Valg av hovedkort

10 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg har sett lit på disse

ASUS P8B75-M/CSM LGA 1155 Intel B75 HDMI SATA 6Gb/s USB 3.0 Micro ATX Intel Motherboard

ASUS Mod 1155 P8B75M-Plus (MATX)

og lurer på om de passer i et ATX-kabinettt hvor jeg nå har et ASUS M2N-E hovedkort?

Ellers lurer jeg på forskjellen, handler det mest om pci-slots og andre fasiliteter og ellers vil ytelsen avhenge av CPU og RAM?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ja begge disse kortene er atx kort og passer inn it et kabinett med atx formfaktor

ATX er en formfaktor standatd, og er den som er mest brukt til hjemme pc markedet

du har også mATX og xlATX som er varianter av denne, m = micro og xl = xtra stor men de skal passe overens med ATX skrue hull

litt rotete forklart men det er noe man ser når man setter kortet ned i kabinettet

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er samme CPU-sokkel på kortene, men det ene har støtte for mer RAM, samt HDMI-kobling for internt skjermkort.

Ut over det, er det vel ingen vesentlig forskjell.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det høres greit ut, og det var fint å få avklart dette med hdmi uttak, det er noe jeg vil ha!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Dess mere jeg søker, dess mere later det til at disse kortene allerede er faset ut så jeg må visst finne alternativ. Noen gode tips der ute?

F.eks. dette, men etter å ha lest erfaringene på Newegg tror jeg ikke jeg ønsker å kjøpe et så problematisk produkt!

ASUS H81M-E LGA 1150 Intel H81 SATA 6Gb/s USB 3.0 Micro ATX Intel Motherboard.

Jeg forventer at et produkt av denne type skal funke som forventet når du har satt det på plass og fyrer opp.

Og så mangler det tilogmed header for å koble til front monterte USB-kontakter. Nærmest ubrukelig etter min mening, hvis man ønsker å kunne beuke minnepinner og alskens andre saker fra tid til annen.

Jeg skulle ønske noen hadde et godt forslag til en pakke med MB, CPU og RAM for et godt resultat. Gjerne et ASUS MB, men med anstendig kvalitet som funker som forventet rett ut av esken!

Jeg liker ytelsen på min bærbare,den er bestykket med en slik:

Inte® Core™ i3-4000M CPU @ 2.40GHz, 2400 MHZ, 2 kjerner, 4 logiske prosessorer.

og har selvsagt både USB og hdmi kontakt tilgjengerlig på utsiden. Mindre synes jeg ikke jeg bør ikke akseptere fra et nytt MB heller...

Endret av Gulliver Foyle
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

ASUS kortet er ikke tilgjengelig hverken i Norge eller Sverige, det er tydeligvis utgått av produksjon. Samtidig ser det jo ut til å være en rimelig og god løsning, men hvorledes stiller det seg mht. økonomi å importere fra USA? Toll + MVA?

Her:

http://www.amazon.com/P8B75-M-CSM-Intel-Micro-Motherboard/dp/B007RIFMQA

tilbys

ASUS P8B75-M/CSM LGA 1155 Intel B75 HDMI SATA 6Gb/s USB 3.0 Micro ATX Intel Motherboard $69.99

Intel Core i3-3240 Dual-Core Processor 3.4 Ghz 3 MB Cache LGA 1155 - BX80637i33240 $119.99

Her er en kommentar derfra:

I build computers for a living and this is the MB I use for my basic mainstream computer. The lay out is extremely well thought out and it has been very reliable. For 90% of all peoples needs, this paired with an i3 or i5, will give them a rock solid performer that is trouble free. I have even built several i7 machines with this board and they work great. If you are trying to overclock or turn this into a high end gaming machine, look elsewhere. This is for people who want a very fast, well built, rock solid system. I promise you won't go wrong with this board. I have used close to a hundred of them and I can recommend them.

Jeg har ikke vært i stand til å finne noe tilsvarende alternativ.

Endret av Gulliver Foyle
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Etter å ha dummet meg ut ved å bråkjøpe et superkort md cpu og ram - men det er absolutt overkill for mitt behov og noe som kan dra litt store veksler på et power på bare 520W.

Så jeg er ute etter et adskillig mindre ambisiøst hovedkort, og dette http://ASUS B85M-G R2.0 LGA 1150 Intel B85 HDMI SATA 6Gb/s USB 3.0 Micro ATX Intel Motherboard skulle være bra, det er en nyere versjon av kortet

ASUS B85M-G, Socket-1150

Når jeg leser om erfaringene med sistnevnte var det jo både-og, Så det går ikke alltid så greit å oppgradere, uten at jeg har vært ute for det selv. Men idag er jo alt så mye mere komplisert.

Så jeg ønsker meg et kort med liten risko for problemer med installasjonen fra A til Å.

Problemet er at det ikke ser ut til at noen i Norge tilbyr det?

Bruktmarkedet består forresten stor sett av spill-orientert hardware.

Endret av Gulliver Foyle
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bruktmarkedet består stor sett av spill-orientert hardware ja, dette vil jeg si er riktig. Men det betyr ikke at du ikke vil få god ytelse i andre ting også :) Kan du si litt om hva bruksområdet ditt er? Hva du totaltsett trenger av hardware, og hvor mye du vil bruke?

Da er det litt lettere å kunne hjelpe deg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg har sett lit på disse

ASUS P8B75-M/CSM LGA 1155 Intel B75 HDMI SATA 6Gb/s USB 3.0 Micro ATX Intel Motherboard

ASUS Mod 1155 P8B75M-Plus (MATX)

og lurer på om de Nox Vidmate VLC passer i et ATX-kabinettt hvor jeg nå har et ASUS M2N-E hovedkort?

Ellers lurer jeg på forskjellen, handler det mest om pci-slots og andre fasiliteter og ellers vil ytelsen avhenge av CPU og RAM?

du har også mATX og xlATX som er varianter av denne, m = micro og xl = xtra stor men de skal passe overens med ATX skrue hull

Endret av hanifanze
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive