det selvsagt raskere å kopiere store filer enn små, men med mange filer må en vurdere gjennomsnitt. Et gammelt råd var også (hvis en ikke bruke Teracopy) å begrense antall filer og volum, dvs. dele opp jobben i mindre jobber. Det skyltes minnehåndteringsproblem i tidligere windowsversjoner. Det hjelper litt å ha SSD og god prosessor, men egentlig relativt ubetydelig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive