Bytte til SSD i en HP Pavilion dv7

30 innlegg i emnet

Skrevet

Denne er litt over 2 år gammel (erstatningspc for en som krasjet innenfor garanti) og da jeg fikk meg ny stasjonær med lynkjapp 500 GB SSD så orker jeg bare ikke å leve med tregheten på laptopen. Noe må gjøres.

Denne modellen har 500 GB som er mer enn nok for meg, da jeg bare bruker den når jeg ikke er hjemme.

Jeg har vært inne på å sette inn en SSD istedenfor dvd-driven, men er usikker på om det er noen god løsning. Et viktig moment som jeg erfarer fra min nye stasjonære hvor jeg har den nevnte 500 GB SSD og en 3TB harddisk er at harddisken ikke starter opp før det er bruk for den. Dette er viktig både fordi alt blir raskere og det blir også mindre støy. Vil noe slikt funke på laptopen?

Laptopen har følgende

Prosessor: AMD IIP340 Dual-Core Processor 2,20 GHz

Minne: 4 GB

System: 64 biters

Windows7

HDD: C på 442GB hvorav litt over halvparten er brukt. D: Recovery 24GB

Jeg går nok inn for Samsung 850 https://www.komplett.no/samsung-850-evo-500gb-ssd/828770#!tab:reviews

Jeg har forsøkt å lese meg opp på bytte til SSD og tror at det bare er å klone hele HDD-en, men da får jeg jo også en D: Er det ønskelig?

Trenger jeg noen ekstra kabler?

Skal SSD-en mountes dvs. drivere etc. innstalleres for kloning .... Jeg er veldig usikker på dette punkt.

Burde jeg skifte til 8GB minne samtidig (billig idag)?

Jeg har sett på ny laptop med 500 GB SSD, men det koster.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Du har misforstått prinsippet med kloning ;)

Hvis du ikke har Raid 1, så vil du vel aldri ha to identiske disker i én og samme pc.

Når det gjelder migrering til SSD, så kan du bruke noe á la Acronis True Image på din gamle HDD, og lage en backup på en ekstern HDD.

Du kan så ta ut din gamle HDD i din bærbare pc, og putte inn en 2,5" SSD (er bare å bytte de, ikke noe styr).

Dermed starte Backup CD som du laget i Acronis True Image (kan hende du får disse på minnepenn også), med den eksterne HDD som du tok backup til også koblet til din bærbare.

Nå skal det bare være å velge din backup som ligger på ekstern HDD, og be Acronis True Image om å skrive disse data til din nye SSD.

(Du kan også gjøre dette på en normal pc, og da trenger du ikke starte opp fra cd, det holder å koble begge diskene dine som var til din bærbare inn i kabinettet og bruke Acronis True Image under windows.)

Når det kommer til å erstatte dvd-drive med SSD på bærbare pc'er, så er det litt kronglete, siden du vil benytte deg av sata-pluggen som dvd-driven bruker, og å finne en slik kabel er ikke bare bare.

Du må også huske at ofte så er dvd-driven kun koblet med sata I, og ikke sata II eller sata III som er vanlig for HDD.

Med en veldig rask SSD så vil dette fort bli en flaskehals, så det er oftest best å benytte en stor vanlig HDD der dvd-driven var, siden disse ikke klarer å utnytte sata II fullt ut, så sata I er tilstrekkelig.

(Du kan se hvordan et selskap håndterer dette med macbook.)

Makse ut minnet som er mulig på din bærbare er alltid et pluss. :D

Når det gjelder din erfaring med at HDD kun starter opp når det er behov for den, så kommer dette helt an på produsent og type HDD du benytter.

WD er f.eks. notorisk med dette, og de fleste (kanskje ikke nas diskene deres) har ofte relativ lang oppstart tid, og kort tid før den går i 'dvale'.

Du finner typer vanlig HDD som spinner hele tiden, og disse vil ha betydelig kortere responstid, og er bedre til f.eks. servere.

Endret av Deni
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Tusen takk for veldig utfyllende svar, Deni.

Jeg har har og har hatt Acronis i mange år så den skal jeg bruke.

Acronis har under Tools and utilities noe som heter Clone disk, dvs. Copy partitions from on disk to another. Jeg trodde det var det jeg skulle bruke, men skjønner din oppskrift som jeg tolker som recover. Det er også noe som heter Backup settings transfer, dvs. Create a file containing backup settings and move it to another computer, men det er vel heller ikke aktuelt.

Manual for laptopen http://www.hp.com/ctg/Manual/c02842278.pdf Der står alt teknisk beskrevet grundig heldigvis.

Jeg må altså også lage en startup cd som jeg kanskje skal teste ut før jeg gjør noe mere?

Jeg gjentar også mitt spr om jeg SSD-en må preppes på noen måte før jeg kjører inn backupen, dvs. bruke den cd-en som trolig følger med SSD-en?

Et lite tilleggspørsmål; Denne har bare usb2, men også sd-kortleser, hdmi og ekstern satakontakt. Finnes det noen overgang mellom en av disse og usb3?

Endret av llars
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For evt. andre interesserte så kan jeg meddele følgende. Jeg logget in Hp support forum og stilte spørsmål om usb3, SSD og Ram der og her er svaret

1. USB 2.0 to USB 3.0 for a laptop is a very expensive change because it will touch to the mother board from changing USB board and even the motherboard itself.

2. RAM: yes, you can upgrade to 8GB of RAM:

http://h20564.www2.hp.com/hpsc/doc/public/display?docId=emr_na-c02575528

Please use Crucial tool, it will scan your machine and tell you suitable RAM. You can buy from there or use information to buy elsewhere:

http://www.crucial.com/usa/en/systemscanner

3. SSD: Your current HDD is very good. If you wish to upgrade to an SSD, you can go for it but interms of price/performance this is a bit overkilled

Systemscanneren var nyttig og anbefalte konkret hvilken ram som kunne brukes og jeg så også at Crucial SSD var nesten 20 % rimeligere så jeg har nå bestilt det isteden. Alternativ ny 17 tommers laptop (jeg vil ikke ha mindre) med tilsvarende, men med usb3 og litt kraftigere prosessor koster godt over 11 lapper så da så.

Det er en ting jeg irriterer meg over, men det løser seg kanskje når jeg åpner opp boksen - nemlig at jeg gjerne vil kvitte meg med at HP lyser opp på baksiden av laptopen når den er på. Det må bruke strøm også og jeg håper jeg finner en ledning dit som kan kobles fra.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg kan ikke gi deg detaljerte instrukser om hvordan du bruker Acronis dessverre, det er vel 12 år siden sist jeg brukte den selv, så jeg kan kun forklare hvordan det virker ;)

Type ssd har ikke så mye å si, i forhold til type hdd, siden ssd ikke har disse oppstartstidene pga snurredisker.

Alt kommer der an på skrive/lese hastighet og ditt behov, samt hvilken sata-plugg du har i pc'n.

Det at de anbefaler Crucial ram har nok med at de har god erfaring med disse til din type pc. Det er ofte at noen typer ram ikke blir lest skikkelig av enkelte hovedkort. (Det er derfor kingston har et så godt rykte, siden det sjelden er problemer med dem i forhold til forskjellige hovedkort.)

Det å gå fra usb 2 til usb 3 er nok vanskelig, som de sa så må du bytte ut noe på hovedkortet, og ofte er det rimeligere å kjøpe nytt hovedkort enn å få noen til å gjøre dette for deg (i allefall til stasjonær pc).

Når jeg sa og lage acronis cd/usbpen så er det slik at du kan starte Acronis programmet uten en hdd i pc'n, altså hvis pc'n kun har plass til en hdd så er det ofte at du må gjøre det på denne måten.

Lyset som irriterer deg må du nok manuelt koble ut. Du kan finne ut hvor det er koblet til på hovedkortet enten ved å finne databladet til hovedkortet, eller ved å leke deg med et multimeter og et 3v batteri ;)

Jeg kan fortelle deg hvor mye strøm det bruker :D

Det er nok et 3mm led lys, og disse har typisk Vf = 2,3V og If 20mA.

Noe som vil si at det bruker hele 46mW, men siden det er temperaturavhengig så vil du se en maks på ca 55mW.

Du taper altså mer fra strømkabel->batteri->pc, enn du gjør med dette lyset ;)

Endret av Deni
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.

Med Acronis, så er det, helt korrekt, Clone disk du skal bruke, hvis du skal ha hele innholdet over på ny disk i samme system.

En grei tutorial her: https://kb.acronis.com/content/44741

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.

Med Acronis, så er det, helt korrekt, Clone disk du skal bruke, hvis du skal ha hele innholdet over på ny disk i samme system.

En grei tutorial her: https://kb.acronis.com/content/44741

Hei pijano.

Tusen takk for bidrag. Jeg har et lite spr.: Må jeg ha en tom usb harddisk å klone til eller kan jeg bruke min 2GB store eksterne hvor det også ligger mye annet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Kloning må foregå direkte fra en intern disk til en annen intern disk (fra gammel hdd til ny SSD), du sletter da innholdet på den andre disken om det er noe der. Du vil se alt dette på videoen jeg har linket til.

Hvis du skal installere Windows rett på disken, så er nok backup & restore det beste valget.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det ante meg. Da kan jeg ikke bruke kloning.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ja, da har jeg fått inn 8 GB RAM og SSD-en. Startet opp acronis og clonet og i acronis ser jeg C-disken med innhold, men når jeg tar ut acronis-cd-en og starter på nytt så finnes ikke oppstart disk.

Velger jeg i acronis "add new disk" ser jeg ssd-en med C:(Basic GPT) 467.7 GB NTFS og litt under halvparten av linjen grønt, dvs. brukt.

Velger jeg next kommer det opp en melding om "click ok to confirm deletion of all the partitions on the destination hard disk drive. OK?

Så gjort (for noe må jeg prøve) Da får jeg etterhvert valg "Initialize disk in MBR layout eller i GPT (your system must support GUID GPT). Jeg valgte cancel og er tilbake der jeg var i nest øverste avsnitt ovenfor.

Hva mangler? Jeg har forsøkt å gå inn i Bios og ser ingen disk der.

Endret av llars
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg har også gått inn i acronis "select a backup from which to recover" og får opp et bilde som minner litt om utforsker. Der ser jeg (når esata ekstern disk ikke er med):

My computer

Acronis Cloud (ikke i bruk)

Ftp connections (ikke i bruk)

Nytt volum C:

Recycle bin

Hele C laptop (dette er bacup av den gamle disk) .tib fil 180 GB

System volume information

CD drive D: (hvor acronis oppstart ligger)

Computers near me (ingen)

Nas connections (ingen)

Det hele ser ut å koke ned til at jeg ikke får mountet disken i bios, men hvordan?

Jeg har for øvrig win7.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.

Beklager, jeg la ut feil link til deg, men videoguiden til hvordan dette gjøres på en laptop, ligger på samme side:

https://kb.acronis.com/content/2931

Det var samme video, men med forklaring i tekst fremgangsmåten for laptop

I følge Acronis, må ny SSD settes inn i PC-en, så montere den gamle i et USB-kabinett (IcyBox) og kobles til PC-en.

I denne guiden er det omvendt: http://www.instructables.com/id/Installing-an-SSD-in-Your-Laptop-and-Cloning-Wind/#step1

Slik gjennomgangen skal være, er å skru ut, så montere den gamle harddisken i et USB-kabinett, så montere ny harddisk i PC-en og starte opp med Acronis boot media og sette i gang kloning.

(!) The important point to remember is that you need to put the new drive in the laptop first, and connect the old drive via USB. Only after this you may do the cloning. Otherwise you will not be able to boot from the new cloned drive. As such, hard disk bays cannot be used for target disks. For example, if you have a target hard disk (i.e. the new disk to which you clone, and from which you intend to boot the machine) in a bay, and not physically inside the laptop, the target hard disk will be unbootable after the cloning.

Er det slik du har gjort dette?

Hvis backup & restore er benyttet, så må Windows installeres fra et medie, før backup av filer leses tilbake.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ops. Jeg tror jeg kanskje vet hva som er feil, nemlig at jeg bare skulle tatt tib-filen.

Det gjør jeg akkurat nå - så om en liten time så legger jeg ut svaret her.

Endret av llars
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei.

Beklager, jeg la ut feil link til deg, men videoguiden til hvordan dette gjøres på en laptop, ligger på samme side:

https://kb.acronis.com/content/2931

Det var samme video, men med forklaring i tekst fremgangsmåten for laptop

I følge Acronis, må ny SSD settes inn i PC-en, så montere den gamle i et USB-kabinett (IcyBox) og kobles til PC-en.

I denne guiden er det omvendt: http://www.instructables.com/id/Installing-an-SSD-in-Your-Laptop-and-Cloning-Wind/#step1

Slik gjennomgangen skal være, er å skru ut, så montere den gamle harddisken i et USB-kabinett, så montere ny harddisk i PC-en og starte opp med Acronis boot media og sette i gang kloning.

Er det slik du har gjort dette?

Hvis backup & restore er benyttet, så må Windows installeres fra et medie, før backup av filer leses tilbake.

Icy-boksen ble bestilt på Komplett ca kl. 1300 21.jan. og mottatt på min matvarebutikk kl. 1310 22.jan. Gratis frakt.

Bytte av harddisk til ssd gikk greit selv med gamle fingre. Det samme med ram. Inn i Icyen med den gamle tok ikke et minutt en gang.

Kloning funket altså ikke for da fikk jeg med hele tib-filen uåpnet.

Men til slutt har jeg nå altså fått acronis til å finne både SSD og ekstern disk igjen og nå lå jo samme innhold på begge. Først prøvde jeg å restore fra SSD til SSD, men det gikk ikke. Fra den eksterne var det greit.

Det er mulig at noe fortsatt ikke er bra for jeg tok ikke med meg hele tib-filen, fordi jeg valgte bort "D: recovery" og recycle bin samt file system. Kanskje var det dumt?

Det står nå 27 min left, men det ser ut som det bare er fullført 15-20 % så det går nok enda en time. (Veldig bra at esata virker for med usb2 ville vi snakket om 5-6 timer).

Endret av llars
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg tror jeg har uttrykt meg feil her, beklager dette.

Hvis du skal overføre alt til ny disk slik at du bare kan starte opp med ditt gamle system og filer på ny disk, så må kloning benyttes.

Når jeg skrev at det beste valget for deg er å reinstallere Windows og benytte backup & restore (ettersom ikke kloning var et alternativ), var at du da installerte Windows fra en Windows-DVD for så å kopiere tilbake backupen av filene dine på nyinstallert Windows.

Hvis det er tilfelle at du har brukt backup & restore, og ikke orker å gå igang med kloning så kan man lovlig laste ned et Windows-ISO (om du ikke selv har et medie som fulgte PC-en) som du brenner til en DVD og installerer Windows med denne, da må du være nøye med å legge inn samme versjon som du har (f eks home edition 64-bit), om ikke vil ikke produktnøkkelen fungere.

Jeg kan komme tilbake til det alternativet hvis det er aktuelt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Min gamle laptop HDD kunne selvsagt vært klonet direkte til ssd-en, men jeg har ikke klart å finne noen icy-boks med esata som kunne ta den lille disken - kun 3,5 størrelse. Derfor har jeg tatt acronis backup av innholdet til en 3,5 disk som passet i icyboksen med esata. Cloning gir da bare ovf. av tib-filen og det funket selvsagt ikke.

Jeg har bedre håp nå når tib-en pakkes ut med restore.

Time left 31 min - ca 50% unnagjort. Antall minutter er bare tull for det hopper opp og ned med 10-talls minutter hele tiden.

Endret av llars
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Dessverre ikke OK. Samme melding - finner ikke boot disk. Sees heller ikke i bios.

Men C:disken ser helt riktig ut i acronis med windows og alle filer.

Kan det være dette GPT eller MBR?

For ordens skyld, SSD-en er den som ble anbefalt av HP.

Velger jeg "view the current state of your hard drives" får jeg opp C:(Basic GPT) halvfull. Med avmerket som Primary//Logical//Dynamic.

Forslag?

Endret av llars
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Så lenge du ikke har brukt Clone disc i Acronis så er dette bare en backup av alle filer, den er ikke oppstartsbar.

Da må du bruke Clone disc fra gammel disk rett til ny disk.

Forslaget mitt nå, er å laste ned en Windows 7 iso, så installere denne på den nye SSD-disken, og heller lese inn backup av det du trenger etterpå.

Her er en guide til det, samt filer til nedlasting.

http://itpro.no/artikkel/16332/windows-7-aio-iso-2/

Ellers må du begynne på nytt med Acronis og Clone disc.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Men burde ikke ssd-en vises i bios? Kan det være at jeg burde ha oppdatert bios? Den er jo noen år gammel.

Nå fant jeg en gammel ekstern disk med kontakt til usb2. Det betyr at jeg kan clone den gamle laptopdisken til ssd via acronis, men som nevnt det tar 5-6 timer. Jeg setter ikke igang det før jeg er sikker på at det ikke er bios eller noe annet som gjør at ssd-en ikke mountes.

Endret av llars
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jo det er klart, du burde sett den som en harddisk.

Har du forøkt å koble den til en stasjonær, for å se om den dukker opp der?

En oppdatering av BIOS kan være en mulig løsning på det problemet, men hvis ikke maskinen er veldig gammel, så synes jeg det er rart.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Øverst på Bios hovedside: InsydeH20 Setup Utility

lenger nede

Bios: version F.14

Bios Vendor Insyde

Warranty start date 31/5/2011 betyr vel at den er så gammel.

Det står for øvrig også Factory installed OS win 7, men det betyr vel ikke noe i denne saken.

Det er også et langt UUID Number 6+4+4+4+12 tegn. Vet ikke hva det er.

Jeg kan selvsagt ta ut ssd-en og prøve å lese den via nevnte gamle usb kontakt, men det er masse jobb så bios må sjekkes først.

Jeg er redd for at jeg må sette inn den gamle disken for å kunne få oppdatert bios hvis ikke det kan skje via usb penn?

Se denne https://www.google.no/search?q=bios+F.14+insyde+ssd&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=MBzAVO6bG4aWygPt04DoCg

Et annet moment: Er en ssd ferdig formatert osv. når en kjøper den? Kan det ha blitt ødelagt ved at jeg la den som ny disk med GPT og clonet data inn?

Jeg skal forsøke å kontakte HP support forum i morgen ang. bios.

Endret av llars
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, en SSD er som regel ferdig formatert når du kjøper den. Hvis det er fra komplett, så er det vanlig at du får ssd der i fra i NTFS.

Det at du klonet over det skal ha lite å si egentlig, siden det kun er data du kloner over, og det skal ikke gjøre noe med disken.

GPT er bare en måte for pc'n å se de forskjellige partitionene.

Det kan være bios som ikke klarer å se den typen disk, men det virker egentlig litt rart når den er såpass ny, men man vet aldri.

Hvis du ikke klarer å lese den noen plasser, så bør du ty til TestDisk for å se om det feiler den noe, men håp at det aldri kommer så langt, fordi TestDisk er ekstremt tidskrevende.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Da har jeg satt inn den gamle hdd i laptopen og gått til http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=no&lc=no&dlc=no&docname=c00042629 - bios oppgradering.

Alt er greit forklart, men jeg stusser på en detalj. Det står i step 2, pkt. 2 at jeg skal skrive ned prosessor navn. Så gjort, men det ser ikke ut til at jeg har bruk for det nedenfor. Har jeg misset noe? Jeg er litt redd for dette punktet da jeg på en annen webside http://forum.notebookreview.com/hp-pavilion-notebooks/595505-current-hp-pavilion-bios-releases.html nevnes det at det er viktig å ikke forveksle intel og amd.

Da å flashe feil bios er "dødelig" vil jeg selvsagt ikke gjøre feil.

Jeg har nå også koblet ssd-en via usb2 til laptopen og den funker som bare det. Når jeg ser på den i maskinbehandling så ser jeg at det er avsatt 100 MB til "EFI-systempartisjon" først i ssd-en. Denne har ingen bokstav. SSD-en ha fått F: og er i NTFS OK (primærpartisjon).

Endret av llars
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, det er svært viktig at du finner korrekt info her, men det du linker til fra HPs-sider (vedr. bios-oppdatering) var veldig informativ, så hvis du finner korrekt cpu- og bios-versjon og finner korrekt modell frem på HPs sider, så bør det gå sin gang.

Bare pass på at det er tilkoblet strømledning til maskinen under prosessen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja, nå har jeg kryssjekket med div. forum og korrekt ny bios er identifisert. Derfor kjørte jeg igang og det gikk bra. Nå bios version 29 mot 14 fra før. (3 år nyere).

Så kom jeg på at når jeg så på ssd-en via usb2 så ble det innstallert drivere. Derfor laget jeg ny oppstart cd for acronis, byttet tilbake til ssd. Oppstart gikk skeis, men nå var meldingen "innstall os on hard drive". Det var positivt bedre.

Nå startet jeg acronis cd og kjører akkurat nå cloning via usb2 til ssd. Det vil ta laaaaaang tid. Neppe ferdig før langt på kveld.

Er veldig spent på resultatet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive